30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
USSD چیست؟ +کاربرد و مزایا

USSD چیست؟ +کاربرد و مزایا

550

چندسالی هست که شارژ کردن سیم‌کارت اعتباری، خرید بسته اینترنت و حتی پرداخت قبوض دیگر نیازی به گوگل و موتورهای جست‌وجو ندارد. حالا دیگر با کدهای مختلف به راحتی می‌توانید همۀ این کارها با گوشی موبایلتان انجام بدهید. اما ماجرای این کدهای USSD چیست ؟ آیا می‌توان به این کدها اعتماد کرد و با وارد کردن اطلاعات حساب به راحتی قبض پرداخت کرد؟

قدرت پیامک تبلیغاتی را دست کم نگیرید!

اگر به دنبال افزایش درآمد و گسترش کسب و کار خود هستید، با ثبت نام در ملی پیامک و ارسال پیامک تکی و انبوه، مشتریان جدیدی جذب و از آن ها نگهداری کنید و رابطه و تعاملی طولانی ایجاد کنید.
10% تخفیف!
MPC10
کپی کد
برای ارسال پیامک تکی و انبوه همین الان ثبت نام کنید
ثبت نام و ارسال پیامک آنی

به دلیل گسترش استفاده از همین کدهای دستوری، امروز می‌خواهیم درباره مزایا و معایب USSD کد صحبت کنیم و با مهم‌ترین کدهایی که می‌تواند کارهایمان را سرعت ببخشد، آشنا شویم!

کدهای دستوری USSD چیست؟

کد USSD

بیایید اول از همه ببینیم USSD چیست و بعد با انواع مختلف آن آشنا شویم. واژه USSD مخفف کلمۀ انگلیسی Unstructured Supplementary Service Data است. این روش در واقع نوعی ارسال پیام در شبکه تلفن همراه یا همان شبکه GSM است که امروزه کاربرد زیادی دارد.

کد USSD بر اساس ارتباط با اپراتورهای موبایل یعنی ایرانسل، همراه اول و رایتل تعریف شده است. جالب است بدانید که مبنای کارکرد این کدها ذخیره نشدن اطلاعات در سرور است. این روش که با عنوان session based شناخته می‌شود، بعد از دریافت درخواست کاربر به سرعت به آن رسیدگی می‌کند. حالا به نظر شما این کدهای دستوری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع کدهای USSD

کدهای دستوری USSD به دو دسته مهم تقسیم می‌شوند. دسته اول این کدها مدیریت در سمت موبایل (PULL) (پشتیبانی شده در GSM2.94) و دسته دوم مدیریت در سمت شبکه (PUSH) (پشتیبانی شده در GSM3.9) است.

البته همین کدها اگر بعد از کد شرکت ارائه‌دهنده، مستقیماً به کد اختصاصی شما ختم شود، به عنوان کدهای بدون واسطه شناخته می‌شود و اگر بین کد شرکت و کد اختصاصی شما، عددی باشد، کد با واسطه است. بر همین اساس می‌توان متوجه شد که کدهای با واسطه طولانی‌تر هستند.

البته این را هم باید بدانید که کد USSD برای تامین امنیت از استانداردها و مکانیزم‌های امنیتی شبکه GSM/UMTS استفاده می‌کند. حالا که می‌دانیم کد USSD چیست، شاید این سوال برایتان پیش آمده که این کدها چه کاربرد مهمی دارد!

کاربرد کدهای دستوری

حتماً همانجوری که خودتان هم استفاده کردید، می‌دانید که از این کدها برای خرید شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری و خرید بسته‌های اینترنتی استفاده می‌شود. اما دیگر کاربردهای USSD چیست؟

کاربران با استفاده از کدهای مشخصی می‌توانند برای انتقال وجه، اعلام موجودی و پرداخت قبض از این کدها استفاده کنند.  البته برخی اپراتورها برای انتقال وجه به خیریه‌ها و فعال کردن رمز پویا هم کد USSD تعریف کردند. بر همین اساس ما در ادامه مهم‌ترین کدهای دستوری را برای استفاده کاربران آورده‌ایم.

کد USSD بانک‌ها و شرکت‌های مختلف

کد USSD چیست

در این قسمت می‌خواهیم بدانیم که پرکاربردترین کدهای USSD چیست و شهروندان بیشتر باید کدام کدها را برای استفاده‌های بعدی جایی ذخیره کنند. مهم‌ترین کدها برای بانک‌ها و موسسات مالی است و ما در ادامه به آن‌ها اشاره کردیم:

  • بانک آینده: #745*
  • بانک انصار: #763*
  • افق پودات: #770*440*
  • بانک پارسیان: ‌‌#701*
  • پککو تجارت الکترونیک پارسیان: #708*
  • بانک حکمت: #765*
  • بانک رفاه کارگران : #729*
  • بانک سینا : #727*
  • بانک شهر : #787*
  • بانک صادرات : #719*
  • بانک صنعت و معدن : #711*
  • بانک کشاورزی : #730*
  • بانک گردشگری : #764*
  • بانک مسکن : #737* یا #713*
  • بانک ملت ( به پرداخت ملت ) : #712*
  • بانک ملی : #717*
  • پست بانک : #747*
  • آپ(پرشین سوییچ)
  • جیرینگ: #123*
  • باجه ایرانسل: #100*
  • همراه 24(پرداخت الکترونیکی سامان): #724*
  • مبنا کارت آریا : #770*
  • پرداخت نوین آرین : #780*
  • فن آوا کارت : #767*
  • موسسه کوثر : #744*
  • بانک پاسارگاد : #720*

توجه داشته باشید که کد #100* را اگر با سیم‌کارت ایرانسل بگیرید، خدمات مربوط به باجه ایرانسل را به شما نمایش می‌دهد. اگر هم این شماره را با خطوط همراه اول بگیرید، خدمات مربوط به ارتباطات سیار ایران (همراه اول) را برایتان ارسال می‌کند.

مزایای استفاده از کدهای USSD

خوشبختانه یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کد USSD عدم نیاز به اینترنت و رایگان بودن سرویس استفاده از کد دستوری است. از طرف دیگر برای خرید بسته‌های اینترنت و اعتبار سیم‌کارت نیازی به کدهای ایرانسل و همراه اول نیست و حتی لازم نیست نرم‌افزار خاصی هم داشته باشید.

این کدها همیشه در دسترس است و نیازی هم به بانک رفتن ندارید. از طرف دیگر ضریب امنیت استفاده از این کد بسیار بالاست و حتی لازم نیست از اطلاعات کارت بانکی، رمز پویا و CCV استفاده کنید.

پنل اس ام اس مخابرات چیست؟ کاربرد و مزایای آن‌حتما بخوانید: پنل اس ام اس مخابرات چیست؟ کاربرد و مزایای آن‌

در آخر هم با استفاده از این کدها همگام با تکنولوژی روز پیش می‌روید و نیازی برای مراجعه به مراکز مالی و بانک‌ها ندارید. به راحتی با کد USSD می‌توانید کارهایتان را با تلفن همراه انجام دهید، انتقال وجه انجام دهید، شارژی سیم‌کارت اعتباری بخرید و حتی رمز پویا بگیرید.

اما وقتی قرار است که اطلاعات بانکی را وارد کنیم، باید مطمئن باشیم که آیا استفاده از این کدها امنیت دارد یا خیر؟

امنیت استفاده از کد USSD

امنیت استفاده از کدها

همانطوری که تا الان گفتیم استفاده از کدهای USSD هم آسان است و هم هزینه زیادی ندارد، اما آیا کدهای دستوری امنیت هم دارد؟

باید بگوییم بله! با توجه به اینکه درخواست ارسالی کاربر و استفاده از هر کد مستقیماً به سرور بانک وصل می‌شود باید گفت که جای نگرانی نیست. استفاده از کدهای USSD امنیت بالایی دارد و امنیت اطلاعات بانکی شما حفظ می‌شود! حالا باید چگونه از این کدها استفاده کرد؟

استفاده از کدهای USSD

برای استفاده از کدهای USSD باید حتما این کد را با ستاره و مربع با فرمت #...* برای سرور ارسال کنید تا منویی برای شما در صفحه موبایل نمایش داده شود. در این منو گزینه‌هایی برای کاربر طراحی شده تا بتوانید درخواستتان را هرچه که هست، از طرق همین منو انجام دهید.

به عنوان مثال وقتی از کد دستوری #780* استفاده کنید، منویی برایتان ارسال می‌شود که چند گزینه مانند خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، خیریه و .... دارد و شما عدد هرکدام را که بخواهید وارد می‌کنید تا کاری که می‌خواهید نهایتا تا 2-3 دقیقه انجام شود.

تفاوت SMS و USSD چیست؟

نحوه و شرایط انتقال اطلاعات و البته امنیت این انتقال از تفاوت‌های مهم پیامک و کد USSD است. در واقع کد دستوری یا همان USSD راهی برای ارتباط لحظه‌ای است و مانند پیام کوتاه تأخیر ندارد. از طرف دیگر پیام کوتاه امکان ذخیره دارد، ولی شما در صورت قطع بودن شبکه نمی‌توانید روند استفاده از USSD را متوقف یا ذخیره کنید و باید مجدد آن را شماره‌گیری کنید.

استفاده از اس ام اس فقط برای ارسال متن آن هم با 70 کاراکتر است ولی برای USSD تا 182 کاراکتر قابل استفاده است. در آخر این هم یادتان باشد که فقط پیامک به عنوان ارتباط مستقیم تلفن همراه با تلفن همراه پشتیبانی می‌شود.تفاوت SMS با USSD

نتیجه استفاده از کد دستوری USSD

تا اینجا در مورد اینکه کد USSD چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد، صحبت کردیم. شما این روزها تقریباً هر کاری را می‌توانید با کدهای دستوری انجام دهید و برای خیلی از امور مالی ساده نیازی به حضور در بانک و یا حتی مراجعه به عابربانک ندارید.

پس با خیال راحت در این روزهای کرونایی در خانه بمانید و با کدهای دستوری، اینترنت بانک و موبایل بانک کارهای مالی، انتقال وجه، خرید شارژ و اینترنت را انجام دهید. با توجه به امنیت بالای استفاده از کدهای USSD حتی به نرم‌افزارهای جانبی هم احتیاج ندارید و در زمانی کوتاه می‌توانید کاری که می‌خواهید را بدون اینترنت انجام دهید!

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
25دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • غزل زارع

    30 مهر 1402، 11:27

    سلام،وقتتون بخیر
    برای فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف با این کدussd آیا فرق خاصی با پیامک داره؟

  • حمید

    28 مهر 1401، 14:16

    سلام من میخوام یک کد اختصاصی مثل *780#داشته باشم چیکار باید کرد؟

  • مبینا

    15 مرداد 1401، 13:51

    سلام ببخشید اگه یه کد با واسطه یک ملیونی خریداری بشه و سی درصد از پول فروش اون به من برسه و همینجور سی درصد سی درصد ادامه پیدا کنه به نظرتون ارزش داره ؟؟

  • نگین نیازی

    02 مهر 1400، 10:49

    شرکت ما ارائه دهنده تمام خدمات الکترونیکی و امپراتوری در سطح کشور هست کدهایussd,crm,icv,کارت ویزیت الکترونیکی و…

  • نگین نیازی

    02 مهر 1400، 10:47

    سلام ما ارائه دهنده تمام خدمات اپراتوری و الکترونیکی هستیم کسب وکار خودتان را به ما بسپارید .کدهایussd,crm,icv,رزومه ساز الکترونیکی و…

    • سیددمحسن سعادت

      27 مهر 1400، 18:35

      سلام . شما نمايندگی دارید . چطور میتونم باهاتون ارتباط برقرار کنم

  • الینا

    16 اردیبهشت 1400، 14:24

    اگر بشه که توضیح کوچیک و واضحی درمورد کدهای USSD با واسطه و بی واسطه بدین خیلی خوب میشه

    • نیلوفر اکبریان

      05 تیر 1400، 10:37

      دوست عزیز در کدهای باواسطه بین سرشماره شرکتی که ازش کد گرفتید و کد خودتون معلمولی عددی مثل یک میاد، مشابه این مورد : ###*1*####
      ولی در کدهای بدون واسطه این مورد وجود نداره و بعد سرشماره شرکت، کد اختصاصی شما میاد، مشابه این مورد: ####*####

  • پناهی

    09 اسفند 1399، 09:38

    سلام خسته نباشید من کد دستوری پیامکی میخواستم برا مثال عدد (1رو به 300200ارسال کنید)نام کد چیست؟

    • نیلوفر اکبریان

      09 اسفند 1399، 12:55

      دوست عزیز ماژولی که نیاز دارید، ابزار تحلیلگر در قسمت ارسال ویژه پنل کاربری هست

  • موچیِ به غم نشسته

    23 بهمن 1399، 11:26

    سلام
    وقتتون بخیر
    ممنون از مطلب خوبتون
    می خواستم بدونم آیا استفاده از USSD برای یه مرکز آموزشی شناخته شده در سطح کشور کاربردی هست یا خیر.
    می تونه سودآور باشه یا کمکی بکنه به کسب و کار؟
    مثلا بهتره اینو تهیه کنیم یا نه… مردم حضوری مراجعه کنند به مرکز یا که تماس بگیرند و یا تو صفحه ایسنتاگرام دنبال کنند؟
    چون هزینه زیادی هم براش باید انجام بشه از این جهت…

    • نیلوفر اکبریان

      29 بهمن 1399، 14:39

      دوست عزیز ملی پیامک کد USSD ارائه نمیکنه، ولی برای دریافت پنل می‌تونید با 02163404 تماس بگیرید.

    • علی اصغر ضابطیان

      10 خرداد 1400، 12:17

      سلام روزتون بخیر بله این کدها با قابلیتهایی که دارن میتونن در مراجعات حضوری تاثیر بسزایی داشته باشن . پرداختها . انتقادات و پیشنهادات باشگاه مشتریان سبد خرید تعیین تایم کلاسها انجمن اولیا و مربیان و گزینه هایی که مد نظر شماست رو میشه در یک کد جای داد و بصورت دور کاری بدو داشتن پهنای باند و حتی شارژ تلفن حتی با تلفن ثابت هم انجام میشه

  • www.jahizieh.com

    27 مهر 1399، 10:57

    مطلب جامع و آموزنده ای بود، شما می دونید این کدها رو از کجا میشه تهیه کرد؟ یا خودتون ارائه میدین؟

    • نیلوفر اکبریان

      23 فروردین 1400، 08:50

      خیر دوست عزیز، ملی پیامک کد USSD ارائه نمیده

    • امین

      07 اردیبهشت 1400، 17:32

      شرکت آینوتی میده

    • عسل فاضلی

      06 مهر 1400، 01:13

      سلام شب بخیر.
      درحال حاضر ۴ شرکت قدرتمند این کدها رو ارائه می دن.
      ایرانسل، همراه اول، احسان سرور و آی نوتی.
      که از لحاظ قیمت آی نوتی از بقیه بهتره و ساده سازی شده و منو بندی شدست و مثل ۳ شرکت دیگه کد دستوری رو خام ارائه نمی ده.

    • نيكي

      22 اردیبهشت 1401، 16:00

      اين كد هارو خريداري كرديد يا خير؟ميتونم راهنماييتون كنم

  • درسا

    21 شهریور 1399، 11:54

    ممنون‌بسیارمفیدبود

    • اشکاوند

      05 فروردین 1400، 10:51

      سلام دوست عزیز
      بله بسیار مفید و کار آمد هست
      همین الان در سطح کشور داره از این خدمات برای آموزشگاها ، ارگان های دولتی و حتی کسب و کار ها استفاده میشه

  • محمد

    16 شهریور 1399، 22:39

    محمد صدری اراک
    دمتون گرم.
    خوب بود

  • رضا محمدی

    12 شهریور 1399، 12:18

    سلام خیلی ممنون از مقاله مفیدتون

    • زهرا جوادی

      13 شهریور 1399، 09:13

      ما هم از شما ممنونیم که وقت گذاشتین و مطلب ما رو مطالعه کردید جناب محمدی.

  • اکبر

    05 شهریور 1399، 11:18

    جذاب نبود

    • زهرا جوادی

      13 شهریور 1399، 09:47

      خیلی خوب میشه اگه ایرادهای متن رو واضح‌تر برامون بنویسین تا هم این مقاله رو ادیت کنیم و هم از نظر شما برای مقالات بعدی اسفاده کنیم.

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید