30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

84

تابه‌حال تجربۀ خرید آنلاین داشتید؟ اینکه در منزل­تان نشسته باشید و تنها با چند کلیک ساده بتوانید نیاز خودتان را برطرف کنید و از آلودگی هوا و ترافیک هم در ­امان باشید. اصلاً شاید فرصتی برای رفتن به بازار و خریدکردن ندارید یا حتی نتوانسته‌­اید اجناسی را که موردنظرتان بوده پیدا کنید.

این اجناس می‌­تواند خوراکی، پوشاک، لوازم دیجیتال، لوازم بهداشتی و ... باشد. شاید در گذشته تنوع اجناس خیلی کمتر بود اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، خیلی از افراد به خرید­های اینترنتی روی آوردند. این پدیده که به تجارت الکترونیک معروف است با سرعت زیادی رو به جلو در حرکت است. به‌خصوص در ماه­‌های اخیر با گسترش بیماری‌­های واگیردار، تجارت الکترونیک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

با این مقاله از وبلاگ سامانه ملی پیامک همراه باشید تا با مفهوم تجارت الکترونیک بیشتر آشنا شویم.

تجارت الکترونیک، چه نوع تجارتی است؟

تجارت الکترونیک چیستتجارت الکترونیک (electronic commerce) یا کسب­‌وکار اینترنتی نوعی تجارت است که در آن خرید و فروش محصولات، آنلاین و با ابزار­­های الکترونیکی مثل اینترنت، تلفن و ... انجام می‌­شود، یعنی معاملاتی که در آن فقط کالا ردو‌بدل می‌شود و واسطۀ بین تولیدکننده و مصرف­‌کننده، شبکه­‌های اینترنتی هستند.

با محبوبیت بیشتر گوشی‌­های هوشمند، شبکه‌­های اجتماعی مثل اینستاگرام و همین­طور سایت­‌هایی مثل دیجی‌کالا و افزایش اعتماد کاربران به خرید­های اینترنتی، تجارت الکترونیک فرصت خوبی برای افزایش ارتباط کسب‌­و­کار­ها با مشتریان شد. این تجارت همچون تجارت­‌های سنتی به شکل‌­های مختلفی ارائه شد که در ادامه آنها را بررسی می­‌کنیم.

انواع تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک دسته‌بندی و انواع و اقسام متفاوتی دارد. در مورد هر کدام از آنها در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

B2B یا تجارت فروشنده با فروشنده

مثالی که برای این نوع تجارت می‌­توانیم بزنیم، ارتباط تولیدکننده با توزیع‌کننده و عمده­‌فروش با خرده‌­فروش است. در چنین تجارتی، تاجر علاوه‌­بر مشتری باید واسطه‌­های بازار را هم بشناسد. در گذشته این تجارت بیشتر مرسوم بود چون هدف اصلی خرید و فروش عمده در قالب تجارت الکترونیکی بود، می‌­گوییم عمده‌­فروشی چون قبلاً خرده‌­فروشی در اینترنت کمتر انجام می­شد و کاربر همۀ اجناس موردنیازش را اینترنتی تهیه نمی­‌کرد.

B2C یا تجارت فروشنده با مصرف‌کننده

تجارت فروشنده با مصرف‌­کننده یا تجارت خرده­‌فروشی، یعنی فروش کالا از طریق فروشگاه‌­های اینترنتی بدون ارتباط مستقیم با مشتری. برای مثال در ایران فروشگاه اینترنتی دی­جی کالا و خارج از کشور آمازون چنین فعالیتی دارند. در این تجارت کاربران به ­راحتی می‌­توانستند کالا­های مختلف، از خوراکی تا تلفن­ همراه، دوربین و حتی اتومبیل را اینترنتی خرید کنند. قطعاً اگر فروشنده در این نوع تجارت بتواند اعتماد مصرف­‌کننده را جلب کند، برنده است، هم­چنین با هزینه کمتر به کالای موردنظرش می­رسد.

C2B یا تجارت مصرف‌کننده با فروشنده

در این نوع تجارت، مصرف‌کننده به دنبال کالای مورد­نیازش در اینترنت به ­صورت توافقی با فروشنده آن­را خریداری می­کند. برای مثال منِ فروشنده اجناسم را با قیمت مورد نظر خودم برای فروش آنلاین می­گذارم، مصر‌‌‌‌ف­‌کننده نیز می­تواند پیشنهاد قیمت دهد، آن­گاه فروشنده بررسی می‌کند و در صورت توافق معامله انجام می­‌شود.

C2C یا تجارت مصرف‌کننده با مصرف‌کننده

در این نوع از تجارت الکترونیکی مزایده‌ و مناقصۀ کالاها و خدمات به‌صورت اینترنتی انجام می‌­شود یعنی مصرف‌­کنندگان بدون واسطه باهم معامله می­‌کنند. در واقع  C2C را می­توان به صفحۀ نیازمندی­‌های روزنامه یا یک سمساری تشبیه کرد. برای مثال، فروشگاه ebay بزرگترین نمونه از تجارت C2C است. این فروشگاه‌­ها فقط به‌­عنوان واسطه هستند و خود سایت چیزی برای فروش ندارد.

نکته! اگر در تعریف تجارت الکترونیک دقت کرده باشید، اشاره کردیم که این تجارت یعنی معاملاتی که فقط کالا رد و بدل شود. اما با پیشرفتی که داشته است، فقط به معامله کالا ختم نشد.انواع تجارت الکترونیک

P2P یا تجارت نقطه به نقطه

تجارت P2P زمانی است که افراد بتوانند مستقیم با هم پول ردوبدل کنند و بیشتر برای تسویه حساب خریدار با فروشنده است. پرکاربردترین سرویس برای این نوع تجارت PayPal است. دقت کنید که اشاره کردیم به تسویه حساب! چون مبلغ اصلی این معامله به‌صورت رو در رو منتقل می­‌شود. با معرفی اپلیکیشن­‌های پرداخت برای گوشی­‌های هوشمند، افراد بیشتری به معاملات غیرحضوری روی آوردند.

B2A یا تجارت فروشنده با اداره

مبادلات تجاری­-مالی بین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در این دسته از تجارت الکترونیک قرار می­‌گیرد. پرداخت عوارض مالیات‌ها از مثال­هایی است که می­­توان برای تجارت B2A داشت. این مدل تجارت هم‌­اکنون مثل یک کودک نوپا است. اما با گسترش ارتباطات دولت در آینده‌­ای نه چندان دور، رشد خوبی خواهد داشت.

C2A یا تجارت مصرف‌کننده با اداره

C2A در حیطۀ جمع‌آوری کمک‌های مردمی، پرداخت مالیات بر درآمد و هرگونه امور تجاری دیگری که بین دولت­‌ها و مردم انجام می‌شود، اشاره دارد که هنوز اول راه است و جای پیشرفت دارد.

G2C یا تجارت دولت با مشتری

این نوع تجارت، نوعی مبادلۀ الکترونیکی میان دولت یک کشور با مشتریان داخلی یعنی مردم است، برای مثال دادوستد سازمان‌ها و نهادهای دولتی با مردم نمونه‌ای از تجارت الکترونیک G2C  است.

G2G یا تجارت دولت با دولت

معاملات تجاری بین دولت­‌ها در این دسته قرار می­‌گیرد. برای مثال انواع صادرات و واردات کشور، مثل خرید و فروش کالا، نفت و… از نوع تجارت دولت با دولت هستند.

ارسال پیامک انبوه در نیشابور ، شروع تبلیغات هدفمندحتما بخوانید: ارسال پیامک انبوه در نیشابور ، شروع تبلیغات هدفمند

از بین مدل­‌هایی که بیان کردیم، امروزه مدل­های B2C  و  B2B پرکاربردترین هستند اما دیگر مدل­ها هنوز نیاز به استراتژی­‌هایی دارند تا بتوانند به جایگاه اصلی­شان برسند. در واقع دلیل این همه تأکید بر تجارت الکترونیک مزایایی است که برای فروشنده و خریدار دارد. البته که معایبی هم دارد اما در ادامه با اطلاع از آنها بهتر می­‌توانید قضاوت کنید.

مزایای تجارت الکترونیکمزایا و معایب تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یک تجارت عادلانه است چون اگر مزیت یا عیبی داشته باشد، هم برای مشتریان است و هم برای صاحبان کسب­‌و­کار. با توجه به اینکه این تجارت پیشرفت خوبی داشته است، بهتر است ابتدا به بررسی مزایای آن بپردازیم.

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان کسب­‌و­کار

همانطور که گفتم چندتا از مزیت‌های تجارت الکترونیک مستقیماً به کسب‌وکارها مربوط می‌شود که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

افزایش میزان فروش

درصورتی­ که فروش هم برای داخل و هم خارج از کشور باشد و راه­‌های مختلفی برای دریافت پول از مشتری پیش‌­بینی کرده باشند، می‌­توانند فروش آنلاین زیادی با سود بالا را تجربه کنند.

افزایش مشتریان

دغدغۀ اصلی تمام کسب‌و‌کارها، چه آنلاین و چه غیرآنلاین، مشتری است. فقط کافیست با اجناس خوب و باکیفیت، اعتماد مشتری را جلب کنند تا مشتری بیشتری را به دست بیاورند.

دسترسی در تمام ساعات روز و سال

ایام تعطیل،روزهای برفی، بارانی و حتی مثل شرایط الان با وجود بیماری­‌های واگیردار، درب تجارت آنلاین هیچ‌گاه بسته نمی‌­شود؛ چون مشتری با داشتن اینترنت و یک گوشی­ موبایل یا لپ­‌تاب، خیلی راحت می‌­تواند خرید خودش را انجام بدهد.

جهانی‌شدن فعالیت شرکتها

امروزه فن ترجمه به کمک تجارت الکترونیک آمده است. درواقع با استفاده از این ویژگی یک سایت فروش اینترنتی می‌­تواند، محصولاتش را به تمام زبان‌­ها معرفی کند و مشتریان در سراسر جهان، اجناس موردنیازشان را خرید کنند، بدون اینکه از منزل خارج شوند.

پرداخت نقد و آنلاین

مهم­ترین مزیت این تجارت، پرداخت به‌صورت نقد و آنلاین است. چون در خرید‌وفروش حضوری، چک با مدت­ زمان طولانی و یا با پرداخت بیعانه انجام می­‌شود و فروشنده دیر به پول خودش می­‌رسد، درحالی­ که در فروش آنلاین، در صورت پرداخت، کالا برای مشتری ارسال می‌شود.

مزایای تجارت الکترونیک برای مشتری

حالا نوبت می‌رسد به بررسی مزیت‌های تجارت الکترونیک برای مشتری‌ها.

قیمت مناسب­‌تر

تحلیل و بررسی کامل دستگاه پنل اس ام اس + مزایا و معایبحتما بخوانید: تحلیل و بررسی کامل دستگاه پنل اس ام اس + مزایا و معایب

چون بدون واسطه به دست مشتری می‌­رسد و علاوه‌­برآن هزینه رفت­‌و­آمدی هم نباید پرداخت کند.

راحتی خرید در منزل

شما تنها با چندتا کلیک ساده می‌­توانید محصولات موردنظرتان را خریداری کنید و با کیفیت عالی آنها را تحویل بگیرید، بدون اینکه سختی ترافیک و هوای آلوده را تحمل کنید.

صرفه‌جویی در وقت شما

با این کار وقت کمتری از شما گرفته می­‌شود و می­‌توانید برای سایر­ کارهای روزانه­‌تان برنامه‌ریزی کنید.

تنوع در انتخاب

شما در یک فروشگاه آنلاین با تنوع زیادی از فروشنده‌­های مختلف رو­به­‌رو می‌­شوید. پس به راحتی می­توانید کالای موردنظرتان را انتخاب کنید.

امکان مقایسه آنلاین

تجارت الکترونیکفروشگاه­‌های آنلاین ویژگی تمام محصولاتی که برای فروش گذاشته‌­اند را برای مشتریان به نمایش می­‌گذارند و آنها می­‌توانند خیلی راحت از بین چند محصول، مقایسه داشته باشند و نزدیک­ترین کالا به سلیقه‌­شان را خریداری کنند.

دسترسی به نظرات سایر کاربران سایت

امروزه چون تعداد سایت­‌های فروش اینترنتی افزایش پیدا کرده است، رقابت سنگین‌­تر شده و مشتریان کمتر به سایت­‌های جدید اعتماد می‌کنند. اما اگر هر سایتی قسمت نظرات و انتقادات داشته باشد، منِ خریدار به ­راحتی با خواندن تجربیات مشتریان دیگر که قبلاً از آن کالا استفاده کرده‌­اند، خیلی راحت‌تر می‌­توانم تصمیم به خرید بگیرم.

تخفیف­‌های آنلاین

اکثر سایت­ها تخفیف­‌های خوبی، در بعضی موارد تا 80% هم برای خرید­های آنلاین می­‌گذارند که خب فرصت خوبی­ برای خرید بهتر خواهد بود.

معایب تجارت الکترونیک برای صاحبان کسب­‌و­کار

طبیعتاً تجارت الکترونیک هم مانند هر روش دیگری علاوه‌بر مزیت، معایب مختص به خودش را هم دارد که در ادامه این معایب را برای کسب‌وکارها بررسی می‌کنیم.

مسائل مالی فروش محصول

تبلیغات در اردکان ، فرصت طلایی برای جذب مشتری !حتما بخوانید: تبلیغات در اردکان ، فرصت طلایی برای جذب مشتری !

درصورتی­ که خریدار از جنس خریده شده راضی نباشد، حق اعتراض دارد و فروشنده برای اینکه مشتری خودش را حفظ کند، باید خسارت را پرداخت کند. در چنین شرایطی هم جنس فروشنده از دست رفته است و هم پولی که بابت آن دریافت کرده است.

امنیت سایت

امروزه بابت مسائلی مثل هک‌کردن سایت، یک فروشگاه اینترنتی خیلی راحت می‌تواند توسط افراد ناشناس از دسترس خارج شود و چون برگشت سایت و دسترسی مجدد به تمام کاربران قبلی سایت زمان‌­بر است و شاید هیچ‌گاه مثل قبل هم نشود.

طراحی حرفه­‌ای سایت با پرداخت هزینۀ بیشتر

وقتی نیمی از درآمد شما از فروش اینترنتی باشد باید زیرساخت­های سایت­تان را به خوبی بررسی کرده باشید تا تمام معاملات به درستی و بدون کم‌­و­کاست انجام شود. این کار هم فقط توسط یک متخصص باید انجام شود که خب پرداخت هزینه بیشتری برای فروشنده خواهد داشت.

خدمات پس از فروش

اگر خریدار از خرید خود راضی نباشد، فروشنده باید آن را با هزینه خود بازگرداند و هزینه پرداختی از طرف مشتری را نیز به او پس بدهد. در خیلی از موارد خریدار، چیزی بیش از بازپرداخت مبلغ خود را می‌خواهد.

خدمات اینترنتی کافی

برای اداره بهتر سایت، قبل از اینکه تجارت­تان را رسماً آغاز کنید، اطمینان پیدا کنید که منطقه‌ی شما پهنای باند مخابراتی‌ای که برای اداره‌ی موثر کسب‌و‌کارتان ضروری است، را دارد.

رشد مستمر

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های مورد استفاده در کسب‌و‌کار شما نیز باید به­روز باشند و حتی جایگزین شوند. تمام این موارد هزینه­‌های اضافی است که فروشنده آنلاین باید پرداخت کند تا تجارت خودش را حفظ کند.

معایب تجارت الکترونیک برای مشتری

خب از این‌جا به بعد معایب تجارت الکترونیک را برای مشتری‌ها می‌خوانید.

معایب تجارت الکترونیکامنیت پرداخت آنلاین

حتماً از خطرات پرداخت از طریق درگاه‌­های اینترنتی آگاه هستید. پس پیش از انجام تراکنش آنلاین، حتماً گواهی‌های امنیت وب‌سایت را بررسی کنید. گرچه بسیاری از سایت‌ها قابل اطمینان هستند، ولی بازهم همیشه تحقیق کنید و سایت‌هایی را که امنیت ندارند شناسایی کنید.

کیفیت کالا

با این تجارت، همه‌چیز به ­راحتی در دسترس قرار گرفته ، اما مشتری فقط پس از تحویل محصول می‌تواند آن‌ را لمس کند. پس حتماً قبل از ثبت سفارش، روش و شرایط بازگرداندن کالا در صورت عدم رضایت از آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که گزینه‌ای برای بازگرداندن کالا وجود دارد.

تأخیر در دریافت محصول

در خرید­های اینترنتی برعکس خریدهای حضوری بسته به نوع کالایی که انتخاب کردید سریع­ترین زمانی که کالا به دست شما می­‌رسد، نصف روز است و در بعضی موارد 10-15 روز کاری.

دسترسی به اینترنت

در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از خرید به روش تجارت الکترونیک محروم می‌­مانید. درضمن استفاده از اینترنت، هزینه‌­بر است و اگر شما از وای‌فای رایگان استفاده می‌کنید، احتمال اینکه اطلاعات شما روی وب‌سایتی ناامن به سرقت برود، زیاد است. اگر هم نمی‌خواهید از اینترنت رایگان استفاده کنید یا حتی نمی‌توانید در منزل‌تان اینترنت یا رایانه داشته باشید، بهتر است خریدها‌یتان را حضوری انجام دهید تا خطری امنیت حساب شما را تهدید نکند.

هزینه‌­های پنهان خرید آنلاین

وقتی حضوری خرید می­‌کنید، از قیمت کالا، هزینه‌ حمل‌و‌نقل، بارگیری و مالیاتی که پرداخت می­‌کنید، خبر دارید. اما در مورد خرید­های آنلاین باید مراقب باشید، زیرا ممکن است هزینه‌های پنهانی وجود داشته باشد و روی صورت‌حساب خرید شما ننوشته باشند، ولی مبلغ آن روی فرم پرداخت ظاهر شود. به‌خصوص در مورد خریدهای بین‌المللی مثلاً زمانی که شما از طریق سایت­‌های واسطه، کالایی را از کشور ترکیه خریداری می­‌کنید.

کاهش تعاملات اجتماعی

در تجارت الکترونیک افراد کمتر با یکدیگر روبه‌رو می‌­شوند و این باعث می‌­شود روابط کاری و اجتماعی کمتر از قبل باشد، درحالیکه در خیلی از موارد همین روابط اجتماعی کمتر می­‌تواند خطرات و آسیب­‌های دیگری مثل گوشه­‌گیری، کاهش اعتماد به نفس و ... را برای اشخاص به دنبال داشته باشد.

خب تا به اینجا که مزایا و معایب تجارت الکترونیک را بررسی کردیم، بهتر می‌­توانیم تصمیم بگیریم که آیا چنین تجارتی را شروع کنیم یا نه؟ اگر جوابمان مثبت باشد باید مثل هر کار دیگری مراحلی را طی کنیم تا به آن برسیم.

مراحل راه‌­اندازی تجارت الکترونیک

مراحل و نکاتی که باید انجام شود زیاد هستند، اما پنج مرحله در بین همۀ آنها ضروری است و باید اولویت شما باشد. این مراحل شامل:

  • Domain و ثبت آن
  • طراحی و ساخت سایت
  • پیداکردن فضا روی اینترنت
  • درگاه پرداخت الکترونیکی
  • تأمین امنیت سایت
  • بازاریابی، تبلیغ و جذب مشتری

مرحله اول: domain و ثبت آن

اولین مرحله داشتن یک سایت است. درواقع صاحب سایت، یک نام برای خودش انتخاب می‌­کند و آن را در شبکه اینترنت ثبت می‌کند. دقت کنید که این مرحله و انتخاب نام سایت اهمیت زیادی دارد و تا حد امکان باید نوع کالاها و خدماتی که عرضه می­‌کند را نشان بدهد.

سایت­‌های مختلفی هم­چون  onlinenic.com و  register.com هستند که به شما این امکان را می­‌دهد تا بفهمید سایتی با چنین نامی قبلاً ثبت شده است یا نه!

تجارت الکترونیکمرحله دوم: طراحی و ساخت سایت

وقتی رسماً سایت شما به ثبت رسید، باید به فکر طراحی یک سایت کاربردی و جذاب باشید چون کلید تجارت الکترونیک به‌خصوص در وب، ارائه بهترین محتوا و مطالب به­‌صورت آنلاین برای کاربر است. درواقع باید بدانید که موفقیت و محبوبیت سایت شما مستقیماً با کیفیت محتوایی که ارائه می­‌کنید، در ارتباط است. عواملی که بهتر است در طراحی سایت در نظر داشته باشید، شامل :

  • سعی کنید سایت­تان را از دید مشتری طراحی کنید تا دید خودتان به‌­عنوان فروشنده
  • دسترسی آسان به تمام مطالب و امکان جستجوی سریع
  • نحوه ثبت سفارش برای مشتری آسان باشد و با کمترین مراحل انجام شود
  • امکان ارتباط مشتری با فروشندگان و مسئولین سایت را فراهم کنید
  • فروشندگان به قسمت نظرات و انتقادات اهمیت بیشتری دهند و سعی کنند از آنها استفاده کنند
  • به‌­روزرسانی سایت هر روز انجام شود و محتوایات تازه و مطابق با نیاز مشتری را ارائه دهد

با رعایت این 6 عامل، قطعاً سایت موفقی خواهید داشت. البته بهتر است طراحی و اداره سایت به دست متخصص این کار سپرده شود تا مشکلی پیش نیاید.

مرحله سوم: پیدا کردن فضا روی اینترنت

منظور از این مرحله این است که مکان مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خودتان پیدا کنید، چنان­چه فروشگاه فقط به­‌صورت آنلاین فعالیت کند، باز هم باید مکانی برای انجام امور روزانه و رسیدگی به سفارشات و ... داشته باشد. مکانی که مشتری به آن اعتماد داشته باشد و اکثراً آن را بشناسند و حتی بتواند دنیا را از وجود سایت شما باخبر کند.

مرحله چهارم: درگاه پرداخت الکترونیکی

مهم­ترین مرحله‌­ای که باید به آن دقت داشت، همین مرحله است. چون اگر مشکلی پیش بیاید اولین خطری که فروشنده را تهدید می­‌کند، از دست دادن اطمینان مشتری است. پس این کار باید به‌گونه‌ای باشد که از سوی دو طرف مورد قبول باشد و چون بحث الکترونیک است، تمام مراحل حتی پرداخت هم باید اینترنتی باشد. مدل‌­های مختلف پرداخت آنلاین:

  • پرداخت مستقیم بر مبنای حساب (Direct account based)
  • عدم ارتباطی مستقیم بین خریدار و فروشنده یا Indirect pull account based
  • پرداخت غیرحضوری با نرم‌­افزار­های ویژه
  • کیف الکترونیکی یا E-Wallet

مرحله پنجم: تامین امنیت سایت

از آنجا که خطرات زیادی سایت‌­ها و فروشگاه‌­های معتبر اینترنتی را تهدید می­‌کند، پس باید به فکر روش‌­های تأمین امنیت باشیم، مثل:

  • رمزگذاری: روشی که در آن متن اصلی پیام با استفاده از یکسری عملیات ریاضی معکوس‌­پذیر به یک متن بی معنا تغییر پیدا می­کند و هک کردن آن سخت­تر خواهد شد. با این­کار ترتیب عناصر یک پیغام تغییر می­کند و برای همه  به جز گیرنده غیر قابل فهم می­شود.
  • تایید هویت: برای جلب اعتماد هر یک از طرفین باید مطمئن شوند که طرف دیگر همان کسی است که ادعا می­کند برای مثال با امضاء دیجیتالی و صدور گواهینامه دیجیتالی برای تائید هویت الزامی است.
  • حفاظ‌های امنیتی: مثل لایه­‌های محافظ در سیستم­ها که یک سپر حفاظتی به­‌عنوان یک پوشش برای سرور­ها  و وهمین­طور کامپیوتر­های مشتریان قرار می­گیرد و هر گونه پیام اطلاعاتی که قرار است دریافت شود، باید از این سپر حفاظتی عبور کند. مشهورترین آنها که به احتمال زیاد شنیده­‌اید، فایروال‌­ها و آی‌­پی­‌ها هستند.

مرحله ششم: بازاریابی، تبلیغ و جذب مشتری

این مرحله به­‌منظور جذب اقدامات و اطلاعات برای تجارت‌هایی است که محصولات یا خدمات خود را به شکل الکترونیکی ارائه می‌دهند. این کار بهتر است توسط متخصصان بازاریابی تجارت الکترونیک انجام شود چون آنها از از رسانه‌های اجتماعی، محتوای دیجیتال، موتورهای جستجو و کمپین‌های مبتنی بر ایمیل برای جذب بازدیدکنندگان و تسهیل فرآیند خرید آنلاین استفاده می­‌کنند.

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی موتور جستجو
  • بازاریابی مبتنی بر ایمیل

وقتی تمام مراحل را طی کردید، بهتر است به مدرن شدن کارتان بیشتر فکر کنید. چگونه؟!

کارت ویزیت الکترونیکی

منظور هر نوع کارت ویزیتی است که با ابزارهای الکترونیکی مثل تلفن همراه، رایانه و ... استفاده می‌­شود­. این نوع کارت جایگزینی برای کارت ویزیت‌های کاغذی است که با هزینه کمتر امکانات زیادی را به مشتریان می­‌دهد. کاربرد آن برای معرفی رسمی کسب‌وکار یا شخص است که می‌توانند ارتباط موثرتری با مشتریان‌شان داشته باشند.

کارت ویزیت الکترونیکی به 2 صورت وجود دارد:

  • نوع اول به صورت سیستم پیامکی CRM
  • نوع دوم پنل اختصاصی USSD

در نوع اول مشتری کد اختصاصی کسب­‌وکار یا شخصی را به سامانه مربوطه پیامک کرده و سپس تمام اطلاعات شامل خدمات، آدرس مغازه یا شرکت، تلفن همراه، ثابت و... را از طریق تلفن همراهش دریافت خواهد کرد. مزیت اصلی کارت ویزیت الکترونیکی این است که این اطلاعات در هر لحظه توسط تلفن ­همراه صاحب کارت ویزیت قابلیت ویرایش دارد، درحالی که کارت ویزیت‌­های قدیمی در چنین شرایطی باید مجدداً چاپ می­‌شدند. همچنین شماره تماس مشتری که کد را ارسال کرده است در باشگاه مشتریان کسب‌­وکار ذخیره می‌­شود.

در نوع دوم، یک پنل اختصاصی به کسب­‌وکارها داده می‌­شود و در قالب سرشماره  *  عدد  #   فعال می­‌شود. فقط کافیست مشتری کد مخصوص را شماره‌­گیری کند تا اطلاعات کاری آن تجارت و یا صاحب کارت ویزیت الکترونیک برای­ش نشان داده شود. در این روش هم شماره تماس مشتری که کد را شماره­‌گیری کرده است در باشگاه مشتریان کسب‌­وکار ذخیره می­‌شود و پس از آن صاحب کارت ویزیت می‌­تواند با مشتریان‌شان در ارتباط باشد.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد کارت ویزیت‌ الکترونیکی به دست بیاورید، پیشنهاد میکنم مطلب «کارت ویزیت الکترونیکی فقط کلاس ندارد» را مطالعه کنید.

کاربرد تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک کاربرد خیلی وسیعی دارد یعنی نه تنها خرید و فروش از طریق اینترنت را شامل می­‌شود؛ بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جا­به‌جایی کالاها و هم­چنین خدمات پس از فروش را نیز دربرمی‌گیرد. از طرفی کاربرد آن در بهينه‌سازي مصرف انرژي و کاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي، فناوری اطلاعات و آی‌­تی، تجارت کشور و نقل‌­ و ‌انتقالات پول و ... هم قابل چشم‌­پوشی نیست. منظور از این کاربردی‌بودن این است که این نوع تجارت چند بعدی است، یعنی اینکه نه تنها انسان­ها بلکه محیط­زیست هم سود می‌برد.

سخن پایانی

تجارت الکترونیک، تجارتی رو به رشد است، و تا به الان هم به جایگاه خوبی رسیده؛ اما سیر تحولات نسل‌به‌نسل، جایگاه بهتری را برای آن پیش‌­بینی کرده است. جایگاهی که هرکس برای خودش یک تجارت الکترونیک داشته باشد و نه تنها خودش بلکه افراد زیادی در کنار او به سود کافی برسند. امروزه این نوع تجارت در قالب سایت­‌ها و شرکت­‌های مختلف، بیش از پیش به مردم معرفی می­‌شود و رفته‌رفته به نقطه اوج خودش می‌­رسد. امیدواریم با مطالعه این مقاله شما هم بتوانید شروع خوبی داشته باشید و کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید