30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا 31 فروردین
مشاهده تخفیف‌ها
PWA چیست و به چه دلیل محبوب شده است؟

PWA چیست و به چه دلیل محبوب شده است؟

5

Progressive Web App یا وب اپلیکیشن پیش‌رونده نوعی از نرم‌افزار موبایل است که بر پایه صفحات وب نوشته شده است. این نوع اپلیکیشن در میان بیشتر کسب‌و‌کارهای دیجیتال بسیار محبوب شده است. در واقع اغراق نیست اگر بگویم همه شرکت‌ها توجهشان به داشتن نرم‌افزار‌های مخصوص موبایل جلب شده است. چون محدودیت هزینه و زمان باعث شده که شرکت‌های کوچک به سراغ اپلیکیشن‌های (Native) نروند. بنابراین گزینۀ مناسب، استفاده از PWA یا همان وب اپلیکیشن است. PWA با ارائه تجربه‌ای مناسب به مشتریان می‌تواند آن‌ها را هرچه بیش‌تر به ارتباط و در نهایت تصمیم‌گیری ترغیب کنند. حالا سوال اینجاست که اپلیکیشن Native و PWA چه نوع نرم‌افزارهای هستند و چه تفاوت‌هایی باهم دارند. در این مطلب می‌خواهیم PWA و مزایایش را بررسی کنیم.

اپلیکیشن Native چه نوع اپلیکیشنی است؟

همان‌گونه که از معنای کلمه Native (بومی) برمی‌آید، به اپلیکیشنی Native گفته می‌شود که در پلتفرم خود بومی محسوب شود. در واقع اپلیکیشن Native، برنامه‌ای قابل اجرا در زبانِ ماشینیِ پلتفرمِ سخت‌افزاری است که در آن اجرا می‌شود. تمام اپلیکیشن‌هایی که از فروشگاه‌های نرم‌افزار آنلاین مثل App Store و Google Play دریافت می‌کنیم Native هستند، زیرا برای سخت‌افزار گوشی ما بومی محسوب می‌شوند.

تعریف PWA

PWA اپلیکیشن پیش‌رونده بر بستر وب است که ویژگی‌های اپ Native را دارد، اما نیاز به دانلود و اپدیت کردن ندارد و به صورت آنی و به خودی خود به روز می‌شود. (pending) بمانند.

چرا PWA متولد شد؟

شرکت‌های بزرگ با صرف هزینه‌های کلان، اپلیکیشن‌های Native موبایل را ساختند، اما متوجه شدند بسیاری از مشتریان آن‌ها با دلایل مختلفی مثل نبود فضای کافی روی حافظه موبایل و یا بعضی دلایل شخصی و سلیقه‌ای دیگر، حاضر نیستند این نوع اپلیکیشن‌ها را Download کنند یا اینکه بسیاری در هنگام جستجو در فروشگاه‌های آنلاین نرم‌افزار و مراحل دریافت آن، از این کار منصرف شده و دچار ریزش می‌شوند. بدین ترتیب بود که نیاز برای اپلیکیشنی که بر بستر وب و بدون نیاز به دانلود کار کند، احساس شد. PWA به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا مشتریان بیش‌تری را جذب کرده و به آن‌ها تجربه‌ای مثل اپلیکیشن‌های Native ارائه کنند.

PWA دقیقاً چه نوع اپلیکیشنی است؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت PWA نوعی اپلیکیشن بر بستر وب است که قابلیت‌ها و امکانات اپلیکیشن موبایل را از طریق وب به کاربران ارائه می‌دهد. این نوع اپ، انواع امکانات و مشخصه‌های یک اپ بومی از جمله سرعت، سبکی، تطبیق‌پذیری و ... را ارائه می‌دهد.

PWA ملی پیامک چیست؟

قبل از هر چیزی، باید بدانیم که ملی پیامک یکی از قدیمی‌ترین سامانه‌های ارائه‌دهنده پنل‌های پیامکی است که بر روی بسته‌های متنوع خود، بیش از 70 امکان مختلف را دارد. پنل اس ام اس یک نرم‌افزار آنلاین و تحت وب است که صرفاً با دسترسی به اینترنت می‌توان از آن برای مدیریت پیامک‌های ارسالی و دریافتی انبوه استفاده کرد.

سامانه ملی پیامک برای راحتی کاربران و نمایندگان، در جدیدترین آپدیت خود، نسبت به ارائه PWA پنل اس ام اس کرده است. برای نصب و راه‌اندازی نسخه وب‌اپ فقط کافی‌است، بر روی "دریافت فایل PWA پنل اس ام اس ملی پیامک" کلیک کنید. این وب اپلیکیشن برای کاربران اندروید و IOS به‌صورت رایگان قابل نصب است.

وب اپلیکیشن ملی پیامک برای اندروید

اگر سیستم عامل تلفن همراه یا تبلت شما اندروید است، مطابق تصویر زیر می‌توانید آن را نصب و فعال نمائید.

اپلیکیشن ارسال پیامک انبوه برای اندروید

وب اپلیکیشن و PWA ملی پیامک برای اندروید

وب اپلیکیشن ملی پیامک برای IOS

کاربران گوشی‌های همراه، برحسب سلیقه ممکن است از سیستم عامل IOS و گوشی‌های موبایل Apple و Iphone استفاده کنند که در تصویر زیر می‌توانید مراحل نصب آسان PWA ملی پیامک را مشاهده کنید.

سس

اپلیکیشن ارسال پیامک انبوه برای IOS

وب اپلیکیشن و PWA ملی پیامک برای IOS

در ادامه نیز پیشنهاد می‌کنم راجع به ویژگی‌های وب‌اپلیکشن مطالعه نمائید. این ویژگی‌ها بر روی وب اپلیکیشن ملی پیامک نیز در نظر گرفته شده است.

ویژگی‌های PWA چیست؟

pwaبسیار قابل اعتماد و سبک است

یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن‌های Native، سریع و سبک بودن آن‌هاست. تا پیش از ظهور PWA، اپلیکیشن‌های بر پایه وب چنین امکانی نداشتند، اما این نوع دقیقاً به مانند اپلیکیشن‌های Native سریع و سبک عمل می‌کند.

رویکرد اصولی به بازاریابی دیجیتالحتما بخوانید: رویکرد اصولی به بازاریابی دیجیتال

به صورت Offline سرویس می‌دهد

این نوع اپلیکیشن‌ها حتی در حالت Offline هم به‌خوبی کار کرده و به محض اتصال به اینترنت در پس‌زمینه فرمان‌های درخواست شده از قبل را به‌خوبی اجرا می‌کند.

سرعت بسیار بالایی دارد
همۀ افراد دوست دارند در زمان کار با اپ‌ها، سرعت و ریتم حرکتی مناسبی را تجربه کنند. PWA از این حیث شرایط خوب و قابل قبولی دارد.

حریم شخصی و امنیت بالایی ارائه می‌دهد
همیشه یکی از دغدغه‌های ما برای استفاده از اپلیکیشن‌ها امنیت و حریم شخصی است که در PWA این موضوع به‌خوبی رعایت شده است.

در سایزهای مختلف دستگاه‌ها Responsive (تطبیق‌پذیر) عمل می‌کند 
در انواع سایزهای مختلف دستگاه می‌توان تجربه مناسبی از PWA داشت. این نوع اپ مثل یک مایع درون رگ‌های هر دستگاه حرکت کرده و شکل آن را به خود می‌گیرد. یک PWA می‌تواند در تبلت، موبایل‌های کوچک و بزرگ و PC و لپتاپ و هر دستگاهی که به وب دسترسی دارد کار کند.

در موتورهای جستجو بالا می‌آید و به SEO کمک می‌کند
علی‌رغم اینکه اپلیکیشن‌های Native در موتورهای جستجو بالا نمی‌آیند، اما وب اپلیکیشن پیش‌رونده در موتورهای جستجو به خوبی بالا می‌آید.

قابلیت نصب در دستگاه‌ها را داراست
اگر بخواهید در PWA تجربه نزدیک‌تری به اپلیکیشن‌های Native داشته باشید، با قابلیت Add to home screen می‌توانید اپلیکیشن را با یک کلیک نصب کرده و آن را در صفحه Home خود داشته باشید.

صفحه گرافیکی ابتدایی دقیقاً شبیه به اپلیکیشن‌های Native است
صفحه گرافیکی که در ابتدای PWA اضافه شده، کاملاً مشابه با اپلیکیشن‌های Native است. این ویژگی باعث می‌شود کار با آن کاملاً حس اپلیکیشن Native را بدهد.

مخاطب را درگیر می‌کنند
همه اپ‌ها در تلاش هستند تا مخاطب را جذب کرده و در کنار خود نگه دارند. PWA هم با ارائه قابلیت‌هایی چون Push Notification، Home Screen Icon، Full-screen، Offline App و ... می‌تواند مخاطبان را به خود جلب کند.

PWA چه بخش‌هایی دارد؟

pwaیک وب اپلیکیشن پیش‌رونده از سه بخش اصلی ساخته شده است:

HTTPS (پروتکل ارتباطی امن) 

Service Worker 

پوشه مانیفست

PWA چه مزایایی نسبت به اپلیکیشن‌های Native دارد؟

  • عدم نیاز به Download
    برای استفاده از اپلیکیشن‌های Native، حتماً باید آن‌ها را دانلود کرد، اما استفاده از این نوع اپ، هیچ‌گونه نیازی به دانلود ندارد.
  • امکان به اشتراک گذاشتن صفحات اپ از طریق لینک
    صفحات اپلیکیشن‌هایNative امکان به اشتراک‎‌گذاری از طریق لینک را ندارند، این در حالی است که در وب اپلیکیشن‌ها این امکان کاملاً فراهم است.
  • قابلیت Index شدن توسط گوگل
    در حالی که اپلیکیشن‌های بومی قابلیت Index شدن در موتور جستجوی گوگل را ندارند، اما وب اپلیکیشن پیش‌رونده به خوبی این امکان را فراهم کرده که حسن بسیار بزرگی برای این نوع اپلیکیشن به حساب می‌آید.
  • عدم نیاز به آپدیت (Update)
    اپلیکیشن‌های بومی مدام در حال دریافت به‌روزرسانی و آپدیت‌های مختلف هستند، اما وب اپلیکیشن پیش‌رونده به صورت آنی و به خودی خود آپدیت شده و هیچ نیازی به دانلود آپدیت‌ها نیست.
  • استفاده از حجم پایین اینترنت
    به طور معمول اپلیکیشن‌های بومی، مقدار حجم بسیار زیادی اینترنت مصرف می‌کنند، اما وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده حجم بسیار پایینی از اینترنت را به مصرف می‌رسانند.
  • هزینه‌های نگهداری پایین
    در اپلیکیشن‌های بومی هرگاه نیاز به اصلاح یا به‌روزرسانی یک ویژگی باشد، باید نسخه‌ای جدید ارائه داد که این موضوع هزینه‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد، اما در وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده، همه چیز به شکل پویا و اتوماتیک به‌روز شده و هزینه‌های نگهداری فوق‌العاده پایین هستند.
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه به مارکت‌های فروش اپ
    در حالی که اپلیکیشن‌های بومی مقادیر نسبتاً بالایی را به وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های میزبان پرداخت می‌کنند، اما وب اپلیکیشن‌ها نیاز به پرداخت چنین مبالغی ندارند.
  • توسعه بسیار آسان و ارزان
    برای توسعه اپلیکیشن‌های بومی معمولاً به توسعه‌دهندگان مسلط به زبان ماشینی آن پلتفرم و پرداخت دستمزد‌های بالای آن‌ها نیاز است، اما وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده را می‌توان با تکنیک‌های رایج وب و هزینه‌های پایین توسعه داد.

pwaچه مرورگرهایی PWA را ساپورت می‌کنند؟

PWA تقریباً در تمامی مرورگرهای محبوب به‌خوبی کار می‌کند. Chrome، Firefox، Safari، Edge، Opera و ... از جمله مرورگرهایی هستند که این نوع اپلیکیشن را ساپورت می‌کنند.

مهم‌ترین PWAهای بازار کدام اپ‌ها هستند؟

وب اپلیکیشن توئیتر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین PWAها دانست. در بازار ایران هم استفاده‌کنندگان از اپلیکیشن‌های iOS به دلیل تحریم با مشکلاتی مواجه شدند. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها نسخه وب اپلیکیشن خودشان را ارائه داده‌اند که می‌توان به دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، همراه اول، ایرانسل و ... اشاره کرد.

جمع‌بندی

هر روز با ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار تلفن‌های موبایل، مسیر حرکت این بازار تغییر کرده و باعث می‌شود آینده‌ای متفاوت برای این بازار متصور شویم. PWA یکی از تکنولوژی‌هایی است که با وجود اینکه هنوز به بلوغ کافی نرسیده، اما توانسته بخش بزرگی از بازار را تسخیر کند و به نوعی خود را با آینده پیوند دهد. اما اینکه در آینده معادلات بازار چطور تغییر می‌کند سوالی است که شما باید با انتخاب نوع اپلیکیشن برای کسب و کارتان به پاسخ آن فکر کنید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
1دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • محسن پناهی

    19 بهمن 1401، 13:15

    تازه با سایت شما اشنا شدم و میخواستم بدونم که ایا امکان دسترسی از خارج از ایران برای معرفی خدمات و ارسال گروهی پیامک هست یا خیر؟ راهنمایی بفرمایید

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید