30% تخفیف خرید پنل پیامکی برای تبلیغات و تبریک عید فقط تا 1 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها

پیامک سر رسید

پیامک سر رسید یکی‌ دیگر از ابزارهای پرکاربرد سامانه ملی‌پیامک است. در این راهنما، قصد داریم تمام آنچه برای آشنایی و استفاده از این ابزار لازم است را به صورت تصویری به شما آموزش دهیم.

پیامک سر رسید چیست؟

همانطور که از نام این ابزار مشخص است، پیامک سر رسید می‌تواند پیامک‌های شما را در یک بازه زمانی مشخص و به صورت دوره‌ای برای مشتریان ارسال کند. به این شکل که شما در سررسید یک زمان خاص جهت ارسال پیامک تعیین می‌کنید و باقی کار را به سامانه می‌سپارید تا در زمان گفته شده پیامک را به طور خودکار ارسال کند. برای آشنایی بیشتر با این نوع ارسال پیامک، ویدئوی آموزش ارسال پیامک سر رسید را در کانال آپارات ملی پیامک مشاهده کنید.

کاربردهای پیامک سر رسید

شما بسته به نیاز خود می‌توانید از پیامک سر رسید استفاده‌های متفاوتی داشته باشید. درادامه به برخی از کاربردهای این ماژول اشاره می‌کنیم.

اطلاع‌رسانی تاریخ سررسید بیمه، قسط و...

با استفاده از این ماژول می‌توانید تاریخ سررسید بیمه و یا قسط مشتریان را به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنید. مثلا یک شرکت بیمه قصد دارد به مشتریانی که اعتبار بیمه آن‌ها ده روز دیگر به اتمام می‌رسد، پیامک یادآوری تمدید بفرستد. و یا حتی یک بانک به مشتریان خود یادآوری کند که موعد پرداخت قسط آن‌ها چه زمانی است. در این زمان استفاده از پیامک سر رسید بسیار مناسب است.

اطلاع از پایان سرویس‌های سالیانه

این قابلیت ماژول سررسید به درد شرکت‌ها و سازمان‌هایی می‌خورد که خدماتی با اشتراک سالیانه یا ماهانه ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها می‌توانند چند روز قبل از اتمام اشتراک سرویس، این موضوع را به مشتری اطلاع بدهند. به این ترتیب مشتری می‌تواند برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و نسبت به تمدید سرویس اقدام کند.

نکته) تفاوت این ماژول با پیامک زماندار، تنظیم زمان ارسال است. بدین صورت که در این ماژول علاوه بر تعیین تاریخ اولین و آخرین ارسال، می‌توانید تعداد دفعاتی را که می‌خواهید بین این دو تاریخ پیامک ارسال کنید را هم تعیین کنید. بنابراین ارسال دوره‌ای پیامک تنها به حالت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه محدود نشده و حتی می‌توان هر دو یا سه روز یک بار، پیامک مورد نظر را به مخاطبین ارسال کرد.

آموزش استفاده از پیامک سر رسید

برای یادگیری نحوه استفاده از پیامک سررسید، کافی است قدم‌به‌قدم مراحل زیر را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید ویدئوی آموزشی که در ابتدای مقاله قرار دادیم را نیز مشاهده بفرمائید.

مرحله اول: ایجاد پیامک سر رسید و وارد کردن تنظیمات اولیه

برای شروع وارد بخش «ارسال زماندار» سامانه شوید و گزینه «پیامک سر رسید» را انتخاب کنید. سپس روی گزینه «+ ارسال جدید» کلیک نمایید. طبق تصویر شماره 1، شما به دو روش می‌توانید سر رسید پیامکی خود را درج کنید.

 ماژول پیامک سر رسید در پنل ملی پیامک

شکل 1 - ماژول پیامک سر رسید در پنل ملی پیامک

روش اول: تنظیمات بخش ارسال جدید

بعد از کلیک بروی گزینه ارسال جدید، پنجره‌ای‌ به صورت Pop-up و مطابق با شکل زیر برای شما باز می‌شود.

تنظیمات ارسال پیامک سر رسید

شکل 2 - تنظیمات ارسال پیامک سر رسید

عنوان

انتخاب عنوان، فقط برای تفکیک رکوردهای مختلف است و در متن پیامک شما هیچ تاثیری ندارد. با این حال، انتخاب یک عنوان متناسب به شما کمک خواهد کرد بعدها رکورد پیامک‌های سر رسید خود را راحت‌تر پیدا کرده و آن را ویرایش یا حذف کنید.

شماره فرستنده

در این قسمت یکی از «شماره‌‌های اختصاصی» پنل پیامکی خود را انتخاب کنید. این همان سرشماره‌‌ای است که با آن پیام کوتاه شما به مخاطب ارسال می‌شود.

نکته) برای مشاهده خطوط اختصاصی پنل پیامکی‌تان، کافی است وارد بخش «تنظیمات» شده و به گزینه «شماره ها» مراجعه کنید.

متن پیامک

متن پیامک خود را در این فیلد (کادر شماره 8 در شکل 2)، بنویسید. توجه کنید که اگر می‌خواهید از این متن بعداً هم استفاده کنید، روی گزینه «انتخاب پیش‌نویس» کلیلک کنید و «درج متن به متون سریع» را انتخاب کنید. متن پیامک شما در ماژول «متون سریع» ذخیره خواهد شد.

گیرندگان

در این بخش می‌توان به 4 روش شماره موبایل‌هایی که قصد دارید برای آن‌ها پیامک سر رسید بفرستید را وارد کنید. این 4 روش فایل اکسل، فایل متنی، دفترچه تلفن پنل اس ام اس و کادر درج دستی نام دارند. به توضیحات هر کدام از این بخش‌ها در ادامه توجه کنید.

فایل اکسل

برای وارد کردن شماره ها از طریق فایل اکسل، روی گزینه دانلود فایل نمونه کلیک کنید. سپس شماره موبایل‌های خود را در همان اکسل وارد کنید. سپس در قسمت Choos File را بزنید و فایل خود را در این قسمت آپلود کنید.

وارد کردن شماره موبایل گیرندگان به صورت اکسل

شکل 3 - وارد کردن شماره موبایل گیرندگان به صورت اکسل

فایل متنی

برای ارسال پیامک سر رسید از طریق فایل متنی با پسوند txt یا dat، وارد بخش متنی شوید. سپس فایل نمونه را دانلود کرده و شماره‌های خود را در آن وارد کنید.

آپلود فایل متنی گیرندگان

شکل 4 - آپلود فایل متنی گیرندگان

دفترچه تلفن

شما می‌توانید از شماره موبایل‌های مخاطبین خود که داخل ماژول دفترچه تلفن پنل خود ذخیره کرده‌اید استفاده کنید. شما می‌توانید یک یا چند گروه از مخاطبان خود را در این بخش انتخاب کنید، اما در صورت انتخاب یک گروه تمام شماره‌های آن انتخاب می‌شوند.

 انتخاب گیرندگان از دفترچه تلفن پنل اس ام اس

شکل 5 - انتخاب گیرندگان از دفترچه تلفن پنل اس ام اس

وارد کردن شماره‌ها به صورت دستی

در آخر می‌توانید شماره‌های خود را در کادر موجود به صورت دستی وارد کنید.

وارد کردن شماره‌ها به صورت دستی

شکل 6 - وارد کردن شماره‌ها به صورت دستی

نکته) شماره‌ها را باید بدون فاصله و بدون 98+ وارد کنید.
نکته) در هر سطر، یک شماره موبایل وارد کنید طوریکه می‌توانید به همراه صفر اولیه و یا بدون آن، وارد کنید. (مطابق تصویر 6)
تنظیمات پیشرفته

وقتی روی گزینه تنظیمات پیشرفته کلیک کنید، 3 گزینه مطابق شکل زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

تنظیمات پیشرفته

شکل 7 - تنظیمات پیشرفته

به شماره‌های غیرتکراری: اگر در گروه‌های شما یک شماره چندین بار وارد شده باشد، با انتخاب این بخش، پیامک برای آن‌ها ارسال نخواهد شد.
به کلیه شماره‌ها: پیامک شما به تمام شماره های تکراری و غیر تکراری ارسال میشود.
ارسال به شماره‌های مشترک (تکراری): پیامک فقط برای شماره‌های تکراری ارسال خواهد شد.

زمان ارسال

در این قسمت باید زمان موردنظر خود برای اولین ارسال و ارسال‌های بعدی خود را تعیین کنید تا سامانه به صورت خودکار آن را انجام دهد.

تاریخ اولین ارسال

در این بخش تاریخ شروع ارسال پیامک سررسید را وارد نمایید.

تکرار ارسال

در این قسمت می‌توانید بازه زمانی تکرار هر ارسال را مشخص کنید. مثلا اگر می‌خواهید پیامک شما تا تاریخ اتمام ارسال، هر دو روز یک بار ارسال شود، این بخش را روی 2 روز تنظیم کنید. در شکل 2، ما تعیین کرده‌ایم که پیامک 2 بار در سال ارسال شود.

تاریخ خاتمه ارسال

در این بخش تاریخ اتمام ارسال را مشخص می‌کنید. از این تاریخ به بعد دیگر هیچ پیامک سر رسیدی برای مخاطبان ارسال نمی‌شود.

ساعت ارسال

در این قسمت ساعت ارسال پیامک  سررسیدخود را تنظیم کنید. از این تاریخ به بعد همه پیامک‌ها در ساعتی که تعیین کرده باشید ارسال می‌شوند.

اگر تمام مراحل را طی کردید و از درستی اطلاعات خود مطمئن بودید، گزینه «ثبت» را بزنید تا پیام‌های شما ارسال شوند.

روش دوم: ارسال از طریق فایل اکسل

ثبت پیامک سر رسید از طریق فایل اکسل

شکل 8 - ثبت پیامک سر رسید از طریق فایل اکسل

اگر قصد دارید با وارد کردن فایل اکسل شماره موبایل‌های گیرندگان پیامک را ثبت و ارسال کنید، روی گزینه «ارسال از طریق فایل اکسل» کلیک نمایید.

مطابق کادر 16 در شکل 8، صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که بتوانید از این بخش «فایل نمونه» را دانلود کنید و اطلاعات مورد نیاز را در آن ثبت کنید. در هنگام ثبت اطلاعات به نکات داخل کادر شماره 16 توجه کنید.

نمونه اطلاعات درج شده در اکسل برای پیامک سر رسید

شکل 9 - نمونه اطلاعات درج شده در اکسل برای پیامک سر رسید

شماره موبایل

شماره موبایل‌هایی که قصد دارید برای آن‌ها پیامک ارسال کنید را وارد نمایید.

عنوان

برای پیامک خود یک عنوان انتخاب کنید. انتخاب عنوان مناسب به شما کمک خواهد کرد که در زمان گزارش‌گیری از وضعیت ارسال پیامک، رکورد مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کنید. بنابراین تاثیری در محتوای متن پیامک شما ندارد.

متن پیامک

متن پیامکی که قصد دارید برای گیرنده شما ارسال شود را وارد کنید.

تاریخ اولین ارسال

در ستون «تاریخ اولین ارسال» تعیین کنید که می‌خواهید اولین پیامک شما در چه تاریخی ارسال شود.

تکرار پس از

در این بخش دوره تکرار خود را مشخص کنید. مثلاً طبق تصویر 9:

  • ردیف اول: ما دوره زمانی خود را 3 (عدد 3 نشان دهنده ماه است) تعیین کردیم. سپس در ستون «تکرار ارسال پس از»، عدد 4 را گذاشتیم. یعنی پیامک ما، هر چهار ماه یکبار ارسال خواهد شد.
  • ردیف دوم: ما دوره زمانی خود را 2 (عدد 2 نشان دهنده هفته است) تعیین کردیم. سپس در ستون «تکرار ارسال پس از»، عدد 1 را گذاشتیم. یعنی پیامک ما، در هر هفته ارسال خواهد شد.

دوره زمانی

برای اینکه به سیستم اعلام کنید قصد دارید پیامک شما در چه بازه‌هایی ارسال شود باید روز، هفته، ماه و سال را برای آن مشخص کنید. برای تعیین آن، باید از مقدار عددی استفاده کنید. در این بخش عدد 1 نشانگر روز، 2 نشانگر هفته، 3 نشانگر ماه و 4 نشانگر سال است. مثلاً برای شماره موبایل دوم، ما خواسته‌ایم که سامانه هر هفته، 1 پیامک ارسال کند.

تاریخ خاتمه ارسال

در این بخش تاریخی که قصد دارید ارسال پیامک متوقف شود را تعیین کنید. پس از این تاریخ هیچگونه پیامکی برای آن شماره موبایل ارسال نخواهد شد.

ساعت ارسال

تعیین کنید چه ساعتی پیامک‌های شما ارسال شوند. این زمان برای تمامی بازه‌های زمانی نیز اعمال خواهد شد.

پس از تکمیل اکسل آن را ذخیره کنید و در همان صفحه، مطابق شکل زیر عمل کنید.

درج نهایی اکسل در ماژول پیامک سر رسید

شکل 10 - درج نهایی اکسل در ماژول پیامک سر رسید

شماره فرستنده: مشابه با روش اول، در این فیلد کافی است یکی از شماره‌‌های اختصاصی خود را انتخاب کنید.

فایل اکسل: از قسمت Choose File، فایل اکسل تکمیل شده خود را بارگذاری نمایید.

نکته) توجه کنید که سطر اول فایل اکسل خوانده نمی‌شود. بنابراین می‌توانید از آن برای درج عنوان ستون‌های فایل اکسل‌تان استفاده نمایید.

سپس روی گزینه «تایید» کلیک کنید تا ارسال شما انجام شود.

بررسی، دانلود گزارش و حذف پیامک سر رسید

همانطور که دیدید ما از هر دو روش «ارسال جدید» و «ارسال از طریق فایل اکسل» برای ارسال‌های خود استفاده کردیم و آن‌ها را آموزش دادیم. هر دو ارسال ما در این بخش نمایش داده خواهند شد. در این قسمت امکان «ویرایش» و «حذف» ماژول نیز وجود دارد.

گزارش ماژول ارسال پیامک سر رسید

شکل 11 - گزارش ماژول ارسال پیامک سر رسید

وضعیت ارسال

ممکن است یکی از موارد زیر در ستون وضعیت ارسال پیام‌های شما نمایش داده شود:

منتظر تایید: اپراتور نیاز دارد تا پیامک‌های شما را بررسی کند.
منتظر ارسال: درخواست شما از جانب اپراتور تایید است و در زمانی که تعیین کرده‌اید، ارسال خواهد شد. چنانچه تنظیم کرده‌اید که پیامک شما در دوره‌های زمانی مختلف ارسال گردد، در ستون «توضیحات» با عبارت «انجام شده منتظر ارسال بعدی» مواجه خواهید شد.
انجام شد: درخواست ارسال شما با موفقیت انجام شده است.
تایید نشده: ممکن است محتوای متنی شما مورد تایید اپراتور نباشد. برای بررسی این وضعیت، بخش توضیحات را مشاهده کنید.
ارسال نشده: گاهی به دلیل کمبود اعتبار پنل اس ام اس، مجاز نبودن ارسال از خطوط عمومی، اختلال در اپراتور فرستنده پیامک‌ها و... ارسال انجام نمی‌شود. برای بررسی این بخش نیز توضیحات را مشاهده کنید.

دریافت گزارش

در پایان برای مشاهده گزارش ارسال خود باید به بخش «پیام‌ها» و بعد از آن به بخش «ارسالی» مراجعه کنید.

دریافت گزارش ماژول پیامک سر رسید

شکل 12 - دریافت گزارش ماژول پیامک سر رسید

سخن آخر

امیدواریم با این سرفصل پرکاربرد یعنی ماژول پیامک سر رسید آشنا شده باشید و بتوانید از آن برای ارسال پیامک‌های دوره‌ای و سر رسید خود استفاده کنید. اگر در ارسال خود دچار مشکل شدید و یا سوالی داشتید از بخش پشتیبانی، تیکت درخواست خود را برای کارشناسان مجرب ما ارسال کنید و یا با شماره 02163404 بخش پشتیبانی ملی پیامک، تماس بگیرید.

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید

مشاوره تلفنی رایگان
مشاوره رایگان تلفنی