30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
چطور گوشی خودم را رجیستر کنم؟

چطور گوشی خودم را رجیستر کنم؟

266

به احتمال خیلی زیاد همین تازگی‌ یک گوشی یا تبلت جدید برای خودتان خریده‌اید و دقیقاً به همین دلیل است که وارد صفحه آموزش رجیستر کردن گوشی شدید. پس قبل از هرچیز بابت گوشی نو به شما تبریک می‌گویم! برای اینکه بتوانید به‌خوبی و خوشی از تلفن همراه‌تان استفاده کنید نیاز است تا اول آن را در سامانه همتا رجیستر کنید، پس جایی نروید و ادامه مطلب را بخوانید.

سامانه همتا دیگر چیست؟

به زبان ساده، سامانه همتا سامانه طرح فعالسازی یا رجیستری گوشی‌های همراه است که برای اولین بار در سال 85 پا گرفت. وظیفه اصلی طرح رجیستری مبارزه با قاچاق کالا و واردات غیرقانونی تلفن همراه به کشور است. پس با وجود این طرح می‌توانیم امیدوار باشیم که گوشی‌های نامرغوب و متفرقه از سطح بازار جمع شوند.

حالا شاید برایتان سوال شود که در کشور‌های دیگر هم طرح رجیستری وجود دارد؟ باید بگویم که بله. این طرح در کشورهای بزرگی مثل آلمان و آمریکا هم اجرا می‌شود. به این شکل هر گوشی‌ای که خریداری می‌شود، گارانتی و خدمات پس از فروش هم دارد.

خب حالا که تا حدودی با این طرح آشنا شدید بهتر است سراغ اصل مطلب یعنی کد IMEI برویم.

کد IMEI چیست و از کجا این کد را پیدا کنم؟

برای اینکه گوشی جدیدتان را در سامانه همتا ثبت کنید، باید شناسۀ موبایل یا همان کد IMEI را داشته باشید تا بتوانید مراحل رجیستر کردن گوشی را خیلی راحت انجام بدهید. کد IMEI در واقع یک شناسۀ 15 رقمی منحصر‌به‌فرد است که شمارۀ شناسنامه موبایل شما به حساب می‌آید.

از این شماره برای تعریف گوشی (رجیستری) یا مسدود‌کردن آن در شبکه‌های تلفنی و اینترنتی استفاده می‌شود. مثلاً اگر گوشی گم شود یا کسی آن را از شما بدزدد، می‌توانید در سامانه همیاب 24 خیلی راحت و ساده موبایلتان را پیدا کنید.

پیدا کردن شماره IME

چند روش برای پیداکردن کد IMEI وجود دارد که در این مقاله دو راه آسان و پرکاربرد را توضیح خواهیم داد:

روش اول شماره‌گیری کد دستوری #06#* است تا حتی بدون زدن کلید تماس، کدها به‌صورت اتوماتیک به شما نمایش داده شوند. این روش راحت‌ترین راه برای پیدا کردن شناسه تلفن همراه است.

در روش دوم هم باید از قسمت تنظیمات گوشی (setting) وارد گزینۀ سیستم شوید (system) و بعد قسمت درباره تلفن (about phone) را انتخاب کنید. شناسه تلفن یا همان کد IMEI در بخش phone identitiy وجود دارد.

توجه داشته باشید که در هر دو روش بالا اگر گوشی شما دو سیمکارته باشد، دوتا شناسه موبایل به شما نشان داده می‌شود. بعد از گرفتن کد IMEI نوبت به رجیستر کردن گوشی می‌رسد.

راه‌های استعلام اصالت و رجیستر کردن گوشی

در ادامه برای ثبت تلفن همراه یا همان رجیستر کردن گوشی، چند روش مختلف را بررسی می‌کنیم:

راه اول، استفاده از کد USSD

برای رجیستر کردن گوشی از طریق کد دستوری، باید کد #7777* را شماره‌گیری کنید. چند گزینه پیش رویتان ظاهر می‌شود، برای گرفتن استعلام اصالت عدد 1 و برای ثبت موبایل‌ عدد 2 را بزنید.رجیستر کردن گوشی

در ضمن، اگر قصد خرید گوشی را دارید حواستان باشد که حتماً اصالت موبایل را در حضور فروشنده بررسی کنید تا با اطمینان از اصل بودن کالا خرید  را انجام بدهید.

خب در مرحلۀ بعدی شناسه موبایل یا همان IMEI را وارد کنید.رجیستر کردن گوشی با کد USSD

توجه داشته باشید که شناسه IMEI را بدون ممیز، خط تیره و ... وارد کنید. اگر دستگاه شما دو سیمکارته است و نمی‌دانید که در ابتدا کدام شماره را وارد کنید، نگران نباشید چون در ادامه سامانه به‌صورت خودکار این موضوع را تشخیص می‌دهد و از شما می‌خواهد که شناسه دوم را هم وارد کنید.

بعد از این مرحله از شما خواسته می‌شود تا برای تایید شمارۀ همراه‌تان عدد 1 را ارسال کنید.فعال سازی گوشی موبایلبعد کد فعال‌سازی شش رقمی را وارد کنید. کد فعال‌سازی یک رمز یک‌بارمصرف است که روی جعبه موبایل یا کارت گارانتی آن نوشته شده است.رجیستر کردن گوشیدر قدم بعدی باید اطلاعاتی را که وارد کردید، با ارسال عدد 1 تایید کنید و در نهایت پیامی برایتان فرستاده می‌شود که به شما می‌گوید موبایل شما با موفقیت در سامانه همتا ثبت شده است.

راه دوم، اپلیکیشن همتا

برای رجیستر کردن گوشی از اپلیکیشن همتا هم می‌توانید استفاده کنید. بعد از دانلود اپلیکیشن، با وارد‌کردن شمارۀ ملی یا شمارۀ موبایل‌ حساب کاربری بسازید و بعد گزینۀ فعال‌سازی را بزنید.رجیستر کردن گوشی با اپلیکیشن

وارد صفحۀ زیر که شدید، تمام فیلدها را تکمیل کنید و در آخر هم دوباره فعال‌سازی را بزنید تا گوشی‌تان رجیستر شود.رجیستری گوشی

رجیستری گوشی با سایت همتا

سومین روش پیشنهادی برای رجیستر کردن گوشی استفاده از سایت به جای اپلیکیشن است. وارد سامانه همتا شوید و از صفحه اصلی سایت که در شکل زیر می‌بینید، گزینۀ فعال‌سازی را انتخاب کنید.رجیستری گوشی

صفحه زیر پیش رویتان ظاهر می‌شود. در فیلدهایی که می‌بینید اطلاعات لازم را وارد کنید و در نهایت روی فعال‌سازی کلیک کنید. رجیستر کردن گوشی در سایت همتاهمان‌طور که قبلاً گفتم کد فعال‌سازی روی جعبه موبایل یا کارت گارانتی نوشته شده است، اما اگر گوشی دست دوم است، د ماجرا یک مقدار فرق می‌کند که در ادامه برایتان کامل توضیح می‌دهم.

رجیستر کردن موبایل دسته دوم

در این گرانی و وضع بازار احتمالاً خیلی از ما ترجیح می‌دهیم که یک گوشی دست دوم یا کارکرده بخریم. حالا که بحث ثبت مالکیت و طرح رجیستر کردن گوشی مطرح شده، بعد از اینکه خریدتان نهایی شد باید مالکیت گوشی هم به شما منتقل شود. حالا این انتقال مالکیت به چه شکلی انجام می‌شود؟

راهنمای کامل تبلیغات و بازاریابی هدفمند در شهر زرندحتما بخوانید: راهنمای کامل تبلیغات و بازاریابی هدفمند در شهر زرند

برای انتقال مالکیت گوشی اول کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کنید.

در مرحله بعدی عدد 3 را وارد کنید و send را بزنید.رجیستری گوشی

اینجا کد IMEI دستگاه را به شما نشان می‌دهد که برای تایید باید عدد 1 را ارسال کنید.ثبت نام کردن گوشی در سامانه همتا

در مرحلۀ بعدی از شما می‌خواهد که شمارۀ تلفن خریدار را وارد کنید.طرح رجیستری گوشی

قدم بعدی اطلاعاتی را که وارد کردید، به شما نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد برای تایید عدد 1 را ارسال کنید. بعد از ارسال عدد یک، کد فعال‌سازی برای شما اس ام اس می‌شود تا از طریق آن برای سیمکارت خودتان مالکیت گوشی را از یکی از راه‌های بالا ثبت کنید.

طرح رجیستری موبایل‌های مسافرتی

به‌طور کلی ورود هیچ نوع مدل موبایلی به ایران غیرقانونی نیست و شما هر مدل تلفن همراهی که دوست داشته باشید را می‌توانید وارد کنید، ولی باید توجه کنید که طبق قانون اداره گمرک هر شخصی می‌تواند یک گوشی موبایل وارد کند و برای تعداد بیشتر باید کارت بازرگانی یا صنعت و معدن داشته باشد. ورود موبایل به ایران دو حالت دارد:

حالت اول: اگر مسافر هستید و  قصد دارید تا کمتر از 30 روز در ایران اقامت داشته باشید، مشکلی نیست و می‌توانید بدون ثبت گوشی‌ از امکانات اپراتورها و شبکه استفاده کنید.

حالت دوم: اگر برای خودتان یا یکی از اقوامتان گوشی وارد کرده باشید، باید کد IMEI آن را در گمرک ثبت کنید و بعد از پرداخت عوارض، کد فعال‌سازی را بگیرید و طبق مراحلی که گفتم مالکیت گوشی را ثبت کنید.

نکات مهم در خرید

  • موبایل‌هایی که دو سیم‌کارت داشته باشند، دارای دو شناسه IMEI هستند.
  • در هنگام خرید گوشی، حتماً مهر و امضا فروشنده روی فاکتوری که کد IMEI گوشی در آن نوشته شده، موجود باشد تا اگر مشکلی در مورد اصالت گوشی پیش آمد، بتوانید از طرف فروشنده این مشکل را برطرف کنید.
  • اگر خواستید از سیم‌کارت دیگری استفاده کنید، حتماً باید از طریق سایت همتا یا کد دستوری #7777* مالکیت آن را تغییر بدهید.
  • باید حتماً شناسه‌ای که در موبایل به شما نمایش داده می‌شود با کد روی جعبه تلفن همراه‌تان یکی باشد.

سوالات متداول رجیستر کردن گوشی

سوال اول: اگر گوشی‌ام را رجیستر نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دستگاه خودتان را در سامانه همتا ثبت نکنید، بعد از گذشت 30 روز گوشی‌ به یک اسباب‌بازی بی‌مصرف تبدیل می‌شود، یعنی دیگر نمی‌توانید از امکانات شبکه و خدمات اپراتورها استفاده کنید.

سوال دوم: فروشندگان موبایل می‌توانند برای رجیستر کردن گوشی پولی دریافت کنند؟

نه. برای رجیستر کردن گوشی به‌هیچ‌عنوان پولی پرداخت نکنید.

سوال سوم: موبایل من دو سیمکارته است. برای فعال‌کردن سیمکارت دوم باید مراحل بالا را از اول بروم؟

نه. سیستم خودش متوجه این موضوع می‌شود و از شما می‌خواهد که هر دو شناسه را وارد کنید، بنابراین هر دو سیمکارت شما با هم ثبت می‌شود.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردم تا تمام راه‌های رجیستر کردن گوشی، استعلام اصالت و انتقال مالکیت را به‌طور کامل توضیح بدهم. امیدوارم که این مطلب برایتان مفید باشد و بتواند مشکل رجیستری گوشی را برای همیشه حل کند. لطفاً کامنت بگذارید و نظر یا تجربه‌تان را با ما و مخاطبان ملی پیامک در میان بگذارید. مطمئناً با استفاده از نظر شما این مقاله کامل‌تر و بهتر می‌شود.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
11دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • روئین

    17 شهریور 1402، 13:22

    سلام گوشی من ریجسترش تموم شده میتونم باز ریجسترش کنم ؟ من کد #7777* رو میزنم مینویسه مشکل MMI یا مشکل اتصال

  • Niloo

    15 مهر 1401، 19:53

    سلام من پیامک ریجستری گوشی برام ارسال نشد و بعد سی روز آنتن گوشیم قطع شد من بعد این که فهمیدم گوشی ریجستری کردم ولی آنتن هام برنگشت چیکار باید بکنم

  • حمید

    30 خرداد 1401، 13:09

    سلام ممنون از مطالبی که گفتید خیلی کامل و با جزییات بود . بسیار ممنون

  • مرتضي

    24 خرداد 1401، 17:13

    سلام. تبلت بنده سيمكارت ميخوره ولي قابليت شماره‌گيري نداره و فقط ميشه از داده همراه سيمكارت استفاده كرد ﴿مدل تبلتم اينطوريه و اصلا امكان نصب نرم‌افزار جانبي براي افزودن قابليت شماره گيري هم نداره﴾. نرم‌افزار همتا هم روش نصب نشد و گفت سازگار نيست. حالا چطوري رجيسترش كنم كه خدمات داده قطع نشده؟ آيا در صورت رجيستر نشدن ارتباط اينترنتي سيمكارت هم قطه ميشه؟

    • ایمان عمادی

      05 تیر 1401، 15:09

      سلام دوست عزیز
      مدل تبلت‌تون چی هست؟ از چه برندی هستش؟

  • حمیدزاهدی

    27 فروردین 1401، 14:01

    سلام من یه گوشی آیفون ۱۲ پورمکس گرفتم از دبی ولی بخاطر این که یه گوشی دیگه ریجستری کردم نمیشه اینو ریجستری کنم الان چطور میتونم ریجستری کنم

    • ایمان عمادی

      05 تیر 1401، 15:10

      سلام دوست عزیز، کامنت شما منتشر شد تا بقیه هم مشاهده کنند و اگر پاسخی براش بنویسن، منتشر می‌کنیم تا به جواب‌تون برسید.

  • علی کرد

    18 دی 1399، 12:52

    سلام توضیحات در مورد ریجستری کردن گوشی های موبایل نو و دسته دوم بسیار عالی و کامل بود مرسی از زحمات و تلاشهای بی شائبه شما کمال تقدیر و تشکر را دارم امیدوارم همیشه سلامت و موفق و ۳ علی کرد معلم بازنشس۶و و پسرانم از استان گلستان شهرستان اق قلا درود بر سپاس

  • موسی بلوچ

    26 آبان 1399، 02:49

    با سلام وعرض ادب من یه گوشی نو گرفته بودم رفتم ریجستر کردم بعد دو هفته گوشیمو دزدیدن در این مورد میتوانید کمکی به حقیر کرده گوشیمو پیدا کنید ویا اگر پیدا نشد ریجسترش را غیرفعال کنید.مدل گوشی شیائومی گو هست وimei ان353190033994445میباشد.با سپاس فراوان

  • Hami

    18 مهر 1399، 17:04

    درود بر شما
    خسته نباشید
    برای رجیستر کردن تلفن همراه باید کارتن هم همراهمون باشه؟
    من جعبه گوشیم توی آلمان مونده و حالا که اقامتم طولانی شده آنتن ندارم و گوشیم ار ۱۱۰۰ هم بدتر شده

    ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    • نیلوفر اکبریان

      26 فروردین 1400، 09:59

      دوست عزیز برای ریجستری آنلاین نیازی نیست و در غیر این صورت حتما باید بسته همراهتون باشه!

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید