30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
مارکت پلیس (Market place) چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

مارکت پلیس (Market place) چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

4

همه‌ی ما تا به حال حتماً از یکی از سرویس‌های اسنپ یا تپ‌سی استفاده کرده‌ایم. چه لذتی دارد وقتی پس از پایان یک روز سخت و طاقت‌فرسا، فقط با چند کلیک ساده به خانه‌ی خود رسیده‌اید.

اما آیا تا کنون به استراتژی این برنامه‌ها فکر کرده‌اید؟! این‌که این نوع برنامه‌ها دقیقاً چه کار می‌کنند؟!جالب‌ است که بدانید این نوع برنامه‌ها از یک تکنیک فروش در کسب‌‌و‌کار‌ استفاده می‌کنند؛ بنام مارکت پلیس (Market place).

و ماجرا جالب‌تر می‌شود، اگر بدانید بسیاری از وبسایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز از این تکنیک استفاده می‌کنند. مارکت پلیس روشی است که می‌تواند زندگی و کار شما را متحول کند، اگر آن را خوب بشناسید...

مارکت پلیس

مارکت پلیس‌‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی‌ هستند که وظیفه‌ی آنها فقط برقراری ارتباط بین فروشنده‌های مختلف یک کالا و خریداران است. برای مثال دیجی کالا یکی از مارکت پلیس‌های موفق ایرانی است.

نحوه‌ی کار مارکت پلیس‌ها، این‌گونه است که آن‌ها با فروشندگان مختلف ارتباط می‌گیرند و قرارداد می‌بندند. سپس مارکت پلیس‌ها محصولات متفاوت خریداران را در سایت و فروشگاه خود به مشتریان ارائه می‌کنند.

اگر مشتری‌، یکی از محصولات را سفارش داد، مارکت‌ پلیس به فروشنده اطلاع می‌دهد که کالا را به دست مشتری برساند.

قرارداد بین فروشنده و مارکت پلیس‌ها

قرارداد بین فروشنده و مارکت پلیس‌ها به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  • فروشنده موظف است کالاهای موجود خود را برای معرفی، در اختیار مارکت پلیس قرار دهد؛
  • مارکت پلیس‌ها برای هر فروشنده، حسابی جداگانه در نظر می‌گیرند و فروشندگان محصولات خود را در سایت مارکت پلیس قرار می‌دهند.

انواع مارکت پلیس

همان‌طور که گفتیم مارکت پلیس‌ها پل ارتباطی بین فروشندگان یک کالا و خریداران آن هستند. بسته به نوع عرضه‌ی کالا چند نوع مارکت پلیس وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم نمود:

  • مارکت پلیس‌ عمودی

این مارکت‌ها تنها کالاهایی را عرضه می‌کنند که همگی به یک دسته تعلق دارند. برای مثال فقط طلا و جواهرات را عرضه می‌کنند. یا تنها انواعی از داروهای رشد مو و ناخن را.

  • مارکت پلیس افقی

این نوع مارکت‌ها کالاهای‌ مختلف و انواع متفاوتی از محصولات را که در یک ویژگی خاص با یکدیگر اشتراک دارند، به فروش می‌رسانند.

مارکت پلیس‌های افقی، بازار هدف مشخص و معینی دارند. برای مثال فروشگاه اینترنتی لباس زنانه را در نظر بگیرید.

این فروشگاه اگر استراتژی مارکت پلیس افقی را داشته باشد، انواعی از مانتو، پالتو، کیف و کفش زنانه را عرضه می‌کند. همه‌ی کالاها برای بازار هدف بانوان انتخاب شده‌اند.

  • مارکت پلیس‌ جهانی

این فروشگاه‌ها دیگر نگران هیچ چیز نیستند و همه نوع کالایی می‌فروشند. در این فروشگاه‌ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد ارائه می‌شود.

مزایا و چالش‌های مارکت پلیس

شاید شما هم به عنوان یک فروشنده یا خریدار، دلتان بخواهد از مارکت پلیس‌ها استفاده کنید. یا حتی برای شروع یک کسب‌‌و‌کار اینترنتی تصمیم به ایجاد یک مارکت پلیس گرفته باشید.

پیش از همه‌چیز بیایید مزایا و چالش‌های استفاده از مارکت پلیس‌ها را برای دسته‌های مختلف (صاحب امتیاز مارکت پلیس، فروشنده و خریدار) یک مارکت پلیس بررسی کنیم:

  • مزایا برای دارندگان مارکت پلیس‌

آیا با خود فکر می‌کنید داشتن یک مارکت پلیس‌ همان کاخ رویایی آرزوهای شماست؟ امیدواریم که این‌طور باشد. ولی قبل از آن بیایید، ببینیم از ایجاد یک مارکت پلیس، چه بهره‌ای خواهید برد؟

1. از آنجا که این نوع فروشگاه‌های اینترنتی، تنها ارتباط بین خریدار و مشتری‌ را فراهم می‌کنند، بنابراین نیازی به داشتن انبار‌ کالا ندارند و به تبع آن نیازی نیز به رعایت اصول انبارداری فیزیکی نیست.

راهنمای اجرای تبلیغات پیامکی در قره‌ ضیاالدینحتما بخوانید: راهنمای اجرای تبلیغات پیامکی در قره‌ ضیاالدین

2. یک دارنده‌ی مارکت پلیس‌ نگرانی بابت فروش رفتن یا نرفتن محصولات ندارد. مارکت پلیس تنها ویترین‌هایی برای فروشندگان دیگر هستند.

3. مارکت‌ پلیس‌ها می‌توانند به راحتی چندین نوع کالای‌ متفاوت را عرضه کنند. پس اگر تنوع بالایی در ارائه‌ی کالا داشته باشند، فروش بیشتر و سریع‌تری نیز خواهند داشت.

4. در مارکت پلیس‌های موفق معمولاً رقابت زیادی بین فروشندگان ایجاد می‌شود. بنابراین این رقابت، سبب ارتقا کیفیت کالا‌ها می‌شوند. با افزایش کیفیت‌ محصولات، مشتریان بیشتری از مارکت پلیس‌ها خرید می‌کنند، در نتیجه سود بیشتری حاصل خواهد شد.

5. ریسک مالی ایجاد یک مارکت پلیس، نسبت به ایجاد سایر فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی، کمتر است.

6. مارکت پلیس‌ها می‌توانند علاوه بر فروشگاه‌های داخلی، با شرکت‌های وارد کننده‌ی کالا نیز قرارداد بسته و سود بیشتری داشته باشند.

چالش‌های دارندگان مارکت پلیس

پیش از این هم به نقش ارتباطی مارکت پلیس اشاره کردیم. به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مارکت پلیس‌، باید چالش‌های زیر را پذیرفته و آماده رو به رویی با آنها باشید:

1. مارکت پلیس‌ها کالا‌های متفاوت را از فروشندگان متفاوتی تامین و عرضه می‌کنند. بنابراین باید بتوانید قابلیت مقایسه کامل بین کالاهای متفاوت را برای مشتری ایجاد کنید.

2. زمان تحویل کالا‌های متفاوت باید یکسان باشد. پس مارکت‌ پلیس‌ها و فروشندگان باید هماهنگی مناسبی، باهم داشته باشند.

3. به عنوان دارنده‌ی یک مارکت پلیس باید مدام اجناس‌خود را توسعه دهید، تا بتوانید سود بیشتری ببرید. از طرفی باید مراقب کیفیت کالا‌ها نیز باشید، تا برای رضایت خریداران را جلب کنید.

مزایای استفاده از مارکت پلیس برای فروشندگان

اگر شما فروشنده‌ای هستید که می‌خواهید کالا‌های خود را در یک مارکت پلیس‌عرضه کنید، اتفاق‌های خوب زیر برایتان می‌افتد:

1. فروش از طریق مارکت پلیس‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و در نتیجه شما سود بیشتری خواهید برد.

2. در مقایسه با کسب و کار‌های سنتی یا حتی فروشگاه‌‌های اینترنتی معمولی، مارکت‌ پلیس‌ها، بازدیدکنندگان بیشتری دارند. در نتیجه کالا‌ی شما در دسترس افراد بیشتری قرار می‌گیرد.

3. هزینه‌های بازاریابی، با انتخاب یک مارکت پلیس خوب، کاهش پیدا می‌کند و حتی حذف می‌شود.

مزایای استفاده از مارکت پلیس برای خریداران

همه‌ی ما تا به حال تجربه‌ی خرید اینترنتی را داشته‌ایم. بیایید ببینیم اگر از مارکت‌هایی که استراتژی مارکت پلیس‌ را دارند خرید کنیم از چه مزیت‌هایی بهره می‌بریم:

1. تنوع کالا در مارکت‌ پلیس‌ها زیاد است و مشتریان می‌توانند طبق سلیقه‌ی خود خرید کنند.

راهنمای کامل ارسال پیامک انبوه و گروهیحتما بخوانید: راهنمای کامل ارسال پیامک انبوه و گروهی

2. امکان مقایسه‌ کالا‌ها و قدرت انتخاب بیشتری در مارکت پلیس‌ها، وجود دارد و می‌توانیم به راحتی بهترین کالاها را انتخاب کنیم.

3. امکان خرید آنلاین و همینطور پرداخت درب منزل در مارکت پلیس‌ها فراهم است و همین امر، سبب خرید راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود و دیگر دغدغه تحمل ترافیک و... وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله، ما در تیم تحریریه‌ی ملی پیامک، تلاش نمودیم تا همه‌چیز را درباره‌ی کسب‌و‌کار اینترنتی به روش مارکت پلیس توضیح دهیم.

و حالا اگر به فکر ایجاد یک مارکت پلیس و کسب درآمد آنلاین با حاشیه سود بالا، افتاده‌اید، با کمک فروشگاه‌ ساز پرتال، می‌توانید فروشگاه اختصاصی خود را ایجاد و طراحی کنید و تمام مراحل تبلیغات و بازاریابی مارکت پلیس خود را به آژانس بازاریابی و تبلیغات اینترنتی "نوین" بسپارید.

حتی با استفاده از سامانه پیامکی "ملی پیامک" مانند "وب سرویس پیامکی" می‌توانید، در تمام مراحل ثبت سفارش تا تحویل کالا به مشتری با خریداران فروشگاه خود، در ارتباط باشید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید