30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
آموزش کامل کانفینگ مودم + نکات مهم

آموزش کامل کانفینگ مودم + نکات مهم

44

چه تعداد از کارهای شخصی‌، اداری و روزمره با استفاده از اینترنت سریع‌تر انجام می‌شود؟ چقدر به خرید آنلاین، پرداخت اینترنتی و انجام امور روزمره از همین طریق عادت کردیم؟ همین روند روبه‌رشد استفاده از اینترنت باعث شد تا افراد مختلف بخواهند با هر سطح دانشی که از کامپیوتر دارند، درباره کانفینگ مودم یا همان راه‌اندازی مودم بیشتر بدانند.

جالب است بدانید، بر اساس آمار از هر ۱۰ خانه، ۵ خانه مجهز به مودم شهری هستند. این روزها اینترنت فقط برای جستجو در گوکل نیست. تقریباً همه شهروندان برای خرید آنلاین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پرداخت قبض و ... از اینترنت استفاده می‌کنند. لازمۀ استفاده از اینترنت هم خرید مودم و آموزش کانفینگ مودم یا همان راه‌اندازی دستگاه است.

در بازار مودم‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی پیدا می‌شوند. برای همین می‌خواهم در مورد چند مودم معتبر و مطرح توضیح دهم. در این مقاله نحوه کانفیگ مودم برندهای مختلف را آموزش می‌دهم. به نکات مهم اشاره خواهم داشت. البته هر برند تقریباً تنظیمات مشخص خودش را دارد اما کلیت تنظیمات مودم‌ها شبیه یکدیگر است.

چراغ‌های مودم چه چیزی را نشان می‌دهند؟

همین اول بحث کانفینگ مودم باید با چراغ‌های دستگاه آشنا شویم. مودم‌ها شکل متفاوتی دارند اما ویژگی اصلی‌شان مشابه است. این ویژگی داشتن چند چراغ روی دستگاه است. یادتان باشد که باید نسبت به روشن یا خاموش بودن این چراغ‌ها حساس باشید. در صورت نیاز سالم بودن دستگاه یا جریان برق را از همین طریق چک کنید. اما هر چراغ نشانه چه چیزیست؟

چراغ‌های مودم چه چیزی را نشان می‌دهد؟چراغ power

این چراغ نشان‌دهنده روشن یا خاموش بودن مودم است. چراغ پاور باید مداوم روشن باشد. اگر این چراغ چشمک‌زن بود یا روشن نمی‌شد، اتصال برق را چک کنید. روشن نبودن چراغ یعنی برق به دستگاه نمی‌رسد. برای رفع مشکل باید اول اتصالات پریز و برق را بررسی کنید. اگر مشکلی نبود آداپتور و محل اتصالش را حتما چک کنید تا از سالم بودن جریان برق مطمئن شوید.

چراغ Status ،Link یا ADSL

این چراغ در مودم‌ها ممکن است با یکی از سه نام بالا باشد. چراغ Status ،Link یا ADSL نشان‌دهندۀ ارتباط فیزیکی مودم یا روتر با مرکز مخابرات است. اگر این چراغ چشمک‌زن باشد، احتمالاً اتصالات تلفنی برقرار نیست یا درگاه اتصالات خراب است. پس پریز تلفن را بررسی کنید تا مشکل فیزیکی نباشد.

چراغ اینترنت (Internet)

این چراغ با هر بار چشمک نشان می‌دهد که مودم در حال ارتباط با شبکه جهانی اینترنت است. اگر این چراغ خاموش باشد، مشکل را حتماً از شرکت  خدمات اینترنت خود پیگیری کنید. شرکت خدمات اینترنت شما در صورت بروز مشکل آن را پیگیری می‌کند. اختلال اینترنت را به شما خبر دهد و مشکلات مودم را بررسی می‌کند.

چراغ LAN و چراغ Wireless

مودم و یا روتر به تعداد پورت‌های LAN چراغ هم دارد. این چراغ‌ها اتصالات مودم با لپ تاپ یا کامپیوتر را فراهم می‌کند. روشن بودن ممتد نشان کارکرد کامل و اتصال مودم به دستگاه است. چراغ وایرلس در کنار کابل، نشان کارایی امواج وایرلس مودم است. این چراغ اگر چشمک‌زن شود، نشان کارکرد آنتن و فرستنده امواج وای فای مودم است. ولی اگر خاموش باشد، احتمالاً بخاطر خرابی فیزیکی یا خاموش شدن فرستنده وایرلس است.

راهنمای تنظیمات مودم تی پی لینک/TP-Link

کانفینگ مودم را با تنظیمات تی پی لینک شروع می‌کنیم. اول اتصالات فیزیکی و چراغ‌ها را بررسی کنید. از سالم بودن مودم مطمئن شوید. بعد سراغ تنظیمات نرم افزاری بروید. مرورگر را باز کنید و آدرس آی پی : 192.168.1.1 را وارد کنید.

کانفینگ مودم تی پی لینکدر این پنجره نام کاربری و رمز عبور را بنویسید. اگر نام کاربری و پسورد را قبلاً تغییر نداده باشید، باید برای هر دو کلمه admin را بنویسید. البته شاید نام کاربری و رمز عبوری پیش‌فرض چیز دیگری مثل عدد 1234 یا … باشد. برای همین حتماً دفترچه راهنما یا پشت را بخوانید. بعد از ورود در این بخش روی گزینه Quick Start کلیک کنید.

کانفینگ مودم تی پی لینکدر صفحۀ جدید روی RUN WIZARD بزنید و سپس روی گزینه Next کلیک کنید. در صفحۀ جدید مطابق عکس، منطقه زمانی را "تهران" انتخاب کنید.

 

کانفینگ مودم تی پی لینک

سپس از بین گزینه‌های موجود تیک گزینه PPPoE/PPPoA را بزنید و روی Next کلیک کنید.

ورود نام کاربری و رمز عبور برای تنظیمات

در این صفحه، نام کاربری و رمز عبور را که از شرکت خدمات اینترنت گرفتید، وارد کنید. در کنار نام کاربری و رمز عبور دو باکس VPI و VCI را نیز می‌بینید. معمولاً مقادیر این دو پارامتر در کشور ما به ترتیب 0 و 35 است. اگر این دو عدد در انتها به شما خروجی نداد، بهتر است با شرکت خدمات دهنده اینترنت  تماس بگیرید. در بخش Connection Type هم باید گزینه PPPoE LLC را انتخاب کنید.

تنظیمات مودم تی پی لینک

صفحۀ جدید تنظیمات وایرلس است. گزینه Access Point را فعال کنید و دایره Activated را علامت بزنید. در مقابل باکس SSID نام وایرلس را انتخاب کنید. این همان نامیست که به بقیه نشان داده می‌شود. گزینه Broadcast SSID برای مخفی بودن وایرلس است. یعنی فقط به دستگاه‌هایی نشان داده ‌شود که قبلاً به آن وصل شده باشند.

مزایای کم تر شناخته شده بازاریابی و تبلیغات پیامکیحتما بخوانید: مزایای کم تر شناخته شده بازاریابی و تبلیغات پیامکی

در بخش Authentication Type هم باید سیستم رمزگذاری را انتخاب کنید. WEP و WPA/WPA2 و WPA-PSK/WPA2-PSK گزینه‌های مختلف این بخش هستند. با انتخاب گزینه موردنظر، روی Next کلیک کنید.

تعیین یا تغییر رمز مودم

بعد از کلیک روی گزینه Next، باکس Pre Shared Key نمایش داده می‌شود. در این قسمت باید رمز وایرلس را وارد کنید. از اعداد قابل حدس، عبارات کوتاه، تاریخ تولد، عبارات آسان مثل 1234 و … استفاده نکنید. عبارات طولانی مثل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علامت‌هایی مثل * و # و … را برای مناسب کنید.

بعد از تغییر رمز، روی Next کلیک کنید تا مودم ریستارت شده و با تنظیمات جدید دوباره روشن شود. کانفینگ مودم تی پی لینک در این مرحله به پایان می‌رسد.

تنظیمات تی پی لینک

نحوه کانفینگ مودم دی لینک/D-Link

بخش دوم آموزش کانفینگ مودم نوبت مودم دی لینک است.برای شروع مثل مودم قبلی، تنظیمات و اتصالات مودم را چک کنید. اگر برق وصل است، وارد مرورگر شوید. به آدرس 192.168.1.1 بروید. در قسمت نام کاربری و رمز عبور، کلمه admin را بنویسید. اگر پیغام خطا داد، دفترچه راهنمای تنظیمات را بخوانید. نام کاربری و رمز پیش‌فرض را وارد کنید. بعد از ورود، روی گزینه Setup Wizard کلیک کنید.

تنظیمات دی لینک

در صفحۀ جدید، که خوشامدگوییست، روی گزینه Next کلیک کنید.

تغییر رمز و تنظیمات

در صفحه جدید می‌توانید رمز عبور را تغییر دهید. اگر هم تغییر رمز نمی‌خواهید، روی Skip کلیک کنید.

در این صفحه کشور سرویس‌دهنده اینترنت را انتخاب کنید. اگر کشور ایران و نام شرکت ISP را پیدا نکردید، نگران نباشید. از هر دو لیست گزینه Others را انتخاب کنید.

تنظیمات دی لینک

مثل مودم تی پی لینک، پارامترهای VPI و VCI را به ترتیب 0 و 35 وارد کنید. در اکثر شرکت‌های ISP ایران این دو عدد ثابت و همان 0 و 35 هستند. در بخش Connection Type گزینه PPPoE LCC را انتخاب کنید. در نهایت روی گزینه Next کلیک کنید.

تنظیمات دی لینک

در این بخش باید نوع اتصال خود را مشخص کنید. روی گزینه اول یعنی PPPoE/PPPoA بزنید و بعد روی Next کلیک کنید.

در این صفحه نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری را مجدد وارد کنید. تبریک می‌گوییم! کانفیگ مودم D-Link را با موفقیت انجام دادید!

آموزش کانفیگ مودم هواوی/Huawei

کانفینگ مودم هواوی را با بررسی سالم بودن مودم شروع کنید. آی‌پی 192.168.1.1 را در مرورگر بنویسید. در این صفحه نام و کلمه عبور را admin وارد کنید. روی گزینه login زده و وارد شوید

تنظیمات هواوی

قدم‌به‌قدم تنظیمات هواوی

در صفحۀ جدید، از سمت چپ، گزینه Basic و سپس WAN را انتخاب کنید. اعدادی که باید در بخش VPI/VCI وارد کنید را از ارائه‌دهنده سرویس بپرسید. از قسمت Connection Type گزینه PPPOE را انتخاب کنید. در بخش Username و Password، نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. روی گزینه Submit بزنید و وارد صفحه بعدی شوید.

موثرترین شعار انتخاباتی برای انتخابات مجلس 1402حتما بخوانید: موثرترین شعار انتخاباتی برای انتخابات مجلس 1402

کانفینگ مودم هواویحالا روی WLAN کلیک کنید. از قسمت SSID نام دلخواه برای وای فای را وارد کنید. برای رمز جدید هم از بخش Security، گزینه WPA2-PSK را انتخاب کنید. در قسمت WPA pre-shared Key، رمزی که باید کاربران هنگام وصل شدن وارد کنند را مشخص کنید. این رمز باید 8 حرف یا بیشتر باشد.

در نهایت برای اتمام کار، روی Submit کلیک کنید. کانفینگ مودم هواوی شما به همین راحتی انجام شد.

نحوه کانفیگ مودم زایکسل/Zyxel

برای شروع کانفینگ مودم زایکسل، 192.168.1.1 را در مرورگر جستجو کنید. در صفحه زیر، کلمه عبور را به‌صورت پیش‌فرض admin بنویسید و Login را بزنید.

کانفینگ مودم zyxelدر صفحه بعد، گزینه Go to Advanced Setup را انتخاب کنید. روی گزینه Apply بزنید و صفحۀ بعد بروید.

در صفحه جدید، از سمت چپ، گزینه WAN را انتخاب کنید. Encapsulation را روی PPPoE بگذارید. نام کاربری و کلمه عبوری که از شرکت خدمات‌دهنده اینترنت دریافت کردید را وارد کنید. اعداد مربوط به VPI و VCI را هم باید از شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت بپرسید. در آخر روی Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

از سمت چپ و قسمت Network، گزینه Wireless Lan را انتخاب کنید. در بخش Network Name-SSID نام شبکه وای فای را به دلخواه وارد کنید. برای افزایش امنیت شبکه، رمز عبوری طولانی و غیرقابل‌حدسی را انتخاب کنید. برای این کار از بخش Security Mode، گزینه WPA-PSK را انتخاب کنید. در کادر Pre-Shared Key، رمز عبوری را که 8 حرف یا بیشتر باشد، وارد کنید.

در نهایت گزینه Apply را انتخاب کنید تا کانفینگ مودم زایکسل کامل شود.

کانفینگ مودم Zyxel

روش کانفیگ مودم مخابرات/آشنای اول

برای کانفینگ مودم آشنای اول مخابرات اول آی‌پی 192.168.1.1 را وارد کنید. در کادر ظاهر شده، نام کاربری و رمز عبور را بنویسید. در بالای صفحه روی Network کلیک کنید. سپس از ردیف پایین WAN را انتخاب کنید. اعداد مربوط به قسمت‌های VPI و VCI را از شرکت مخابرات خود بپرسید و در باکس مربوطه بنویسید.

از قسمت Channel Mode گزینه PPPoE را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه می‌توانید، نام کاربری و رمز عبوری که از شرکت مخابرات دریافت کردید را وارد کنید. در نهایت گزینه Add را از پایین انتخاب کنید.

مودم مخابراتبرای انجام تنظیمات وای فای، از تب Network، گزینه WLAN را انتخاب کنید. از منوی سمت چپ روی Basic کلیک کنید. در کادر SSID می‌توانید نام شبکه بی‌سیم را بنویسید. در نهایت روی Apply Changes کلیک کنید.

حالا برای افزایش امنیت و تغییر پسورد از منوی سمت چپ، گزینه Security را انتخاب کنید. از قسمت Encryption روی WPA2 بزنید. در کادر Pre-Shared Key، رمز دلخواه را که از 8 حرف یا عدد بیشتر است، وارد کنید. در نهایت برای ذخیره شدن کانفیگ مودم مخابرات روی Apply Changes کلیک کنید.

آموزش کانفیگ مودم تندا/Tenda

آخرین آموزش کانفینگ مودم برای دستگاه تندا است. برای شروع تنظیمات اول مودم را با کابل LAN به کامپیوتر وصل کنید. آدرس 192.168.0.1 را در مرورگر بنویسید. برای ورود روی Enter کلیک کنید.

روز عبور و نام کاری مودم تندا به‌صورت پیش‌فرض admin است. بعد از نوشتن نام کاربری و رمز عبور روی ok کلیک کنید. در ضفحه جدید روی گزینه Advanced بزنید.

در پنجره جدید، از سمت چپ روی Internet Connection Setup کلیک کنید. نوع Internet Connection Type بر روی حالت PPPoE باشد. سپس نام کاربری و پسوردی که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت به شما اعلام کرده را وارد کنید. با اسکرول صفحه به سمت پایین، مطابق تصویر روی OK کلیک کنید.

نکات سرمایه گذاری موفق + آنچه در بازار سرمایه نباید فراموش کنید!حتما بخوانید: نکات سرمایه گذاری موفق + آنچه در بازار سرمایه نباید فراموش کنید!

کانفینگ مودم تندادر صفحۀ جدید گزینه وایرلس را انتخاب کنید. از منو سمت چپ گزینه Wireless Security را انتخاب کنید. در قسمت SSID نام مودم را انتخاب کنید. از Security Mode گزینه WPA-PSK/WPA2-PSK  را انتخاب کنید. همچنین از قسمت Security Key هم می‌توانید رمز عبور را عوض کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید. مودم شما به آسانی راه‌اندازی شد و حالا قابل استفاده است.

جمع‌بندی

تا اینجا با نحوه کانفینگ مودم ‌در مدل‌های مختلف آشنا شدیم. تقریباً نحوه کانفینگ در مدل‌های مختلف یکسان است. فقط یادتان باشد که رمز عبور را بعد از ورود عوض کنید. حتماً نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض را از شرکت ارائه‌دهندۀ خدمات اینترنت بپرسید و بعد پسوردی با بیش از 8 حرف (ترکیب اعداد، حروف و کاراکتر) انتخاب کنید.

تقریباً تمام کارهای زندگی روزمره با کمک اینترنت انجام می‌شود. پرداخت قبوض، شرکت در کلاس آنلاین، خرید مایحتاج روزمره و حتی تماشای فیلم با اینترنت امکان پذیرست. برای همین هرکسی باید به خوبی با راه‌اندازی انواع مودم یا به اصطلاح نحوه کانفینگ مودم آشنا باشد. در صورتی که در این مورد نیاز به راهنمایی دارید، در انتهای متن برایمان بنویسید. برای مشاوره تلفنی با مشاوران ملی پیامک هم می‌توانید با 02163404 تماس بگیرید.

 

 

 

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید