30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
معنی علامت های G, H+, E, 3G و LTE روی تلفن همراه چیست؟

معنی علامت های G, H+, E, 3G و LTE روی تلفن همراه چیست؟

371

احتمالاً به این موضوع دقت کردید که بالای صفحه نمایشگر موبایل شما (از هر شرکتی که باشد)، حروفی دیده می‌شود که با فعال کردن اینترنت همراه یا همان data ظاهر می‌شوند.

این علامت‌ها گاهی در مناطق مختلف، تغییر می‌کنند و حتماً بسیاری از کاربران کثل شما معنای آن را نمی‌دانند. برای همین در این مقاله می‌خواهیم درباره معنی علامت های تلفن همراه که کیفیت اتصال اینترنت گوشی را  به ما نشان می‌دهد، صحبت کنیم.

معنی علامت های روی تلفن همراه چیست؟

با قطعیت می‌توان گفت دیگر از زمانی که گوشی موبایل صرفاً برای مکالمات تلفنی استفاده می‌شد، عبور کردیم. این روزها میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، بسیاری از امور شخصی و کاری خود را از طریق اینترنت تلفن همراهشان انجام می‌دهند. البته سرعت و کیفیت این اتصال در کشورهای مختلف با هم متفاوت است و دلیل اصلی آن سطح فناوری ارتباطات مورد بهره‌برداری در هر کشور است.

در موبایل شما و میلیون‌ها کاربر دیگر، قدرت سیگنال اینترنت همراه که ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد با حروفی انگلیسی نمایش داده می‌شود. هر حرف، مشخصات و قابلیت‌های فنی خاصی دارد که یک‌به‌یک آن را بررسی می‌کنیم.

معنی حرف G روی تلفن همراه

معنی علامت های تلفن همراهحرف G نماینده فناوری GPRS، مخفف General Packet Radio Service است که پایین‌ترین سرعت اینترنت همراه را نشان می‌دهد. بنابراین وقتی حرف G را در کنار علامت قدرت سیگنال شبکه دیدید، یعنی با پایین‌ترین سرعت به اینترنت وصل شدید. از آنجایی که این فناوری گاهی با نام 2G هم شناخته می‌شود، آن را باید قدیمی‌ترین فناوری انتقال اطلاعات در موبایل دانست.

نرخ انتقالی اینترنت 2G بین 56 تا 114 کیلوبایت بر ثانیه است و برای ارسال پیام‌های متنی در برنامه‌هایی مثل WhatsApp کافیست. البته این هم یادتان نرود، اگر سیگنال موبایل ضعیف باشد سرعت تبادل اطلاعات از این هم پایین‌تر خواهد آمد.

معنی حرف E در اینترنت همراه

معنی علامت های تلفن همراهحرف E مخفف عبارت EDGE و کوتاه شده Enahnced Data rates for GSM Revolution است که با نام Enhanced GPRS هم شناخته می‌شود. این فناوری، چیزی بین فناوریهای 2G و 3G است و به همین علت گاهی بعنوان 2.5G هم ازآن یاد می‌شود.

EDGE سریعتر از GPRS است، هرچند بازهم مناسب وبگردی نیست. باز کردن صفحات وب با اینترنت E زمانبر است و برخی از آنهایی که GPRS را بعنوان 2.5G می‌شناسند، از EDGE به عنوان اینترنت 2.75G هم یاد می‌کنند.

معنی علامت اینترنت 3G

معنی علامت های تلفن همراه3G به معنی نسل سوم فناوری‌های تلفن موبایل است. این فناوری، از سیستم ارتباطات جهانی موبایل استفاده می‌کند و مبتنی بر استانداردهای GSM است. معمولاً 3G نرخ تبادل اطلاعاتی معادل 384 کیلو بایت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند، اما با توجه روش به‌کارگیری آن در شبکه‌های مختلف، نرخ تبادل داده می‌تواند تا 42 مگابیت بر ثانیه نیز افزایش یابد.

معمولاً 3G سریعتر از EDGE است و با آن می‌توانید به راحتی وبگردی کنید، عکس‌های اینستاگرام را ببینید (البته ممکن است کمی طول بکشد)، توییتر را چک کنید و آنلاین موسیقی گوش دهید.

اینترنت همراه H و H+

معنی علامت های تلفن همراهحرف H کوتاه شده HSPA و مخفف High Speed Packet Access است. این فناوری نتیجه ارتقای فناوری 3G است و نرخ تبادل داده بالاتری از 3G را ارئه می‌دهد. HSPA قادر است دانلود تا 14 مگابیت بر ثانیه و آپلود تا 76/5 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند.

وقتی که حرف H را در قسمت سیگنال موبایل مشاهده کنید، می‌توانید موزیک و ویدئوهای آنلاین را با پازهای کمتری ببینید، اما دانلود کردن فیلم، زمان زیادی لازم خواهد داشت.

معنی علامت های تلفن همراهH+ به معنی HSPA تقویت شده است و سرعت بیشتری هم دارد. انتقال نسبتاً سریع‌تر داده در H+ باعث روان شدن قابل ملاحظه دانلود ویدئو و گوش دادن آنلاین موسیقی خواهد شد.

فناوری محبوب 4G

معنی علامت های تلفن همراهفناوری 4G فعلاً سریع‌ترین فناوری انتقال داده موبایل است و قابلیت پشتیبانی سرعت دانلود تا یک گیگابیت بر ثانیه را هم دارد. البته با رونمایی از اینترنت 5G قطعاً باید منتظر خبرهای بهتری در حوزه اینترنت همراه باشیم!

برخی از کشورها در حال کار روی راه‌اندازی فناوری 5G هستند که قابلیت ارائه سرعت دانلود تا 20 گیگابیت بر ثانیه را دارد!

در نمودار زیر هم می‌توانید مقایسه سرعت تئوری فناوری‌های مختلف انتقال داده موبایل را با مقیاس لگاریتمی مشاهده کنید.

معنی علامت های تلفن همراه

ملی پیامک، سامانه ارائه‌دهنده پنل‌های اس ام اسی

حالا که می‌دانید معنی علامت های تلفن همراه چیست، اگر خواستید برای کسب‌وکارتان از سامانه‌های ارسال پیامک آنلاین استفاده کنید و با سرعت بیشتری برای مشتریان و مخاطبان پیام کوتاه بفرستید، می‌توانید برای مشاوره درباره بازاریابی پیامکی و دیگر روش‌های دیجیتال مارکتینگ با تیم پشتیبانی ملی پیامک تماس بگیرید. همچنین می‌توانید سوالتتان را در انتهای همین متن برایمان بنویسید تا در این زمینه بیشتر راهنمایی‌تان کنیم.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
10دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • parsa

    22 شهریور 1402، 15:20

    خوب و مفید

    • زهره تاجیک

      16 آبان 1402، 16:53

      سلام. خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده

  • Yasaman

    10 تیر 1402، 14:28

    سلام وقت بخیر اینترنت من قبلا4Gبوده والان به مدت یک ماهی میشه که یکدفعه ای+Hشده
    چه اتفاقی افتاده؟من الان باید چیکار کنم؟

    • زهره تاجیک

      16 آبان 1402، 16:58

      سلام دوست عزیز. چندتا احتمال وجود داره یکی اینکه اون منطقه آنتنش به مشکل خورده و دیگه 4g رو ساپورت نمی‌کنه. دیگه اینکه تنظیمات گوشی شما بهم ریخته و باید بگردید پیدا کنید کجا باید تغییرش بدید. اگر اندروید دارید برید توی تنظیمات. بعد برید داخل قسمت sim cards and mobile networks. بعد از اونجا روی سیم کارت یک یا دو بزنید. حالا وارد یک منوی دیگه میشید که باید گزینه preferred network type رو بزنید. اینجا بهتون گزینه میده که اینترنت دیتا رو چی باشه.

  • Mobin Salehi dar abad

    17 خرداد 1402، 12:11

    ممنون از این مقالتون

  • میرباقری

    08 خرداد 1400، 12:53

    توی تمام متن به اشتباه گفته شده مگابایت. در حقیقت سرعتی که اینجا ذکر شده اشتباها ۸ برابر بیشتر است. مگا بیت صحیح است. هر بایت شامل ۸ بیت است.

    • نیلوفر اکبریان

      08 خرداد 1400، 15:33

      اصلاح شد دوست عزیز

  • محمدرضا شرافت

    05 بهمن 1399، 20:13

    ممنون.خیلی خوب بود.

  • عشقپولیس

    01 بهمن 1399، 08:43

    عالی

  • جاناتان

    04 آبان 1399، 13:57

    سرعت دانلود نت رو تست کردم 9مگ +h و 15مگ 4g به نظرتون این سرعت درسته یا باید بیشتر باشه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید