30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
دورکاری یا فریلنسینگ چیست؟ چه مزایایی دارد؟

دورکاری یا فریلنسینگ چیست؟ چه مزایایی دارد؟

22

موقعیت اول- ساعت پنج و نیم صبح است. روی تخت خود نشستید، دوست دارید به خواب نازنین‌ برگردید اما باید سر کار بروید. به ادامۀ روزی که در پیش دارید فکر می‌کنید: خیابان‌های شلوغ، ترافیک و محیط کاری پرفشار و ... !! دوست دارید گریه کنید و با خود می‌گویید: کاش می‌شد همینجا روی تختم بنشینم و پول در بیاورم. اگر چنین فکری کردید، به احتمال زیاد چیزی از دورکاری نمی‌دانید!

 موقعیت دوم- مدیر یک شرکت هستید. ساعت یازده ظهر و اوج شلوغی شرکت است. از اتاق بیرون می‌روید تا به کارمندان سری بزنید. مراجعه‌کننده‌ها دسته دسته وارد شرکت می‌شوند. انگار هیچ چیز سر جایش نیست. آرزو می‌کنید کاش میلیون‌ها نیروی پشتیبان نامرئی داشتید. شما هم احتمالاً چیزی از دورکاری نمی‌دانید!

دورکاری چیستنگران نباشید. چه کارمند و چه مدیر باشید، راه حل مناسبی برای شما داریم: نقطه‌ی اتصال شما و دنیای آرزوهایتان، دورکاری است. اما دورکاری چیست و چه مزایایی دارد؟ در ادامه با این ترند جدید کار کردن در دنیای مدرن که بعد از روزهای کرونایی بیشتر هم شد، آشنا می‌شویم.

دورکاری چیست؟

دورکاری به زبان ساده یعنی کارکردن از "راه دور". دور کاری به معنای انجام شغل خاصی نیست و بیشتر نوعی از فعالیت‌ها را به صورت پروژه‌ای شامل می‌شود. شما بر حسب توانایی‌های خود پروژه‌ای را از شرکتی دریافت می‌کنید و آن را در خانه‌ یا محل دلخواه خود انجام می‌دهید. رئیس شما هم روند انجام کارتان را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کند. در آخر نیز بر حسب فعالیتی که انجام می‌دهید، کارمزد و حقوق دورکاری را دریافت می‌کنید.

تاریخچه دورکاری

دورکاری به معنای عام از دهه‌ ۹۰ میلادی آغاز شد. در واقع از زمانی‌که کامیپوتر‌ و مودم‌ در دسترس همه مردم قرار گرفت، انجام پروژ‌‌ه‌های دورکاری هم شروع شد. این روند با فعالیت‌های جک.ام. نیلز شروع شد که امروزه به او پدر دورکاری می‌گویند. بعد از نیلز هم با گسترش هرچه بیشتر فناوری، دورکاری هم طرفداران بیشتر و بیشتری پیدا کرد. طبق تحقیقات در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۵۶% شرکت‌های جهان از استخدام دورکاران برای پیشبرد اهدافشان استفاده کرد‌ند‌‌.

انواع دورکاری

دورکاری و فریلنسریدورکاری در کشور‌های مختلف بسته به فرهنگ و اقتصاد آنها انواع مختلفی دارد. اما به‌طور کلی فریلنسری در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد. این دسته‌بندی بر اساس زمان و مکان فعالیت است.

دورکاری تمام وقت خانگی

محل کار این دسته از دورکاران همان محل زندگی‌شان است. این گروه برای ارتباط با مسئول پروژه‌هایشان معمولاً از ایمیل، تلفن یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

دورکاران سیار

فریلسنر‌های سیار جای ثابتی ندارند و بسته به نیازشان در مکان‌های مختلفی از جمله کتابخانه‌ها یا شرکت‌های مختلف کار می‌کنند. کسانی که بیش از 10 ساعت بیرون از منزل کار ‌کنند، در این دسته جای دارند.

دورکاران پاره وقت

فریلنسر‌های پاره‌ وقت، هم در خانه کار می‌کنند و هم به صورت سیار در مراکز از راه دور مشغول به کار هستند. این افراد معمولاً چند پروژه همزمان دارند و فقط برای یک کارفرمای ثابت کار نمی‌کنند. در طول سفر هم کار می‌کنند و در بسیاری از مواقع از شهرهای مختلف پروژه قبول می‌کنند.

مزایای دورکاری

حالا اگر تصمیم گرفتید به صورت دورکار فعالیت کنید، توصیه می‌کنیم این قسمت را از دست ندهید. با مزایا، معایب و چالش‌های فریلنسری آشنا شوید و بعد تصمیم خود را نهایی کنید!

دورکاری به‌صرفه است

انواع دورکارییکی از مزیت‌های مهم فریلنسری، صرفه‌جویی در هزینه‌ است. بگذارید با مثال ساده‌تری توضیح دهم. وقتی شغل معمولی دارید، باید هر روز برای رفت‌وآمدتان هزینه کنید. حتی اگر این هزینه به چشم هم نیاید، در انتهای ماه و سال می‌بینید مقدار زیادی از در آمدتان را از دست دادید. اما وقتی دورکار هستید، به راحتی می‌توانید در خانه‌ یا هر کجا که راحتید، کار کنید. بدون این که بخواهید هزینه‌ی خاصی برای رفت و آمد بپردازید.

علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها باید صرفه جویی در وقت را هم در نظر بگیریم. علی‌الخصوص زمانی که در شهر شلوغی مانند تهران زندگی می‌کنید باید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی بمانید. در صورتی که فریلنسر باشید می‌توانید این زمان چند ساعته را به کارهای مفیدتر اختصاص دهید.

زمان کار دست خودتان است

وقتی کارمند هستید باید در ساعات خاصی از شبانه‌روز مشغول کار شوید. اما فریلنسرها بر اساس لایف استایل یا سبک زندگی‌شان در هر ساعاتی از روز که بخواهند کار می‌کنند. محل کارشان را به شکلی که دوست دارند، می‌چینند و در ساعاتی که راحت‌تر هستند، کار می‌کنند.

در این میان شما در ساعات بیکاری و خالی خود می‌توانید در کنار خانواده‌ و دوستان باشید یا به فعالیت دلخواهتان بپردازید. حتی می‌توانید ساعت کاری‌تان را بیشتر کنید و بازده خود را بالا ببریدتا به دنبال آن، درآمد بیشتری داشته باشید.

چالش‌های دورکاری

البته فریلنسری آن‌قدر هم که به نظر می‌رسد، آسان نیست. این روش کار چالش‌ها و معایب خودش را دارد که در ادامه اشاره‌ای گذرا به این نکات منفی داریم:

 زندگی‌ یا کار؟         

زمانی‌که شما در خانه‌ مشغول کار هستید، تمام مسئولیت‌های خانه در مقابل چشمان شماست. باید سری به بانک بزنید. خرید کنید و کارهای معمول خانه را انجام دهید. شاید حتی دلتان بخواهد سراغ  تماشای تلویزیون بروید. همین مساله‌های به ظاهر کوچک معمولاً تعادل کار و زندگی را بهم می‌ریزد. در این وضعیت چه می‌شود کرد؟! برای حل این مسئله، راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • محل ثابتی را برای کار انتخاب کنید. بهتر است این محل اتاقی جداگانه یا حداقل یک میز کار باشد تا شما را از فضای خانه جدا کند و در عین حال محل راحتی هم باشد.
  • یک‌بار و برای همیشه به خانواده و دوستان توضیح دهید کار شما دقیقاً چیست و چرا باید مداوم پشت سیستم باشید. از آنها بخواهید در زمان کار به سراغتان نیایند. به این صورت تمرکز بیشتری دارید.

لاکپشت یا خرگوش؟

مدیریت زمان فریلنسرییکی دیگر از چالش‌هایی که معمولاً دورکار‌ها با آن مواجه‌ هستند، مدیریت زمان است. وقتی بیرون کار می‌کنید، قوانین شرکت، زمان شما را تا حدی مدیریت می‌کند. این‌که از چه زمانی شروع به کار کنید، چه زمانی ناهار بخورید و کی استراحت کنید. اما در زندگی فریلنسری باید خودتان زمان را مدیریت کنید. پیشنها می‌کنم برای مدیریت زمان و سرعت انجام پروژه‌ها از نکات زیر استفاده کنید:

  • برای تکمیل هر یک از پروژه‌های خود زمانی را مدنظر داشته باشید و طبق همان پروژۀ خود را تحویل دهید.
  • زمان ثابتی از روز را برای کار در نظر بگیرید. مثلاً از ساعت 9 تا 12 صبح کار کنید و در نهایت بازده خود را از آن روز ثبت کنید.

بگذارید با مثال ساده‌تری توضیح دهم. اگر کارشناس تولید محتوای‌ دور‌کار هستید، لیستی از تعداد کلمات خود در ساعت را یاد داشت کنید. هر روز سعی کنید رکورد روز قبلتان مدیریت زمان فریلنسریرا حفظ کنید و حتی آن را بهبود دهید. در این صورت علاوه‌بر مدیریت زمان، می‌توانید پیشرفت خود را به صورت روزانه مشاهده کنید و انگیزه‌ی بیشتری برای کار داشته باشید.

  • در زمان کار، تایمر داشته باشید تا زمان به اصطلاح از دستتان خارج نشود.
  • زمان‌های مرده‌ را مدیریت کنید. نگذارید زمانی بیهوده و در بین کار هدر برود. برای مثال قبل از شروع کاری مقداری نوشیدنی و خوراکی کنار دستتان بگذارید تا نخواهید هربار به بهانه یک آب خوردن ساده سر از تلویزیون دیدن در بیاورید.

به‌طور کلی زندگی فریلنسری می‌تواند بهتر و حتی هیجان‌انگیز تر هم باشد. ممکن است در شروع کار تعدادی از ریزه‌کاری‌ها را ندانید. اما نگران نباشید به مرور یاد می‌گیرید که چگونه به بهترین و راحت‌ترین روش از دورکاری درآمد کسب کنید.

اگر شرکت شما نیروی دور کار بخواهد؟!

متاسفانه یا خوش‌بختانه ما مردمانی هستیم که تغییر همیشه برایمان سخت بوده و هست. اگر مدیر شرکتی هستید که دنبال یک تغییر اساسی و سودآور هستید، می‌توانید از طریق استخدام نیروی دورکار نیروی کار جدید وارد مجموعه کنید. این را بدانید که مردد بودن شما راجع به انتخاب نیروی دورکار، طبیعیست، اما بیایید در کنار هم موضوع استخدام دورکار را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. مطمئن باشید که پس از خواندن این چند خط به راحتی می‌توانید دربارۀ استخدام فریلنسر‌ها تصمیم بگیرید.

آشنایی با خدمات سئو در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگحتما بخوانید: آشنایی با خدمات سئو در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

 افزایش بهره‌وری سازمان

بیایید در کنار هم دو موقعیت را در شرکت تصور کنیم:

انواع استخدامموقعیت اول: استخدام سنتی
از اتاق مدیریت بیرون می‌آیید. ساعت سه بعد از ظهر است و کارمندان هر کدام در سویی چرت می‌زنند. کمی به آنها نگاه می‌کنید تا ببینید اثری از حیات می‌بینید؟ تقریباً هیچ‌ چیز. حتی صدای صفحۀ کلیدی هم به گوش نمی‌رسد. با چنین شور و شوقی از کارمندان، شرکت شما چه‌قدر پیشرفت خواهد کرد؟

موقعیت دوم: استخدام جدید
وارد اتاق کار فریلنسر خود می‌شوید. او دختر یا پسری دانشجوست که در اتاق خانه‌‌اش پروژه‌ انجام می‌دهد. موزیک دلخواهش را گذاشته است. با شوق مشغول کار است تا پروژۀ شرکت شما را تمام کند و حقوق دورکاری پروژ‌ه‌هایش را بگیرد. به همین خاطر با دقت و انگیزه کار می‌کند.

می‌بینید؟ در موقعیت اول و استخدام‌های سنتی معمولاً مبنای حقوق برپایه‌ حضور کارمند در محل کار است، پس ربطی به مجموع کار مفید او ندارد. با استخدام نیروی دورکار، ساعت غیبت‌ کارمندان کمتر می‌شود چون مبنای دورکاری به جای ساعات حضور، بر انجام کار و تحویل پروژه است. بر همین اساس، حقوق دورکاری هم بر مبنای انجام پروژه است. پس هر فردی در راستای انگیزۀ شخصی کار می‌کند.

انتخاب بدون محدودیت

در استخدام نیروی دورکار، محدودیت جغرافیایی برای جذب نیروی کار ندارید. به راحتی می‌توانید فراخوان استخدام دهید و بهترین متخصصان هر حرفه‌ای را در شرکت استخدام کنید. این یک مزیت فوق‌العاده است که شرکت شما هر جایی که هست با حرفه‌ای‌ها کار کند!

زیرساخت سازی

وقتی قسمتی از مسئولیت‌های شرکت را به دورکاران محول می‌کنید، طبیعتاً فرصت بیشتری برای کنترل عملکرد کارمندانی دارید که به صورت فیزیکی در محل حضور دارند. در ضمن با استخدام دورکار نیاز شما به فضای اداری هم کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

چالش‌های نیروی دورکار

البته همه چیز به همین راحتی هم نیست. فریلنسری معایب و چالش‌های خودش را هم دارد که بد نیست نگاهی به آن‌ هم بیندازیم.

اعتماد سازی

حقوق دورکاریهمان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، همکاری دو طرف در انجام دورکاری همیشه از راه دور اتفاق می‌افتد. یعنی ممکن است شما سالها با فریلنسری کار کنید که حتی هیچ‌گاه او را از نزدیک نبینید. به همین دلیل شاید اعتماد کردن به افراد دورکار کمی مشکل باشد. اما نگران نباشید، شما می‌توانید از فریلنسر خود درخواست رزومه‌ۀ کاری کنید. با دیدن رزومه و با چشم باز او را به عنوان فریلنسر استخدام کنید. بهتر است از فریلنسر یک نمونه‌ کار هم ببینید تا خیالتان راحت باشد که فری با کفایت را استخدام کردید.

توصیۀ ما این است که با نیروی فریلنسرتان شفاف حرف بزنید. خواسته‌ها و اهداف شرکت‌ را با او در میان بگذارید و هدف هر پروژه را برایش مفصل توضیح دهید. به این صورت او هم به درستی متوجه کار می‌شود و یک بازی دو سو بُرد دارید.

مدیریت نوین

طبیعیست که وقتی برای انجام پروژه‌های شرکت از نیروهای دورکار استفاده کنید، نحوۀ مدیریت آنها ممکن است کمی سخت به نظر برسد. اما به مرور این کار ساده می‌شود. دقت کنید تا راهی مناسب و در دسترس برای ارتباط با نیروهای دورکار خود انتخاب کنید. برخی از راه‌های ارتباطی بین کارفرما و دورکار عبارتند از:

  •  تلفن
  • ایمیل
  • شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و واتس‌اپ
  • اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مدیریت پروژه مثل ترلو، تسکولو و...

ملی پیامک یکی از شرکت‌های معتبریست که در زمینه فروش سامانه‌های پیامکی فعال است. مدیریت این شرکت از نیروی دورکار برای برخی از فعالیت‌های تولید محتوای وبسایت بهره می‌گیرد. راه ارتباطی این مجموعه با نیروهای دورکار، تلگرام است و برنامه ترلو هم برای مدیریت نوشته‌های فریلنسرها استفاده می‌کند.

برای انتخاب دورکاری خوب فکر کنید!

نتیجه دورکاری و فریلنسریدورکاری علاوه بر مزایای فردی و شرکتی به اقتصاد کشور‌ هم کمک شایانی می‌کند. با فراگیر شدن دورکاری ترافیک‌ رفت‌وآمد کارمندان کاهش می‌یابد. شغل‌های بسیار زیادی ایجاد می‌شوند. بازده‌ سازمانی بالاتر می‌رود. هم‌چنین با توسعه سیستم دورکاری، بسیاری از افراد در شهر‌های کوچک می‌توانند کار کنند و مهاجرت‌ به شهرهای بزرگ و کلان شهرها کمتر خواهد شد.

یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر که از استخدام نیروهای دورکار در مجموعه خود بهره می‌برد، شرکت "رسانه تجارت نوین" و صاحب امتیاز شرکت‌های "دیدوگرام" پلتفرم تبلیغات موبایل و شبکه‌های اجتماعی، "پرتال" پلتفرم سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز و همچنین "ملی پیامک" به عنوان شرکت ارائه کننده سرویس‌های ارسال پیامک است. این شرکت با استخدام نیروی دورکار برای انجام پروژه‌های خود در بخش‌های تولیدمحتوا، برنامه‌نویسی و کدنویسی، گرافیک و... به بازخورد مناسبی رسیده است و سالهاست که در کنار نیروی حضوری، از نیروهای دورکار هم استفاده می‌کند.

در هر صورت شما چه نیروی دورکار باشید و چه کارفرما، حتما متوجه شدید که چه‌قدر ساده می‌توانید زندگی و وضعیت شغلی خود را متحول کنید. چرا منتظرید؟! از همین امروز دنبال آگهی‌های استخدام نیروی دورکار باشید یا برای استخدام نیروی دورکار در شرکت برنامه‌ریزی کنید.

در انتها هم منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما به عنوان نیروی دورکار یا کارفرمای نیروهای دورکار هستیم! آیا شما از دورکاری یا فریلنسرینگ، راضی هستید؟ استخدام و مدیریت نیروهای دورکار سخت است یا بهره‌وری بالایی برایتان داشته است؟

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
2دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • قهوه

    20 خرداد 1401، 12:46

    مطالب سایتتون عالیه. ممنون از سایت خوبتون

    • زهره تاجیک

      19 دی 1402، 11:41

      سلام دوست عزیز،
      ممنون از شما خوشحالیم که از مطالب لذت بردید.

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید