30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا 31 فروردین
مشاهده تخفیف‌ها
موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی

موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی

6

هوش هیجانی عاملی است که عملکرد شما را در زندگی خصوصی، اجتماعی و شغلی، تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. این عامل تاثیر بسیار زیادی در بازده و توان افراد دارد. بنابراین برای تصمیم‌گیری‌های درست، افزایش بازده، موفقیت‌های بیشتر، کنترل احساسات، افزایش مهارت‌های اجتماعی و بسیاری دیگر از ضروریات زندگی، لازم است که با هوش هیجانی و موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی آشنا شوید و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در واقع یادگیری هوش هیجانی را می‌توانیم به یادگیری راه رفتن تشبیه کنیم. چراکه اگر شما دانش و اطلاعاتی در رابطه با هوش هیجانی نداشته باشید، با چالش‌های زیادی در مسیر زندگی خود روبه‌رو می‌شوید و حرکت روبه‌جلو در زندگی برای شما دشوار خواهد بود. اما درصورتی‌که به کسب اطلاعات، تمرین و تکرار مهارت‌های افزایش هوش هیجانی بپردازید، به‌راحتی می‌توانید آن را در وجود خود تقویت کنید که تاثیر زیادی در آینده و کیفیت زندگی شما خواهد داشت.

در مطلب «هوش هیجانی چیست» سعی کردیم که هوش هیجانی و مولفه‌های اصلی آن را بررسی کنیم. در این مطلب قصد داریم به معرفی موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی بپردازیم. بنابراین اگر فکر می‌کنید که هوش هیجانی پایینی دارید و به‌دنبال یافتن راهکارهایی برای افزایش هوش هیجانی‌تان هستید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند، می‌توانند با رعایت اصول و تمرین تکنیک‌های لازم، هوش هیجانی خودشان را تقویت کنند. روش‌های مختلف و عوامل بسیار زیادی در میزان هوش هیجانی افراد تاثیر دارند. در ادامه مهم‌ترین و موثرترین راهکارها برای افزایش هوش هیجانی را به شما آموزش بدهیم.

توجه به افکار و رفتار

شما باید سعی کنید با توجه به افکار و رفتار خود تلاش کنید که نسبت به آن‌ها آگاهی و شناخت کافی دست پیدا کنید. شما با تمرین می‌توانید آگاهانه‌تر افکار و رفتار خودتان را کنترل کرده و حتی در صورت لزوم، آن را با افراد مناسب مطرح کرده و از کمک‌های آن‌ها بهره بگیرید.

تلاش کنید که واکنش‌ها و رفتار خود را در شرایط مختلف، مشاهده کرده و تاثیر آن در زندگی روزمره خود را تحت نظر بگیرید.

نگرش جامع و همه‌جانبه

سعی کنید که به تمامی نظرات و عقاید خود از دیدگاه دیگران نیز نگاه کنید و اصطلاحاً یک‌تنه به قاضی نروید. باید تلاش کنید که ایده‌ها و نظرات خود را از تمام زوایا و از تمام دیدگاه‌ها بررسی و ارزیابی کنید و نتیجه‌گیری عادلانه‌ای از آن‌ها داشته باشید. عقاید و نظرات شما پیوسته توسط افرادی که هم‌نظر شما هستند، تقویت شده و توسط افراد مخالف نقد می‌شوند. بنابراین باید زمان کافی برای اندیشیدن و ارزیابی ایده‌ها و نظرات خود صرف کرده و تا حد ممکن آن‌ها را به چالش بکشید تا درصورت لزوم آن‌ها را تغییر بدهید یا تقویت کنید. باید از منطقه امن خود خارج شوید. سعی کنید حتی در رابطه با ایده‌هایی که فکر می‌کنید درست و منطقی هستند نیز این تمرین را تکرار کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند که دیگران را بهتر درک کنید و بیشتر ایده‌ها و عقاید جدید را بپذیرید.

خودکنترلی و گفتگوی درونی

افزایش هوش هیجانیاگر به‌طور دقیق به مشاهده رفتار و گفتار خودتان با دیگران بپردازید، می‌توانید در برخورد با خود و دیگران با ملاحظه‌تر و با مراعات رفتار کنید. سعی کنید به واکنش‌هایی که در برخورد با دیگران از خود نشان می‌دهید، دقت کنید. آیا قضاوت‌های شتاب‌زده دارید و بدون در دست داشتن حقایق لازم، به دیگران برچسب می‌زنید؟ یا پیش از وقوع هر اتفاقی، ابتدا تامل می‌کنید و با کمی مکث، در چنین مواقعی رفتار صحیحی از خود نشان می‌دهید؟ آیا قادر هستید که در شرایط مختلف خودتان را جای دیگران قرار بدهید و نیازهای آن‌ها را بدون گارد گرفتن، پذیرا باشید؟

می‌توان گفت که افزایش خودکنترلی، می‌تواند هوش هیجانی شما را افزایش بدهد. اگر سعی کنید که وقت و دقت کافی در برخورد خودتان با دیگران صرف کنید و همه جوانب ممکن را پیش از هرگونه قضاوت و برچسب‌زدن بررسی کنید، می توانید زاویۀ دید جدیدی به خودتان و دیگران به‌دست آورده و کنترل بیشتری بر روی خودتان داشته باشید.

همدلی و همدردی

یکی از ساده‌ترین و عملی‌ترین روش‌های همدلی و همدردی با دیگران این است که با دقت و تمرکز کافی به آن‌ها گوش بدهید. شما می‌توانید در چنین موقعیت‌های با بیان تجربه‌های مشابه و دل‌گرم‌کننده، ارتباط خود را با دیگران محکم‌تر کنید. از در میان گذاشتن تجربیات و خاطرات خود نترسید، چراکه چنین موقعیت‌هایی می‌تواند دوستی‌های عمیق و ارتباطات نزدیکی برای شما به همراه داشته باشد.

توجه کافی به نکات مثبت و منفی

یکی از ویژگی‌های افراد دارای هوش هیجانی بالا این است که به ویژگی‌های مثبت و لحظات خوب زندگی خود توجه ویژه‌ای دارند و حتی برای قدردانی و تقویت آن‌ها جشن می‌گیرند! توجه به نکات مثبت و صرف وقت برای تفکر و بررسی آن‌ها، باعث می‌شود که این ویژگی‌های مثبت را در وجود خود تقویت کنید و از بابت آن‌ها خوش‌حال شوید. این خوش‌حالی بسیار بادوام بوده و باعث می‌شود که اعتماد به‌نفس بالاتری هم داشته باشید.

این افرادی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و روابط کامل و درستی در زندگی خود شکل می‌دهند. انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند که با توجه به نکات مثبت و خوب، راحت‌تر از لحظات سخت زندگی عبور کنید و به‌خوبی از آن‌ها درس بگیرید.

اگرچه توجه به نکات مثبت می‌تواند منجر به تقویت آن‌ها و افزایش خوش‌حالی و اعتماد به‌نفس شما شود؛ اما نباید نکات منفی و احساسات منفی خود را نیز نادیده بگیرید. این ویژگی‌ها برای شما درس‌ها و نکته‌های بسیار  قابل‌توجهی دارند که ارزش دارد برای آن‌ها وقت بگذارید و بررسی کنید.

برای داشتن هوش هیجانی بالا، توانایی واکنش صحیح نشان دادن به نکات منفی به همان اندازه‌ای اهمیت دارد که داشتن واکنش درست در برابر نکات مثبت حائز اهمیت است.
درک این موضوع که منشا احساسات منفی شما چیست، شما را قادر می‌سازد که شخصیت مستقل‌تری داشته و بتوانید در آینده با مسائل منفی برخورد مناسب‌تر و ساده‌تری داشته باشید.

نوشتن خاطرات روزانه

شما با نوشتن خاطرات روزانه اتفاقات، احساسات و واکنش‌های بعدی خود را ثبت می‌کنید تا بعداً بتوانید از آن‌ها برای شناخت بیشتر خود استفاده کنید. برای شروع می‌توانید اتفاقاتی را که در طول روز برای شما رخ می‌دهند و احساساتی که در شما ایجاد می‌کنند، در یک دفترچه یادداشت ثبت کنید و در ادامه بنویسید که چگونه با این موضوعات کنار آمدید و واکنش شما به آن‌ها چه بوده است.

نوشتن این اطلاعات باعث می‌شود که به رفتار و کارهای خود آگاهی بیشتری پیدا کنید و علت اصلی مشکلات خود را بیابید. این کار همچنین به شما کمک می‌کند که روند بهبود و توسعه فردی خود را دنبال کنید و ببینید که در گذر زمان چه تغییراتی کرده‌اید. شما باید پس از نوشتن خاطرات روزانه خود آن‌ها را بررسی کرده و نکات مهم آن را مشخص کنید.

تبلیغات همسان چیست؟ و چه مزایایی دارد؟حتما بخوانید: تبلیغات همسان چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

مسئولیت‌پذیری

یکی از ویژگی‌های برجسته افراد دارای هوش هیجانی بالا این است که به‌خوبی مسئولیت رفتار، افکار و اعمال خود را برعهده می‌گیرند و برای جبران اشتباهات خود بهترین تلاش خودشان را می‌کنند. افراد مسئولیت پذیر، افراد افراد مستقلی هستند که نتایج تصمیم‌گیری‌های خودشان را برعهده می‌گیرند و به‌خوبی قابل اعتماد هستند.

سعی کنید اگر اشتباهی مرتکب می‌شوید، مسئولیت عواقب و جبران آن را برعهده بگیرید. این ویژگی به شما کمک می‌کند که از توانایی‌ها و منابع درونی خودتان حداکثر استفاده را داشته باشید.

افرادی که سعی دارند تا مسئولیت اشتباهات خودشان را بر دوش دیگران بیندازند، هرگز از نظر شخصیتی رشد و پیشرفت نخواهند کرد. این افراد پیوسته در حال فرار از مشکلات هستند و بدون درس‌گرفتن، تجربیات بد خود را بارها و بارها تکرار می‌کنند.

علاقه و انگیزه

بالابردن هوش هیجانیسعی کنید به کارهایی بپردازید که به آن‌ها علاقه دارید، چراکه این علاقه انگیزه انجام آن کار را در شما ایجاد و شما را به انجام ان ترغیب می‌کند. اگر مجبور به انجام کاری هستید که علاقه‌ای به آن در وجود خود احساس نمی‌کنید، باید انگیزه و علاقه انجام آن را در خود ایجاد کنید. برای این کار باید نتایج و دستاوردهای آن را بررسی و مرور کنید. فکرکردن به مزایا، ضرورت و دستاوردهای این کار، علاقه و انگیزه انجام آن را در شما ایجاد می‌کند.

همچنین شما باید بتوانید نیروی محرکه و انگیزه اصلی‌تان را پیش از وقوع مسائل مختلف را کشف کرده و در ذهن خود نگهداری کنید. گاهی اوقات افراد پس از شروع کارها ممکن است انگیزه خود را از دست بدهند و آن را ناتمام رها کنند. سعی کنید انگیزه اصلی خود را بشناسید و از آن برای تحریک و حرکت روبه‌جلوی خود استفاده کنید. انگیزه به شما شور و هیجان بیشتری برای کارهایتان می‌دهد. افراد باانگیزه تلاش خود را برای موفقیت بیشتر افزایش می‌دهند.

مدیران و رهبران موفق هم معمولاً از هوش هیجانی بالایی بهره می‌برند. آن‌ها انگیزه‌ها و دلایل خود را به‌خوبی می‌شناسند و با حفظ آن، تلاش خود را افزایش می‌دهند. این انگیزه آن‌ها را قادر می‌سازد که به اهداف سازمانی و شغلی خود هم متعهد و پایبند باشند. این افراد به کارمندان و کارکنان خود نیز انگیزه بالای خود را منتقل می‌کنند که نتیجه آن موفقیت تیم را به ‌همراه دارد.

حفظ تمرکز و آرامش

گاهش اوقات لازم است که برای تمرکز و آرامش بیشتر برای خود وقت بیشتری صرف کنیم تا دچار انفجار احساسی نشویم. در شرایطی که ما استراحت کافی نداریم و زمان کافی برای بررسی احساسات و افکار خود صرف نمی‌کنیم، احساسات ما به‌صورت یک کوه انفجاری جمع می‌شوند و در اکثر مواقع این کوه احساسات نادیده‌گرفته‌شده به بدترین شکل ممکن بروز پیدا می‌کنند. مدیتیشن، یوگا و حتی مطالعه کمک شایانی به آرامش ما می‌کند. سعی کنید برای مدتی هم که شده، از سختی‌ها و دشواری‌ها فاصله گرفته و همه‌چیز را آسان بگیرید.

بنابراین اگر حس کردید که نسبت ب موضوعی واکنش انفجاری و غیرعادی دارید، سعی کنید پیش از هر اقدامی ابتدا کمی مکث کرده و فکر کنید.

کنترل و بروز احساسات

سعی کنید موقعیت‌هایی که در آینده در آن‌ها قرار می‌گیرید از نظر بگذرانید و احساسات احتمالی خود را در چنین موقعیت‌هایی پیش‌بینی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید بر عواطف و احساسات خودتان مسلط شوید و کنترل بیشتری روی آن‌ها داشته باشید. علاوه‌براین می‌توانید با پیش‌بینی احساسات خودتان را برای عکس‌العمل مناسب و درخور آماده کنید.

علاوه‌براین ترس از قضاوت شدن عاملی است که باعث می‌شود افراد دارای هوش هیجانی پایین، هرگز احساسات خودشان را بروز ندهند. اما در مقابل، افراد دارای هوش هیجانی بالا به‌راحتی و بدون ترس از قضاوت شدن احساسات خود را با دیگران در میان می‌گذارند و منتظر تایید دیگران نیستند. برای مثال اگر مشخصه رفتاری خوبی در شما ببینند، به‌راحتی از شما تعریف می‌کنند. یا اگر از چیزی خوششان بیاید، به‌راحتی و بدون ترس حس خودشان را بیان می‌کنند. این افراد حتی در زمان ناراحتی نیز به‌خوبی اندوه خودشان را نشان می‌دهند و از دیگران می‌خواهند که با آن‌ها همدلی و همدردی کنند. افراد دارای هوش هیجانی بالا در زمان بروز احساسات منفی و ناراحتی احساس خجالت و ضعیف‌بودن نمی‌کنند و شادی و غم را در کنار یکدیگر جزئی از زندگی می‌دانند.

بااین‌حال اگر کوهی از احساسات و هیجانات را در وجود خود احساس می‌کنید و فرصت مناسبی برای ابراز آن پیدا نمی‌کنید؛ بهتر است آن را در وجود خود همچنان نگه داشته و بروز ندهید. این احساسات قوی در وجود شما از بین نمی‌روند و به انگیزه‌ای قدرتمند تبدیل می‌شود. بنابراین از این انرژی و هیجانات خود در مسیری سازنده و به‌عنوان یک ابزار کاربردی به‌کار بگیرید و از مزایای انگیزشی و قدرتی که به شما می‌دهد، بهره‌مند شوید.

نگرش مثبت و اعتماد

ذهنیت مثبت عامل دیگری است که انگیزه شما را حفظ کرده و حتی افزایش می‌دهد. سعی کنید به موقعیت‌های سخت و پیچیده زندگی به‌عنوان فرصتی برای کسب تجربه و یادگیری نگاه کنید و تا جایی‌که می‌توانید از افراد منفی‌نگر و بی‌انگیزه دوری کنید. این افراد نه‌تنها خودشان، بلکه شما را هم از مسیر موفقیت و حال خوب دور می‌کنند. بهتر است اطراف خودتان را نیز با افراد مثبت‌نگر و باانگیزه پر کنید؛ چراکه اطرافیان شما تاثیر زیادی بر روی شما می‌گذارند.

یکی از کارهایی که به ذهنیت مثبت و افزایش انگیزه و انرژی شما کمک می‌کند، استفاده از عبارات و جملات مثبت در طول روز است که هوش هیجانی شما را افزایش می‌دهد. زمانی‌که در ارتباط با دیگران از عبارات و جملات مثبت استفاده می‌کنید، بهتر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

اگر در دوراهی قرار گرفتید و نمی‌دانستید که کدام مسیر برای شما مناسب‌تر است، به ضمیر ناخودآگاه خود اعتماد کنید. ذهن ناخودآگاه شما پیوسته در حال یادگیری این است که باید در زندگی کدام مسیر را با چه دلیل و منطقی انتخاب کنید. بنابراین گاهی می‌توانید به ضمیر ناخودآگاه و نگرش قلبی خودتان اعتماد کنید.

شما باید همچنان که به خودتان اعتماد دارید، از دیگران توقع و انتظار اعتماد نداشته باشید. چراکه برقراری احساس اعتماد میان افراد کار بسیار دشوار و حساسی است. اما حساسیت موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. مراقبت از این اعتماد نیز بسیار حائز اهمیت است و زمانی که این اعتماد میان دو نفر از بین برود، بازگرداندن آن بسیار سخت‌تر از کسب اعتماد اولیه خواهد بود.

توجه داشته باشید که اگر شما به دیگران اعتماد کنید و با آن‌ها یک‌رنگ و صادق باشید، دیگران نیز به شما اعتماد خواهند کرد و یک احساس اعتماد متقابل شکل خواهد گرفت.

انعطاف‌پذیری و یادگیری

ترس از تغییر، مانعی است که از رشد و تقویت هوش هیجانی شما جلوگیری می‌کند. سعی کنید انعطاف‌پذیری خودتان را نسبت به شرایط افزایش بدهید و پذیرای چیزهای جدید در زندگی‌تان باشید. زمانی‌که در زندگی شخصی‌تان تغییری مشاهده می‌کنید، از آن فرار نکنید و سعی کنید که با آن تغییر کنار بیایید. انعطاف‌پذیری نسبت به شرایط، عاملی است که به افزایش هوش هیجانی شما کمک می‌کند.

جملات کلیدی مورد استفاده در پیامک تبلیغاتیحتما بخوانید: جملات کلیدی مورد استفاده در پیامک تبلیغاتی

برای تمرین انعطاف‌پذیری، باید ورودی‌های حسی‌تان را دستخوش تغییرات کنید. برای مثال، می‌توانید اوقات آزاد خود را در کلاس‌های مختلف، یادگیری یک موضوع جدید، مطالعه، ورزش یا هر کار دیگری که در روحیه شما تاثیر مثبت دارد، صرف کنید. حتی اگر وقت آزاد برای چنین کاری ندارید، لازم است که یک وقت برای آن تنظیم کنید تا خودتان را از روزمرگی خارج کنید. این کار به روحیه و انگیزه شما کمک شایانی می‌کند.

یادگیری و افزایش اطلاعات نیز تاثیر قابل‌توجهی در اعتماد به‌نفس، انگیزه و اشتیاق شما دارد. دانش جدید و یادگیری بالقوه ذهن شما را تغذیه می‌کند و روح شما را تشنه کسب چیزهای بیشتری می‌کند. بنابراین سعی کنید که پیوسته در حال یادگیری باشید و از مسیر کسب دانش دور نشوید.

تعیین اهداف و برنامه‌ریزی

راه های افزایش هوش هیجانیتعیین اهداف شخصی مسیر شما را برای طولانی‌مدت تعریف می‌کند و به شما کمک می‌کند که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت انگیزه خودتان را حفظ کنید. بنابراین سعی کنید اهداف خود را به‌صورت اولویت‌بندی و براساس میزان اهمیت مرتب و برای آن برنامه مشخصی تنظیم کنید. این کار علاوه‌بر افزایش انگیزه، اعتماد به‌نفس شما را نیز افزایش می‌دهد که دو عامل مهم برای افزایش هوش هیجانی به‌شمار می‌روند.

پاول ماینرز در رابطه با عامل برنامه‌ریزی برای افزایش هوش هیجانی می‌گوید:

«زمانی‌که شما قرارهای کاری خودتان را در تقویم و جدول برنامه‌ریزی خود مشخص می‌کنید، تعیین می‌کنید که هر یک از کارها را در چه بازه زمانی باید به انجام برسانید. زمانی که بر اساس برنامه‌ریزی قبلی به خودتان قول می‌دهید، برای شما بسیار دشوار خواهد بود که کارها را به تعویق بیندازید.»

واقع‌بینی و پرهیز از کمال‌گرایی

سعی کنید به مسائل همان‌طور که در واقعیت هستند، نگاه کنید. اگر در حال برنامه‌ریزی یا تعیین اهداف خود هستید، اگر به گذشته یا موضوع دیگری می‌اندیشید، سعی کنید به آن‌ها نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشید تا بتوانید به‌درستی آن‌ها را بررسی کنید و از اشتباهات ناشی از برداشت اشتباه یا دیدگاه خیالی پرهیز کنید. به این ترتیب می‌توانید بهترین نتیجه را از آن‌ها دریافت کنید. هرچه دستاوردهای بیشتر و بهتری داشته باشید، اعتماد به‌نفس‌تان نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه هوش هیجانی شما تقویت می‌شود.

کمال‌گرایی آفت هوش هیجانی و داشتن حال خوب است. این‌که همیشه و در همه‌ی شرایط به‌دنبال وضعیت ایده‌آل باشید، کار درستی نیست. شما باید بپذیرید که هیچ‌چیز و هیچ‌کسی کامل نیست و گاهی باید شرایط را آن‌گونه که هست، بپذیرید.

بسیاری از افراد از خودشان و توانایی‌هایشان انتظارات تخیلی و غیرمعمولی دارند و براساس همین انتظارات، اهداف و برنامه‌های غیرممکنی را برای خود تعیین می‌کنند. این اتفاق منجر به احساس خستگی، ناامیدی، استرس، کاهش انگیزه و روحیه و اجاد حس شکست در افراد می‌شود.

زمانی‌که احساس می‌کنید نمی‌توانید در مسئله‌ای خاص به حالت ایده‌آل دست یابید، باید تمرکز خود را از آن موضوع منحرف کرده و آن را صرف رشد و پیشرفت در مراحل بعدی کنید. این کار در افزایش هوش هیجانی شما تاثیر بسزایی دارد.

قدرشناسی، بخشندگی و احترام

قدردانی و تشکر روزانه، تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس و مثبت‌نگری افراد دارد. علاوه‌براین، شکرگزاری موجب کاهش اختلالات خواب و بیماری‌های روحی و روانی شده و سلامت جسمی و عملکرد بهتر در زمینه زندگی خصوصی، تحصیلی و شغلی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

شما می‌توانید برای بسیاری از مسائل کوچک و پیش‌پا افتاده، شکرگزار باشید و احساس رضایت‌مندی را در خود تقویت کنید. هر بار که احساس منفی در ذهن شما شکل می‌گیرد، می‌توانید به‌دنبال نکات مثبت زندگی‌تان بگردید و تمرکز خود را بر روی شکرگزاری برای آن‌ها، معطوف کنید. تمرین شکرگزاری بسیار ساده است و می‌توانید با تمرین‌های ساده در طول شبانه‌روز، این احساس و عادت را در خود تقویت کنید.

بخشندگی، یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش هوش هیجانی به‌شمار می‌رود. بسیاری از افراد نمی‌توانند دیگران را ببخشند؛ چراکه معتقد هستند بخشش آن‌ها به‌معنای چشم‌پوشی از خطای آن‌ها بوده و منجر به تکرار این خطا خواهد شد. اما باید بدانید که بخشش نوعی هم‌دلی و هم‌راهی با دیگران محسوب می‌شود و علاوه‌براین، احساسات منفی را نیز از شما دور می‌کند.

سعی کنید بپذیرید که زمانی‌که دیگران در برابر شما خطا یا اشتباهی مرتکب می‌شوند، علت آن مشکلاتی است که از آن‌ها رنج می‌برند. بنابراین می‌توانید خودتان را در جایگاه آن‌ها تصور کنید و سعی کنید از دیدگاه جدیدی به موضوع نگاه کنید. اگر شما جای آن‌ها باشید، آیا دوست ندارید که دیگران شما را ببخشند و به شما کمک کنند تا خطاهای خود را جبران کنید.

بخشش دیگران احساسات منفی و استرس را تا حد زیادی از شما دور می‌کند. پس سعی کنید برای افزایش کیفیت زندگی و هوش هیجانی خود، بخشش را به‌خود هدیه بدهید.

هرچه‌قدر احترام و ارزش بیشتری برای خودتان و دیگران قائل باشید، به همین میزان از دیگران احترام دریافت می‌کنید که در گسترش روابط اجتماعی و افزایش هوش هیجانی شما تاثیر شایانی دارد. افرادی که دیگران را مورد تمسخر قرار نمی‌دهند، احترام زیادی برای خودشان و دیگران قائل هستند. این افراد دیدگاه دوستانه و محترمانه‌ای به دیگران دارند و رفتاری را که برای خودشان نمی‌پسندند، با دیگران نیز نخواهند داشت. شما برای تبدیل شدن به فردی با هوش هیجانی بالا، باید محترمانه و دوستانه با دیگران رفتار کنید.

ورزش و رژیم غذایی مناسب

آمادگی جسمانی و تمرینات فیزیکی، یکی از عواملی است که ارتباط مستقیمی با سطح انرژی بدن و افزایش روحیه و انگیزه دارد. هر چه آمادگی جسمانی شما بیشتر باشد، سطح انرژی بدن شما بالاتر، ذهن شما آماده‌تر و روحیه و انگیزه‌تان بیشتر خواهد بود.

کاربردهای پیامک برای مدرّسان خصوصیحتما بخوانید: کاربردهای پیامک برای مدرّسان خصوصی

رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم یکی دیگر از مواردی است که به افزایش هوش هیجانی شما کمک می‌کند. شاید برای شما عجیب به‌نظر برسد؛ اما باید بدانید که رژیم غذایی سالم و مناسب پیش از هر چیزی بر سلامت جسمی و شرایط فیزیکی بدن شما تاثیرگذار است که این موضوع به‌صورت مستقیم بر روی احساسات و افکار شما اثر می‌گذارد. هرچه در شرایط فیزیکی و جسمانی بهتری قرار داشته باشید، افکار و احساسات شما نیز متناسب با آن بهتر و سالم‌تر خواهد بود. پس تمام تلاش خود را به‌کار بگیرید که ورزش را در برنامه خود جای داده و رژیم غذایی سالم و پرباری برای خود تنظیم کنید.

تفریح، مسافرت و دوری از تکنولوژی

راهکار افزایش هوش هیجانیبسیاری از پیام‌ها و متن‌هایی که در فضای مجازی دریافت و مشاهده می‌کنید، انرژی منفی به شما منتقل کرده و احساس بدی در شما ایجاد می‌کنند. سعی کنید در بخشی از زندگی خصوصی‌تان، کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید. برای این کار، می‌توانید تلفن خود را خاموش کنید و زمانی را که همیشه صرف جستجو در فضای مجازی می‌کردید، به کارهایی مثل طبیعت‌گردی، ورزش، پیاده‌روی، دورهمی با دوستان یا خانواده و کارهایی از این قبیل، بپردازید.

با این کار ذهن شما نیز با دور شدن از فضای مجازی، زمانی را برای استراحت به‌دست می‌آورد که در نهایت منجر به آرامش، افزایش روحیه  انگیزه شما خواهد شد. علاوه‌براین، در فرصتی که برای ارتباط با دیگران ایجاد می‌کنید، امکان رشد و تقویت هوش هیجانی‌تان نیز فراهم می‌شود.

همچنین سعی کنید مسافرت را نیز در برنامه خود جای بدهید تا برای مدت کوتاهی، از محیط کار و محل زندگی خود دور شده و به ذهن و جسم‌تان، استراحت بدهید.

افزایش ارتباطات و گسترش دایره اجتماعی

دایره اجتماعی بزرگتر منجر به پرورش و گسترش افکار و نگرش شما می‌شود که در نهایت، افزایش هوش هیجانی شما را نیز به همراه خواهد داشت. هر چه ارتباطات بیشتری داشته و با افراد بیشتری خارج از جامعه معمول زندگی‌تان در ارتباط باشید، با نظرات، نگرش‌ها و راهکارها و زندگی افراد مختلف آشنا می‌شوید و نکات بیتری یاد می‌گیرید.

افراد با هوش هیجانی بالا امکان شکل‌گیری ارتباط با دیگران را فراهم می‌کنند. به‌طوری‌که دیگران نیز بتوانند به آن‌ها نزدیک شوند، با آن‌ها صحبت کنند و در ارتباطات خود، احساسات خوبی را به دیگران منتقل می‌کنند. این ویژگی به‌ویژه برای رهبران و افرادی که در یک محیط کار می‌کنند، بسیار ضروری است. به‌طوری که در محیط کار به‌راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط بگیرند و شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زنند که دیگران نیز بتوانند به‌سادگی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. بنابراین برای افزایش هوش هیجانی خود، باید سعی کنید به دیگران این فرصت را بدهید که به شما نزدیک شوند.

هنر نه گفتن

هنر «نه گفتن»، یکی از سخت‌ترین مهارت‌هایی است که اگر بتوانید به آن دست پیدا کنید، به بهبود ارتباطات و افزایش هوش هیجانی شما کمک شایانی می‌کند. اما برای این کار، باید دو نوع مهارت «نه گفتن» را یاد بگیرید: یکی به خودتان و دیگری، به دیگران!

اما در مرحله اول، شما باید یاد بگیرید که انگیزه‌های‌تان را مهار کرده و با به ‌تعویق انداختن زمان رسیدن به خواسته‌های‌تان، به خودتان «نه» بگویید. پس از این‌که مهارت «نه گفتن» به خودتان را آموختید، باید بتوانید به خواسته‌هایی از دیگران که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید بپذیرید، پاسخ منفی بدهید. شما می‌توانید با رعایت ادب و احترام، بدون نگرانی و با خیال راحت، به برخی از خواسته‌های دیگران که با شرایط شما سازگار نیستند، پاسخ منفی بدهید و در عین حال، روابط خود را حفظ کنید. اما برای این کار باید تکنیک‌ها و مهارت‌های «نه گفتن» را یاد بگیرید.

با آموختن مهارت «نه گفتن» در بلندمدت می‌توانید احترام بیشتری کسب کنید. چراکه افرادی که در مواقع نیاز، می‌توانند به‌درستی پاسخ منفی بدهند، در مقایسه با افرادی که به آب‌وآتش می‌زنند و همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا رضایت دیگران را جلب کنند، در بلندمدت از احترام بیشتری برخوردار هستند.

توجه به مسائل تکرارشونده

اگر مسئله‌ای در زندگی شما پیوسته در حال تکرار شدن است، بدانید که هنوز درس‌های این تجربه از زندگی خود را به‌خوبی یاد نگرفته‌اید. سعی کنید رفتارهای روزانه خود را تحت نظر بگیرید و به آن‌ها توجه کنید. با چه‌کسانی بیشتر درگیر تنش هستید؟ در چه مکان‌هایی بی‌قرار هستید و دوست دارید هرچه سریع‌تر آن محل را ترک کنید؟ چه رفتارها و اعمالی برای شما آزاردهنده و غیرقابل تحمل است؟ همه این مسائل را به‌دقت از نظر بگذرانید و یادداشت کنید تا از احساسات منفی خود آگاه شوید. شما از طریق نوشتن احساسات و افکار خود می‌توانید به عمیق‌ترین لایه‌های ضمیر ناخودآگاه خود نفوذ کرده و با آن ارتباط برقرار کنید.

در واقع همه ما از الگوهای تکرارشونده‌ای پیروی می‌کنیم که از خانواده یاد گرفته‌ایم و ما را به‌صورت غیرارادی تحت کنترل خود دارند. شاید لازم باشد که شرایط را تغییر بدهیم یا حتی باورهای خود را تغییر بدهیم تا از موقعیت‌ها و پیشامدهای منفی دور شویم.

جمع‌بندی

هوش هیجانی، درست مانند مهارت تصمیم‌گیری، از جمله مواردی است که تاثیر بسیار بالایی در کیفیت زندگی شما دارد. بنابراین باید همواره به ان توجه کرده و در راستای تقویت و بهبود آن، قدم بردارید.

باید توجه داشته باشید که ابعاد هوش هیجانی بسیار گسترده است و باید پیوسته برای توسعه و بهبود آن‌ها تلاش کنید و تمرینات افزایش هوش هیجانی را تکرار کنید. هر چقدر تمرینات افزایش هوش هیجانی را بیشتر تمرین و تکرار کنید، بهتر می‌توانید احساسات خود را کنترل کرده و از عواطف و هیجانات خود در مسیر مثبت و اثربخش استفاده کنید.

در واقع، تقویت مهارت‌های فردی، مسیری است که افراد در تمامی طول عمر خود، باید آن را ادامه دهند. چراکه هرگز کامل نمی‌شوند و تنها با مشاهده، بررسی، تمرین و تکرار، می‌توانید آن را بهبود ببخشید. هوش هیجانی نیز از جمله مواردی است که هرگز کامل نمی‌شود و همواره باید به تکرار و تمرین آن بپردازید. شما می‌توانید با گسترش خودآگاهی و بررسی نکات تقویت هوش هیجانی که بالاتر اشاره کردیم، هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید