30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
آموزش بهینه‌سازی تجربه کاربری (UX)

آموزش بهینه‌سازی تجربه کاربری (UX)

0

برای جذب کاربران بیشتر، یک سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که کاربر بتواند به‌ راحتی اطلاعات موردنیازش را در سایت بیابد؛ در واقع یعنی تجربه خوبی در استفاده راحت از سایت داشته باشد.

برای اینکه سایت شما تجربه کاربری یا user experience _که UX نیز نامیده می‌شود_ خوبی داشته باشد، باید همه‌چیز در آن ساده و منظم باشد تا کاربران بعد از ورود به وب‌سایت، سردرگم نشوند.

یک کاربر تنها 3 ثانیه در وب‌سایت شما جستجو می‌کند تا آنچه را که می‌خواهد را بیابد و بعد از این زمان، اگر مطلب موردنظر خود را پیدا نکرد، سایت را ترک خواهد کرد.

این یعنی یک سایت باید تجربه کاربری ایجاد کند تا کاربر را جذب نماید. چنانچه غیر از این باشد و کاربر نتواند نیازهای خود را در سایت بیابد، بلافاصله از سایت خارج شده و سراغ سایت دیگری خواهد رفت.

بنابراین اگر برای بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت‌تان اقدامی نکنید، در واقع در کسب‌و‌کارتان از رقبا، باز خواهید ماند. حالا برای اینکه بدانید سایت شما تجربه کاربری خوبی دارد یا خیر، باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا وب‌سایت شما کاربر محور است یا برای کاربر ارزش قائل است؟
  • آیا امکانات وب‌سایت به سادگی برای کاربر قابل استفاده است؟
  • آیا وب‌سایت به درستی کاربر را به آنچه که نیاز دارد، هدایت می‌کند؟
  • آیا محتوای وب‌سایت، کاربر را جذب می‌کند؟
  • آیا استفاده از وبسایت شما برای کاربر خوشایند است؟

حتماً اکنون از خودتان می‌پرسید، چگونه می‌توان همه این قابلیت‌ها را در وب‌سایت پیاده‌سازی نمود؟ برای بهینه‌سازی تجربه کاربری باید یک سری نکات در سایت رعایت شود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

چگونه تجربه کاربری خود را بهینه‌سازی نماییم؟

همان‌طور که گفته شد، استفاده از سایت باید تجربه خوبی را برای کاربر رقم بزند. بنابراین طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند به‌راحتی هر آنچه را نیاز دارد در سایت بیابد، بدون اینکه احساس سردرگمی نماید.

البته برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب علاوه بر اینکه باید طراحی خوبی در سایت پیاده کرد، باید محتوا، نوع فهرست بندی مطالب و بسیاری موارد دیگر را نیز بهینه‌سازی نماید.

مهم‌ترین نکاتی که در این راستا می‌توان رعایت کرد عبارت‌اند از:

1. سایت خود را ساده و قابل فهم طراحی کنید؛

برای بهینه‌سازی تجربه کاربری، سایتتان را منظم و خلوت کنید. داشتن یک ظاهر ساده و تمیز علاوه بر اینکه توسط کاربر به‌راحتی قابل فهم است، حس خوبی نیز به وی می‌دهد. در مقابل، شلوغی یک وب‌سایت باعث سردرگم شدن کاربران خواهد شد.

از آنجا که اغلب کاربران با جستجو سؤال خود در گوگل یا با کلیک روی لینکی که ذهنشان را درگیر کرده است، به وب‌سایت شما وارد شده‌اند، تمایل دارند تا بلافاصله بعد از ورود به سایت پاسخ سؤالشان را بیابند. یادتان باشد آن‌ها به دنبال خلاقیت شما در طراحی سایت نیستند.

2. محتوایی برای وب‌سایت خود انتخاب کنید که قابلیت تعامل با کاربر را داشته باشد؛

استفاده از محتوای تعاملی مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند. برای این منظور می‌توانید ویدئوها، بازی‌ها و سرگرمی‌های متفاوت برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید.

اگر آموزش تولید محتوا ندیده‌اید و یا وقت آن را ندارید، حتما کار تولید محتوای خود را به افراد متخصص در زمینه محتوا بسپارید تا کاربران را بیشتر با سایت و محتوای آن، درگیر نمایید.

در تصویر زیر به خوبی رابطه بین تولید محتوا و تجربه کاربری، نمایش داده شده است.

مدیریت پیام‌های دریافتی؟! تعامل با مشتری را جدی بگیرید !حتما بخوانید: مدیریت پیام‌های دریافتی؟! تعامل با مشتری را جدی بگیرید !

3. در صفحات وب‌سایت خود از رنگ‌های جذاب و تأثیرگذار استفاده کنید؛

روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی وب‌سایت یک فاکتور بسیار مهم محسوب می‌شود. هر رنگ حس خاصی را به کاربر القا می‌کند.

برای مثال اگر از رنگ‌های بنفش و ارغوانی استفاده کنید، زیبایی و هوشمندی را به مخاطب خود انتقال می‌دهید و اگر از رنگ نارنجی یا صورتی استفاده کنید، کاربر حس انرژی و اعتمادبه‌نفس را از شما دریافت خواهد کرد.

پس با توجه به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، رنگ غالب سایت‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که احساس مناسبی را به کاربران انتقال دهد.

4. از دریافت اطلاعات شخصی و غیرضروری از کاربران، اجتناب نمایید؛

حتما در نظر داشته باشید، دریافت اطلاعات شخصی در سایت‌ها از نظر کاربران، امن نیست و معمولاً آنها از انجام این کار امتناع می‌کنند.

بنابراین از دریافت اطلاعات غیرضروری، در قالب فرم، اجتناب نمایید تا کاربران حس ناخوشایندی نداشته باشند. ستون‌های غیرضروری در فرم‌های ثبت‌نام وب‌سایت را حذف کنید و تا جایی که می‌توانید فرآیند ثبت‌نام را ساده نمایید.

5. از تصاویر متحرک و انیمیشن‌های ساده و جذاب در وب‌سایت خود استفاده کنید؛

استفاده از تصاویر متحرک و انیمیشن‌های ساده و جذاب هم موجب لذت کاربران در استفاده از وب‌سایت شما می‌شود و هم پیدا کردن مسیر را برای آن‌ها آسان می‌کند.

البته باید توجه داشت که تصاویر متحرک نباید پیچیده باشد که کاربر را گمراه کند، بنابراین برای افزایش درک و توجه کاربر، تصاویر و انیمیشن‌ها باید تا حد امکان ساده قابل فهم باشند.

6. هوشمندانه لینک دهید؛

درج لینک در وب‌سایت‌، کاربر را تشویق می‌کند تا به مطالب دیگر سایت نیز دسترسی داشته باشد.

وقتی کاربر با عبارتی مواجه می‌شود که به صفحه دیگری از سایت لینک شده، احتمالاً روی لینک کلیک می‌کند و به صفحه جدیدی منتقل می‌شود تا اطلاعات بیشتری درباره آن کسب نماید.

بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت خود را به "نوین" بسپارید

شما به عنوان یک مدیر، باید بیشتر وقت خود را بر روی توسعه و پیشرفت کسب‌و‌کارتان بگذارید. هرچند ممکن است توانایی بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت را داشته باشید، اما تصور کنید اینکار چه مدت طول می‌کشد؟! و چه مقدار بازدهی خواهد داشت؟!

اما می‌توانید بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت خود را به آژانس‌های معتبر بسپارید و خود بر روی سایر جوانب توسعه کسب‌و‌کارتان تمرکز کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ نوین با تیم پشتیبانی حرفه‌ای و مشاوره کسب‌و‌کار، گام به گام تا رسیدن به اهداف تجاری‌تان در کنار شما خواهد بود.

این آژانس علاوه بر ارائه خدمات بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت، مجموعه کاملی از خدمات دیجیتال مارکتینگ همچون طراحی سایت، فروشگاه اینترنتی و اپلیکیشن، تبلیغات در گوگل، رپورتاژ خبری، تبلیغات کلیکی و بنری، سئو و بهینه‌سازی سایت و... را در قالب استراتژی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی، به صاحبان مشاغل ارائه می‌دهد تا کسب و کار خود بهبود بخشند.

اگر می‌خواهید از رقیبان خود پیشی بگیرید و کسب و کار خود را به سرعت توسعه دهید، همین حالا با با مراجعه به وبسایت نوین به آدرس www.novin.com و یا تماس با شماره 63404-021 داخلی 3، با بهره‌گیری از تجربیات متخصصان دیجیتال مارکتینگ نوین، خوش بدرخشید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید