30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
پنل پیام کوتاه ویژه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

پنل پیام کوتاه ویژه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

1

درست وقتی 256 روز از سال می‌گذرد، در سیزدهمین روز سپتامبر یعنی 22 شهریور در تقویم روزی به نام برنامه‌نویس داریم که تابه‌حال کمتر به این روز توجه کردیم. همین مناسبت بهانه‌ای شد تا برای اولین بار مقاله‌ای را به موضوع مهم پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس ها اختصاص دهیم تا همکاران و مهندسان این حوزه بتوانند از امکانات ویژه پنل برای توسعه کار و سهولت در پروژه‌هایی که برای مشتریانشان انجام می‌دهند، استفاده کنند.

ارسال پیامک از طریق وبسایت

اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری هستید، دغدغه راهی را دارید تا ارتباط موثر با کاربران داشته باشید و برای جذب مشتریان جدید بازاریابی کنید، پیشنهاد می‌کنم از پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس ها استفاده کنید. بسیاری از بیزینس‌های بزرگ و مشهور دنیا از این راه استفاده می‌کنند، مثلاً شرکت گوگل هنوز هم برای ارسال کد فعالسازی ایمیل و سایر خدماتش از پیامک استفاده می‌کند.

حدود 5 میلیارد نفر در جهان تلفن همراه دارند و 98% پیامک‌های ارسالی هم در همان 2 دقیقه اول خوانده می‌شود، این یعنی ارسال پیامک یک روش مناسب، پربازده و سریع برای دیده شدن برند و تبلیغات شماست.

انتخاب سامانه اهمیّت ویژه دارد!

انتخاب سامانه پیامکی به اندازه یک پروژۀ کاری جدید، اهمیّت دارد، زیرا امکانات جانبی این سرویس به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را با کدهای ارائه‌شده به سامانه وصل کنید و علاوه‌بر مدیریت پیامک‌ها، در زمان مناسب ارسال و دریافت هم داشته باشید.

قطعاً شما هم از پلتفرم‌های آنلاین مثل اسنپ فود یا دلینو سفارش غذا داشتید و متوجه شدید که بعد از عضویت در سایت یا اپلیکیشن پیامکی حاوی کد تاییدیه ورود، پیگیری سفارشات و همچنین تخفیفات فصلی و... برایتان ارسال می‌شود. به زبان ساده، تمام این پیام‌ها از وب‌سرویس پیامکی برای ارسال اس ام اس و بازاریابی پیامکی استفاده می‌کنند.

استفاده از خدمات وب‌سرویس فقط محدود به شرکت های بزرگ نیست. اگر شما فروشگاه اینترنتی یا کسب‌وکار آنلاین دارید این روش کاملاً مناسب شماست تا خیلی راحت برای مشتریان کد تخفیف یا پیشنهاد ویژه فروش مناسبتی ارسال کنید، با بازاریابی پیامکی مشتریان جدید و بیشتری جذب کنید و کارتان را گسترش دهید.

وب‌سرویس پیامکی فقط یکی از امکانات سامانه ارسال اس ام اس است که به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق سایت، پیامک‌های مورد نظرتان را برای کاربران و مشتریان‌تان ارسال کنید. این ویژگی همان چیزیست که برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهندگان به آن نیاز دارند و در ادامه این مقاله بیشتر درباره‌اش صحبت خواهیم کرد تا بهترین وب‌سرویس پیامکی را برای اتصال به سایت و نرم افزار خود انتخاب کنید.

وب‌سرویس یا Web API چیست؟

پیش از تخصصی شدن بحث پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس‌ها باید اول تعریف مشخصی از API داشته باشیم. به صورت کلی API (یا رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن) خدمتی برای تسهیل پروژه‌هاست که زحمت پیاده‌سازی بخشی از پروژه‌ از قبل انجام شده را با چند درخواست ساده (چند خط کدهای از قبل آماده) انجام خواهد داد. بگذارید کمی ساده‌تر توضیح دهم.

فرض کنید وارد رستوران شدید، میزتان را انتخاب می‌کنید و مشغول بررسی منو می‌شوید. تمام غذاهای منو در آشپزخانه رستوران آماده است، اما سفارش شما باید به گوش آشپز هم برسد! در این مثال، گارسون که سفارش را یادداشت کرده، به آشپزخانه اطلاع داده و بعد به شما تحویل می‌دهد، یک API خواهد بود.

در واقع وقتی گرسنه هستید، به جای اینکه خودتان دست‌به‌کار شوید و صفر تا صدش را آماده کنید، تنها با پرداخت هزینه و چند درخواست ساده در کمترین زمان غذای دلخواهتان آماده خواهد شد. در این مثال:

  • آشپزخانه را سرور (یا ارائه دهنده یک سرویس خاص) در نظر بگیرید
  • شما که غذا سفارش غذا دادید، کلاینت (یا درخواست کننده سرویس) هستید
  •  پیشخدمت رستوران API است که زحمت شما را کم کرده، درخواست را گرفته و به سرویس‌دهنده موردنظر انتقال می‌دهد تا نتیجه درخواست را تحویل دهد.

تمام APIهایی که در بستر شبکه در حال فعالیتند را web API یا همان وب‌سرویس می‌گوییم. از مثال‌های عینی web API را می‌توان نقشه گوگل در اپلیکیشن‌های مختلف (برای تعیین محل)، ثبت‌نام با استفاده از پست الکترونیکی گوگل در سایت‌های مختلف (برای تسهیل پروسه ثبت‌نام)، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا و ... اشاره کرد.

پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس ها

روش‌های پیاده‌سازی وب‌سرویس

وب‌سرویس یا web Api یک سرویس مبتنی بر وب است که محدود به یک زبان برنامه‌نویسی نیست و کاربر می‌تواند از هر زبان برنامه‌نویسی وب (یا فریمورک‌هایی که قابلیت استفاده از وبسرویس را داشته باشند) استفاده کند.

وب‌سرویس دارای دو روش REST و Soap است. هر کدام از این روش‌ها، استاندارهای پیاده‌‍سازی خاص خود را دارند که سامانه ملی‌پیامک از هر دو روش پشتیبانی می‌کند.

وب‌سرویس پیامکی

حالا به قسمت مهم بحث پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس ها رسیدیم. وب‌سرویس پیامکی با استفاده از چند دستور کوتاه، قابلیت ارسال پیامک را برای پروژه شما فراهم می‌کند تا صفر تا صد امکان ارسال پیامک توسط هر کاربر به صورت مجزا، پیاده‌سازی نشود. یعنی هر کاربر برای ارسال اس ام اس به صورت مستقیم سراغ اپراتورهای همراه نرود.

وب‌سرویس پیامکی ملی پیامک

سامانه ملی پیامک در راستای توجه به نیاز کاربران علاوه‌بر ارسال پیامک، قابلیت‌هایی همچون دریافت پیام، ارسال پیامک صوتی، پیامک زماندار، دفترچه تلفن، مدیریت کاربران و ... را در Api خود گنجانده است.

ارسال پیامک تبلیغاتی با پنل اس ام اس ملی پیامکحتما بخوانید: ارسال پیامک تبلیغاتی با پنل اس ام اس ملی پیامک

پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس هایکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وب‌سرویس پیامکی، سرعت پاسخ‌دهی به درخواست‌ها و پایداری آن است. همچنین دومین ویژگی سهولت در کاربرد است.

سامانه ملی پیامک سعی کرده تا با فراهم کردن مستندات درست و نمونه کدهای مورد نیاز برای استفاده از وب‌سرویس، پیچیدگی تعامل با آن را به حداقل ممکن برساند.

شما می‌توانید سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، CRM و نرم‌ افزارهای خود را به وب‌سرویس پیامکی متصل کنید. یعنی پیام‌هایی مانند کد تأیید ورود و ثبت‌نام، وضعیت خرید، ثبت سفارش، فاکتور و سررسید، کد رهگیری پستی، پیامک‌های دوره‌ای یادآوری پرداخت یا تمدید حساب، تخفیف، حراج و جشنواره‌های دوره‌ای را به صورت انبوه یا تکی برای مشتریان خود ارسال کنید.

ارسال به لیست سیاه مخابرات

دومین کاربرد پنل اس ام اس ویژه برنامه نویس ها ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات است.

لیست سیاه مخابرات معضلی برای ارسال پیامک به مشتریان است. سامانه ملی پیامک برای رفع این مشکل سرویس خط خدماتی-اشتراکی (یا ارسال از طریق پترن) را به کاربران ارائه می‌دهد.

این ماژول بر روی وب‌سرویس قابل دسترسی و تنها برای ارسال پیامک‌های خدماتی مانند کد تأیید ورود و ثبت‌نام، پیامک‌های ثبت‌سفارش، وضعیت خرید، ارسال سررسید، یادآوری پرداخت و هر خدمت دیگری که کاربران برای دریافت اطلاعات آن، درخواست دادند، مناسب است. این سرویس رایگان اشت و شامل هیچ هزینه‌ای نخواهد بود.

برای مشاهده اطلاعات کلی و نحوه درج متن (قالب یا پترن) مربوط به وب‌سرویس خدماتی می‌توانید مقاله راهنمای استفاده از وبسرویس خدماتی-اشتراکی را هم بخوانید.

استفاده از وب‌سرویس

برای استفاده از وب‌سرویس یا web Api روش‌های مختلفی وجود دارد. هر توسعه‌دهنده می‌تواند از روش دلخواه خود با توجه به استانداردهای موردنیاز ارائه شده برای ارسال درخواست‌ها، اقدام کنند.

سامانه ملی پیامک نیز سه روش برای استفاده از وب‌سرویس و پیاده‌سازی Api در پروژه‌ها ارائه داده است، که در ادامه برایتان آوردیم:

گیت‌هاب

گیت‌هاب نمونه کدهای مربوط به 14 زبان و فریمورک برنامه‌نویسی در گیت‌هاب سامانه ملی پیامک قرار داده شده است. همچنین توسعه دهندگان نیز می‌توانند با ارائه pull requestها و issueها برای بهبود کیفیت نمونه کدها مشارکت کنند.

مستندات وب‌سرویس

صفحه مستندات هم شامل نمونه کدهای Procedural به همراه توضیحات مربوط به هر تابع و urlهای تست ارسال پیامک می‌شود.

کنسول ملی پیامک

سامانه ملی پیامک در راستای بهبود کیفین، سرویس جدیدی به نام کنسول ملی پیامک  را برای استفاده از Api ارائه کرده که در آن تمهیدات جدیدی برای کاربران در نظر گرفته شده است.

در این روش دیگر نیازی به استفاده از نام کاربری و رمز عبور نیست و وب‌سرویس با token (که اعتبار آن وابسته به نام کاربری و رمز عبور پنل کاربری پیامکیست) فعالیت می‌کند. همچنین خروجی متدهای وب‌سرویس تغییر و بهبود یافته است. سیستم تیکت مستقیم تعبیه شده و همچنین تمامی خطاهای دریافتی در هنگام استفاده از وب‌سرویس در کنسول قابل مشاهده است.

استفاده از وبسرویس

جمع‌بندی

تا اینجا با کلیات پنل اس ام اس ویژه برنامه‌نویس‌ها آشنا شدیم. روش‌های مختلف استفاده از وب‌سرویس ملی پیامک معرفی شد و با سرویس جدید این سامانه (کنسول ملی پیامک) آشنا شدید. شما می‌توانید نظرات خود را در بخش کامنت این مقاله برای بهبود کیفیت سرویس‌ها قرار دهید.

برای دریافت فوری پنل می‌توانید به صفحه اصلی سایت ملی پیامک مراجعه کنید یا با 02163404 تماس بگیرید. همچنین اگر نیاز به مشاوره بیشتر  دارید، در انتهای همین متن برایمان بنویسید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید