30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
0 تا 100 آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

0 تا 100 آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت

0

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو در حقیقت دانشی است که موجب ارتقا رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجو گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری می‌شود.

با توجه به‌سرعت رشد استفاده از اینترنت و رقابت بین کسب‌وکارها برای جذب مشتریان وفادار و حضور در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، آشنایی با سئو از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاید شما در دنیای تجارت آنلاین بی‌رقیب نباشید؛ اما قطعاً می‌توانید با یادگیری دانش سئو بهترین باشید! در این مقاله سعی داریم تا 0 تا 100 نحوه سئو و بهینه‌سازی سایت را به شما آموزش دهیم، برای داشتن یک شروع موفق با ما همراه باشید.

سئو (SEO) و بهینه‌سازی سایت

سئو مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. درواقع، سئو به مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی گفته می‌شود که با انجام آن‌ها بر روی سایت، نتایج بهتری از موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد.

ولی هدف اصلی سئو تنها موتورهای جستجو نیستند، بلکه هدف رضایت کاربران وب‌سایت نیز اهمیت هست. برای کسب نتیجه دلخواه از سئو سایت باید قبل از هر چیزی به رضایت کاربران توجه داشته داشت، چراکه گوگل سایت‌هایی را در رتبه بالای نتلیج جستجو قرار می‌دهد که به فکر کاربرانشان باشند و به رضایت آن‌ها اهمیت دهند.

عواملی مانند کیفیت محتوا، سرعت بارگذاری سایت، ظاهر سایت، پاسخ‌گویی به سؤالات کاربران ، رسپانسیو بودن سایت و... بر رضایت کاربران تأثیرگذار هستند.

همان‌طور که گفتیم سئو یکسری از تکنیک‌هایی است که موجب بهبود رتبه وب‌سایت ما در نتایج جستجوی گوگل می‌شود حالا بیایید بیشتر با این تکنیک‌ها آشنا شویم:

انواع تکنیک‌های سئو سایت

تکنیک‌های سئو سایت به سه دسته اصلی یعنی سئو کلاه‌سفید، سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم می‌شوند.

1. سئو کلاه‌سفید (سئو اخلاقی)

سئو کلاه‌سفید به مجموعه‌ای از روش‌ها گفته می‌شود که توسط خود موتورهای جستجو معرفی‌شده‌اند. این روش‌ها رتبه سایت را به‌صورت طبیعی در نتایج جستجو ارتقا می‌دهند.

بد نیست بدانید فرایند سئو کلاه‌سفید بهترین روش سئو است و البته سخت‌ترین و طولانی‌ترین روش هم هست اگر تصمیم دارید از این روش استفاده کنید باید صبور باشید.

یعنی مدت‌زمان مشخصی به‌صورت مداوم روی سایت خود کار می‌کنید، اما در عوض اعتماد گوگل را به دست می‌آورید و جایگاهتان را تثبیت می‌کنید. با سئو کلاه‌سفید برای همیشه با گوگل دوست بمانید.

2. سئو کلاه‌ سیاه

برخلاف سئو کلاه‌سفید که مطابق استانداردها و قوانین موتورهای جستجو عمل می‌کند سئو کلاه‌سیاه به دنبال راه‌های تقلبی و میانبر است تا موتورهای جستجو را فریب دهد و قوانین را دور بزند.

معمولاً سئوکارانی به دنبال این روش می‌روند که می‌خواهند راه صدساله را یک‌شبه بروند و فوراً به رتبه‌ای بالا در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو برسند.

شاید این روش برای مدت کوتاهی جواب بدهد و چند روزی در رتبه‌های اول نتایج جستجو باشید اما این روش همیشگی نیست و دیر یا زود توسط گوگل جریمه می‌شوید.

 3. سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که مغایر با قوانین موتورهای جستجو است اما هنوز به‌عنوان روش‌های کلاه‌سیاه هم نیز شناخته‌نشده‌اند.

هزینه خرید پنل اس ام اس و تبلیغات پیامکی چقدر است؟حتما بخوانید: هزینه خرید پنل اس ام اس و تبلیغات پیامکی چقدر است؟

بیشتر سئو کاران حرفه‌ای از این روش استفاده می‌کنند بنابراین اگر شما هنوز در زمینه سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با طرز کار الگوریتم‌های گوگل آشنایی ندارید بهتر است از این روش برای بالا بردن رتبه سایتتان استفاده نکنید زیرا یک حرکت اشتباه باعث می‌شود توسط موتور جستجو جریمه شوید بنابراین باید محتاطانه عمل کنید.

در ادامه شمارا با انواع سئو و روش‌هایی که بتوانید به‌صورت کاملاً اخلاقی و متناسب با استانداردهای گوگل رتبه سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا دهید آشنا می‌کنیم بیایید با یادگیری این روش‌ها جزو برترین‌ها باشیم.

آشنایی با انواع سئو سایت

سئو به دو دسته سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO) تقسیم می‌شود و هر دو دسته برای موتورهای جستجو ازجمله گوگل از اهمیت یکسانی برخوردارند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و باید برای آن استراتژی منظم و دقیقی پیاده کنید تا سایتتان ازنظر محتوایی و رتبه بهبود پیدا کند.

در ادامه در مورد سئو داخلی و سئو خارجی بیشتر صحبت خواهیم کرد و نحوه ارتباط آن‌ها را در بهبود سایت توضیح خواهیم داد.

  • سئو داخلی

به تمام‌کارهایی که بر اساس الگوریتم‌های گوگل در صفحات داخلی سایت خود باهدف بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل و افزایش ترافیک انجام می‌دهیم سئو داخلی گفته می‌شود.

در ادامه اقداماتی که برای بهبود سئو داخلی سایت باید انجام دهید را بیان می‌کنیم.

1. بهینه‌سازی آدرس (URL) تمام صفحات سایت 

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که موتور جستجوی گوگل به آن توجه می‌کند آدرس صفحات سایت است. رعایت نکات زیر برای بهینه‌سازی URL سایت اهمیت دارند:

  • آدرس سایت باید واضح و خوانا باشد؛
  • از کلمات کلیدی در داخل آدرس سایت استفاده کنید؛ (اما دقت داشته باشید در این کار زیاده‌روی نکنید)
  • از آدرس‌های طولانی استفاده نکنید؛
  • آدرس را با عنوان صفحه هماهنگ کنید؛
  • برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید؛

به این مثال توجه کنید:

https://www.novin.com/blog/what-is-seo-

https://www.novin.com/index.php?option=com_content&view=article&layout=view&id=126-

هردوی این آدرس‌ها به یک صفحه منتهی می‌شوند، اما آدرس اولی مختصر، واضح و خواناست و به تجربه کاربری و زیبایی ظاهر سایت نیز کمک می‌کند، درصورتی‌که لینک دوم بسیار طولانی و نامفهوم است.

2. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی یعنی این‌که بررسی کنید و ببینید که مخاطبان هدف شما در اینترنت به دنبال چه هستند و برای رسیدن به هدف خود چه کلماتی را جستجو می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید و یا آن‌ها را بهبود ببخشید.

3. بهینه‌سازی عنوان سئو یا Meta title

عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحه نتایج جستجوی گوگل مشاهده می‌کنید. مهم‌ترین عاملی که باعث جذب کاربران به سایت در نگاه اول می‌شود عنوان سئو است.

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا عنوان سئو را همیشه جذاب، کاربرپسند و همچنین گوگل پسند بنویسید.

  • کلمه کلیدی را در عنوان سئو به کار ببرید و سعی کنید تا حد امکان کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان سئو قرار دهید
  • از اعداد و کلمات پرقدرت در عنوان سئو استفاده کنید تا عناوین جالب‌تر شوند مانند 2019، شگفت‌انگیز، نهایی، راهنمای کامل، نقد و بررسی، قابل اجرا وغیره
  • عنوان‌های کوتاه و توصیفی بنویسید سعی کنید تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد
  • عنوان سئو را حتماً داخل تگ <H1> قرار دهید

4. بهینه‌سازی توضیحات متا (متا دسکریپشن)

توضیحات متا درواقع چکیده‌ای از محتوای سایت است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود. با رعایت نکات زیر توضیحات متا محتوای سایت خود را بهینه کنید.

  • توضیحات متا باید حداکثر 160 کاراکتر باشد
  • توضیحات متا برای هر صفحه باید منحصربه‌فرد باشد
  • حتماً از کلمات کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید

5. رعایت چگالی کلمات کلیدی

منظور از چگالی کلمه کلیدی این است که از کلمه کلیدی در محتوا چند بار استفاده‌شده است. به‌عبارت‌دیگر به نسبت تعداد کلمه کلیدی به تعداد کل کلمات محتوا چگالی کلمه کلیدی در محتوا می‌گویند. برای محاسبه تعداد کلمات کلیدی از فرمول زیر استفاده کنید:

(Nkr / Tkn * 100)

تبلیغات گسترده در پاکدشت با ارسال پیامکحتما بخوانید: تبلیغات گسترده در پاکدشت با ارسال پیامک

در این فرمول، Nkr  نشان‌دهنده تعداد تکرار یک کلمه کلیدی در متن و Tknنشانگر تعداد کل کلمات یک متن است. سعی کنید چگالی کلمه کلیدی در محتوایتان حدود 1.5 درصد باشد.

6. بهینه‌سازی تصاویر

یکی از عوامل مؤثر بر رو سرعت سایت حجم تصاویر است بنابراین با بهینه کردن حجم تصاویر سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را بهبود ببخشید شما می‌توانید از سایت Optimizilla برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت استفاده کنید.

نکته دیگری که در خصوص بهینه‌سازی تصاویر باید به آن توجه داشته باشید انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و همچنین استفاده از تگ Alt است. تگ Alt درواقع یک توضیح کوتاه در مورد تصویراست.

7. لینک سازی

لینک‌سازی در سئو داخلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. لینک‌دهی به مطالب وب‌سایت خود
    این نوع لینک دهی باعث می‌شود کاربران به سایر صفحات و مطالب مرتبط سایت منتقل شوند درنتیجه زمان بیشتری را در سایتتان سپری می‌کنند.
    علاوه بر این ربات‌های گوگل نیز می‌توانند به‌راحتی صفحات جدید و مرتبط را پیدا کنند؛ بنابراین سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب سایت خود داشته باشید.
  2. لینک‌دهی به وب‌سایت‌های معتبر دیگر
    درست است که این نوع لینک دهی باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب می‌شود اما در نظر داشته باشید که این لینک دادن به سایت‌های معتبر دیگر می‌تواند برای سایت شما نیز یک امتیاز باشد.
    چراکه  به گوگل نشان می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کرده‌اید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر و جامع‌تر از نوشتۀ سایت رقیب تولید کرده‌اید.پس دو دل نباشید و از این فرصت استفاده کنید.
  • سئو خارجی

منظور از سئو خارجی سایت کلیه اقدامات و تکنیک‌های سئویی است که در خارج از وب‌سایت خود انجام می‌دهیم تا رتبه سایتمان را در نتایج موتور جستجوی گوگل بهبود ببخشیم.

در این بخش به بررسی قسمت‌های مختلف سئو خارجی سایت می‌پردازیم.

استفاده از لینک‌سازی خارجی یا بک‌لینک

بک لینک همان لینکی است که یک سایت از سایت دیگری دریافت می‌کند. فرض کنید شما یک وب‌سایتی دارید که در آن مطلبی در مورد سئو نوشته‌اید حالا در یک سایت دیگر محتوایی در مورد سئو یا سایر موارد مرتبط با آن نوشته می‌شود که در آن از محتوای شما استفاده‌شده است.

نویسنده هم برای اینکه منبع را ذکر کند به وب‌سایت و محتوای شما لینک می‌دهد به این نوع لینک دهی در دنیای سئو بک لینک گفته می‌شود. بک لینک‌های خوب به شما کمک می‌کنند تا در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بهتری را کسب کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، اینستاگرام، تلگرام برند خودتان را به مشتریان معرفی کنید و یا این‌که در این رسانه‌ها لینک‌هایی را به مطالب سایتتان ایجاد کنید.

سخن آخر اینکه...

در این نوشتار سعی کردیم تمام مواردی که برای شروع یادگیری سئو لازم است بدانید را به شما معرفی کنیم. کسب اطلاعات در زمینه سئو و بهینه‌سازی سایت شما را در لیست برترین کسب‌وکارها ازنظر گوگل قرار می‌دهد.

فراموش نکنید اگر شما صاحب بهترین سایت ازنظر طراحی و برنامه‌نویسی باشید اما سایت شما مخاطبی نداشته باشد کمترین ارزشی نخواهد داشت. شما می‌توانید با بهینه‌سازی وب‌سایتتان در حوزه کسب‌وکار خود به برند تبدیل شوید.

اگر می‌خواهید سئو سایت خود را به‌صورت اصولی و حرفه‌ای انجام دهید تا هزینه و زمانی که صرف راه‌اندازی وب‌سایت خودکرده‌اید هدر نرود و در صدر نتایج جستجو گوگل قرار بگیرید پیشنهاد ما به شما این است که از آژانس دیجیتال مارکتینگ نوین کمک بگیرید.

متخصصان حرفه‌ای تیم نوین با بررسی، تحلیل و طراحی یک استراتژی جامع برای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت به شما کمک می‌کنند تا به جایگاه واقعی خود در دنیای تجارت آنلاین برسید.

پس همین حالا به سایت www.novin.com مراجعه کنید و از خدمات این تیم قوی درزمینه بهبود سئو سایت خود بهره‌مند شوید. شما همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و حرفه‌ای با شماره 02163404 داخلی 3، تماس بگیرید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید