30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
ولاگ چیست؟

ولاگ چیست؟

11

به‌خاطر سایت‌هایی مثل یوتیوب و آپارات، دیگر همه می‌توانند از خودشان ویدئو بگیرند و حرف دلشان را بزنند! فقط کافیست یک دوربین داشته باشید تا بتوانید در مورد هر چیزی حرف بزنید؛ از سیاست گرفته تا ورزش. اینجاست که مفهموم جدیدی به نام ولاگ (Vlog) و ولاگر (Vloger) متولد می‌شود. در سال‌های گذشته ولاگر بودن خیلی همه‌گیر شده و از مکانیک سر کوچه گرفته که درباره تعمیر انواع ماشین‌ها ویدئو درست می‌کند، تا عموی بزرگم که تستر غذا شده، همه به ولاگری روی آوردند! اما معنی ولاگ چیست؟ برای ولاگر بودن چه کارهایی باید انجام داد؟ آیا مدرسه‌ای برای تربیت ولاگر وجود دارد؟

ولاگ چیست؟

برای ولاگر شدن نیازی به تحصیلات در رشته خاصی ندارید اما داشتن ولاگ به‌سادگی فشردن یک دکمه و انتشار ویدئو هم نیست! شما باید یک هدف داشته باشید، پیامی را منتقل کنید، یک پلتفرم برای این کار داشته باشید و مخاطبین خودتان را پیدا کنید. ممکن است در نگاه اول سخت و نشدنی باشد اما جای نگرانی نیست. در این راهنما دقیقاً به شما می‌گویم برای ولاگر شدن چه کارهایی باید انجام دهید. ابتدا از تعریف ولاگ و ولاگر شروع می‌کنم.

ولاگ یا Vlog از ترکیب دو کلمه ویدئو و وبلاگ ساخته شده و به مجموعه ویدئوهایی گفته می‌شود که افراد از زندگی و تجربیات خودشان با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به زبان ساده‌تر ولاگ همان نسخه تصویری وبلاگ است؛ یعنی همان موضوعاتی که در سایت‌ها و مجلات اینترنتی می‌خوانید با شکل و شمایلی جدید راهشان را به گوشی و لپ‌تاپ شما باز کرده‌اند.

تفاوت اصلی ولاگ با انواع دیگر محتوا این است که ولاگر، موضوع اصلی محتوای خودش است. برای مثال یک ولاگ با موضوع مسافرت و جهانگردی حول تجربیات شخصی خالق آن یعنی ولاگر می‌چرخد. شما جهان را از دریچه نگاه او می‌بینید اما در ویدئویی که در یک سایت گردشگری به معرفی یک مکان تاریخی یا یک جاذبه طبیعی می‌پردازد، موضوع، همان مکان است و سازنده ویدئو و نظرش محوریت ویدئو نیست.

انواع ولاگ

اگر می‌خواهید یک ولاگر شوید باید بدانید که دو سبک اصلی برای این کار وجود دارد. اولی «سرِ سخنگو» و دومی «مرا همه‌جا دنبال کن» است. در سبک اول، همانطور که از اسمش پیداست، دوربین ثابت است و ولاگر جلوی دوربین راجب موضوعات مختلف حرف می‌زند و تنها چیزی که در ویدئو می‌بینید سری سخنگوست! نمونه رایج این نوع ولاگ، ویدئوهای آموزش آرایش و آموزش‌های آشپزی است. در مورد دوم، ولاگر شما را به مکان‌های مختلف می‌برد و از تجربیاتش برای شما می‌گوید. حتما در اینستاگرام ویدئوهای تسترهای معروف را دیدید که رستوران‌های مختلف را معرفی می‌کنند و در مورد غذاها نظر می‌دهند، یا افرادی که از تجربیات سفرهای خودش برای شما می‌گویند. اینها در دسته دوم ولاگ قرار می‌گیرند.

ولاگرهای معروف را بشناسید!

برای اینکه درک بهتری از ولاگ و انواع آن داشته باشید بگذارید بگوییم که ولاگرها بیشتر در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند و با چند ولاگر معروف هم آشنا شویم.

تناسب اندام: یکی از پرطرفدارترین موضوعات ولاگری همین بدنسازی و تناسب اندام است. اگر ورزشکار هستید یا ورزشکاران را دوست دارید این گزینه برای شما بسیار مناسب است. یکی از مشهورترین ولاگرهای بدنسازی کریس هریا است. هریا که تصویرش را در زیر می‌بینید، علاوه‌بر سالن بدنسازی که در فلوریدای آمریکا دارد، در کانال یوتیوب خودش نیز ویدئوهای آموزشی منتشر می‌کند. کانال یوتیوب هریا 4 میلیون دنبال‌کننده دارد! کریس هربا

آشپزی و غذا: فکر می‌کنم همه شما با این زمینه آشنا باشید و حداقل یک‌بار در اینستاگرام ویدئوی یک تستر غذا را دیده باشید. اگر به آشپزی علاقه دارید و غذاهای خوشمزه‌ای می‌پزید، می‌توانید رازهای خودتان را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. جیمز اولیور را می‌شناسید؟ او یک آشپز بریتانیایی است که ویدئوهای آشپزی او به خیلی‌ها کمک کرده تا غذاهای خوشمزه درست کنند. او حتی برنامه تلوزیونی خودش را هم دارد!ولاگر آشپز

آرایش: ویدئوهای آموزش آرایش هم خیلی طرفدار دارد برای همین ولاگرهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. روند کار هم ساده است؛ آموزش استفاده از لوازم آرایشی و زیبایی! باید نام صدف بیوتی به گوشتان خورده باشید. او یک ولاگر معروف در حوزه آرایش و زیبایی است. صفحه اینستاگرام صدف بیوتی نزدیک به 3 میلیون دنبال‌کننده دارد!ولاگر آرایشی

مسافرت: توصیه می‌کنیم قبل از مسافرت به جایی حتماً فیلم‌هایی که ولاگرها از آن محل ساخته‌اند را ببینید. هم هزینه سفرتان کمتر می‌شود و هم چیزهای زیادی درباره مقصد یاد می‌گیرید. خودتان اهل سفر و گشت‌و‌گذار هستید؟ پس چرا شما یک ولاگر مسافر نباشید!؟ به کارهای لوئیز کول نگاه کنید. او یک ولاگر اهل مسافرت است و از تجربه‌های سفر خود برای دیگران می‌گوید. ویدئوهای لوئیز تا کنون بیش از 300 میلیون بار دیده شده است!ولاگر سفر

جعبه‌گشایی محصولات: مردم دوست دارند قبل از خرید هر محصولی ببینند که چه کارهایی انجام می‌دهد و درون جعبه آن چه خبر است. جعبه‌گشایی محصولات بیننده زیادی در سراسر جهان دارد افراد زیادی هم ولاگی با این موضوع دارند. نمونه موفق این ولاگرها رایان کاجی پسر 8 ساله تکزاسی است که به معرفی و جعبه‌گشایی اسباب‌بازی مشغول است. جالب است بدانید که کانال یوتیوب رایان 25 میلیون عضو دارد!ولاگر جعبه گشا

آیا می توانم به عنوان یک ولاگر درآمد کسب کنم؟

جواب این سوال مثبت است، آن هم چه مثبتی! اگر ولاگ درآمدی نداشت چرا آدم‌های زیادی تلاش می‌کنند که ولاگر باشند؟ طبق گفته موسسه فوربس، پردرآمدترین ولاگر یوتیوب در سال 2019، رایان کاجی پسر 8 ساله‌ای بود که توانست 26 میلیون دلار درآمد باشد! در همین ایران خودمان هم درآمد ولاگرهای معروف بسیار بالاست و افرادی هستند که از همین راه، ماهانه چند ده میلیون تومان به جیب می‌زنند.

البته در ابتدای راه نباید انتظار درآمدهای بالا داشته باشید اما اگر اصولی کار کنید و محتوای خوبی ارائه دهید می‌توانید بعد از مدتی درآمد خوبی از ولاگ خودتان داشته باشید. کسب درآمد از ولاگ ساده است و چهار روش برای پول درآوردن از ویدئوهای شما وجود دارد:

تبلیغات: تقریباً تمام پلتفرم‌های به اشتراک گذاری ویدئو مثل یوتیوب و آپارات این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند تا از تبلیغات پول دربیاورید. حتماً تبلیغات قبل از پخش شدن ویدئو در آپارات را دیده‌اید. با هربار نمایش تبلیغ یا کلیک روی آن، پولی به حساب تولید کننده ویدئو خواهد رفت. ساده‌ترین راه کسب درآمد از ولاگری همین تبلیغات است. هرچه ویدئوهای شما بازدید بیشتری داشته باشند، درآمد بیشتری هم خواهید داشت. پس روی تولید ویدئوهای باکیفیت و کاربردی تمرکز کنید.

فروش اشتراک: بسته به فعالیتی که می‌کنید و مخاطبینی که دارید می‌توانید از فروش اشتراک هم پول خوبی دربیاورید. مثلاً می‌توانید بعضی ویدئوهای خودتان را فقط برای کاربرانی که اشتراک ولاگ شما را خریداری ‌کرده‌اند به نمایش بگذارید. این یک روش عالی برای وفادار کردن مخاطبانتان است.

افیلیت مارکتینگ: بازاریابی پورسانتی نیز یکی از راه‌های کسب درآمد برای یک ولاگر است. بعضی وقت‌ها تولیدکنندگان برای اینکه فروش محصولاتشان را بیشتر کنند از ولاگرها می‌خواهند از ویدئوی که ساخته‌اند به محصولشان لینک بدهد. معمولاً هر کس از این لینک وارد شود کد تخفیف هم دریافت می‌کند. با این کار با هر بار خرید محصول، درصد مشخصی از قیمت محصول به حساب ولاگر واریز می‌شود.

اسپانسر: سودآورترین راه کسب درآمد از ولاگری، گرفتن اسپانسر است. البته این راه سخت‌ترین راه هم هست. چون باید آنقدر شناخته شده باشید که برندهای مطرح برای تبلیغ محصولاتشان سراغ شما بیایند. روند کار هم ساده است؛ یک شرکت از شما می‌خواهد که نام آنها در ویدئوهایشان بیاورید؛ به همین سادگی! این روش مخصوصاً برای شرکت‌های نوپا بسیار موثر است و ولاگر هم می‌تواند با استفاده از شهرت خود، درآمد زیادی از این راه داشته باشد.

بهترین پلتفرم برای ولاگرها چیست؟

بهترین پلتفرم ولاگیوتیوب: اولین جرقه‌های ایده ولاگ در یوتیوب زده شد. برای همین اولین و بهترین انتخاب ولاگرها برای انتشار ویدئوهایشان یوتیوب است. یوتیوب امکانات زیادی در اختیار ولاگرها قرار می‌دهد، سرعت بالایی دارد و از همه مهم‌تر فرصت دیده شدن را برای شما فراهم می‌کند.

آپارات: از آنجایی‌که در ایران آن جور که باید و شاید به یوتیوب دسترسی نداریم باید سراغ نسخه وطنی آن، یعنی آپارات برویم. آپارات هم مثل یوتیوب امکانات قابل قبولی در اختیار ولاگر قرار می‌دهد. شما به‌راحتی و به‌صورت رایگان می‌توانید در آن کانال بسازید و از تبلیغات آن هم استفاده کنید.

تعرفه و قیمت ارسال پیامک انبوه چقدر است؟حتما بخوانید: تعرفه و قیمت ارسال پیامک انبوه چقدر است؟

اینستاگرام: در دسترس‌ترین گزینه برای هر ولاگری، اینستاگرام است. چون تمام ابزار کار شما را یکجا جمع کرده است و به جز گوشی هوشمند، به چیز دیگری نیاز ندارید. اینستاگرام هم پر شده از ولاگرهایی که در موضوعات مختلف در حال سخنرانی هستند! شما هم می‌توانید یکی از آنها باشید.

چطور یک ولاگ راه بیندازیم؟

حالا که فهمیدیم ولاگ چیست و ولاگر کیست، می‌خواهم مرحله به مرحله به شما بگویم چگونه می‌توانید یک ولاگر حرفه‌ای شوید و از کجا باید شروع کنید.

هدف خودتان را مشخص کنید

قدم اول برای تبدیل شدن به یک ولاگر این است که حوزه فعالیت و موضوع کارتان را مشخص کنید. داشتن هدف مشخص به بینندگان این امکان را می‌دهد که بدانند از شما چه انتظاری داشته باشند و کسانی که شما را دنبال می‌کنند بیشتر به کار شما مرتبط هستند. این در ادامه فعالیت شما بسیار به کارتان خواهد آمد.

در حال حاضر محبوب‌ترین موضوعات ولاگ تناسب اندام، آشپزی و غذا، آرایش، مسافرت، جعبه‌گشایی محصولات و بازی‌های ویدئویی هستند. البته نیازی نیست حتماً یکی از این موضوعات را انتخاب کنید. هرچه می‌خواهد دل تنگتان بگویید فقط مطمئن شوید که خواهان داشته باشد!

حالا که موضوع خودتان را انتخاب کردید وقت آن است که آن را در آپارات و یوتیوب جستجو کنید. ببینید بقیه درباره این موضوع چه گفته‌اند و چه تعداد افرادی دنبال این موضوع هستند. تعداد فیلم‌ها را بررسی کنید. اگر دیدید در این موضوع ویدئوهای کمی وجود دارد شاید بهتر است در ایده کارتان تجدید نظر کنید.

کارهای بقیه را دنبال کنید

موضوع را مشخص کردید؟ حال وقت آن است که بهترین ولاگرها در آن موضوع را پیدا کنید و از کار آنها الهام بگیرید. سیر تکامل ولاگ‌ها را بررسی کنید و موضوعات مرتبط با ایده‌تان را ببینید. با این کار دید بهتری نسبت به فضایی که قرار است در آن کار کنید پیدا می‌کنید. یادگیری ولاگ، مثل هر مهارت دیگری، نیازمند کسب تجربه و نگاه کردن به کار دیگران است. همانطور که برای یادگیری تعمیر ماشین، باید مدت‌ها به دست استاد مکانیک نگاه کنید در ولاگ هم باید کارهای بقیه را دنبال کنید.

هرچه وقت بیشتری به این مرحله اختصاص دهید، دانش بیشتری کسب می‌کنید و ادامه راه برای شما آسان‌تر خواهد شد.

صدای خودتان را پیدا کنید

ولاگ چیستاگر می‌خواهید یک ولاگر موفق شوید باید لحن منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. باید وجه تمایز خودتان را از همان شروع کار مشخص کنید. همه ما صدا و تصویر عادل فردوسی‌پور را می‌شناسیم، با تکیه‌کلام‌های او آشنا هستیم و هرجا صدای او را بشنویم می‌دانیم که عادل است! شما هم باید صدای خودتان را داشته باشید.

باید خودتان را به چشم یک برند ببینید و محتوا و ویدئویی که تولید می‌کنید را یک محصول بدانید. خلاصه مطلب این است که به دنبال برند شخصیتان باشید. محتواهای جذاب و کاربردی تولید کنید و از نظر بصری هم روی ویدئوهایتان کار کنید تا متفاوت و تماشایی باشد.

چه چیزی می‌توانید ارائه دهید که دیگران تاکنون نتوانسته‌اند؟ به این سوال فکر کنید. ممکن است جواب این سوال نوع محتوا باشید. شاید هم شکل و شمایل ویدئوهای شما، وجه تمایزتان با بقیه باشد. مثلاً در حوزه آرایشی، بیشتر ولاگر‌ها به نوع استفاده از مواد آرایشی می‌پردازند. شما می‌توانید علاوه بر این، مواد تشکیل‌دهنده آنها را هم بررسی کنید و مزایا و معایب آنها را برای پوست بررسی کنید. با این کار شما محتوایی ارائه می‌دهید که کمتر کسی سراغ آن رفته است.

تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید

نوع تجهیزاتی که انتخاب می‌کنید وابسته به موضوعی است که انتخاب می‌کنید. مثلاً برای یک ولاگ آشپزی شاید یک دوربین و نور، کافی باشد اما اگر می‌خواهید نقاط دیدنی ایران را معرفی کنید و مدام در سفر هستید قطعاً به یک دوربین حرفه‌ای‌تر به همراه لرزشگیر تصویر نیاز دارید. فرقی نمی‌کند که حوزه فعالیت شما چیست؛ شما باید تجهیزات خوبی داشته باشید تا ویدئوهای باکیفیتی تولید کنید. هیچ‌کس دنبال کانالی نمی‌رود که صدا و تصویر ویدئوها نامناسب است و تصاویر درست پردازش نشده‌اند. ویدئوی باکیفیت لازمه کار است!

به‌طور کلی برای شروع یک ولاگ 6 قطعه اصلی نیاز است:

دوربین: در حال حاضر گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های فوق‌العاده باکیفیتی دارند و می‌توانند نیاز شما در شروع کار را برطرف کنند. البته پیشنهاد ما این است که یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای DSLR بگیرید. با توجه به بودجه‌ای که دارید، بهترین دوربین را انتخاب کنید. اینجا جایی است که نباید نگران هزینه کردن باشید. چون دوربین مهم‌ترین ابزار کار شماست و هرچه بهتر باشد، نتیجه کار شما هم بهتر می‌شود.

لنز: باید بدانید که انتخاب یک لنز مناسب و باکیفیت تاثیر فوق‌العاده‌ای در نتیجه کار شما خواهد داشت. سعی کنید دوربینی بگیرید که قابلیت تعویض لنز داشته باشد. اگر از دوربین گوشی هوشمندتان استفاده می‌کنید هم می‌توانید از لنزهایی که برای موبایل طراحی شده‌اند استفاده کنید. معمولاً ولاگرها از لنزهایی استفاده می‌کنند که زاویه دید را وسیع‌تر کند، اصطلاحاً به این لنزها «واید» می‌گویند. استفاده از لنزهای واید این امکان را به شما می‌دهد تا عناصر بیشتری را در قاب تصویر جای دهید.

سه‌پایه: فرقی نمی‌کند دوربین چند ده میلیونی بخرید یا با گوشی هوشمند ویدئو بسازید؛ بدون داشتن سه‌پایه دوربین وقتتان را تلف می‌کنید! هرچقدر هم که محتوای شما عالی باشد هیچ‌کس وقت گران‌بهای خودش را صرف تماشای فیلم لرزان نخواهد کرد. در مواردی که قرار است در حرکت فیلم بگیرید، حتماً از لرزش‌گیر هم استفاده کنید.

میکروفون: بعد از تصویر بی‌کیفیت و لرزان، صدایِ بد، یکی از بزرگ‌ترین دلایل پس زدن مخاطبان است. شما هم حوصله گوش دادن به صدای خش‌دار و نا‌واضح را ندارید. پس حتماً برای ساخت ویدئوهای خودتان از میکروفون با کیفیت استفاده کنید و به میکروفون گوشی هوشمندتان اکتفا نکنید.

نورپردازی: اگر می‌خواهید ویدئوهای خودتان را در خانه ضبط کنید باید نورپردازی خوبی داشته باشید. هرچقدر هم که آشپزی شما خوب باشد وقتی درون قابلمه دیده نشود کسی به حرف‌های شما توجه نمی‌کند! در فضای آزاد هم باید از نور کافی استفاده کنید. باید همیشه از کافی بودن نور اطمینان داشته باشید و سایه‌های اضافی را حذف کنید.

نرم‌افزار ویرایش تصویر: آخرین مرحله تولید ویدئو، ویرایش آن است. هیچ‌وقت بدون این کار ویدئو را منتشر نکنید! نرم‌افزارهای بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. ادوب پریمیر یک ابزار حرفه‌ای و کامل برای ویرایش ویدئو و اضافه کردن متن و افکت‌های جذاب به تصویر است. البته ابزارهای دیگری هم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به راحتی تغییراتی که می‌خواهید را روی ویدئوی اعمال کنید.

ساختار محتوا را مشخص کنید

فرقی نمی‌کند که ویدئوهای خودتان را در اینستاگرام منتشر کنید یا در آپارت و یوتیوب؛ شما باید یک ساختار کلی برای ویدئوهای خودتان داشته باشید تا وقتی کسی وارد صفحه یا کانال شما می‌شود در همان نگاه اول بداند که با چه چیزی سر و کار دارد. برای این کار باید مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را مشخص کنید و هر ویدئو را طبق آن تولید کنید.

ارسال پیامک از طریق نرم افزار اتوماسیون اداری چگونه است؟حتما بخوانید: ارسال پیامک از طریق نرم افزار اتوماسیون اداری چگونه است؟

اول مشخص کنید که قرار است بداهه صحب کنید یا می‌خواهید از روی متنی که از قبل نوشته‌اید پیش بروید. بعضی از ولاگرها فقط موضوع ویدئو را مشخص می‌کنند و جلوی دوربین قرار می‌گیرند و راجع‌به آن حرف می‌زنند. بعضی‌ها نیز از قبل متنی آماده می‌کنند تا بدانند دقیقاً در هر لحظه ویدئو چه بگویند. انتخاب این روش با شماست؛ روشی را انتخاب کنید که با آن راحت‌تر هستید.

بعد از مشخص کردن سبک ویدئو، نوبت به تعیین زمان‌بندی است. باید بدانید تولید هر فیلم چقدر از شما زمان می‌گیرد تا بتوانید تقویم محتوایی را آماده کنید؛ یعنی برنامه‌ای که در آن مشخص می‌کنید در طول یک بازه زمانی چند ویدئو و در چه موضوعاتی تولید می‌کنید. سعی کنید حداقل هفته‌ای یک ویدئو منتشر کنید.

فیلم‌های خودتان را ویرایش کنید

ویرایش فیلماگر می‌خواهید یک ولاگر حرفه‌ای شوید باید در هنرِ ویرایشِ فیلم تسلط پیدا کنید. نرم‌افزار مورد نظرتان را انتخاب کنید و تمرین را آغاز کنید. می‌توانید از دوره‌های آنلاین کمک بگیرید یا به سراغ ولاگرهایی بروید که به آموزش نرم‌افزارهای ویرایش فیلم می‌پردازند. هیچوقت ویدئوی خام و ویرایش نشده را منتشر نکنید. وقتی تسلط کافی پیدا کردید کار را آغاز کنید.

اگر در شروع کار ویدئوهای شما باب میلتان نیست نگران نشوید، به مرور بهتر خواهید شد. آنقدر بهتر که وقتی بعد از مدتی به کارهای اولیه خودتان نگاه کنید از پیشرفت‌تان حیرت‌زده می‌شوید! همه فیلم‌ها را طبق یک دستورالعمل مشابه، ویرایش کنید تا کانال شما ظاهری یکنواخت و دلنشین داشته باشد. بسیاری از ولاگرها تیزر اختصاصی خوشان را برای شروع ویدئو دارند تا در همان نگاه اول قابل شناسایی باشند.

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

نکته بعدی حضور همه‌جانبه در تمامی عرصه‌هاست! نباید به کانال یوتیوب و صفحه اینستاگرام بسنده کنید. برای افزایش مخاطبان باید در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کارتان فعالیت داشته باشید. برای مثال اگر ولاگ شما در زمینه هنر است باید در پینترست حضور پر رنگی داشته باشید یا اگر راجب کسب‌و‌کار حرف می‌زنید، لینکدین را از دست ندهید. در کنار همه اینها داشتن یک وب‌سایت از ملزومات کار است.

خوشبختانه با ابزارهایی که این روزها موجود است به‌راحتی می‌توانید یک وب‌سایت برای خودتان طراحی کنید و تمام ویدئوهای خودتان را آنجا قرار دهید. داشتن وب‌سایت به شما این امکان را می‌دهد که همه مطالبتان را یکجا جمع کنید و بتوانید آنها را سئو کنید تا در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری داشته باشید. بعد از مدتی که کارتان گرفت و افراد زیادی شما را دنبال کردند، می‌توانید وبسایت خودتان را به‌روزرسانی کنید و آن را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید تا آن را با توجه به نیازهای شما طراحی کنند.

محتوایتان را بهینه کنید

وقتی محتوای شما روی اینترنت قرار گرفت مرحله بعد این است که مطمئن شوید ویدئوهای شما قابل دسترسی است و دیده می‌شود. برای اینکار باید یاد بگیرید چگونه محتوای را سئو (SEO) کنید. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. بگذارید مثالی برای شما بزنیم؛ فرض کنید که قرار است در زمینه عکاسی فعالیت کنید و یکی از ویدئوهای شما راجب انواع لنز عکاسی باشد. کلمه کلیدی اصلی شما انواع لنز عکاسی است. چه زمانی ویدئوی شما دیده می‌شود؟ وقتی که با جستجوی  این عبارت در گوگل، ویدئوی شما در صفحه اول و در لینک‌های بالا نمایش داده شود. برای این کار باید محتوایتان را سئو کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر راجع‌به سئو بدانید، مطلب سئوی سایت چیست؟ را بخوانید.

برخلاف تصور خیلی‌ها، سئو فقط مخصوص محتوای متنی نیست. موتورهای جستجو و به‌ویژه گوگل، به سئوی ویدئو نیز حساس هستند و می‌توانند تصویر و صدای ویدئو را تشخیص دهند. هرچه تصاویری که انتخاب می‌کنید بهتر و حرف‌هایی که می‌زنید مرتبط‌تر باشد، نتیجه بهتری هم می‌گیرید. پس روی کلمات کلیدی تحقیق کنید و زمان زیادی را برای سئوی کانال یوتیوب و آپارات و سایت خودتان اختصاص دهید.

همیشه گوش به زنگ باشید!

فکر نکنید که وقتی ویدئوهای شما منتشر شد و مردم از دیدن آنها لذت بردند کار شما تمام شده است. این تازه شروع مسیر ولاگری است. شما باید همیشه محتواهایتان را بررسی کنید تا نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کنید. به کامنت‌هایی که زیر پست شما گذاشته می‌شود توجه کنید و به آنها پاسخ دهید. ارتباطتان را با مخاطبان حفظ کنید و به حرف‌هایشان گوش دهید.

سعی کنید در موضوعاتی که از شما درخواست می‌شود نیز ویدئو تولید کنید. از یاد نبرید که رمز موفقیت شما در ولاگری، رضایت مخاطبان شماست. پس هرروز همه شبکه‌های اجتماعی را چک کنید و به درخواست‌های مردم پاسخ مناسب دهید.

با دیگران همکاری کنید

بعد از اینکه ولاگ شما منتشر شد و توانستید برند شخصی خودتان را به همه معرفی کنید وقت تعامل با دیگران است. خجالت نکشید؛ با دیگر ولاگرها ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با یک ولاگر که در حوزه فعالیت شما کار می‌کند، ویدئوی مشترک بسازید. این هم برای ولاگرها سودمند است هم برای مخاطبین جذاب است.

کارهایی که در ولاگ نباید انجام داد!

تا اینجا گفتیم که برای داشتن یک ولاگ موفق باید چه کارهایی بکنید. حالا می‌خواهیم به شما به گوییم چه کارهایی برای ولاگ مضر است و نتیجه عکس خواهد داشت.

کپی کردن ممنوع!

هیچوقت، تاکید می‌کنیم، هیچوقت ویدئوهای دیگران را کپی نکنید. شما می‌توانید از کار بقیه الهام بگیرید اما تقلید از کار بقیه نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. مردم حوصله دیدن ویدئوهای تکراری را ندارند علاوه‌بر این وقتی یک محتوا را از جایی کپی کنید موتورهای جستجو متوجه رفتار شما می‌شوند و این تاثیر منفی روی رتبه ولاگ شما خواهد داشت. همیشه سعی کنید مطالب جدید آماده کنید و ویدئویی بسازید که تا‌به‌حال وجود ندارد.

بیش از حد صمیمی نشوید!

مرز بین بامزه بودن و روی اعصاب بودن بسیار باریک است! سعی کنید لحن صحبت کردنتان در عین‌حال که صمیمی و جذاب است، مودبانه باشد. خطوط قرمز را رد نکنید چون جریمه سنگینی برای شما خواهد داشت. شوخی‌های قومیتی، جنسیتی و از این دست شوخی‌ها پذیرفته شده نیست.

چگونه پنل اس ام اس بسازیم و پیامک انبوه بفرستیم؟حتما بخوانید: چگونه پنل اس ام اس بسازیم و پیامک انبوه بفرستیم؟

آینده ولاگ به کجا می‌رود؟

آینده ولاگدیگر کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که یک‌بار به یوتیوب و آپارات نرفته و ویدئویی را ندیده باشد. این نشان می‌دهد که مردم دوست دارند محتوا را به صورت تصویری ببینند. برای همین ویدئو بلاگ یا همان ولاگ نقش پررنگی در دنیای اینترنت و شبکه‌های مجازی ایفا خواهد کرد. بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ برای جذب مخاطب و مشتری، به‌وسیله ولاگرها محصولاتشان را تبلیغ می‌کنند. (اینفلوئنسر مارکتینگ)

در اهمیت ویدئو همین بس که یوتیوب دومین سایت پربازدید جهان است! روزانه میلیون‌ها نفر برای دیدن فیلم‌های جدید و دنبال کردن ولاگرهای مورد علاقه‌شان وارد یوتیوب می‌شوند. این روند در آینده هم بیشتر خواهد شد و ولاگ کم‌کم جای محتواهای فعلی را خواهد گرفت. با گسترش کاربران اینستاگرام، ولاگرها بهشت گم شده خودشان را پیدا کردند! این یعنی افراد بیشتری برای ولاگر شدن تلاش می‌کنند.

درآمد بالای ولاگ می‌تواند انگیزه خوبی برای افرادی باشد که به دنبال روشی جذاب برای کسب درآمد هستند. در ادامه می‌خواهیم آمار و ارقامی از دو پلتفرم اصلی ولاگری یعنی یوتیوب و آپارات در اختیار شما قرار دهیم تا دید بهتری نسبت به این پدیده نوظهور داشته باشید.

آمار و ارقام جالب یوتیوب:

  • یوتیوب دومین سایت و موتور جستجوی جهان است!
  • در یوتیوب می‌توانید به 80 زبان مختلف ویدئو ببینید که این 95% جمعیت جهان را پوشش می‌دهد!
  • یوتیوب نزدیک به 2 میلیارد نفر عضو دارد!
  • روزانه در یوتیوب 1 میلیارد ساعت ویدئو دیده می‌شود!
  • هر دقیقه 500 ساعت ویدئوی جدید به یوتیوب اضافه می‌شود!
  • ده نفر اول پردآمدترین ولاگرها، هرکدام سالانه بیش از 15 میلیون دلار درآمد دارند!

آمار و ارقام آپارات:

  • در آپارات سالانه بیش از 5 میلیون ویدئو جدید آپلود می‌شود!
  • در هر روز بیش از 30 میلیون ویدئو در آپارات دیده می‌شود که معادل 180 میلیون دقیقه است!
  • آپارات 36 میلیون نفر جمعیت دارد؛ یعنی بیشتر از کشور مراکش!
  • آپارات پربازدیدترین سایت ایرانی است.
  • 2030 کانال مختلف در آپارات به درآمدزایی رسیده‌اند.

سخن آخر

وبلاگ نویسی ویدیویی یا همان ولاگ به همه نشان داد که اهمیت ساخت ویدئو و بازاریابی محتوا چقدر زیاد است. بسیاری از برندهای معروف دنیا هم سعی دارند وارد حوزه ولاگ شوند تا از مزایای آن بی‌نصیب نمانند. ولاگر بودن کار سختی نیست؛ وقتی ولاگ خودتان را راه بیندازید تازه متوجه می‌شوید که چه کار ساده و جذابی است و حتماً با خودتان می‌گویید « چرا زودتر این کارو شروع نکردم!». هنوز هم دیر نشده است. شما چند قدم تا ساخت ولاگتان فاصله دارید. هدف خودتان را مشخص کنید و طبق راهنمای ساخت ولاگ که برایتان گفتم پیش بروید و ویدئوهای خودتان را بسازید.

نظر شما درباره ولاگ چیست؟ اگر قرار باشد یک ولاگ داشته باشید، کدام موضوع را انتخاب می‌کنید؟

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید