30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
تمیزکاری کش DNS

تمیزکاری کش DNS

20

اگر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید، حتماً با قطعی آن هم آشنا هستید! احتمالاً بعد از جست‌وجوی فراوان به پاک کردن کش DNS به‌عنوان راه‌حل رسیده باشید. در این مطلب قرار است این راه‌حل را کنار هم بررسی کنیم و متوجه شویم که اصول تمیزکاری کش DNS به چه صورت است. فقط قبلش باید یک چیزهایی را در مورد DNS یاد بگیریم.

کش DNS چیست؟

در دنیای اینترنت برای رفتن به جایی باید IP آن را بلد باشید. مثلاً IP سایت گوگل 8.8.8.8 است. اما مگر می‌شود IP همه سایت‌ها را حفظ کرد؟ راه حل این مشکل DNS است. یعنی دفترچه تلفنی که نام و IP همه وب‌سایت‌ها در آن ثبت شده و شما برای برقراری تماس فقط کافیست نام آن وب‌سایت را بدانید.

کش در دنیای اینترنت به حافظه پنهان اشاره دارد. همانطور که وقتی در مرورگرتان مشغول وب‌گردی هستید و اطلاعات شما در کش مرورگر ذخیره می‌شود، DNS هم یک حافظه پنهان دارد که اطلاعات در آن ذخیره می‌شود. حالا چه اطلاعاتی؟ دفترچه تلفن را یادتان هست؟ اگر هربار که می‌خواهید IP یک سایت را پیدا کنید، از اول تا آخر دفترچه را بگردید، زمان زیادی از شما گرفته می‌شود. وقتی شما برای بار اول وارد یک سایت می‌شوید، IP و نام سایت در کش DNS سیستم شما ذخیره می‌شود. حالا در دفعات بعد به جای گشتن در دفترچه تلفن، IP از حافظه کش DNS استخراج می‌شود که خب به مراتب سریع‌تر است.

چرا باید کش DNS را پاک کنیم؟

حالا که کش DNS اینقدر خوب است چرا باید آن را پاک کنیم؟ درست است که سرعت جستجو را بالا می‌برد ولی وقتی سرور یک سایت عوض می‌شود، IP آن هم تغییر می‌کند. در نتیجه اگر بخواهید به حافظه DNS اکتفا کنید به مقصد مورد نظرتان نمی‌رسید. بعضی وقت‌ها هم ممکن است DNS شما آلوده شود و به‌جای فرستادن شما به آدرسی که دنبالش هستید شما را سردرگم کند! پاک کردن حافظه کش DNS خیلی اوقات مشکل قطع‌شدن اینترنت را هم حل می‌کند. پس اگر اینترنت شما درست کار نمی‌کند یا سایت‌ها را اشتباه برایتان باز می‌کند می‌توانید با این کار مشکل را حل کنید.

پاک کردن کش DNS در ویندوز

از آنجایی‌که بیشتر افراد از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند؛ اول روش خالی کردن کش DNS در ویندوز را آموزش می‌دهم. برای این کار مراحل زیر را بروید:

در وینوز دکمه Start یا همان کلید پنجره روی صفحه‌کلید را بزنید. برنامه Run را باز کنید. می‌توانید از کلید ترکیبی «پنجره+R» هم استفاده کنید.پاک کردن کش dns

حالا در بخش جستجوی Run، عبارت cmd را تایپ کنید و Enter را بزنید.

اینجاست که محیط سیاه و تاریک Command Prompt برای شما باز می‌شود! شاید باورتان نشود، اما تمام تنظیمات ویندوز را می‌توانید از همین پنجره مشکی انجام بدهید!

حالا در این محیط عبارت ipconfig /flushdns را دقیقاً تایپ کنید. توجه کنید که فاصله‌گذاری در cmd بسیار مهم است. بعد از تایپ عبارت بالا Enter را بزنید.پاک کردن کش دی ان اس

اگر مراحل بالا را به‌درستی انجام دهید پیغام Successfully flushed the DNS Resolver Cash برایتان نمایان خواهد شد و این به معنای اتمام کار است.

پاک کردن کش DNS در سیستم عامل مک

روند کار در مک کمی متفاوت است ولی نتیجه یکسان خواهد بود. در محیط مک روی نوار بالا وارد Go شوید.

حالا به بخش Utilities بروید و برنامه Terminal را باز کنید.آموزش پاک کردن کش dns

عبارت dscacheutilflushcache را تایپ کنید و Enter را بزنید و تمام.راهنمای پاک کردن کش dns

پاک کردن کش DNS در سیستم عامل لینوکس

در سیستم عامل لینوکس نیز کار سختی پیش رو ندارید. اما نکته این است که در لینوکس به‌طور پیش‌فرض امکان پاک کردن کش DNS وجود ندارد و برای این کار باید ابزار این کار را روی لینوکس نصب کنید. ابزاری که ما پیشنهاد می‌دهیم Name Service Caching Daemon یا به‌طور مخفف NSCD است. برای نصب این ابزار در سیستم عامل‌های خانواده Debian باید دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt-get install nscd

و در سیستم‌عامل‌های خانواده RedHat ، باید دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید:

۵ مزیت اصلی مرکز تماس (Call center) برای کسب و کارهاحتما بخوانید: ۵ مزیت اصلی مرکز تماس (Call center) برای کسب و کارها

yum install nscd

service nscd start

chkconfig nscd on

حالا که NSCD را نصب کردید وقت آن است که به Terminal بروید و دستور زیر را وارد کنید:

sudo service dns-clean restart

به همین راحتی می‌توانید کش DNS را در لینوکس پاک کنید.

سخن آخر

کش DNS مثل یک دفترچه تلفن هوشمند، سریع‌تر شما را به مقصدتان می‌رساند! منظورمان سایتی است که به دنبال آن هستید. اما بعضی وقت‌ها این دفترچه درست کار نمی‌کند و نیاز است که آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. برای این کار یک روش ساده به شما معرفی کردیم تا در کمترین زمان کش DNS ویندوز یا مک خودتان را خالی کنید. اگر سوالی در این مورد دارید کامنت بگذارید و بپرسید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید