ویدئو مارکتینگ چیست ؟ نکات طلایی ویدئو مارکتینگ برای کسب‌وکار

ویدئو مارکتینگ چیست ؟ نکات طلایی ویدئو مارکتینگ برای کسب‌وکار

15

ویدیو مارکتینگ واقعاً برای کسب‌وکارها لازم است؟ شرط می‌بندم این سوالیست که شما هم از خودتان پرسیدید! بیایید تصور کنیم مشتری در حال چرخیدن در فضای وب یا اینستاگرام با ویدئو و متن توضیحات شما مواجه می‌شود.

به نظر خودتان کدام یک را انتخاب می‌کند؟

خوب است بدانید که بر اساس تحقیقات اخیر HubSpot حدود 72٪ از کاربران ترجیح می‌ذهند ویدئو را ببینند و بعد اگر خواستند متن را بخوانند. همان مطالعات نشان دادند که 81٪ از مردم با دیدن ویدئو به خرید ترغیب شدند.

همین نتایج بود که توجه بازاریابی دیجیتال را به طرف استفاده از ویدئو برای تبلیغات تاثیرگذارتر کشاند. تبلیغات روزبه‌روز ابزارها و روش‌های جدیدتری را برای بهتر دیده شدن ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توانید دیده شوید و کسبوکارتان را رونق ببخشید.

ما هم تصمیم گرفتیم کمی در این باره صحبت کنیم تا ببینیم واقعاً ویدئو مارکتینگ چیست و چه تاثیری روی رونق کار دارد!

ویدئو مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که گفتیم تأثیر ویدئو مارکتینگ برای رونق کسب‌وکار زیاد است، به‌اندازه‌ای که می‌توان گفت در حال حاضر یکی از بهترین ابزارها برای تبلیغ خدمات و محصولات استفاده از ویدیو است. اما ویدئو مارکتینگ چیست و چه فاکتورهایی دارد؟

تعاریف مختلفی از ویدئو مارکتینگ ارائه شده است، اما در یک تعریف ساده باید گفت: ویدئو مارکتینگ معرفی محصولات و خدمات از طریق ویدئو و انتشار آن‌ در فضای دیجیتال است. این ویدئوها معمولاً مخاطب را به خرید ترغیب می‌کند و تاثیر خوبی روی نرخ فروش دارد.

جذابیت تماشای ویدئو برای مخاطب

همان‌طور که گفتم، ویدیو از ابزارهای جدید صنعت تبلیغات است که با آن می‌توانید زوایایی از محصولات یا خدماتتان را به مشتری نشان دهید که تا پیش از این ممکن نبود. به زبان ساده، تا پیش از فراگیر شدن ویدیو مارکتینگ نمی‌توانستید در مدتی کوتاه و فقط در حد چند ثانیه محصولتان را به مشتری معرفی کنید.

تأثیر ویدئو مارکتینگ روی کسب‌وکارها آن‌قدر زیاد است که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین خدمات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را می‌توان تولید ویدیو دانست. تماشای انواع ویدئو تبلیغاتی به قدری برای مخاطب جذاب است که این روش از پیام‌های بازرگانی تلویزیون فراتر رفت و پایش به شبکه‌های اجتماعی هم باز شد.

حالا اگر به فکر استفاده از ویدئو مارکتینگ برای کسب‌وکارتان هستید، باید بدانید که از کجا شروع کنید! ما مسیر را به شما نشان می‌دهیم.

از کجا شروع کنیم؟

فرآیند تولید ویدئو با توجه به زمان و سناریوی آن می‌تواند آسان یا حتی سخت باشد. برای همین، پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع حتماً استراتژی مناسبی برای اجرا و روند ویدئو در نظر بگیرید.

اگر تجهیزات و شرایطش را ندارید، بهترین کار کمک گرفتن از آژانس تبلیغاتی است، تا افراد باتجربه این راه برایتان آسان کنند و بعدها بتوانید به تنهایی تولید ویدئوهای تبلیغاتی کسب‌وکارتان را انجام دهید. یادتان باشد ضبط ویدیو با افراد غیرحرفه‌ای و شرایط غیراستاندارد نه‌تنها تأثیر مثبتی در کسب‌وکارتان ندارد، بلکه باعث صدمات جبران‌ناپذیر به بخش فروش محصولات نیز می‌شود.

مزایای ویدئو مارکتینگویدئو مارکتینگ چیست؟

تا اینجا گفتیم ویدئو مارکتینگ چیست و کمی هم دربارۀ شروع کار صحبت کردیم. حالا شاید بپرسید که این همه هزینه و وقت چه تاثیری در رونق کسب‌وکار دارد یا به زبان ساده مزایای ویدئو مارکتینگ چیست؟

تاثیر مثبت در سئو

ویدئو درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین مواردیست که گوگل به آن در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ نشان داده است، از طرف دیگر گوگل آنچه را کاربران دنبالش هستند، مهم و ارزشمند تلقی می‌کند. کاربران در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تماشای ویدئو حتی به صورت آنلاین نشان داده‌اند و همین باعث رشد شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب شد.

در نتیجه خیلی راحت می‌توان نتیجه گرفت، ویدئو تاثیر خوبی در میزان رشد بازدید و کلیک سایت دارد و در بهینه‌سازی سایت موثر خواهد بود.

حرفه‌ای‌تر جلوه می‌کنید

انجام دادن کارهایی که کارتان را از دیگران متمایز کند، باعث می‌شود تا مخاطب دید بهتری به شما داشته باشند.

سامانه پیامک برای صندوق های قرض الحسنهحتما بخوانید: سامانه پیامک برای صندوق های قرض الحسنه

درحال‌حاضر، ویدئو مارکتینگ باعث می‌شود مخاطب اعتماد بیشتری به شما داشته باشند و برای خرید از برندتان بیشتر ترغیب شود. ناگفته نماند اگر نتوانید به‌درستی ویدئویی برای محصولات یا خدماتتان ارائه دهید، از رقبا با فاصلۀ زیادی عقب می‌مانید که روی فروش شما در آینده نزدیک تاثیر خواهد گذاشت.

مشتری محصولاتتان را بهتر می‌شناسد

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ویدئو مارکتینگ، آشنایی بیشتر و بهتر کاربر با خدمات و محصولات است. شما به‌راحتی می‌توانید با تولید یک ویدئو مناسب از محصولات خود، کسب‌وکارتان را حسابی رونق دهید.

فرض کنید فروشگاه ساعت دارید و به تازگی وبسایتی را برای فروش آنلاین راه‌اندازی کردید. اوایل کار آماده کردن انواع ویدئوهای تبلیغاتی برای نشان دادن ساعت‌های مختلف تاثیر خوبی در افزایش تعداد مشتری دارد و در مراحل بعدی به فروش هم منجر خواهد شد.

اگر در روند تولید ویدئوهای باکیفیت برای نشان دادن انواع سایت و استایل‌های مختلف پافشاری کنید، انواع ست را به مخاطب آموزش دهید و در این باره بیشتر صحبت کنید، نرخ فروش شما چندبرابر خواهد شد.

درگیر شدن کاربران

از دیگر ویژگی‌های ویدئو مارکتینگ، درگیر کردن کاربر و جلب توجه مخاطب است. شما با ساخت چند ویدئو جذاب و دیدنی از محصولات و منتشر کردن آن نه تنها مشتری بیشتری جذب می‌کنید، بلکه با درگیر کردن کاربر باعث می‌شوید تا آن را برای دیگران هم بفرستد و از طریق بازاریابی دهان به دهان سفیر تبلیغاتی‌تان باشد.

استفادۀ آسان

تماشای ویدئو برای مخاطب آسان است، همین باعث شده تا مخاطب ترجیح بدهد بجای خواندن متن طولانی یا گوش دادن به پادکست، ویدئو نگاه کند.

بر اساس یافته‌ها نیمی از کاربران تماشای ویدئو را ترجیح می‌دهند. پس اگر بتوانید برای تبلیغات برندتان ویدئو جذاب بسازید، به راحتی می‌توانید توجه این کاربران را جلب کنید.

ویدیو در حافظه مشتری می‌ماند

تماشای کلیپ به‌خصوص کلیپ‌های جذاب همیشه در ذهن مشتری می‌ماند، خیلی از ما هنوز ویدئوهای تبلیغاتی زیادی از دوران کودکی در خاطرمان مانده است.

بر خلاف ماندگاری ویدئو در حافظه، به‌خاطر سپردن متن طولانی همیشه سخت است. پس پیشنهاد می‌کنم حرف‌های مهم را در ویدئو بگویید و بعد تعدادی از توضیحات را در متن بگنجانید. برای مخاطب متخصص هم می‌توانید جداگانه مطالبی را تهیه کنید ولی یادتان باشد عموم مردم ترجیح می‌دهند کلیپ جذاب ببینند.

حالا که با این مزایای مهم و کاربردی آشنا شدیم، در بخش سوم ویدئو مارکتینگ چیست می‌خواهیم با انواع ویدئو آشنا شویم.

انواع ویدیو مارکتینگویدئو مارکتینگ چیست؟

شما به عنوان صاحب برند، باید بر اساس محصولی که تولید می‌کنید یا خدماتی که ارائه می‌دهید تعدادی ویدئو در دسته‌بندی‌های مختلف داشته باشید. باهم در ادامه به این تقسیم‌بندی مهم اشاره می‌کنیم.

ویدیو معرفی محصول

این ویدئو همان‌طور که از نامش پیداست، برای بیان ویژگی‌های محصول ساخته می‎شود. مثلاً به همان فروشگاه ساعت برگردیم و ببینیم چه ویدئویی به عنوان معرفی شناخته می‌شود!

معرفی انواع ست‌های جدید، رونمایی کالکشن سال 2021 و ویژگی‌های هر کدام از مدل‌ها در این میدئو، کلیپ تبلیغاتی شما را در دستۀ معرفی محصول قرار می‌دهد.

ویدیو معرفی برند

یکی از رایج‌ترین ویدئوهای صنعت مارکتینگ معرفی برند است. مشهورترین کمپانی‌های دنیا علی‌رغم موفقیت در عرصۀ جهانی هنوز برای تاثیرگذاری در بازار از این نوع ویدئو استفاده می‌کنند.

در کلیپ معرفی برند، هیچ محصولی معرفی و تبلیغ نمی‌شود. محور این ویدئوها روی معرفی برند، برندسازی، پیشینۀ نام تجاری و نمادهایی است که کمپانی به کمک آن شناخته می‎شود.

موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانیحتما بخوانید: موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی

ویدئوهای وقایع و رویدادها

دستۀ دیگر، ویدئوهای وقایع‌نگار است. اگر کسب‌وکارتان میزبان همایش، میزگرد، گلریزان یا رویداد دیگری است، فیلمی جذاب از این رویداد برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تهیه کنید.

تماشای این نوع ویدئو علاوه‌بر برندسازی، برای مخاطبان و کسانی هم که در آن رویداد حضور نداشتند، جذاب است.

ویدئوهای آموزشی

ویدیوهای آموزشی امروزه مخاطبان زیادی دارد. البته معمولاً تهیه و تولید این سبک کلیپ‌ها بر اساس کسب‌وکار خودتان مشص می‌شود.

مثلاً فروشگاه ساعت که در مثال‌هایی قبلی گفتیم نمی‌تواند از کلیپ آموزشی استفاده کند ولی موسسه‌های آموزشی، کلاس‌های موسیقی، شرکت‌های استارتاپ و کارآفرینان به این سبک ویدئو نیاز دارند.

ویدیوهای لایو یا زنده

با شیوع کرونا و محدودیت‌های رفت‌وآمد، ویدئوهای لایو حسابی در اینستاگرام رایج شد. بعد از اتمام قرنطینه بازهم کسب‌وکارهای مختلف از این روش برای جذب مشتری استفاده کردند.

ویدئوهای لایو گفت‌وگو محور است و معمولاً در آن یک نفر به معرفی محصول می‌پردازد یا لایو را به صورت مصاحبه و چندنفره با دیگران اجرا می‌کند. مزیت دیگر لایو امکان برگزاری پرسش و پاسخ با مشتری است، پس پیشنهاد می‌کنم پیش از رونمایی از محصولات یا بعد از جشنواره فروش برای نظرسنجی از مخاطب حتماً چند جلسه لایو در صفحه اینستاگرام شرکتتان برگزار کنید.

ویدیوهای پانوراما یا 360 درجهویدئو مارکتینگ چیست؟

این ویدئوها بیشتر برای شرکت‌‌ها و ارگان‌های بزرگی طراحی می‌شوند که برای ساخت ویدئو می‌توانند هزینه زیادی بپردازند.

مثلاً آژانس‌های مسافرتی برای برگزاری تورهای گردشگری این سبک ویدئو را لازم دارند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به خرید تور و سفر ترغیب کنند. انواع نمونه‌های فوق‌العاده زیبای ویدئوهای پاناروما را می‌توانید در یوتیوب ببینید.

ویدئو مارکتینگ را فراموش نکنید

تا اینجا تلاش کردیم تا بدانیم ویدئو مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکار دارد، همچنین با انواع ویدئوهای تبلیغاتی هم آشنا شدیم.

یادتان باشد که ویدئو مارکتینگ به استراتژی و برنامۀ دقیق نیاز دارند، پس حتماً برای سناریوها و هزینۀ کلیپ‌ها از قبل برنامه‌ریزی کنید و بعد هم با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید. مطمئن باشید هزینۀ مناسب برای ویدئو مارکتینگ در آینده سود چندبرابری برای برند شما همراه خواهد داشت.

اگر هم تا امروز از ویدئوهای تبلیغاتی برند خاصی لذت بردید یا به خرید وسوسه شدید، برایمان در قسمت کامنت‌ها بنویسید و بگویید به نظر خودتان چه چیزهایی در این کلیپ‌ها بیشتر توجه شما را جلب کرد!

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید