30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
راهنمای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

راهنمای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

7

در سال‌های اخیر تکنولوژی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. همین چند سال پیش بود که تمام دنیا از پیدایش ایمیل هیجان‌زده بودند؛ اما اکنون ما نسبت به گذشته فرصت‌های بیشتری داریم. امروزه با جدیدترین لپ‌تاپ‌ها و اتصال به اینترنت پرسرعت همه فرصتی برای شروع یک تجارت آنلاین دارند.

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی چشم‌انداز وسوسه‌انگیزی است اما چالش واقعی این است که بدانید چه کسب‌وکاری مربوط به حوزه تخصص و دانش شما است. برای این‌که تصمیم‌گیری شما کمی ساده‌تر شود در این نوشتار ما سعی داریم آموزش راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی موفق را قدم‌به‌قدم با شما مرور کنیم؛ اما در ابتدا بهتر است با مفهوم کسب‌وکار اینترنتی بیشتر آشنا شویم.

کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

آشنایی با کسب و کار اینترنتی و انواع مدل های ان

به هر کاری که بتوانید در فضای اینترنت راه‌اندازی کنید و از آن درآمد کسب کنید کسب‌وکار اینترنتی گفته می‌شود. کسب‌وکار اینترنتی یکی از جدیدترین، سریع‌ترین و داغ‌ترین نوع کسب‌وکار در دنیای امروز است. کسب‌وکار آنلاین انواع مختلفی دارد و شما این فرصت رادارید تا با توجه به علاقه و تخصص خود در هرکدام از آن‌ها فعالیت کنید.

کسب‌وکار اینترنتی می‌تواند شامل خرید و فروش محصول در بستر اینترنت و یا ارائه‌ی خدمات آنلاین به‌صورت غیر رایگان باشد؛ اما برای کسب درآمد از اینترنت لازم نیست که شما خودتان کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید و یا تنها محصول و خدمات خود را به فروش برسانید. شما می‌توانید به‌صورت دورکاری برای شرکتی کارکنید و دستمزد بگیرید و یا اینکه برای محصول و خدمات دیگران بازاریابی کنید و به درآمد برسید؛ اما انواع مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی را بهتر بشناسید:

  •  کسب‌وکار آنلاین با فروش محصولات فیزیکی

این مدل از کسب‌وکار اینترنتی معمولاً برای همه آشنا است. در این مدل شما باید یک محصول داشته باشید تا بتوانید آن را به‌صورت آنلاین و اینترنتی به فروش برسانید. در این مدل از کسب‌وکار اینترنتی شما می‌توانید به سه روش درآمدزایی کنید:

- فروش محصول در وب‌سایت‌های واسط

در این روش شما محصولاتی که تولید کرده‌اید را می‌توانید از طریق سایت‌هایی مانند دیوار، شیپور، دیجی کالا و یا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و ... به فروش برسانید. البته در نظر داشته باشید که در این روش شما صاحب کسب‌وکار اینترنتی نیستید بلکه تنها دارای محصولی هستید که در فروشگاه‌های آنلاین و پیج های شبکه‌های اجتماعی دیگران آن را به فروش می‌رسانید.

- فروش مستقیم محصول

در این روش شما محصولی که خودتان آن را تولید کرده‌اید از طریق کسب‌وکار اینترنتی خود به فروش می‌رسانید. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید صنایع‌دستی که تولید کرده‌اید را در پیج های شبکه‌های اجتماعی خود، وب‌سایت یا فروشگاه آنلاینی که راه‌اندازی کرده‌اید به فروش برسانید.

- فروش محصولات دیگران

در این روش شما می‌توانید محصولاتی که دیگران تولید کرده‌اند را در صفحه شخصی شبکه‌های اجتماعی خود و یا وب‌سایتی که راه‌اندازی کرده‌اید به فروش برسانید. به‌عنوان‌مثال شما یک فروشگاه اینترنتی صنایع‌دستی راه‌اندازی می‌کنید و از طریق این فروشگاه صنایع‌دستی و هنری که دیگران تولید کرده‌اند را به فروش می‌رسانید.

  • کسب‌وکار آنلاین با فروش آنلاین خدمات

 فروش آنلاین خدمات یکی دیگر از مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی است. در این مدل کسب‌وکار شما می‌توانید به دو روش فروش مستقیم خدمات و فروش غیرمستقیم خدمات در اینترنت درآمدزایی کنید.

- فروش مستقیم خدمات

 در این روش از کسب‌وکار اینترنتی شما یکسری از خدماتی مانند خدمات هاستینگ، طراحی سایت، خدمات سئو، خدمات گردشگری و مسافرتی و... که توانایی ارائه آن را به مشتری دارید از طریق وب‌سایت خود در اختیار مشتری قرار می‌دهید.

نکته: سعی کنید یک وب‌سایت حرفه‌ای طراحی کنید. وب‌سایت شما مانند کارت ویزیت شما عمل می‌کند و یک عنصر مهم در برندینگ کسب‌وکار شما در فضای اینترنت است.

- فروش غیرمستقیم خدمات

در این روش از کسب‌وکار اینترنتی شما صاحب خدمات نیستید بلکه خدمات دیگران را به فروش می‌رسانید. به‌عنوان‌مثال شما یک سایت طراحی می‌کنید و خدماتی که توسط یک وکیل، روانشناس و یا یک پزشک ارائه می‌شود را معرفی می‌کنید و درازای جذب هر مشتری مبلغی را دریافت می‌کنید.

  • فروش محصولات دیجیتالی

 یکی از رایج‌ترین مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی فروش محصولات دیجیتالی است. در این روش هرکسی با توجه به تخصصی که دارد یکسری محتوا به‌صورت متنی، صوتی، ویدئویی و گرافیکی تولید می‌کند و از طریق وب‌سایت به فروش می‌رساند. در این مدل از کسب‌وکار اینترنتی نیز شما می‌توانید به دو روش درآمد کسب کنید:

- تولید و فروش محتوا

 در این روش شما با توجه به تخصصی که دارید محتوایی تولید می‌کنید و آن در وب‌سایت خود به فروش می‌رسانید. به‌عنوان‌مثال اگر شما به دیجیتال مارکتینگ تسلط دارید می‌توانید یک سری ویدئوی آموزشی، کتاب صوتی و یا کتاب الکترونیکی در مورد دیجیتال مارکتینگ تهیه کنید و آن را در وب‌سایت خود به فروش برسانید. درصورتی‌که وب‌سایت شما ترافیک خوبی پیدا کرد می‌توانید با گرفتن تبلیغات و ریپورتاژ آگهی نیز درآمد کسب کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

 - فروش محتوای دیگران

برای فروش محتوای دیگران شما باید سایتی را طراحی کنید و در آن محتوای دیجیتالی تولیدشده توسط دیگران را به فروش برسانید. در این روش هم اگر وب‌سایت شما ترافیک خوبی کسب کند می‌توانید با گرفتن تبلیغات و ریپورتاژ آگهی درآمد کسب کنید. تا این قسمت از مقاله با مفهوم کسب‌وکار اینترنتی و انواع مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی آشنا شدیم حالا نوبت آن رسیده که به سراغ مزایای راه‌اندازی کسب کار اینترنتی برویم.

 راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی چه مزایایی دارد؟

مزایای کسب و کار اینترنتی

  • راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی نیاز به سرمایه کمتری دارد. برخلاف کسب‌وکارهای سنتی برای راه‌اندازی کسب کار اینترنتی شما نیاز به هزینه‌هایی از قبیل خرید یا اجاره مغازه، دکوراسیون مغازه و هزینه‌های رفت آمد ندارید.
  • در کسب‌وکارهای اینترنتی مغازه شما در 24 ساعت شبانه‌روز باز است و مشتریان می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز وارد وب‌سایت یا فروشگاه شما شوند و محصولات شما را بخرند؛ یعنی حتی زمانی که شما در رختخواب خود خوابیده‌اید و یا در کنار خانواده خود در حال تفریح و استراحت هستید درآمد کسب می‌کنید.
  • با راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی مشتریان شما محدود به یک مکان خاصی نیستند و می‌توانید محصولات خود را به‌کل مردم ایران بفروشید حتی اگر توانایی داشته باشید می‌توانید وارد بازارهای بین‌المللی شوید و کسب‌وکار خود را جهانی کنید.
  • رئیس خودتان هستید. ساعت کاری مشخصی ندارید می‌توانید روزها را به تفریح بگذرانید و شب‌ها کارکنید. مستقل هستید و کسی به شما دستور نمی‌دهد؛ اما در نظر داشته باشید که برای موفقیت در تجارت آنلاین خود حتماً بانظم و برنامه‌ریزی پیش بروید.
  • می‌توانید به‌جز کسب درآمد از اینترنت، شغل دیگری هم داشته باشید.

چگونه یک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

چگونه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود یک ایده جذاب و امکان‌پذیر است اما بسیاری از افراد درگیر این هستند که چطور و از کجا شروع کنند؟ چه ایده‌ای را راه‌اندازی کنند؟ با چه کسانی قرار است رقابت کنند؟ مخاطبان و مشتریان آن‌ها که هستند؟

راهنمای کامل تبلیغات سریع در بناب با یک کلیک!حتما بخوانید: راهنمای کامل تبلیغات سریع در بناب با یک کلیک!

 تمامی این سؤالاتی که مطرح شد ممکن است در ذهن شما نیز ایجاد شود و رسیدن به پاسخ هر یک از این سؤالات شما را به قله موفقیت در کسب‌وکارتان نزدیک‌تر می‌کند. در این بخش از مقاله ما سعی داریم با معرفی مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی به تمام سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. در شروع سفر راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین خود موفق باشید!

قدم اول:
قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار، خود را به‌عنوان یک کارآفرین بشناسید

شروع یک تجارت آنلاین فرایندی است که نیاز به فکر عظیم دارد. ابتدا باید به نقاط قوت، ضعف و مهارت‌های خود نگاهی دقیق بیندازید. این به شما کمک می‌کند تا در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید و کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید شناخت داشته باشید.

حتی اگر شما بهترین ایده تجاری جهان رادارید مهم است که خودتان را بشناسید، زیرا ممکن است مهارت یا ویژگی‌های شخصیتی لازم که بتوانید ایده خود را به یک تجارت موفق تبدیل کنید را نداشته باشید. بنابراین لازم است قبل از این‌که تصمیمی برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان بگیرید این سؤالات را از خودتان بپرسید و در زمان پاسخ دادن با خودتان روراست باشید:

  • من در چه زمینه‌ای تخصص و مهارت دارم؟
  • چه انگیزه‌ای از راه‌اندازی کسب‌وکار دارم؟
  • سبک زندگی من به شکل است؟
  • چه اولویت‌هایی در زندگی دارم؟
  • چقدر سرمایه لازم دارم؟
  • آیا آمادگی لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار را دارم؟

قدم دوم:
ایده کسب‌وکار خود را پیدا کنید (با ایده‌های تجاری عالی همراه شوید)

برای موفقیت در کسب‌وکار اینترنتی مهم است که قبل از راه‌اندازی یک ایده عالی پیدا کنید.
در این مرحله شما را با روند یافتن یک ایده عالی برای راه‌اندازی تجارت موفق، سودآور و باارزش آشنا خواهیم کرد:

  • به مشکلات اساسی فکر کنید و آن‌ها را حل کنید

بسیاری از شرکت‌های موفق به دنبال مأموریتی برای حل مشکلات واقعی هستند که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است و راه‌حلی را از طریق محصولات و خدماتشان ارائه می‌دهند.

  • ارزان‌تر از مشاغل دیگر باشید

شما باید به دنبال حوزه‌هایی باشید که بتوانید پس‌انداز قابل‌توجهی برای مشتری در مقابل رقبا فراهم کنید. این نوع مشاغل به‌ویژه در زمان رکود اقتصادی بسیار سریع رشد می‌کنند.

  • یک نیاز تجاری یا یک بازار تجاری ایجاد کنید

سعی کنید به آینده فکر کنید، جهان در 5 یا 10 سال بعد چه شکلی خواهد بود؟ فکر کردن در مورد آینده به شما امکان می‌دهد تا در مورد بازارهای جدید که ممکن است به دلیل نوآوری و فن‌آوری‌های جدید باز شود فکر کنید.

  • در یک بازار سنتی نوآوری کنید

به‌عنوان‌مثال اسنپ (سامانه هوشمند حمل‌ونقل) تغییرات زیادی در صنعت تاکسی‌رانی ایجاد کرده است و به یک سبک زندگی تبدیل‌شده است.

قدم سوم:
پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی تحقیقات بازار را انجام دهید

 این مرحله تحقیق در مورد ایده شغلی شما است تا تصمیم بگیرید که آیا ایده یا ایده‌های شما می‌تواند به یک تجارت بزرگ تبدیل شود یا خیر. برای این منظور باید بازار هدف خود را تعریف و آنالیز کنید. اینکه آیا بازاری برای کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما وجود دارد و این‌که آیا این بازار برای پشتیبانی از اهدافتان به‌اندازه کافی بزرگ هست یا خیر. علاوه بر این لازم است رقبای اصلی خود را بشناسید. نقاط ضعف و قوت آن‌ها و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات بازار را تحلیل کنید.

قدم چهارم:
محصول را تهیه و قیمت‌گذاری کنید

بعد از این‌که تحقیقات لازم در مورد بازار را انجام دادید باید یک لیست از محصولات (فیزیکی، خدماتی) خود تهیه کنید و آن‌ها را قیمت‌گذاری کنید. در هنگام قیمت‌گذاری محصول باید به عواملی مانند شرایط بازار، قیمت رقبا و ارزش محصول توجه داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال اگر تازه‌کار هستید لازم است برای به دست آوردن اعتماد مشتریان و جذب آن‌ها باقیمتی کمتر از حد معمول و کمتر از قیمت رقبای خود شروع کنید. شما می‌توانید بعد از این‌که در بازار مشتریان خود را جذب کردید و جای پایتان را محکم کردید استراتژی قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید.

قدم پنجم:
برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی، رسانۀ خود را انتخاب کنید.

برای ارائه محصول خود نیاز به یک فروشگاه دارید. رسانه مانند فروشگاه عمل می‌کند. رسانه جایی است که می‌توانید در آن محصولتان را به نمایش بگذارید، با مشتری ارتباط برقرار کنید،  اطلاع‌رسانی انجام دهید و درنهایت محصول خود را به مشتری بفروشید.

این رسانه می‌تواند اینستاگرام، فروشگاه اینترنتی، سایت و پیام‌رسان‌ها باشد. پیشنهاد می‌کنیم از تمام این رسانه‌ها برای بهتر دیده شدن کسب‌وکار خود و همچنین مدیریت بهتر کسب‌وکارتان استفاده کنید.

 قدم ششم:
بعد از راه‌اندازی کسب‌وکار، بازاریابی اینترنتی را شروع کنید

 بعد از این‌که رسانه کسب‌وکار خود را انتخاب کردید لازم است برای معرفی برند، محصولات و خدمات خود به مخاطبان و تشویق و ترغیب مشتری به خرید محصولات و یا استفاده از خدمات، تبلیغات و بازاریابی را شروع کنید. اینجاست که بازاریابی اینترنتی وارد عمل می‌شود و به شما کمک می‌کند تا به‌منظور دسترسی به سهم بزرگ‌تری از بازار و فروش بیشتر، کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید.

تبلیغات اینترنتی همان‌طور که از نامش مشخص است به تبلیغاتی که از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد گفته می‌شود و یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین نوع تبلیغات است. در دنیای مدرن امروز بسیاری از تجارت‌ها و کسب‌وکارهای موفق از تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند. اکنون بیایید برخی از روش‌های تبلیغات اینترنتی را که به شما در برندینگ کسب‌وکارتان کمک می‌کند موردبررسی قرار دهیم.

  • تبلیغات در سایت‌های پربازدید

تبلیغات در سایت‌های پربازدید یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغات آنلاین برای معرفی برند، محصولات و خدمات است. تبلیغات در سایت‌های پربازدید به شما کمک می‌کند در مدت‌زمان کوتاهی مشتریان خود را چند برابر کنید و به میزان قابل‌توجهی فروش خود را افزایش دهید.

  • تبلیغات کلیکی گوگل

گوگل ادوردز یک ابزار مهم و کارآمد است که گوگل در اختیار شما قرار داده است تا با کمک این ابزار و صرف اندکی هزینه سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار دهید. تبلیغ در گوگل به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی دیده شوید و کاربرانتان را افزایش دهید و درنهایت نیز به فروش و درآمد بیشتری برسید.

  • رپورتاژ آگهی

 یکی دیگر از روش‌های مؤثر تبلیغات آنلاین برای معرفی برند، محصولات و خدمات ریپورتاژ آگهی است. ریپورتاژ آگهی یک خبر تبلیغاتی است که در سایت‌های پربازدید و خبری در قالب مقاله و یا گزارش به مخاطبان عرضه می‌شود؛ این گزارش یا مقاله به گونه ایست که مخاطب متوجه جنبه تبلیغاتی آن نمی‌شود.

  • سئو سایت

سئو (SEO) یا همان Search Engine Optimization یعنی سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا رتبه سایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو بهبود پیدا کند. هر چه رتبه سایتتان بهتر شود بازدیدکنندگان سایت نیز بیشتر می‌شوند و افزایش تعداد بازدیدکنندگان منجر به افزایش مشتری و درنهایت افزایش میزان فروش شما می‌شود.

  •  بازرا یابی در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از شیوه‌های بازاریابی آنلاین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در برندینگ و توسعه کسب‌وکار شما دارند. در شبکه‌های اجتماعی شما به حجم بزرگی از مخاطبین دسترسی دارید و می‌توانید با مدیریت درست شبکه‌های اجتماعی با افراد زیادی تعامل داشته باشید و آن‌ها را جذب کنید.

  • بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی به شما کمک می‌کند تا با تعداد بسیار زیادی از مخاطبان بازار هدف ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید برای ایجاد یک رابطه پایدار با مخاطبان خود از سامانه ملی پیامک که پیشرفته‌ترین سامانه پیامکی است استفاده کنید و آن‌ها را در جریان اطلاعات، اخبار و تخفیف‌ها قرار دهید.

کلام آخر

در این نوشتار سعی کردیم به‌طور کامل کسب‌وکار اینترنتی، مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی و مزایای آن را موردبررسی قرار دهیم و با معرفی مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی به شما در شروع یک تجارت موفق و پرسود کمک کنیم.

حالا شما بامطالعه این نوشته هر آنچه برای راه‌اندازی یک تجارت آنلاین موفق لازم است را می‌دانید. اکنون وقت آن رسیده که با یک برنامه‌ریزی دقیق کسب‌وکار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید و تجارت آنلاین را تجربه کنید.

و حالا ما در کنار شما هستیم تا با فراهم آوردن امکانات فنی برای ساخت سایت فروشگاهی و اتصال آن به پنل اس ام اس "ملی پیامک" ، به صورت حرفه‌ای کسب‌و‌کار آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و آن را مطابق با تکنولوژی روز دنیا، توسعه دهید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید