30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
بررسی سئوی سایت چگونه انجام می‌شود؟

بررسی سئوی سایت چگونه انجام می‌شود؟

0

همان‌طور که شما هر چند وقت یک بار برای چکاپ به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید و خرابی‌های احتمالی دندان‌هایتان را ترمیم می‌کنید، هر چند مدت یکبار سئوی سایت‌ خود را بررسی کنید، به خصوص که قوانین سئو دائماً در حال به‌روزرسانی هستند.

بررسی سئو سایت، بسیار ضروری است، چراکه اگر یک وب‌سایت به‌خوبی سئو شده باشد _مثال دندان_ تا مدت زیادی فقط با مراقبت و نگهداری مناسب، رتبه خود را در نتایج گوگل، حفظ خواهد کرد. از همین‌جا می‌توان به اهمیت سئوی سایت پی برد؛ اما بررسی سئوی سایت چگونه انجام می‌شود؟

بررسی سئوی سایت

جهت بررسی سئوی سایت ابتدا نیاز به ابزاری داریم که اطلاعات کافی از وضعیت وب‌سایتمان را ارائه کند، سپس باید این اطلاعات را به درستی تجزیه و تحلیل نمود و به رفع مشکلات وبسایت پرداخت و با تدوین استراتژی مناسب در جهت بهبود و ارتقاء کیفی سایت، گام برداشت.

ابزار بررسی سئوی سایت

بهترین ابزار بررسی سئوی سایت، ابزاری است که گوگل برای وب‌مستران طراحی نموده است؛ یعنی گوگل سرچ کنسول. به وسیله گوگل سرچ کنسول می‌توانید:

  • ببینید هر صفحه برای چه کلماتی رتبه گرفته است؟
  • رتبه سایتتان برای هر کلمه کلیدی چند است؟
  • از چه سایت‌هایی بک لینک گرفته‌اید؟
  • به هر صفحه سایت شما چه لینک‌هایی وارد می‌شوند؟ (اعم از داخل سایت و یا از خارج)
  • کاربر با سرچ هر کلمه کلیدی به کدام صفحه از سایتتان هدایت می‌شود؟
  • رفتار کاربران بعد از ورود به سایتتان چگونه است؟ (روی چه لینک‌هایی کلیک می‌کنند)
  • نرخ خروج از هر صفحه وب‌سایت چقدر است؟
  • میزان بازدید از هر صفحه چقدر است؟ (کدام کلیدواژه‌ها بیشترین ورودی را برای سایتتان دارند)
  • مدت زمانی که کاربران به طور متوسط در هر صفحه سپری می‌کنند، چقدر است؟
  • کاربران بیشتر از چه کانال‌هایی به سایتتان وارد می‌شوند؟
  • میزان بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی‌تان چقدر بوده است؟ (هرکدام چه تعداد کاربر به سایتتان وارد کرده‌اند).

اگر نحوه استفاده از این ابزار را نمی‌دانید، با آموزش گوگل وب‌مستر، به راحتی می‌توانید این ابزار را نصب کنید و با دریافت اطلاعات جامع از سایت خود و بهینه‌سازی آن، در صدر نتایج گوگل، بدرخشید.

بررسی سئوی داخلی سایت

گوگل سرچ کنسول دید نسبتاً کاملی از وضعیت وب‌سایت به شما می‌دهد. اکنون وقت آن رسیده که از اطلاعات به‌دست‌آمده برای بررسی سئوی سایت استفاده کنید.

به این منظور باید فاکتورهای مؤثر در سئوی داخلی را بشناسید. مهم‌ترین این فاکتورها عبارتند از:

  • کلمات کلیدی

با استفاده از سرچ کنسول گوگل، متوجه خواهیم شد، کاربران با سرچ کدام کلمات کلیدی به سایت‌تان وارد می‌شوند. اکنون باید دو سؤال زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا این کلمات کلیدی، دقیقاً همان کلماتی هستند که می‌خواستید برای آن‌ها رتبه بگیرید؟
  2. آیا کاربرانی که این کلمات را سرچ می‌کنند، مشتریان واقعی شما هستند (به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند)؟

جواب این سؤالات تعیین کننده میزان موفقیت شما در سئو از نظر کلمات کلیدی خواهد بود. زمانی شما می‌توانید به تمام این سئوالات پاسخ مثبت دهید که با تحقیق کلمات کلیدی، محتوای سایت خود را بهینه کرده باشید.

  • لینک‌سازی داخلی

رفتار کاربران در هر صفحه سایت که توسط کنسول گوگل، قابل مشاهده است، نشان‌دهنده تأثیر لینک‌های داخلی شما بر روی کاربران است.

البته لینک‌های داخلی برای افزایش رتبه صفحه نیز به کار می‌روند. شما می‌توانید با لینک‌دهی به صفحات خاص و البته منجر به فروش سایت خود، رتبه صفحات مدنظر خود را بهبود بخشید.

تگ‌های H

تگ‌های H اثر بسیار زیادی در سئو دارند. این تگ‌ها، همان تیترهای اصلی و فرعی هر صفحه هستند که باید طبق اصول سئو انتخاب شده باشند. در بررسی سئوی سایت باید تگ‌های H یا heading ها نیز بررسی و در صورت لزوم اصلاح شوند.

متاتگ‌ها

یکی دیگر از مواردی که بررسی و اصلاح آن‌ها در سئو ضروری است، متاتگ‌ها هستند. متاتگ‌ها شامل متای توصیفاتی که برای هر صفحه می‌نویسید، تگ آلت تصاویر (Alt) و سایر تگ‌ها که در جستجوی گوگل کاربرد دارند و... باید بررسی و در صورت لزوم اصلاح شوند.

بررسی سئوی خارجی سایت

آنچه تا اینجا به آن پرداخته شد، مربوط به اصول سئو در داخل سایت بود، اما در برای بررسی سئوی وب‌سایت، برخی بررسی‌ها باید خارج از وبسایت شما انجام شود. مهم‌ترین مثال آن بک‌لینک سازی برای سایت است؛ یعنی باید از سایت‌های دیگر به وب‌سایت خود لینک دهید.

برای ساخت بک لینک باید به چند مورد توجه داشت:

  • انکرتکست

اگر تا به حال برای سئو و بهینه‌سازی سایت خود تحقیق کرده باشید، مطمئناً اصطلاحات انکرتکست به گوشتان خورده است. کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند را انکر‌تکست می‌گویند.

انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را در متن به رنگ آبی مشاهده می‌کند و می‌تواند بر روی آن کلیک کند.

پنج راه برای بهبود خدمات به مشتریان از طریق سامانه پیامکحتما بخوانید: پنج راه برای بهبود خدمات به مشتریان از طریق سامانه پیامک

انکرتکست همان متنی است که لینک می‌شود. فرض کنید قصد دارید برای صفحه اول وب‌سایت خود بک لینک بسازید. از چه واژه‌هایی برای لینک دهی استفاده می‌کنید؟

عبارت‌هایی که به عنوان انکرتکست استفاده می‌کنید باید ترکیبی از عنوان سایت، URL، کلمات کلیدی مدنظر و کلمات بی‌ربط (مانند عبارت «اینجا کلیک کنید») باشند.

در بررسی سئوی سایت تمام این موارد باید به‌دقت مورد بازبینی قرار بگیرند تا از جریمه شدن سایت توسط گوگل جلوگیری شود. در غیر این صورت تمام تلاش‌های شما برای بک لینک‌سازی تأثیر معکوس بر روی رتبه سایتتان خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم حتما از افراد متخصص سئو در این زمینه کمک بگیرید.

  • بک لینک

اگر سایتی به وب سایت شما لینک دهد این لینک به عنوان لینک خارجی در نظر گرفته می شود. اگر شما نیز به یک سایت دیگر لینک داده باشید آن لینک هم، یک لینک خروجی محسوب می شود.

متخصصان سئو بر این باورند که لینک‌های خارجی، منبعی عالی برای به دست آوردن رتبه بندی بالا در مورتوهای جستجوگر هستند.

ابزارهای مرتبط با لینک‌سازی خارجی

  • MozBar:
    تولبار سئوی MozBar معیارهای مرتبط را در مرورگر نشان می‌دهد . این مورد به هنگام گشت و گذار نیز معیارهای مرتبط را نشان خواهد داد.
  • Open Site Explorer:
    یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک و شناسایی میزان محبوبیت لینک است که به شما اجازه می‌دهد هر سایتی را مقایسه کنید.
  • Ahrefs:
    این ابزار یکی از کامل‌ترین ابزارهای برای تحلیل وب‌سایت‌ها، تحلیل بک لینک‌ها و اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و... است.
  • Ranksignals:
    رنک سیگنالز می‌تواند بک لینک‌های ساخته شده رقبا را به شما نشان دهد و به این ترتیب می‌توانید با بررسی دقیق رقبایتان استراتژی لینک‍سازی دقیق بچینید.

بررسی سئوی سایت توسط متخصصین سئو

یکی از وظایف افراد متخصص یا سئوکاران، این است که سئوی وب‌سایت شما را بررسی و تحلیل می‌نمایند و سپس بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، در جهت بهبود کیفی و ارتقاء رتبه سایت شما در موتورهای جستجو، علی الخصوص گوگل، استراتژی تدوین می‌کنند.

اگر هم‌اکنون سئوی سایت خود را بررسی نکنید، خیلی زود دچار افت رتبه شده و حتی امکان دارد شامل جریمه‌های گوگل همچون حذف کامل سایت از صفحات نتایج گوگل نیز شوید.

به خصوص اگر در مواردی از سئوی کلاه‌ خاکستری و یا سیاه کمک گرفته یا اگر مدت‌هاست روی سایت‌تان کار نکرده باشید و قوانین جدید گوگل را بر روی آن اعمال نکرده باشند، با این خطر بیشتر مواجه خواهید شد.

خبر خوب این‌که متخصصان با تجربه‌ سئو که در رسانه تجارت "نوین" حضور دارند و در زمینه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستند، سایت شما را به‌دقت مورد بررسی قرار داده و گزارش کاملی از وضعیت سایت‌ و نحوه بهبود آن، ارائه می‌دهند.

به‌ این‌ترتیب با یک‌بار بررسی کامل سئوی سایت خود توسط متخصصان سئوی نوین، می‌توانید تا مدت زمان زیادی فقط با نگهداری مناسب از سایت، آسوده‌خاطر به کسب‌و‌کار خود بپردازید.

پس همین حالا با مراجعه به وبسایت نوین به آدرس www.novin.com و یا تماس با شماره 63404-021 داخلی 3، از مشاوره رایگان کارشناسان نوین، بهره بگیرید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید