30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
نحوه محاسبه وزن انواع تیرآهن

نحوه محاسبه وزن انواع تیرآهن

0

تیرآهن، بخش اصلی بدنه سازه‌های فلزی را تشکیل می‌دهد. این محصول، علاوه بر ساختمان‌سازی، در تولید ماشین‌آلات سنگین صنعتی مانند جرثقیل یا قطعات عظیم کارخانه‌ای استفاده می‌شود.

به همین علت، وزن انواع تیرآهن موجود در بازار فاکتور بسیار مهمی برای خرید این محصول است. هرچه وزن تیرآهن سبک‌تر و مقاومت آن بیشتر باشد، انتخاب بهتری برای استفاده در سازه‌ها و صنایع خواهد بود. به همین دلیل آشنایی با نحوه محاسبه وزن انواع تیرآهن،‌ می‌تواند در خرید این محصولات بسیار مفید باشد.

اهمیت وزن تیرآهن در کاربرد آن

تیرآهن‌ها، نقشی اساسی در استحکام سازه دارند. این مقاطع فولادی، در سایزها و وزن‌های مختلف تولید می‌شوند. وزن سنگین تیرآهن، موجب فشار به پایه‌های سازه و در نتیجه،‌ کاهش عمر ساختمان خواهد شد. به همین دلیل، تولیدکنندگان همواره در تلاش هستند که در عین حفظ استحکام، وزن محصولات فولادی را تا حد ممکن کاهش دهند. کاهش وزن تیرآهن، می‌تواند روی موارد زیر موثر باشد:

  • افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای تنشی مانند زلزله و طوفان
  • کاهش قیمت تمام شده محصول به دلیل تاثیر مستقیم وزن بر قیمت
  • ساده شدن فرآیند تعمیر و یا حتی تخریب سازه در آینده
  • حمل و نقل آسان‌ و استفاده سریع در فرآیند ساخت و ساز

برای بررسی وزن انواع تیرآهن و انتخاب بهترین مورد متناسب با کاربرد موردنظرتان، می‌توانید از سایت آهن اسپات کمک بگیرید. این سایت، انواع تیرآهن برای کاربردهای مختلف را به مشتریان ارائه می‌دهد. بهتر است بدانید که تیرآهن‌ها به جز ساختمان‌سازی، کاربردهای دیگری هم دارند. از این محصولات، می‌توانیم برای ساخت ماشین‌آلات صنعتی استفاده کنیم.

در این کاربرد نیز سبکی وزن محصول بسیار اهمیت دارد و می‌تواند باعث کارایی بهتر ماشین‌آلات شود. در کاربردهایی نظیر باربری، سنگین بودن ماشین‌آلات به چرخ‌ها فشار می‌آورد، به همین دلیل بهتر است تا حد ممکن بر اساس استانداردها آن را سبک‌سازی کنیم.

انواع تیرآهن موجود در بازار

تیرآهن‌ها به تناسب کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. تیرآهن‌ها در دو نوع کلی I و H در بازار موجود هستند. تیرآهن نوع I، بال‌های کوچک‌تری دارد و عموما سبک‌تر است. در عوض تیرآهن نوع H، وزن بیشتری دارد. به طور عام، در بازار ایران ۴ نوع تیرآهن متداول‌ است:

  •  IPE یا بال موازی
  •  HEA یا هاش سبک
  •  HEB یا هاش سنگین
  •  CPE یا لانه زنبوری که طی فرآیندی از تیرآهن IPE ساخته می‌شود.

تمامی این انواع، توسط کارخانجات مختلف تولید می‌شوند. بهتر است بدانید که وزن تیرآهن، بسته به تولیدکنندگان آن می‌تواند متفاوت باشد، اما تمامی این تولیدکنندگان، پیرو جدول اشتال وزن تیرآهن هستند. تمامی تیرآهن‌هایی که در آهن اسپات خرید و فروش می‌شوند، بر اساس استانداردهای این جدول تولید شده اند. شما می‌توانید برای خرید این محصولات، به Ahanspot.com مراجعه کنید.

نحوه محاسبه وزن تیرآهن

راه‌های زیادی برای محاسبه وزن تیرآهن‌های مختلف وجود دارد. یکی از این راه‌ها، این است که هنگام خرید محصول، وزن آن را با ترازوهای مخصوص اندازه‌گیری کنید. اما اگر بخواهید پیش از خرید و ساخت سازه، وزن تیرآهن به کار رفته در ساختمان را محاسبه کنید، باید از چه روشی استفاده کنید؟

در صورت نیاز به استعلام وزن و قیمت دقیق تیرآهن‌های کارخانجات مختلف، می‌توانید به سایت آهن اسپات مراجعه کنید و از بخش کارخانه‌ها، اطلاعات محصولات هر کارخانه را مشاهده کنید. در صورت نیاز، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت روز آهن در Ahanspot با کارشناسان در تماس باشید. اما روش‌های دیگری برای محاسبه وزن تیرآهن هم وجود دارد:

۱- استفاده از فرمول محاسبه وزن تیرآهن

یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای برآورد وزن تیرآهن‌های مختلف، این است که از فرمول‌ها برای تعیین وزن استفاده کنید. اگرچه این روش کمی زمان‌بر است، اما می‌تواند بسیار دقیق‌تر از سایر روش‌ها عمل کند. به همین دلیل روش منتخب مهندسان سازه برای برآورد وزن نهایی ساختمان پیش از شروع به کار، همین روش است. برای این کار طبق روش زیر عمل کنید:

با این فرمول می‌توانید وزن تمام تیرآهن‌های موجود در بازار به جز تیرآهن لانه زنبوری را محاسبه کنید. برای اینکه وزن تیرآهن لانه زنبوری مشخص شود، باید از فرمول زیر استفاده کنید:

ابتدا سایز تیرآهن لانه زنبوری را تقسیم بر ۱.۵ کنید تا سایز تیرآهن معمولی که برای ساخت آن استفاده شده است به دست آید. به عنوان مثال، تیرآهن لانه زنبوری از تیرآهن معمولی و سپس با استفاده از فرمول بالا یا به کمک جدول وزنی، وزن تیرآهن معمولی به دست آمده را تعیین کنید. در نهایت، طول تیرآهن لانه زنبوری را در وزن به دست آمده ضرب می‌کنیم تا وزن نهایی به دست آید.

۲- محاسبه وزن تیرآهن با جدول اشتال وزنی

یکی دیگر از راه‌های تعیین وزن تیرآهن،‌ این است که از جدول‌های ثابت وزنی، مشهور به جدول اشتال استفاده کنید. برای استفاده از این روش، به مقادیری مختلفی نیاز دارید که در تصویر مشاهده می‌کنید:

با توجه به مقادیری که می‌بینید، می‌توانید از جدول‌های زیر برای تعیین وزن انواع تیرآهن در ابعاد مختلف استفاده کنید:

وزن تیرآهن IPE

وزن تیرآهن HEA

وزن تیرآهن HEB

با استفاده از این جدول‌ها، می‌توانید وزن تیرآهن موردنظرتان را به راحتی پیدا کنید. پس از بدست آوردن وزن تیرآهن به راحتی میتوان قیمت حدودی آن را محاسبه نمود. برای راحتی کار شما میتوانید وارد وبسایت آهن اسپات شوید و استعلام قیمت تیرآهن 12 ( ahanspot.com/cat/beam/12t/ ) و سایر سایزهای تیرآهن را مشاهده نمایید.

استعلام قیمت تیرآهن بر اساس وزن

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت تیرآهن، وزن آن است. بهتر است پیش از خرید تیرآهن، وزن تیرآهن‌های مورد نیازتان را با کمک روش‌هایی که نام بردیم محاسبه کنید. پس از این کار، وارد سایت آهن اسپات شوید و از بخش محصولات، تیرآهن را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید قیمت تمامی تیرآهن‌های موجود در بازار را در جدول‌های منظم مشاهده کنید و برای خرید تیرآهن از Ahanspot، اقدام نمایید. در صورتی که هنگام خرید نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، می‌توانید با کارشناسان سایت تماس بگیرید تا خرید بهتری را ترجمه کنید.

نتیجه‌گیری

وزن تیرآهن، فاکتوری مهم و موثر برای ساخت سازه‌ها است. این موضوع، نه تنها بر قیمت نهایی تیرآهن تاثیر دارد، بلکه می‌تواند روی استحکام سازه و مقاومت آن در برابر حوادث مختلف هم تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید پس از محاسبه وزن با روش فرمول وزنی یا استفاده از جدول اشتال، وارد سایت آهن اسپات شوید و تیرآهن مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید