30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
سرویس ارزش افزوده یا VAS در پیامک چیست؟

سرویس ارزش افزوده یا VAS در پیامک چیست؟

43

سرویس ارزش افزوده یا VAS ساز و کاری است که طی آن خدماتی به شما ارائه شده و بابت آن از شما هزینه کسر می‌گردد. البته این تعریف به هیچ عنوان تعریف کاملی نیست. ما در ادامه مفهوم سرویس ارزش افزوده، انواع و اشکال و کاربردهای VAS را بررسی کنیم. معایب و آسیب‌های ارزش افزوده را برشمرده و در کنار آن به بحث فواید و سود این سیستم می‌پردازیم.

سرویس ارزش افزوده یا VAS چیست؟

VAS کوتاه شده‌ٔ value added services یا value added service است و معادلی که برای آن به کار می‌رود همان معنای تحت اللفظی، یعنی خدمت یا خدمات ارزش افزوده است. همان‌طور که در مقدمه نیز توضیح دادیم به مجموعه سرویس‌ها و خدماتی که بابت آن از کاربر پول دریافت می‌شود، سرویس ارزش افزوده می‌گویند. البته سرویس‌های VAS، بر روی سرویسی اصلی سوار شدند و معمولاً از جذابیت و برتری بیشتری نسبت به سرویس‌های اصلی برخوردارند که بستر و زمینهٔ آن دنیای الکترونیک، وب و همین‌طور مخابرات است.

انواع سرویس ارزش افزوده VAS

سیستم ارزش افزوده انواع متنوعی دارد. از کتاب‌های صوتی و تصاویر بگیرید، تا برنامه‌های رژیم لاغری و آموزش انواع هنرها و زبان‌ها و ... را شامل می‌شود. مثلاً فرض کنید اپلیکیشنی در زمینه کتاب‌های صوتی دارید و چند داستان صوتی در اپلیکیشن برای مخاطبان به صورت رایگان قرار دارد، اما اگر بخواهید باقی داستان‌ها را گوش کنید، باید برای آن پول بپردازید، یا مثلاً در همین اپلیکیشن، هر فصل یا بخش کتاب را که بخواهید دریافت ‌کنید، باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید. احتمالاً شما هم مثال‌های مشابه موارد گفته شده را بسیار دیدید.

سرویس‌های ارزش افزوده به موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • اَپ‌ها و هرگونه برنامه‌های کاربردی
  • بازی‌ها کامپیوتری
  • تصاویر، ویدئو کلیپ و فیلم‌های کوتاه و بلند
  • موسیقی، کتاب‌های صوتی و انواع سخنرانی
  • پیامک

سرویس ارزش افزوده

مهم‌ترین ابزار VAS پیامک است

سیستم ارزش افزوده در پیامک چگونه است؟ زمانی که پیامک برای کاربر ارسال شود و بابت هر پیامک هزینه‌ای از شارژ کم شود (در مشترکین اعتباری) یا اگر مشترک دائمی تلفن‌های همراه هستید، هزینه به قبض اضافه می‌شود، به این صورت، کاربر در سرویس ارزش افزوده یا VAS قرار می‌گیرد.

مثلاً مخاطب در مسابقه پیامکی که از تلویزیون یا هر رسانه دیگری، شرکت می‌کند و از او خواسته می‌شود، با ارسال عدد ۱ وارد مسابقه شده و با هر سوالی که با اس ام اس فرستاده می‌شود، 500 ریال از اعتبار شارژی کاربر کم شده یا به قبض موبایل‌ اضافه شود، البته این نوع از خدمات VAS جنبه تفریح و سرگرمی دارد.

محتوای ارزش افزوده؛ آموزشی یا سرگرمی؟

هرگونه محتوایی که در قالب ارزش افزوده طراحی شود، از دو حال خارج نیست یا محتوای سرگرمی و تفریحی دارد یا آموزشی و اطلاع رسانی است. گاهی هم ترکیبی از هر دو محتوا را دارد. مثلاً اگر بتوانید یک مسابقه علمی طرح کنید که منجر به بالا رفتن اطلاعات علمی کاربر شود، در دسته محتوای سرگرمی و آموزشی جای می‌گیرد.

اگر بخواهید محتوای آموزشی ایجاد کنید، بهتر است محتواهای تولیدی، مختصر و در عین حال مفید باشند. به طور مثال، اگر می‌خواهید از سیستم VAS برای مخاطبین، پیامک‌هایی با محتوای آموزش زبان انگلیسی ارسال کنید، متن‌ را با آموزش نکات گرامری مختصر و آموزش لغت در هر روز به تعداد کم (به نظر روزانه یک پیامک برای گرامر و یک پیامک برای لغت کافی است) شروع کنید.

فراموش نکنید که در هر متن حتماً کلمه انصراف یا لغو را قرار دهید تا مخاطب هر زمان که اراده کرد، بتواند امکان غیرفعال کردن پیامک‌های ارزش افزوده را داشته باشد. البته شاید در اول نگران کننده باشد، که کاربر انصراف داده و vas را غیرفعال کند، اما ما راهی را می‌گوییم تا دیگر نگران این مورد نباشید. پیش از آن باید بدانید که معایب یک خدمت ارزش افزوده چیست و چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

سرویس ارزش افزودهمعایب سیستم ارزش افزوده برای مخاطبین

در ابتدا مکالمه بین یکی از مخاطبان را با کارشناس ملی پیامک بخوانید:

-سلام. کارشناسِ پشتیبانیِ ملی‌پیامک هستم، بفرمائید.

-الو؛ سلام خانوم. خسته نباشید. تو رو خدا راهنمائی کنید منو چکار کنم که دیگه این اس ام اس‌ها برام نیاد.

_ چه اس ‌ام اس‌هایی خانوم؟ پیامک‌های تبلیغاتی منظورتونه؟

_ چه می‌دونم خانوم چه مزخرفیه اسمش؟! ولی با هر اس ‌ام‌ اسی که برام می‌فرستن، از شارژم کم می‌شه. از دست این پیامک‌ها خسته شدم. روزی صد تا sms برام می‌فرستن. هر چی شارژ می‌کنم، تموم می‌شه. می‌خواستم سیم‌کارتمو بسوزونم. ولی گفتم قبلش یه راهنمائی از شما بگیرم، شاید بتونید کمکم کنید.

_ متاسفانه کاری از دست من برنمی‌یاد، اما مطمئنم اگر با پشتیبانی اپراتور سیم‌کارت‌تون تماس بگیرید، حتما راهنمائی‌تون می‌کنن.

همان‌طور که در مثال بالا خواندید، بسیاری از افرادی که وارد سیستم VAS شدند، به دنبال خروج و خلاص شدن از سیستم هستند. این درحالی است که بیشتر افراد نمی‌دانند که وارد چه سیستمی می‌شوند و متاسفانه اکثر کسانی که ارائه دهنده سرویس هستند، به نحوی مخاطبین را به دام می‌اندازند و به آن‌ها توضیح نمی‌دهند که سیستم به چه صورت کار می‌کند و چه هزینه‌ای در مقابل دریافت می‌شود. اکثر آنان از پاسخی که باید در جواب ارسال کنند، آگاه نیستند، که البته تقصیری هم ندارند. زیرا کسی آن‌ها را به این مسئله آگاه‌ نکرده و توضیحی نداده است. پیامدی که پیامک‌ها دارند، این است که تصور عموم مردم و همه مخاطبین تلفن‌های همراه بدبینانه می‌شود و هر گونه درخواست پاسخ و ارسال به خط‌های ارسال انبوه، توسط آنان نادیده گرفته می‌شود، که مبادا در دام یکی از ارئه دهندگان خدمات سرویس ارزش افزوده قرار بگیرند.

البته نباید خیلی نگران بود زیرا می‌توان با اندکی تلاش اعتماد مخاطبین را برگرداند و مجدداً با آن‌ها ارتباط موثر و فعال ایجاد کرد، پس برای اینکه مخاطب خود را حفظ کنید و ساده از دست ندهید، به تولید محتواهای جالب و جذاب روی بیاورید.

مزایای vas به عنوان یک کسب‌وکار

ارسال پیام کوتاه به صورت انبوه از طریق سامانه‌های پیامکی، یکی از روش‌های پرطرفدار و جذاب بازاریابی و تبلیغات است. ارسال انبوه پیامک، کم هزینه و مفید است و بازخورد بالایی را هم دارد. اکثر کسب‌وکارها در هر رشته و صنفی که هستند، با استفاده از اس ام اس انبوه، بسیار سریع و آسان با مشتری خود ارتباط گرفته و نیاز آن‌ها را برطرف می‌کنند و از طرفی محصولات و خدمات جدید خود را نیز معرفی می‌کنند. همه ما کاربران تلفن همراه، چه ایرانسل، همراه اول و چه رایتل باشیم با این نوع پیامک‌ها آشنایی داریم.

چنانچه که علاقه به کار کردن در حوزه اس ام اس را دارید، می‌توانند با تولید محتواهای خلاقانه، سرگرم‌کننده و در عین حال مفید، به سمت جذب هر چه بیشتر مخاطبین بروید. امروزه تولید محتوا خیلی کار سختی نیست و کافی‌ست سری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بزنید تا بتوانید از خلاقیت دیگران الهام گرفته و محتوای جذاب تولید کنید. سختی کار زمانی‌ست که شخص بابت هر محتوایی که تولید می‌کنید، باید هزینه بپردازد، بنابراین باید هر روز محتوای جدید و مفیدی برای مخاطب داشته باشید، تا از سیستم خارج نشوند.

روش‌های ارائه خدمات به شرح زیر است:

  1. فال حافظ: می‌توانید با ارسال دو بیت از اشعار حافظ به همراه تفسیر به صورت روزانه برای مخاطب از روش VAS استفاده کنید.
  2. حوزه سلامت: ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت و پزشکی
  3. حوزه آموزش: می‌توانید با ارسال پیامک به صورت آموزشی مخاطبین بسیاری را جذب کنید.

نتیجه نهایی در مورد استفاده از VAS

در این مطلب، سیستم ارزش افزوده یا VAS را تعریف کردیم، انواع آن، مزایا و معایب ارزش افزوده را به صورت کامل نوشتیم. اگر در مورد سرویس ارزش افزوده یا همان VAS نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02163404 تماس بگیرید، تا کارشناسان ما در ملی پیامک پاسخگوی سوالات باشند.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید