30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
آموزش سئو و بهینه‌سازی حرفه‌ای سایت

آموزش سئو و بهینه‌سازی حرفه‌ای سایت

0

زمانیکه به آمار جست‌و‌جو‌ها در اینترنت دقت می‌کنیم، متوجه حجم وسیعی از اطلاعاتی می‌شویم که در هر دقیقه به‌روز‌رسانی می‌شوند و این نشان‌دهنده موقعیت استراتژیک موتورهای جست‌و‌جو است.

موتورهای جستجو مثل گوگل، روزانه محتوای وبسایت‌ها را به میلیون‌ها کاربر نمایش و به سئوالات گوناگون آنها پاسخ می‌دهند، اما برای اینکه آنها بتوانند وب‌سایت‌ها را ارزیابی و بهترین محتواها را به کاربران نمایش دهند، نیاز به اصولی دارند که بر اساس آنها، بهترین وبسایت‌ها را به کاربران معرفی کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با اصول سئو و بهینه‌سازی حرفه‌ای سایت، آشنا نماییم، تا وبسایت شما نیز در صدر نتایج جستجو، قرار گیرد.

سئو و اهمیت آن

کلمۀ SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است و Search Engine Optimization یعنی "بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو".

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌هایی گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند، منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.

اهمیت سئو 

اگر حجم داده‌های موجود در اینترنت را که روزانه مبادله می‌شوند در نظر بگیریم، کاملا متوجه درک اهمیت سئو می‌شویم. با توجه به اینکه الگوریتم‌های گوگل به‌طور دائمی، بروز‌رسانی می‌شوند، بنابراین وبسایت‌ها، باید خود را با این الگوریتم‌ها هماهنگ نمایند، در غیر اینصورت، این بی‌توجهی، چیزی جز کسر رتبه‌ی وب‌سایت، در بر نخواهد داشت.

با توجه به اینکه وبسایتهایی که اصول سئو را رعایت می‌کنند، رتبه بهتری دریافت نموده و در صدر نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند، بنابراین این وبسایت‌ها_وبسایت‌هایی که با رعایت اصول سئو، بهینه‌سازی شده‌اند_ به طبع بازدیدکنندگان بیشتری نیز خواهند داشت.

انواع سئو و روش‌های بهینه‌سازی سایت

به‌طور کلی سئو و بهینه‌سازی سایت به دو بخش مجزا تقسیم‌بندی می‌شود که وبمسترها و مدیران سایت با توجه به میزان آشنایی با هر بخش، از آنها استفاده می‌کنند.

1. سئوی داخلی (On-Page SEO)

به مجموعه اقداماتی که بر اساس الگوریتم‌های گوگل در صفحات داخلی وب‌سایت، اعمال می‌شود، سئوی داخلی می‌گوئیم. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت
  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title
  • رعایت ساختار در نوشتار متن (بهینه‌سازی H1، H2 و H3)
  • بهینه‌سازی انکرتکست‌ها
  • بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description
  • رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی
  • لینک‌سازی داخل سایت
  • استفاده کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما
  • بهینه سازی تصاویر سایت
  • ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشی‌های موبایل

2. سئوی خارجی( Off-page SEO)

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است و اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رتبه بهتری بگیریم. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • استفاده از لینک‌سازی خارجی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • جلب اعتماد گوگل

انواع تکنیک‌های سئو و بهینه‌سازی سایت

اقدامات بالا از جمله فاکتورهایی بود که کلیه وب‌سایت‌ها برای گرفتن نتایج بهتر در سئو، باید در دستورکار خود قرار دهند. اما هرکدام از این اقدامات  در قالب یکی از تکنیک زیر صورت بگیرد:

  • سئوی کلاه سفید

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

  • سئوی کلاه سیاه

برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن است. در این روش شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم گوگل شما را جریمه و کلاً وبسایت شما را حذف کند.

  • سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند، اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشوند و نتواند سایتمان را جریمه کند. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.

پرکاربردترین ابزارهای سئو

بهینه‌سازی سایت، مبحثی کاملاً پیچیده است و برای رعایت هر چه بهتر اصول آن، نیاز به کمک گرفتن از ابزارهای گوناگونی هستید، تا راه کسب رتبه و اعتبار از موتورهای جستجو را برای شما هموارتر سازند. به همین منظور و برای آشنایی با این ابزار، در ادامه مطلب به معرفی پرکاربردترین این ابزار، می‌پردازیم.

1. گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد گوگل است.

تعرفه و قیمت ارسال پیامک انبوه چقدر است؟حتما بخوانید: تعرفه و قیمت ارسال پیامک انبوه چقدر است؟

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعاتی راجع به کاربران (جنسیت، سن، محل زندگی، مدت زمان ماندن در سایت و... )، آمار دقیق ترافیک سایت، نحوۀ ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کرده‌اند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و اطلاعات دیگر را به‌دست آورید.

2. سرچ کنسول (گوگل وبمستر)

گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل، یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل است.

اگر هدف شما حرفه‌ای شدن استفاده از این ابزار را به خوبی یاد بگیرید. اطلاعاتی که Google Webmaster Tools در اختیارتان قرار می‌دهد عبارتند از:

  • لینک‌های داده شده به سایت شما
  • لینک‌های داخلی
  • جریمه‌های گوگل
  • نحوه نمایش در موبایل (ریسپانسیو بودن)
  • تجزیه و تحلیل جستجوها

3. موز بار (moz pro)

با نصب افزونۀ MozBar روی مرورگر کروم یا فایرفاکس به هر سایتی که وارد شوید، می‌توانید اطلاعاتی راجع به اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت، لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی را مشاهده کنید.

4. Alexa

الکسا با استفاده از Alexa Toolbar که کاربران روی مرورگرشان نصب کرده‌اند، ترافیک سایت و سایر داده‌ها را اندازه می‌گیرد.

رتبۀ الکسا از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از مردم برای تصمیم‌گیری در مورد خوب یا بد بودن یک وب‌سایت به رتبۀ الکسا نگاه می‌کنند! علاوه‌ براین رنک الکسا روی قیمتی که کاربران برای درج تبلیغ در سایت شما می‌پردازند، تاثیرگذار است.

4. ابزار semrush

این ابزار راه مناسبی برای شناخت کلید واژه‌های متناسب با زمینه فعالیت هر وب‌سایت است. کاربردهای دیگر semrush عبارتند از:

  • شناخت رقبای واقعی
  • ساخت لینک به شکل اصولی
  • نشان دادن وضعیت کلی سایت

5. ابزار mobile friendly test

یکی از الگوریتم‌های گوگل برای محاسبه رنکینگ هر وب‌سایت، داشتن ساختار حالت سازگاری با موبایل است. این ابزار راهی مناسب برای تست ریسپانسیو بودن یا نبودن وبسایت شماست.

سخن آخر

در این مقاله با مبحث سئو و همچنین ابزارهای مورد نیاز برای بهینه‌سازی سایت پرداختیم، اما برای اینکه بتوانید وب‌سایت خود را به صورت کاملاً حرفه‌ای، بهینه‌سازی نمایید و از تمام ابزارهای سئو به درستی و در جهت دستیابی به اهداف کسب‌و‌کار خود استفاده نمایید، نیاز دارید تا از متخصصین سئو و بهینه‌سازی سایت و یا از آژانس‎های دیجیتال مارکتینگ، کمک بگیرید.

توصیه ما به شما، مشاوره با تیم حرفه‌ای نوین است. مجموعه رسانه تجارت "نوین"، با ارائه خدمات منحصر به فرد و تجربه بیش از 10 سال در زمینه بازاریابی و تبلیغات اینترنتی، من جمله تبلیغات گوگل، بهترین گزینه در این زمینه محسوب می‌شود، تا جایگاه واقعی خود را در دنیای تجارت آنلاین، کسب کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت نوین به آدرس www.novin.com و یا از طریق شماره‌گیری 63404-021 ، داخلی 3، از مشاوره رایگان این مجموعه موفق، بهره‌مند شوید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید