30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
هاست (Host) یا فضای میزبانی چیست؟

هاست (Host) یا فضای میزبانی چیست؟

1

اگر به فکر ایجاد کسب‌و‌کار آنلاین و یا توسعه بیزینس‌تان هستید، حتما با کمی تحقیق متوجه شده‌اید که برای محقق شدن این کار، نیاز به طراحی و راه‌اندازی یک وبسایت با رعایت اصول سئو دارید.

البته برای انجام هرکاری باید مقدمات آن را فراهم نمایید و ایجاد وبسایت نیز از این قائده مستثنی نیست.

یکی از ملزومات مورد نیاز برای ساخت وبسایت، "هاست" یا فضای میزبانی است. حتما با شنیدن کلمه "هاست" با خود فکر می‌کنید که مسیر پیچیده‌ای را برای ایجاد وبسایت در پیش خواهید داشت.!

اما باید بگوییم، در واقع اینطور نیست و این اطمینان را به شما می‌دهیم که با خواندن این مقاله، ذهنیت شما نسبت به این موضوع، به کلی تغییر خواهد کرد، پس تا پایان با ما همراه باشید...

هاست یا فضای میزبانی

برای اینکه اطلاعات و محتوای وبسایت را بر روی آن، سوار کنید تا این اطلاعات در اینترنت قابل دسترس برای مخاطبان شود، نیاز به یک فضا یا حافظه دارید، به این فضا، هاست (host) یا فضای میزبانی وب گفته می‌شود.

هاست (Host) قسمتی از سرور است، که به ازای مبلغی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این سرور همیشه و به صورت 24 ساعته به اینترنت متصل است.

سرورها وظیفه دارند، محتوای سایت‌ها را در خود نگه دارند و اطلاعاتی که شما در هر ساعت از شبانه روز در اینترنت جستجو می‌کنید را برایتان نمایش دهند.

حالا اگر اطلاعات سایت خود را در هاستی که خریداری می‌کنید، قرار دهید، وب‌سایت شما در سرتاسر اینترنت در دسترس همگان قرار می‌گیرد و مخاطبان می‌توانند با وارد کردن آدرس وبسایت‌تان در مرورگر، هر لحظه از شبانه روز وارد سایت شما شوند.

در اینجا شاید برای شما هم این سئوال پیش آمده باشد که، آیا حتماً باید برای ذخیره اطلاعات وبسایتمان، "هاست" بخریم؟! آیا حافظه کامپیوتر ما، امکان ذخیره‌سازی اطلاعات وبسایتمان را ندارد؟! در ادامه به تمام این سئوالات پاسخ خواهیم داد.

چرا باید "هاست" بخریم؟

وقتی هاست می‌خرید، در واقع با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید ، حجم دیسک و مشخصات خاصی را از یک سرور اجاره می‌کنید تا یک حساب کاربری برای ذخیره اطلاعات وبسایت‌تان به شما اختصاص داده ‌شود.

حتما با خود می‌گویید، وقتی می‌توانم از حافظه و فضای کامپیوتر خودم استفاده ‌کنم، چرا باید هزینه خرید "هاست" به سرور دهم؟!

در پاسخ باید بگوییم که این کار اصلاً ممکن نیست، چراکه سرورها با کامپیوتر شخصی شما متفاوت هستند. به چند دلیل...

1. کامپیوترهای شخصی با سخت‌افزارهای ضعیف‌ و اینترنت محدود کار می‌کنند، در صورتیکه سرور، بسیار قدرتمند، پر سرعت و با پهنای باند بالا، کار می‌کند.

2. برای اینکه سایت شما همیشه در دسترس بازدیدکنندگان باشد، لازم است که کامپیوتر شخصی خود را به صورت شبانه روزی و 24 ساعته روشن نگه دارید و به محض خاموش شدن‌ کامپیوترتان، سایت شما دیگر قابل نمایش نیست.! در صورتیکه سرور، امکان نمایش سایتتان را به صورت 24ساعته، فراهم می‌کند.

3. سرورها در شرکت‌های هاستینگ یا فروشنده "هاست"، در فضاهایی مخصوص ( اتاق‌های دیتاسنتر) نگهداری می‌شوند. در این اتاق‌ها تعداد زیادی سرور در قفسه‌ها با تاسیسات کامل قرار دارند. این سرورها به صورت 24 ساعته به برق و اینترنت متصل هستند و حتی تمهیدات لازم در زمان قطعی برق، وقوع زلزله و آتش‌سوزی و... در این فضاها، پیش‌بینی شده است.

حالا که متقاعد شدید که باید حتما "هاست" تهیه کنید، باید بدانید که "هاست" مناسب، چه ویژگی‌هایی دارد تا انتخابی مناسب داشته باشید.

"هاست" مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای آگاهی از ویژگی‌های هاست (میزبان وب)، آن‌ها را به دو دسته‌ی خصوصیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دسته‌بندی کرده‌ایم:

ویژگی‌های سخت افزاری هاست

  1. فضای هاست Disk Space
    فضای هاست مثل حجم هارد دیسک یا حافظه گوشی موبایل شماست و حجم مورد نیاز شما بستگی به سایتتان دارد.
  2. پهنای باند Bandwidth
    برای اینکه چندین کاربر به‌طور همزمان بتوانند محتوای سایت شما را ببینند، به یک هاست با پهنای باند بالا نیاز دارید.
  3. کنترل پنل Control panel
    کنترل پنل یک رابط گرافیکی، برای مدیریت هاست شماست. شرکت هاستینگ بعد از خرید "هاست"، کاربری و رمز ورود به کنترل پنل تحت وب را به شما ارائه می‌دهد.
  4. افزودن دامین Addon domain
    افزودن دامنه یا ادان دامین،امکانی است که به شما اجازه می‌دهد دامنه‌های بیشتری را در هاست خود ثبت کنید و با هر کدام از دامنه‌ها یک سایت جدید راه‌اندازی نمایید.
  5. آپ تایم Up time
    سرور باید بتواند در هر ثانیه از 24 ساعت، سایت شما را در دسترس نگه دارد.
  6. بکاپ گیری Back up
    از سرویس‌هایی استفاده کنید که بکاپ‌گیری دائم و منظم دارند. احتمال اتفاقاتی همانند مشکلات فنی، خرابی و سوختن سخت‌افزار و... همیشه وجود دارد.
    اگر شرکت هاستینگ از اطلاعات موجود روی هاست وب‌سایت شما بکاپ نداشته باشد، اطلاعاتتان در معرض نابودی کامل قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های نرم افزاری هاست

سرورها از دو سیستم عامل "لینوکس" و "ویندوز" استفاده می‌کنند. اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که عبارتند از:

  1. زبان برنامه‌نویسی
  2. سیستم‌ مدیریت محتوا
  3. کنترل پنل
  4. سرعت

باید بدانید انتخاب و استفاده از هریک از سیستم عامل‌های ذکر شده، در وهله اول به زبان برنامه نویسی سایت شما و سپس به سیستم مدیریت محتوایی که قصد استفاده از آن را دارید، بستگی دارد.

اما در شرایط برابر باید گفت، هاست "لینوکس" قابلیت‌های بیشتر و استفاده‌ راحت‌تری برای کاربر دارد.

کد پستی استان اردبیل، راهنمای کامل تبلیغات پیامکی !حتما بخوانید: کد پستی استان اردبیل، راهنمای کامل تبلیغات پیامکی !

از سایر ویژگی‌های یک "هاست" مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دیتاسنترهای مشهور
    دیتاسنترهای معروف نسبت به موارد مشابه تازه تاسیس، کیفیت شبکه و سخت افزار بهتری دارند.
  • پشتیبانی 24 ساعته
    اگر تمام ویژگی‌های هاستی که خریداری می‌کنید، مناسب باشد، ولی پشتیبانی متعهد و پاسخگویی نداشته باشد، برای رفع مشکلات خود در طول استفاده، دچار دردسر خواهید شد.
  • امنیت بالا
    سرور می‌تواند در معرض خطر حمله هکرها و یا سایر مسائل امنیتی قرار بگیرد، بنابراین باید امنیت آن، هم از جهت فیزیکی در ساختمان دیتاسنتر تامین شده باشد و هم به لحاظ نرم افزاری از بهترین فایروال، کنترل 24 ساعته سرورها توسط کارشناسان امنیت وب، محافظت از حمله‌های DOS و DDOS و سایر تمهیدات بهره‌مند باشد.

از چه شرکت‌هایی "هاست" بخریم؟

حالا که با ویژگی‌های یک "هاست" مناسب، آشنا شدید، باید برای خرید میزبان وبسایت‌تان به سراغ سایت‌های فروش هاست یا شرکت‌های هاستینگ، بروید. اما لازم است تا قبل از آن، نکته‌ای مهم و کاربردی را به شما یادآوری کنیم:

هاست ارزان، لزوماً مناسب‌ترین انتخاب برای سایت شما نیست، چراکه یک "هاست" باید هزینه‌های زیادی را متحمل شود تا تبدیل به یک هاست خوب شود.

هزینه‌هایی همچون نگهداری و تامین امنیت مرکز‌ ذخیره‌سازی اطلاعات (دیتاسنتر)، ارزان نیست و شما برای اینکه از این خدمات برای وب‌‌سایت خود استفاده کنید، باید هزینه‌ای را به شرکت هاستینگ بپردازید.

بنابراین به بسیاری از شرکت‌ها که وعدۀ هاست ارزان و حتی رایگان به شما می‌دهند، شک کنید و بدانید که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست و ممکن است با خرید هاست ارزان و یا رایگان، نه تنها پشتیبانی مناسبی از شما نشود، بلکه کیفیت سایت شما نیز اُفت کند.

برخی افراد تصور می‌کنند تنها با ایجاد وبسایت، تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای با کیفیت، تصور می‌کنند که می‌توانند از گوگل رتبه بگیرند و در صدر نتایج دیده شوند، اما متخصصین دیجیتال مارکتینگ، همواره یادآور می‌شوند که:

انتخاب یک هاست نامناسب در بسیاری موارد علت کندی یا عدم نمایش وبسایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو است و همین موضوع، عدم رضایت کاربران را در پی خواهد داشت، بنابراین انتخاب آگاهانه "هاست" برای داشتن سایتی با کیفیت و مطرح، بسیار مهم‌ است و یکی از علل موفقیت وبسایت شما خواهد بود.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
1دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • زینب

    08 اردیبهشت 1399، 17:57

    چه توضیح خوبی بود.. مرسی

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید