30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
برنامه کامل برای افزایش اعتماد به نفس

برنامه کامل برای افزایش اعتماد به نفس

1

فهرست مطالب

اعتماد به نفس بخش ضروری شخصیت هر فرد است و کمبود آن تاثیرات منفی زیادی در زندگی روزمره ما می‌گذارد. از رفتن به مصاحبه برای شغل جدید گرفته تا ابراز علاقه به عشق زندگیتان، همه و همه نیازمند اعتماد به نفس بالاست! در این مطلب می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه اعتماد به نفس خودتان را بیشتر کنید و با این کار بر مشکلاتی که در مسیر زندگی شما سبز می‌شوند مقابله کنید.

در 4 مرحله برایتان می‌گوییم که راه‌های افزایش اعتماد به نفس چیست اما قبل از هرچیز بیایید نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس را بررسی کنیم. اگر این موارد در شما وجود دارد ادامه مطلب را بخوانید چون مطمئنم که خیلی به کارتان  می‌آید!

  • سخت صحبت کردن و مشکل در اولویت‌بندی نیازها، خواسته‌ها و احساساتتان.
  • زیاد عذرخواهی کردن و گفتن «ببخشید!» به هر جمله‌ای که بقیه می‌گویند!
  • تمایل به پیروی از هر کاری که دیگران می‌کنند، هر حرفی که می‌زنند و هرچه که می‌پوشند!
  • احساس سزاوار و لایق چیزی نبودن که نتیجه آن روابط عاطفی مسموم، نارضایتی شغلی و پایین بودن استانداردهای زندگی است.
  • مشکل انتخاب کردن در زندگی و پایبند نبودن به آنها.
  • نداشتن مرز مشخص در روابط کاری و عاطفی که منجر به آسیب‌های روحی شدید می‌شود.
  • انجام کارهای دیگران و خریدن هدیه برای آنها، مخصوصاً آنهایی که اصلاً قدر شما را نمی‌دانند!
  • داشتن افکار منفی و بدبینی زیاد به خودتان.
  • انتقاد بیش از اندازه به خودتان به‌خصوص وقت‌هایی که با خودتان صحبت می‌کنید!

حالا که نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس را فهمیدیم باید فکری به حال آن کنیم. در ادامه راه‌های افزایش اعتماد به نفس را در چند بخش برایتان آورده‌ام.

بخش اول: پرورش یک نگرش خوب

مهمترین نکته در افزایش اعتماد به نفس مثبت اندیشی است. شما باید تفکرات منفی را کنار بگذارید و یاد بگیرید چگونه با دید مثبت به دنیای اطراف نگاه کنید.

1.  افکار منفی خود را مشخص کنید

دوری از افکار منفیممکن است شما هم از این جور فکرها داشته باشید: «من نمیتونم این کارو انجام بدم»، «حتماً شکست می‌خورم!» یا «هیچکس نمی‌خواد حرفای منو بشنوه». این صدای درونی شماست که در تلاش است شما را از رسیدن به اهدافتان منع کند. این بدبینی به کار شما نمی‌آید و کمکی به شما نمی‌کند. باید یاد بگیرید به این صدا گوش نکنید و این افکار را کنار بگذارید. این یک قدم مهم برای رسیدن به اعتماد به نفس بالا و عزت نفس است.

2.  افکار منفی خودتان را به افکار مثبت تبدیل کنید

درست است، افکار منفی وجود دارد، حالا با آنها چه باید کرد؟ همانطور که به افکار منفی خودتان توجه می‌کنید، آنها را به افکار مثبت تبدیل کنید. حتماً می‌پرسید چگونه؟ بسیار ساده است. نکته منفی و نشدنی کار را پیدا کنید و تلاش کنید آن را انجام دهید. مثلا «من نمیتونم این کارو انجام بدم» به «می‌خوام یکبار هم که شده امتحانش کنم» تبدیل میشه و به جای «حتماً شکست می‌خورم!» بگویید «اگه روش کار کنم حتماً میتونم موفق بشم». به جای اینکه با خودتان فکر ‌کنید که «هیچکس نمی‌خواد حرفای منو بشنوه» به این فکر کنید که «مردم به حرف من گوش میکنند». برای شروع فقط کافیست در هرروز چند فکر منفی را مثبت کنید.

3. به جای تمرکز روی افکار منفی، مثبت‌اندیشی کنید

بیش از اندازه به افکار منفی بها ندهید، به جای آن به چیزهای مثبت فکر کنید. نکته مهم این است که بیشتر فضای ذهن شما باید در اختیار افکار و ایده‌های مثبت باشد. هرچه بیشتر تفکرات منفی را محدود کنید و جای آن را به ذهنیت مثبت بدهید، برای شما آسان‌تر و طبیعی‌تر خواهد شد.

4.  با افراد مثبت بگردید!

افرادی که در اطراف شما هستن تاثیر مستقیم روی نگرشتان دارند. با آنهایی ارتباط داشته باشید که طرز فکرشان شبیه به شماست؛ فرقی نمی‌کند دوست باشند یا فامیل. اگر در جمعی باشید که همه در تلاش برای موفقیت هستند، احتمال موفقیت شما هم بیشتر می‌شود. از هرچیز یا فردی که باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشید، دوری کنید. شاید در کنار شما هم افرادی باشند که هربار با آنها حرف می‌زنید فقط منفی‌بافی می‌کنند و تمام کارهای شما را زیر سوال می‌برند؛ این چیزی نیست که شما به آن نیاز داشته باشید. وضعیت در خانواده هم بهتر از این نیست؛ حتی بعضی اعضای نزدیک خانواده می‌توانند با بایدها و نبایدهایشان تاثیرات مخربی روی افکار شما بگذارند.

همزمان با اینکه شروع به پرورش نگرش مثبت می‌کنید و برای رسیدن به اهدافتان قدم برمی‌دارید، این افراد بدبین و نه‌گو را بهتر و بیشتر می‌شناسید. تا می‌توانید رابطه خودتان را با آنها محدود کنید تا اعتماد به نفس بیشتری بدست آورید.

حتماً اطرافیان خودتان را بررسی کنید و وقت کافی برای آنالیز رفتار و حرف‌هایشان اختصاص دهید. این به شما کمک می‌کند وقت خود را با آنهایی بگذرانید که حال شما را بهتر می‌کنند. اصلاً یکی از اهداف شما در زندگی باید بودن با آدم‌های خوب و مثبت باشد.

5.  هرچیزی که یادآور افکار و خاطرات منفی است از بین ببرید

از وقت گذراندن کنار چیزهایی که باعث می‌شوند احساس بدی در مورد خودتان داشته باشید، خودداری کنید. هرچیزی که شما را به یاد اتفاق ناخوشایندی در گذشته بیندازد برای شما مضر است. مثلاً لباسی که دیگر اندازه شما نیست و با هر بار نگاه کردن به آن یاد اضافه وزن خودتان می‌افتید یا مکانی که از آن خاطره خوبی ندارید. البته می‌دانیم که نمی‌شود از شر همه منابع انرژی منفی در زندگی خلاص شد اما می‌توانید تاثیرات آنها را کمتر کنید. اگر می‌خواهید اعتماد به نفس‌تان را دوباره بدست آورید، باید این مورد را جدی بگیرید.

به این فکر کنید که چه چیزهایی روحیه شما را تضعیف می‌کند و حس و حال شما را خراب می‌کند؛ خاطرات، مکان‌هایی که خاطره خوبی از آنها ندارید، دوستان و آشنایان، همه را شناسایی کنید و آنها را تحت کنترل خودتان درآورید.

6.  استعدادهای خودتان را پیدا کنید

هرکسی در زمینه‌ای مستعد و خوب است پس شما هم باید یک استعداد ویژه داشته باشید. آن را پیدا کنید و روی پرورش آن تمرکز کنید. به خودتان اجازه دهید که به آن افتخار کنید، شما لایق آن هستید. استعداد خود را نشان دهید هرچه که می‌خواهد باشد؛ هنر، موسیقی، نوشتن، ورزش یا رقص. مهم این است علاقه و استعداد خود را پیدا کنید و برای آن وقت بگذارید.

صرف کردن وقت برای علاقه و استعدادتان نه تنها به شما اطمینان خاطر می‌دهد بلکه شانس شما را برای پیدا کردن دوستان جدید و همسو با علایقتان بیشتر می‌کند. وقتی استعدادتان را دنبال کنید علاوه‌بر اثرات درمانی که بر روحیه شما دارد، احساس منحصر به فرد بودن به شما می‌دهد. همه این موارد در ایجاد اعتماد به نفس موثر هستند.

7.  به خودتان افتخار کنید

نه تنها باید به استعدادها و مهارت‌هایتان احساس غرور کنید بلکه باید به نکات مثبت شخصیت‌تان هم فکر کنید و به آنها افتخار کنید. این نکات مثبت می‌تواند شوخ‌طبعی، دلسوزی، گوش دادن به حرف‌های دیگران یا توانایی مقابله با استرس در شرایط سخت باشد. شاید فکر کنید هیچ‌چیز در شخصیت شما ارزش تحسین و افتخار نداشته باشد اما اگر کمی عمیق‌تر شوید می‌فهمید که خصوصیات برجسته و قابل تحسین زیادی در شخصیت شما وجود دارد. آنها را روی کاغذ بنویسید تا از یادتان نرود.

8.  وقتی از شما تعریف می‌شود با آغوش باز بپذیرید!

خیلی از افرادی که مشکل اعتماد به نفس دارند وقتی از آنها تعریف می‌شود به جای خوشحالی، ناراحت می‌شوند. چون فکر می‌کنند که فردی که از آنها تعریف می‌کند یا دروغ می‌گوید یا اشتباه می‌کند! اگر در جواب تعریف و تمجید از خودتان با بی‌تفاوتی و شانه بالا انداختن می‌گویید: «آره راست میگی»، باید در این رفتار خود تجدید نظر کنید!

پنل اس ام اس ارزان، انتخاب درست یا غلط؟حتما بخوانید: پنل اس ام اس ارزان، انتخاب درست یا غلط؟

باید حرف‌های خوبی را که راجع‌به شما زده می‌شود با خوشحالی بپذیرید. دید منفی را کنار بگذارید. در جواب تعریف لبخند بزنید و از صمیم قلب بگویید: «مررسی!». بگذارید که فردی که از شما تعریف می‌کند متوجه شود که شما قدردان این رفتار و حرف خوب او هستید. شما می‌توانید این تعریف را به لیست ویژگی‌های مثبت خودتان اضافه کنید و از آن برای بالا بردن اعتماد به نفستان استفاده کنید!

9.  در آینه نگاه کنید و لبخند بزنید

مطالعات انجام شده پیرامون نظریه «فیدبک صورت» نشان داده است که حالات صورت می‌تواند روی مغز شما تاثیر بگذارد و آن را به تشدید یا سرکوب بعضی احساسات، ترغیب کنند. بنابراین وقتی هرروز در آینه خودتان را ببینید و لبخند بزنید در دراز مدت احساس خوشبختی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و این همه ماجرا نیست! این به شما کمک می‌کند تا از ظاهر خود حس بهتری داشته باشید و زیبایی‌های خود را ببینید و چهره خود را، هرگونه که هست، بپذیرید.

اگر می‌خواهید درباره حالات چهره بیشتر بدانید مقاله زبان بدن چیست را بخوانید.

دیگران هم وقتی با لبخند پاسخ آنها را بدهید و با چهره‌ای خندان با آنها حرف بزنید، با شوق و ذوق بیشتری به شما توجه می‌کنند و بازخوردهای مثبت بیشتری به شما می‌دهند. اینها مانند سوخت موشک به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را سریع‌تر بسازید!

بخش دوم: کنترل احساسات

مرحله بعد کنترل احساسات است. غلبه‌بر ترس و صبر و بردباری لازمه کار است. باید تمام حس‌های خودتان را مثل موم در دست داشته باشید. وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوید آن را بپذیرید و از آن عبور کنید. در طی همه این اتفاقات باید صبور باشید و بدانید که اعتماد به نفس یک‌شبه به وجود نمی‌آید!

1.  از ترس‌های خود نترسید!

غلبه بر ترسممکن است فکر کنید افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند هیچ وقت نمی‌ترسند؛ این درست نیست. همه افراد ترس‌هایی در زندگی خودشان دارند. ترس نشان دهنده رشد و تکامل شماست و شما باید با آن به بهترین شکل مقابله کنید. ممکن است از صحبت کردن مقابل جمعیت بترسید یا در مکالمه با افراد غریبه احساس امنیت نکنید یا حتی به خاطر ترس نتوانید از مدیر خود درخواست افزایش حقوق داشته باشید!

همه اینها طبیعی و قابل درک هستند و نیازی نیست از این حس خود خجالت بکشید. فقط باید یاد بگیرید با آنها کنار بیایید و بر آنها غلبه کنید. به محض اینکه ترس را به کنترل خود درآوردید متوجه می‌شوید که اعتماد به نفس شما چقدر بهتر خواهد شد.

کودکی را تصور کنید که در حال تاتی‌تاتی کردن است و می‌خواهد راه رفتن یاد بگیرد. مشکلات زیادی در مقابل اوست مثل ترس افتادن در اولین قدم. وقتی کودک بر ترس خودش غلبه می‌کند و اولین قدم‌هایش را برمی‌دارد همه‌چیز عوض می‌شود! لبخندی روی صورت او نقش می‌بندد و حالا با اعتماد به نفس بیشتر می‌خواهد به همه جای دنیا برود. این شما هستید، وقتی که بر ترس خودتان غلبه می‌کنید!

2.  با خودتان صبور باشید!

بعضی وقت‌ها برای عبور از بعضی موانع و مشکلات باید چند قدم به عقب بردارید تا بتوانید با قدرت و سرعت بیشتری از آن مانع عبور کنید. اعتماد به نفس یک شبه به وجود نمی‌آید پس بدانید که راه درازی در پیش دارید. سطح توقعتان را در حد معقول قرار دهید و به خودتان فشار نیاورید. ممکن است چندین راه را امتحان کنید ولی به نتیجه‌ای که می‌خواهید نرسید ولی این نباید شما را دلسرد کند.

در هر اشتباه و نشدن، درسی وجود دارد که به شما در آینده کمک می‌کند. وقتی برای بار اول به هدفتان نمی‌رسید فرصتی در اختیار دارید که خودتان را بهتر بشناسید و عملکردتان را بررسی کنید. برای بدست آوردن اعتماد به نفس، این نکته ضروری است. شما باید پله پله و قدم به قدم اعتماد به نفستان را بسازید.

برای مثال وقتی از مدیرتان درخواست افزایش حقوق دارید و او این درخواست را رد می‌کند، ببینید کجای کار اشتباه بوده است. شاید زمان مناسبی را انتخاب نکردید. شاید هم متوجه شوید که شما در این شرکت جای رشد بیشتری ندارید!

3.  برای رسیدن به تعادل تلاش کنید

مانند هر چیز دیگری در زندگی، اعتماد به نفس هم باید متعادل باشد، نه کم و نه زیاد! اعتماد به نفس کم باعث می‌شود برای رسیدن به اهدافتان به مشکل بخورید و با کوچک‌ترین مشکل، از آن دست بکشید. از طرف دیگر اعتماد به نفس زیاد هم آنقدر خوب نیست! شما باید واقع‌بین باشید. نمی‌شود یک شبه به همه خواسته‌هایتان برسید و باید در نظر بگیرید که رسیدن به بعضی اهداف ممکن است زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد.

4.  از مقایسه کردن خودتان با دیگران دست بردارید!

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس خودتان را بیشتر کنید باید روی زندگی خود و بهتر کردن آن تمرکز کنید؛ فکر کردن به زندگی بهترین دوست، دختر خاله و پسر عمو و افراد معروف، کمکی به شما نخواهد کرد. شما قرار نیست زندگی آنها را داشته باشید بلکه قرار است زندگی که برای شما مناسب و با اهدافتان متناسب است را بسازید. اگر این تفکر را دارید و همیشه در حال مقایسه کردن خودتان با دیگران هستید باید نکته مهمی را به شما بگوییم! همیشه یک نفر هست که از شما زیباتر باشد، همیشه یک نفر هست که از شما پولدارتر باشد و باهوش‌تر باشد. همیشه می‌توانید یک نفر را پیدا کنید که نسبت به شما جذابیت کمتر، ثروت کمتر و هوش کمتری داشته باشد؛ پس بدانید که همه این ها بی‌اهمیت است، تنها چیز مهم، تمرکز روی اهداف و رویاهایتان است.

عدم اعتماد به نفس شما ممکن است به خاطر این باشد که متقاعد شدید همه از شما بهترند! این اهمیتی ندارد چراکه در پایان مهم این است که شما از خودتان راضی باشید و در سطح استانداردهای خودتان باشید. مطالعات نشان داده است که گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی مردم را بیشتر به مقایسه کردن ترغیب می‌کند چراکه در شبکه‌های اجتماعی افراد فقط از پیروزی‌ها و موفقیت‌هایشان حرف می‌زنند و واقعیت زندگی خودشان را نمی‌گویند. به همین دلیل زندگی آنها برای شما جذاب‌تر است و مدام خودتان را با آنها مقایسه می‌کنید. بدانید و آگاه باشید که اینگونه نیست، زندگی همه فراز و نشیب‌های خود را دارد پس وقت خود را با حسرت خوردن تلف نکنید!مقایسه کردن خود با دیگران

5.  مشکلات خود را شناسایی کنید

صدای ذهن شما چه می‌گوید؟ به آن گوش دهید. چه چیزی باعث می‌شود از خودتان ناراحت یا شرمسار باشید؟ جوش و آکنه، پشیمانی از انجام کاری یا تجربه‌ تلخی در مدرسه. هر چیزی که باعث احساس بی‌ارزش بودن، شرم یا ناراحتی می‌شود را شناسایی کنید، برای هر مورد یک اسم انتخاب کنید و روی کاغذ بنویسید. حالا تکه‌های کاغذ را بسوزانید و خودتان را خلاص کنید! این شروع خوبی برای ایجاد تفکر مثبت است.

آیا ویدیو برای کسب و کار شما مفید است؟حتما بخوانید: آیا ویدیو برای کسب و کار شما مفید است؟

این تمرین برای این نیست که با مرور اتفاقات تلخ، حال شما را خراب کند بلکه برای این است که شما را نسبت به مشکلات و نا امنی‌هایی که دارید آگاه و شما را در برابر آنها توانمند کند.

6.  اشتباهات خود را بپذیرید

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس کامل و بدون اشتباه نیست. حتی افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند هم در زندگی تزلزل دارند. ممکن است در بعضی از لحظه‌های زندگی احساس کنیم که چیزی کم داریم؛ خب این حقیقت است و باید آن را پذیرفت. یاد بگیرید که زندگی مثل یک جاده پر از دست‌انداز است. نکته مثبت این است که این احساس کمبود یا اشتباهاتِ ما، می‌آیند و می‌روند.

بهترین کار بعد از ارتکاب یک اشتباه پذیرفتن آن است. اگر لازم است عذرخواهی کنید و دنبال راهی باشید تا از تکرار آن در آینده جلوگیری کنید. اجازه ندهید یک حرکت اشتباه شما را از رسیدن به هدف و رویاهایتان باز دارد. این تفکر برای اعتماد به نفس شما مضر است. شاید شما با فردی آشنا شدید و فکر می‌کردید که می‌توانید با او زندگی مشترکی را آغاز کنید ولی رفتار خوبی نداشتید و اشتباهات زیادی انجام دادید و او را از دست دادید. این به این معنی نیست که شما دیگر نمی‌توانید با فردی وارد رابطه شوید و محکوم به تنهایی ابدی هستید! به جای این افکار، اشتباهاتتان را شناسایی کنید و سعی کنید که در آینده و در رابطه بعدی، آنها را تکرار نکنید.

7.  کمال‌گرایی را کنار بگذارید!

کمال‌گرایی شما را فلج می‌کند و شما را از تحقق اهدافتان باز می‌دارد. اگر احساس می‌کنید همه کارها باید به‌طور کامل انجام شود دیگر هرگز از خودتان یا شرایط‌تان راضی نخواهید بود. به جای اینکه سعی کنید تا همه‌چیز را تمام و کمال انجام دهید از کارهایی که انجام می‌دهید لذت ببرید و به آنها افتخار کنید. خلاصه به شما بگوییم؛ کمال‌گرایی سد راه رسیدن به اعتماد به نفس است!

8.  قدردانی از خود را تمرین کنید

معمولاً ریشه تمام مشکلات و عدم اعتماد به نفس، کمبودهاست. اینکه شما فکر کنید پول کافی ندارید یا به اندازه کافی موفق نیستید. باید قبول کنید که کمی و کاستی جزئی از زندگی است. به جای تمرکز روی نداشته‌ها، به داشته‌هایتان فکر کنید و از خودتان قدردان باشید. با این شیوه می‌توانید با افکار منفی ناشی از کمبودها مبارزه کنید. وقتی به آرامش درونی به همراه حس رضایت برسید تازه متوجه تاثیر این موارد در اعتماد به نفستان می‌شوید!

با خودتان خلوت کنید و به کارهایی که انجام دادید فکر کنید، به دوستان خوبی که دارید فکر کنید، به سلامتی و تندرستی خودتان فکر کنید؛ آیا همه اینها ارزش قدردانی ندارد؟ یک لیست از تمام چیزهایی که به خاطر آنها قدردان هستید بسازید و هرروز آن را بخوانید. حداقل هفته‌ای یکبار! این ذهن شما را مثبت و قدرتمند خواهد کرد.

بخش سوم: تمرین‌های مراقبت از خود

حالا که نگرش مثبت پیدا کردید و افکار منفی را دور ریختید و از اشتباهاتتان درس عبرت گرفتید وقت رسیدگی به خود است! بدون این کار هیچوقت اعتماد به نفس نخواهید داشت. مراقب سلامت خود باشید و در عین حال برای ظاهر خودتان اهمیت قائل باشید. خوب بخوابید و خوب ورزش کنید تا کامروا باشید!

1.  مراقب خودت باش!

در این زمینه کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. رعایت نظافت شخصی با حمام کردن به‌موقع، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان یکی از این کارهاست. خوردن غذای کافی و سالم را فراموش نکنید. در کنار این موارد برای خودتان وقت بگذرانید! به اندازه کافی استراحت کنید و با خودتان خلوت کنید، حتی وقتی سرتان خیلی شلوغ است و دیگران وقت زیادی از شما می‌گیرند.

شاید در ظاهر رابطه‌ای بین مراقبت از خود و اعتماد به نفس وجود نداشته باشد اما وقتی نیازهای اساسی خودتان را به بهترین شکل مرتفع می‌کنید این حس در شما به وجود می‌آید که مهم هستید و لیاقت بهترین‌ها را دارید.

2.  به ظاهر خودتان برسید!

نیازی نیست برای اینکه اعتماد به نفس بالایی داشته باشید مثل برد پیت و آنجلینا جولی باشید! همین که ظاهر آراسته‌ای داشته باشید و به خودتان برسید کافیست. کارهایی که در بالا گفتیم را انجام دهید. پوشیدن لباس تمیز، مرتب و متناسب نیز تاثیر زیادی دارد. تصور کنید وقتی برای مصاحبه به یک شرکت می‌روید و لباس رسمی و آراسته‌ای بر تن دارید چقدر بر اعتماد به نفس شما تاثیر دارد.

البته این به این معنا نیست که صرفاً ظاهر زیبا و آراسته به شما اعتماد به نفس می‌دهد ولی کمک زیادی به شما خواهد کرد و این حس را به شما می‌دهد که ارزش مراقب دارید!

3.  مرتب ورزش کنید

بخشی از برنامه مراقبت از خود، ورزش کردن است. فرقی نمی‌کند چه نوع ورزشی؛ پیاده روی یا دوچرخه‌سواری، هر فعالیتی که به آن علاقه دارید. فقط شروع کنید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید! بسیاری از مطالعات نشان‌ داده‌اند که ورزش کردن برای داشتن نگرش مثبت، ضروری است و نگرش مثبت لازمه اعتماد به نفس است.

4.  خوب بخوابید

این شاید آسان‌ترین بخش برنامه افزایش اعتماد به نفس باشد! سعی کنید شب‌ها زود بخوابید. خواب کافی هم ظاهر شما را بهتر می‌کند و هم انرژی زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد. دقت کنید که ساعت خواب شما هم بسیار مهم است؛ سعی کنید ساعت 10 به رختخواب بروید و حداکثر تا 11 بخوابید. این زمان بهترین بازه برای داشتن خوابی آسوده و مفید است.

خواب فراوان باعث می‌شود افکار منفی از شما دور شود و نگرش مثبتی پیدا کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا احساسات خودتان را کنترل کنید و با استرس مقابله کنید.

بخش چهارم: مشخص کردن اهداف و پذیرش ریسک

حالا نوبت این است که به اهداف زندگی فکر کنید. باید برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید. ترس را کنار بگذارید و تجربیات جدیدی کسب کنید. نقاط ضعف و قوت خودتان را پیدا کنید و روی بهبود آنها کار کنید. در این بین از کمک کردن به دیگران هم غافل نشوید!

پنل اس ام اس شیراز ، 30% تخفیف ویژه شروع بازاریابی پیامکیحتما بخوانید: پنل اس ام اس شیراز ، 30% تخفیف ویژه شروع بازاریابی پیامکی

1.  اهداف کوچک و شدنی را انتخاب کنید

معمولاً اینگونه است که افراد هدفی را انتخاب می‌کنند که رسیدن به آن بسیار سخت و نشدنی است. این مشکل بزرگی برای اعتماد به نفس شماست اما به راحتی قابل حل است. اگر هدف بزرگی دارید آن را به اهداف کوچک‌تر و قابل دسترس تقسیم کنید. حالا رسیدن به هر کدام از این هدف‌های کوچک‌تر آسان‌تر است. به تدریج که اهداف کوچک را یکی پس از دیگری محقق می‌کنید، هدف بزرگ‌تر هم شدنی خواهد شد!

حالا ارتباط این حرف‌ها با اعتماد به نفس چیست؟ وقتی هدفی تعیین کنید و به آن نرسید حس خوبی برای شما نخواهد داشت. ممکن است به توانایی‌هایتان شک کنید یا حتی افسرده شوید! قطعاً همه این‌ها تاثیر منفی روی اعتماد به نفستان خواهد داشت.

شاید بد نباشد که در این زمینه راهنمای برنامه‌ریزی را بخوانید.

2.  ناشناخته‌ها را در آغوش بگیرید!

افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند همیشه نگران این هستند که در موقعیتی جدید و غیرقابل پیش‌بینی قرار بگیرند. خب، وقت آن است که این وضعیت تغییر کند! شک و تردید را کنار بگذارید و چیزهای جدید و ناشناخته را امتحان کنید. از سفر به مکان‌های جدید نترسید و خودتان را برای هر اتفاق جدید آماده کنید. این به شما کمک می‌کند تا اوضاع را تحت کنترل‌تان درآورید و اعتماد به نفس بیشتری بدست آورید. وقتی بدانید که در شرایط غیرقابل پیش‌بینی هم می‌توانید گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید دیگر هیچ چیز جلوی شما را نخواهد گرفت!

سعی کنید وقت بیشتری با دوستان ماجراجویتان بگذرانید؛ به زودی تاثیر این تغییر را در زندگی خودتان خواهید دید!

3.  مواردی که قصد بهبود آنها را دارید یادداشت کنید

ویژگی‌های زیادی در ما وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم؛ مثل قد و تُن صدا. ولی مواردی زیادی هم هست که قابل تغییر هستند. شما می‌توانید نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید و آنها را بهبود دهید. رمز پیروزی سخت‌کوشی است. فقط کافیست برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. فرض کنیم که می‌خواهید در مدرسه اجتماعی‌تر باشید و با بقیه ارتباط بیشتری داشته باشید.

باید راه‌های رسیدن به این هدف را مشخص کنید، آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و مرحله‌به‌مرحله پیش روید. ممکن است در انتها اجتماعی‌ترین فرد مدرسه و کلاستان نشوید ولی قطعاً یکی از بهترین‌ها می‌شوید و اعتماد به نفس بیشتری هم بدست می‌آورید. دقت کنید که خیلی به خودتان سخت نگیرید و سعی نکنید همه‌چیز را یک‌شبه تغییر دهید.

برای این کار یک دفترچه اختصاص دهید و در آن تمام مواردی که می‌خواهید بهتر کنید را بنویسید و هروقت یکی از آنها را انجام دادید روی آن خط بکشید، حس خوب موفقیت را به خودتان القا کنید.

4.  به دیگران کمک کنید

وقتی با بقیه مهربان باشید و گره‌ای از کار مردم باز کنید حس خوبِ مفید بودن خواهید داشت. حتی اگر این کار ریختن یک لیوان چای برای همکارتان باشد. کوچکترین کارها هم تاثیر مثبت خودشان را در جهان دارند.  همیشه به دنبال کمک به دیگران باشید. برای این کار لازم نیست در خیابان به دنبال افراد نیازمند بگردید! در خانه خودتان هم می‌توانید مفید باشید. چه کاری بهتر از کمک کردن و عشق ورزیدن به مادر؟ کمک کردن به بقیه اعتماد به نفس شما را بیشتر می‌کند؛ چراکه حس مفید بودن در این جهان را بدست می‌آورید.

سخن آخر

بدست آورن اعتماد به نفس یک شبه ممکن نیست اما با انجام یک سری کارها و برنامه‌ریزی می‌توانید به خودتان مطمئن شوید و اعتماد از دست رفته‌تان را برگردانید. توجه کنید که قرار نیست کاری سخت و نشدنی انجام بدهید. در این مطلب تمام راه‌های ساده و عملی افزایش اعتماد به نفس را برایتان توضیح دادم. با عمل کردن به آنها می‌توانید نگرش مثبت داشته باشید و با قدرت بیشتری برای رسیدن به اهدافتان قدم بردارید. اگر شما هم راهی برای افزایش اعتماد به نفس سراغ دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید