30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
راهنمای استفاده از وب‌سرویس پیامکی در سامانه پرتال

راهنمای استفاده از وب‌سرویس پیامکی در سامانه پرتال

28

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید، احتمالاً مشتاق هستید که در طول مسیر خرید، مشتری را تنها نگذارید تا خریدش را به‌خوبی انجام دهد و با لبخند رضایت از محصولتان پیش دیگران تعریف کند. یکی از ابزارهایی که می‌تواند این لبخند رضایت را به‌عنوان اعتبار کسب‌وکارتان برای شما بخرد، وب ‌سرویس پیامکی است.

احتمالاً تا الان نام وب ‌سرویس را شنیده باشید که سراغ این صفحه آمدید و مشغول مطالعۀ مطلب ما هستید؛ وب ‌سرویس پیامکی به‌عنوان یک واسطه روی انواع CMS فعال می‌شود و از لحظه ثبت‌نام تا انجام یک خرید موفق، در قالب پیامک با مشتری ارتباط دارد.

در این مطلب می‌خواهم نحوه فعال کردن وب ‌سرویس ملی‌پیامک را روی سامانه پرتال توضیح بدهم.

آموزش فعالسازی وب‌سرویس پیامکی

قبل از هرچیزی پیشنهاد می‌کنم ویدئوی آموزش کامل نصب و راه‌اندازی برنامه جانبی ملی پیامک در سایت پرتال را مشاهده کنید.

خب اول لازم است که وارد پنل مدیریتی شوید. در منوی سمت راست، از بخش برنامه‌های جانبی و سپس برنامه ملی‌پیامک را انتخاب کرده و وارد بخش تنظیمات شوید.

تنظیمات پنل پیامکی

شکل 1 (برقراری اتصال با وبسرویس)

ویرایش تنظیمات

مطابق با شکل 1 در صفحۀ ویرایش تنظیمات نیاز است تا اطلاعات حساب پنل کاربری خودتان در سامانه ملی‌پیامک را وارد کنید. اطلاعاتی مثل:

نام کاربری

نام کاربری شما در سامانه ملی پیامک به‌صورت پیش‌فرض شمارۀ موبایلتان در هنگام ثبت‌نام است. این مورد از طریق پیامک برای‌تان ارسال شده است.

رمز عبور

کلمه عبور شما در سامانه ملی پیامک از طریق اس‌ام‌اس اطلاع‌رسانی می‌شود. پسورد حساب کاربری شما نیز در کنار نام کاربری، از طریق پیامک برای‌تان ارسال شده است.

نکته) شما می‌توانید برای بالا بردن امنیت اتصال خود، به‌جای رمز عبور، از مقدار APIKey نیز استفاده کنید. از بخش "تنظیمات" و سپس گزینه "تنظیمات" می‌توانید به این مقدار دسترسی داشته باشید.

شماره فرستنده

سرشماره ارسال کننده پیامک در پنل کاربری شما موجود است. کافی است وارد بخش "تنظیمات" در پنل کاربری ملی پیامک و سپس وارد بخش "شماره‌ها" شوید تا لیست خطوط اختصاصی پنل پیامکی‌تان را مشاهده بفرمائید.

پیام‌رسانی به مدیر وب‌سایت

در این قسمت با انتخاب هر کدام از گزینه‌ها، متن پیش‌فرضی که سامانه پرتال آن ‌را تهیه کرده، در قالب پیامک برای مدیریت سایت ارسال می‌شود. (شکل 2)

پیام‌رسانی به مدیر وب‌سایت

شکل 2 (پیام‌رسانی به مدیر وب‌سایت)

در بخش گیرندگان می‌توانید شماره‌ یا شماره‌های مدیریت را وارد کنید.

پیام‌رسانی به کاربران

در این قسمت با انتخاب هر کدام از گزینه‌ها، متن پیش‌فرضی که سامانه پرتال آن ‌را تهیه کرده، در قالب پیامک برای کاربران (مشتریان) سایت ارسال می‌شود. (شکل 3)

آیا پیامک می تواند به رشد کسب و کار من کمک کند؟حتما بخوانید: آیا پیامک می تواند به رشد کسب و کار من کمک کند؟

 پیام‌رسانی به کاربران

شکل 3 (پیام‌رسانی به کاربران)

برای اطلاع از محتوای متن‌های پیش‌فرض پیامک‌ها برای مدیریت و کاربران سایت، از واحد پرتال راهنمایی بگیرید.

سفارشی‌سازی متن پیام‌ها

مطابق با شکل 4، در این قسمت می‌توانید متن‌های دلخواه پیامک را برای موارد مختلف، در بخش پیام‌رسانی به مدیریت وب‌سایت و کاربران تنظیم کنید. بعد از این پیامک، متن مدنظر شما به‌جای متن پیش‌فرض سامانه پرتال ارسال می‌شود.

سفارشی‌سازی متن پیام‌ها

شکل 4 (سفارشی‌سازی متن پیام‌ها)

مطابق با شکل 5 می‌توانید هر کدام از رویدادهای مدنظر خودتان را از لیست کشویی انتخاب کنید و در بخش متن پیام، متن دلخواه خودتان را وارد کنید.

متون سفارشی

شکل 5 (شخصی سازی متن پیامک در رویدادهای سایت)

در نظر داشته باشید که مطابق با تنظیمات انجام شده، ارسال پیامک از سایت، با استفاده از خط اختصاصی پنل کاربری انجام می‌شود که قابلیت ارسال به لیست سیاه مخابرات را ندارد.

راه حل ارائه شده توسط سامانه ملی‌پیامک استفاده از وبسرویس خدماتی می‌باشد.

وب‌سرویس خدماتی و ارسال پیامک از طریق پترن در پرتال

برای آشنایی با اینکه وبسرویس خدماتی چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است، راهنمای استفاده از وبسرویس خدماتی را مطالعه کنید.

تنظیمات وب‌سرویس خدماتی در سامانه پرتال

پس از اینکه قالب‌ یا قالب‌های متن وب‌سرویس خدماتی آماده شد، در بخش سفارشی‌سازی متن پیام‌ها، رویداد ارسال پیامک مورد نظرتان را از لیست کشویی انتخاب کنید. در بخش محتوای متن پیامک، می‌توانید از الگوی زیر استفاده کنید:

shared-templateid:@@shortcode1;@@shortcode2;@@shortcode3

راهنمای متغیرهای الگوی فوق:

templateid : شماره قالب متن (کد متن) درج شده در بخش وب‌سرویس خدماتی پنل کاربری شما در سامانه ملی‌پیامک می‌باشد. این کد عددی، پس از درج متن در قسمت وبسرویس خدماتی، برای شما نمایش داده می‌شود. مانند تصویر زیر:

نمونه پترن وبسرویس خدماتی برای پرتال

شکل 6 (نمونه پترن وبسرویس خدماتی برای پرتال)

سامانه پیام کوتاه چیست؟حتما بخوانید: سامانه پیام کوتاه چیست؟

@@shortcode1و@@shortcode2و@@shortcode3 : شرتکدهای ارائه‌شده توسط سامانه پرتال برای هر رویداد (برای دریافت این شرتکدها، ابتدا از سامانه پرتال لیست کامل آن را دریافت کنید)

در ادامه یک مثال برایتان می‌زنم تا همه‌چیز خوب جا بیفتد.

فرض کنید یک متن وبسرویس خدماتی در پنل کاربری ملی‌پیامک درج کرده‌ایم.

متن زیر با کد 12345 در پنل پیامکی شما برای رویداد ثبت‌نام به کاربر در بخش وب‌سرویس خدماتی، وارد شده است.

کد 12345 همان templateid در سامانه ملی‌پیامک می‌باشد.

کاربر {0} عزیز، شما با شماره {1} در سایت ملی‌پیامک ثبت‌نام کرده‌اید. 

متغیرهای درنظر گرفته شده در متن پیامک از قرار زیر است:

{0} : "نام کاربری" که در سایت ثبت‌نام کرده است.

{1} : "شماره تلفن همراه" کاربری که در سایت ثبت‌نام کرده است.

حالا این متن بالا را با توجه به الگوی فوق و شرتکدهای سامانه پرتال، بصورت زیر تنظیم می‌کنیم:

چیزی که در پنل مدیریتی سایت شما، در سامانه پرتال، در بخش سفارشی‌سازی متن پیام‌ها وارد می‌شود، به‌صورت زیر است:

shared-12345:@@name;@@mobile

شکل 7 (تنظیم پترن در سامانه پرتال)

 

با استفاده از توضیحات بالا، پیامک‌های سایت شما توسط وب‌سرویس خدماتی سامانه ملی‌پیامک برای مشتریان‌تان ارسال می‌شود. حتی برای آن دسته از شماره‌هایی که در لیست سیاه مخابرات هستند!

نکته خیلی مهم:

تعداد متغیرهایی که در بخش درج متن وب‌سرویس خدماتی وارد می‌شود، باید مطابق با تعداد شورت‌کدهای ارائه‌شده توسط سامانه پرتال باشد.

به‌عنوان مثال اگر برای ارسال پیامک وب‌سرویس خدماتی در رویداد «ثبت نام به کاربر»، شورت‌کدهای مورد استفاده در سمت پرتال، تنها «نام»، «شماره تلفن همراه»، «نام کاربری»، «آی پی کاربر» و «دامنه سایت» باشد، در هنگام واردکردن متن در بخش وب‌سرویس خدماتی در پنل پیامکی در نهایت از 5 متغیر و یا کمتر  استفاده کنید تا متن به‌درستی ارسال شود. اگر 6 متغیر در متن باشد، متن به‌ شکل صحیح ارسال نمی‌شود یا اگر بخواهم به‌صورت کلی بگویم؛ رویداد مدنظر شما قابلیت ارسال پیامک را نخواهد داشت.

ارسال پیامک OTP در سایت ساز پرتال

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که پیشنهاد می‌کنیم برای سایت‌ساز پرتال خود ایجاد کنید، فعالسازی قابلیت ثبت‌نام و ورود با شماره موبایل است.

پنل پیامک خودروسازان + مزایای سامانه اس‌ام‌اس برای شرکت‌های خودروسازیحتما بخوانید: پنل پیامک خودروسازان + مزایای سامانه اس‌ام‌اس برای شرکت‌های خودروسازی

همانطور که می‌دانید بخاطر سپردن رمز عبورهای متعدد کاری بسیار دشوار است. از این رو، بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ همچون دیجی کالا، اسنپ، آنتن، ورزش 3، فلایتیو و... نحوه ثبت‌نام و ورود کاربران‌شان را بر اساس شماره موبایل تنظیم کرده‌اند. در این حالت یک کد تایید یا رمز یکبار مصرف یا همان OTP به شماره موبایل کاربر پیامک می‌گردد و مراحل عضویت یا ورود به حساب کاربری را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

پس برای فعالسازی ارسال پیامک OTP یا رمز یکبار مصرف، ویدئوی آموزشی راه‌اندازی پیامک کد OTP در سایت پرتال با ملی پیامک را از کانال آپارات ملی پیامک تماشا کنید.

کلام آخر

مر‌حله‌به‌مرحله ارسال پیامک از وب‌سرویس ملی‌پیامک را در سامانه پرتال، بررسی کردیم. اگر جایی از مطلب نامفهوم است یا در حین انجام کار به سوالی برخورد کردید که جوابش را نمی‌دانستید، همین پایین کامنت بگذارید. همچنین شما می‌توانید با شماره 02163404 (بخش فنی ملی پیامک) تماس بگیرید و یا از طریق پشتیبانی تیکت برای کارشناس فنی تیکت ارسال کنید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید