30% تخفیف خرید پنل پیامکی، فقط تا 13 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
معرفی کنسول پلی‌استیشن 5 و بازی‌های نسل نهم

معرفی کنسول پلی‌استیشن 5 و بازی‌های نسل نهم

18

کنسول پلی استیشن 4 از زمان عرضه‌اش که حدود 7 سال پیش می‌شود خاطرات زیادی را برای کاربرانش ساخته است. اما دیگر وقتش رسیده که جایگاهش را به دوست تازه نفس خودش بدهد. بالاخره لحظه‌ای که همۀ ما منتظرش بودیم رسید! سونی از کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد. البته این فقط یک رونمایی خشک و خالی نبود! در این رونمایی اطلاعات سخت‌افزاری و بازی‌های مخصوص این کنسول هم مشخص شد که من در این مقاله قصد دارم این اطلاعات را بررسی کنم و دو کنسول نسل نهم و هشتم این شرکت را باهم مقایسه کنم.

مدل‌های معرفی‌شده پلی استیشن 5

سونی کنسول پلی استیشن 5 را در دو مدل معرفی کرده است. تفاوت این دو نسخه در داشتن درایو نوری است. کنسولی که درایو نوری ندارد به  پلی استیشن 5 دیجیتال معروف است. البته در ایران پیشنهاد می‌شود که نسخه درایو نوری را بخرید؛ به این دلیل که ایران تحریم است و بیشتر بازی‌های دیجیتال برای خاورمیانه در دسترس نیست.

ظاهر این کنسول نسبت به مدل‌های قبلی بزرگتر است. در واقع کنسول پلی استیشن 5 هیچ شباهتی به نسل‌های قبل از خود ندارد و فعلاً با ظاهری سفید و سیاه معرفی شده است.

مشخصات فنی و سخت افزازی پلی استیشن 5

قدرت پردازش گرافیکی پلی استیشن 5، برابر است با 10.28 ترافلاپس؛ یعنی چیزی حدود 5.5 برابر قوی‌تر از کنسول نسل هشتم خودش. موقعی که قدرت پردازنده تا این حد بالا می‌رود، معنایش این است که در نسل نهم این کنسول، شاهد گرافیک فوق‌العاده‌ای از بازی‌ها هستیم!

طبق اعلام سونی در همین رویداد اخیر، این کنسول یک پردازنده ADM شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته را دارد. لازم است تا بگویم که Ps5 قابلیت اجرای بازی‌هایی با کیفیت 8K را هم دارد که البته برای استفاده از این ویژگی باید تلویزیون یا مانیتور شما هم این قابلیت را داشته باشد.

کنسول نسل نهم سونی یک پردازنده گرافیکی رادئون دارد که کاملاَ توسط این شرکت شخصی‌سازی شده است. این پردازنده می‌تواند از Ray Tracing یا به عبارت دیگر (ردیابی اشعه‌ای) پشتیبانی کند. اگر بخواهم قابلیت Ray Tracing را در یک جمله کوتاه برایتان توضیح بدهم، باید بگویم که یک تکنیک نورپردازی است که باعث بهترشدن تصاویر و خروجی کار می‌شود و محیط بازی را حسابی شبیه دنیای واقعی می‌کند.

کنسول جدید سونی از یک رم 16 گیگابایتی GDDR6 256 بیتی پشتیبانی می‌کند که از این جهت نسبت به نسخۀ قبلی ارتقا پیدا کرده است و میتواند بازی‌های نسل نهم را خیلی خوب اجرا کند.

قابلیت دیگری که کمپانی سونی از آن پرده‌برداری کرد، فضای ذخیره‌سازی SSD با درگاه NVme است که یکی از جدیدترین درگاه‌های موجود برای این نوع از حافظه‌ها به حساب می‌آید.

پشتبانی از هارد اکسترنال با درگاه USB و درایو نوری با قابلیت اجرای بلوری با قدرت 4K UHD هم دوتا از مشخصات دیگر ps5 هستند.

پلی استیشن 5 در بخش درایو‌های صوتی حسابی گل کاشته! خودِ شرکت سونی می‌گوید که این پیشرفت را مدیون پردازنده ADM است که توانسته صدایی سه‌بعدی و خارق‌العاده ایجاد کند.

کنترلر یا دسته کنسول پلی استیشن 5دسته پلی استیشن 5

دسته پلی استیشن 5 حدود 2 ماه قبل از رونمایی کنسول جدید سونی معرفی شد. این کنترلر برخلاف نسخه‌های قبلی، نامش DualSense است و ظاهری سفیدرنگ دارد.

در این دسته ما تغییرات بزرگی را می‌بینیم؛ مثل عریض‌شدن صفحه تاچ، محل قرار‌گیری دست‌ها و تغییر قسمت پایینی که مجموعاً باعث شدند که طراحی DualSense بسیار شبیه به ایکس باکس شود.

دسته‌های جدید قابلیت جذاب Haptic Feedback را دارند که با لرزش‌های دقیق‌تر نسبت به نسخۀ قبلی خودش یعنی DualShok 4 بهترین ماجراجویی‌ها را برای شما رقم می‌زند.

مشخصه دیگر دسته پلی استیشن 5 ، Adaptive Triggers نام دارد. این قابلیت بیشتر روی دکمه‌های L2 و R2 تمرکز کرده است. حالا فایده این ویژگی چیست؟ در واقع این ویژگی باعث می‌شود که موقع انجام کار‌هایی مثل هدف‌گیری و شلیک با یک اسلحه گرم مانند کلت و... نسبت به تیرندازی با تیر و کمان، کاهش و افزایش تنش را قشنگ حس کنید. یعنی مثلاً موقعی‌که یک تیر و کمان در دست می‌گیرید، مسلماً کشیدن و نشانه‌گیری برای شخصیت اصلی سخت می‌شود؛ این مورد را شما هم کاملاً احساس می‌کنید.

وزن دسته های PS5 هم به نسبت نسخه‌های قبلی تغییر به‌خصوصی کرده و سبک‌تر شده است. دسته جدید می‌تواند شارژ بیشتری را نگه دارد و حتی یک میکروفن هم در دل آن جایگذاری شده که کاربران در حین بازی بتوانند با هم تیمی‌های خودشان صحبت کنند.

دکمه Share روی کنترلر جای خودش را به کلید Create داده است که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا محتوای گیم پلی جذابی را ایجاد کند و آن را به اشتراک بگذارد.

لوازم جانبی پلی استیشن 5

سونی در این رویداد اخیر تعدادی لوازم جانبی برای کنسول PS5 معرفی کرده است؛ از جمله یک هاب شارژ DualSense charging station، یک دوربین HD، یک هدست بی‌سیم سه بعدی و یک ریموت. البته هنوز قیمت هیچ‌کدام از این لوازم را اعلام نکرده است.

پنل پیامکی چیست؟ + مزایای استفاده از سامانه اس ام اسحتما بخوانید: پنل پیامکی چیست؟ + مزایای استفاده از سامانه اس ام اس

آیا پلی استیشن 5 از قابلیت سازگاری معکوس استفاده می‌کند؟

خب تا الان شایعات زیادی در گوشه و کنار در این مورد وجود داشت. ماجرا از این قرار است که کمپانی سونی یک پتنت جدید به ثبت رسانده و به قابلیت سازگاری معکوس در PS5 اشاره کرده است. اجرای بازی پلی استیشن 1 و پلی استیشن 3 روی کنسول نسل هشتم کار سخت و پیچیده‌ای بود ولی حالا سعی شده تا روی کنسول نسل نهم پیاده‌سازی شود. البته در رویداد سونی، فقط در مورد اجرای بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 در نسل بعدی صحبت شده است.

بازی‌های معرفی شده برای PS5

مجموعاً 25 بازی معرفی شده که در ادامه محبوب‌ترین‌شان را می‌بینید:

بازی Bridge of Spiritsبازی های پلی استیشن 5

داستان این بازی با یک کودک جادوگر شروع می‌شود که قدم به یک جنگل اسرارآمیز و دوست‌داشتنی می‌گذارد. در این ماجراجویی، جانورانی هم کنارش هستند که به‌طور کلی به این موجودات the Rot گفته می‌شود. این بازی توسط استودیو Ember Labs ساخته شده است که همراه با نسخه 5 پلی استیشن ارائه می‌شود.

بازی Ghostwire Tokyoبازی ghostwire

این بازی که انحصاری جدید پلی استیشن 5 است؛ درون‌مایه‌ای اکشن، ماجراجویی و ترسناک دارد. داستانش در شهر توکیو اتفاق می‌افتد که به‌طرز عجیبی تاریک و رمزآلود است. طی یک اتفاق، 99 درصد شهروندان از بین رفته‌اند و حالا شما باید دلیل این اتفاق را کشف کنید. Ghostwire Tokyo در سال 2021 منتشر می‌شود.

بازی Horizon Forbidden Westبازی ps5

این بازی در دو نسخه ارائه شده است. نسخه قبلی آن Horizon: Zero Dawn نام داشت. به‌خاطر استقبال زیاد گیمرها، در نسخه بعد برای کنسول نسل نهم منتشر می‌شود. داستان بازی در مورد خطری است که حیات بشر را تهدید می‌کند که شما باید راه حل دفع خطر را پیدا کنید.

بازی Resident Evil Villageبازی village

قسمت هشتم رزیدنت اویل، در یک فضای کلاسیک و روستایی با اتمسفری تاریک و ترسناک پیش می‌رود و قطعاً پر از لحظات دلهره‌آور است. Resident Evil Village به احتمال زیاد ادامه نسخه 7 خودش است. به نظر می‌رسد شرکت SEGA به جای این‌که در زمینۀ اکشن روی این بازی کار کند، فقط لحظات ترسناک این بازی را افزایش داده است.

بازی Returnalلیست بازی های ps5

یکی از بازی‌های مهیجی که در رویداد سونی معرفی شد Returnal است که در فضای بین سیاره‌ای اتفاق می‌افتد. شما در نقش یک فضانورد هستید که برای نجات خودتان در سیاره‌ بیگانه‌ای با موجودات عجیب و غریبی رو‌به‌رو می‌شود.

بازی Spider-Man Miles Moralesلیست بازی های پلی استیشن 5

بزرگترین غافلگیری سونی، بازی جدید اسپایدرمن است. این بازی در سال 2020 برای کنسول‌های نسل نهم عرضه می‌شود. بعد از رونمایی از این بازی بود که سونی اعلام کرد این نسخه کاملاً جدید است و جزو بستۀ الحاقی به حساب نمی‌آید.

تاریخ انتشار پلی استیشن 5

تاریخ انتشار کنسول پلی استیشن 5 در تعطیلات پایانی سال 2020 میلادی است؛ یعنی دی ماه 1399 . شرکت سونی رسماً اعلام کرد که حتی گسترس ویروس کرونا هم در تاریخ انتشار این کنسول هیچ تاثیری ندارد و سر موعد منتشر می‌شود.

مقایسه دو کنسول نسل نهم از دو کمپانی سونی و ماکروسافتمقایسه ps5 با ایکس باکس سری ایکس

برای اینکه بتوانیم پلی استیشن 5 را با ایکس باکس سری ایکس مقایسه کنیم، باید اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشیم. تا به این لحظه اطلاعات زیادی در مورد این دو کنسول ارائه نشده، پس ما با همین اطلاعات کم، تا جایی‌که شده از زوایای مختلف هر دو را بررسی می‌کنیم.

RAM

از نظر حافظه کوتاه مدت یا همان RAM هر دو کنسول از یک حافظه 16 گیگابایتی GDDR6 استفاده می‌کنند. تا حالا در هیچ‌کدام ار سیستم‌های گیمینگ از این نوع رم استفاده نشده نبود. البته این دو کنسول در یک نقطه با هم متفاوت هستند؛ آن هم پهنای ‌باند حافظه است. پهنای ‌باند کنسول پلی استیشن 448 گیگابایت در هر ثانیه است، در حالی‌که کنسول ایکس‌باکس 560 گیگابایت در هر ثانیه پهنای باند دارد.

CPU

یکی از قطعات مهم کنسول، مغز یا پردازنده آن است. شرکت سونی و ماکروسافت هر دو با شرکت ADM همکاری می‌کنند؛ ولی با یک تفاوت کوچک! شرکت سونی در کنسولش از فرکانس 3.5 گیگاهرتز استفاده می‌کند، در حالی‌که شرکت ماکروسافت برای کنسول ایکس‌باکس از فرکانس 3.8 گیگاهرتز استفاده کرده است.

GPU

میتوان گفت تمام فشار یک کنسول یا یک سیستم، روی کارت‌ گرافیکش است. کارت گرافیک هر دو شرکت توسط شرکت ADM ساخته می‌شود، اما این بار هم شرکت ماکروسافت برتری خاصی نسبت به سونی دارد. قدرت کارت‌ گرافیک شرکت ماکروسافت 12 ترافلوپس است (قدرت خروجی و اجراء بهتر بازی) ولی شرکت سونی کارت گرافیکی با قدرت 10.28 ترافلوپس دارد. گفتنی‌ست که هر دو کنسول می‌توانند از دو کیفیت 8K و 4K پشتیبانی کنند.

حافظه ذخیره سازی

در بخش انتقال دیتا کنسول پلی استیشن 5 با توانایی انتقال 5.5 گیگابایت بر ثانیه نسبت به کنسول ایکس‌باکس با توانایی 2.4 گیگابایت بر ثانیه برتری دارد. می‌توانیم بگوییم که این مورد یک ضعف بزرگ برای ایکس باکس محسوب می‌شود؛ ولی در نظر داشته باشید که سونی از حافظه 825 گیگابایتی و ماکروسافت از حافظه یک ترابایتی پشتیبانی می‌کند. هر دو کنسول از حافظه خارجی با پورت USB استفاده می‌کنند.

قابلیت معکوس‌سازی

کنسول پلی‌استیشن 5 قابلیت پشتیبانی از بازی‌های پلی‌استیشن 4 را دارد و از هدست PSVR هم پشتیبانی می‌کند. کنسول ایکس‌باکس سری ایکس می‌تواند از بازی‌های تمام نسخه‌ها و کلیه لوازم جانبی پشتیبانی کند.

معرفی بهترین روش‌های تست سرعت اینترنتحتما بخوانید: معرفی بهترین روش‌های تست سرعت اینترنت

مقایسه کنترلر یا دسته

در رابطه با کنترلر، شرکت سونی پیشرفت قابل توجهی داشته و توانسته تمام انتظارات کاربران را برآورده کند. البته لازم است بگویم که هر دو کنسول از قابلیت Haptic Feedback استفاده می‌کنند.

در آخر به این نتیجه می‌رسیم که با توجه به بیشتر بودن امکانات ایکس‌باکس، می‌توانیم بگوییم که این کنسول با توجه به اطلاعاتی که خدمتتان عرض کردم، نسبت به ps5 برتری دارد. البته توجه داشته باشید که تفاوت این دو کنسول زمانی مشخص می‌شود که بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری برای هر دو مشخص شده و بررسی‌ها انجام شود.

قیمت پلی استیشن 5

سونی فعلاً هیچ حرفی از قیمت پلی استیشن 5 نزده است، اما در فروردین ماه امسال بلومبرگ اعلام کرد که پلی استیشن 5 یک چیزی بین 500 تا 600 دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

در حال حاضر پیش فروش این محصول شروع شده و با قیمت 700 دلار به فروش می‌رسد.مدل پلی استیشن 5

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا کنسول جدید شرکت سونی یعنی پلی‌استیشن 5 را از  تمام زوایا بررسی کنیم. در آخر هم یک مقایسه کوچک با رقیب سرسختش یعنی ایکس‌باکس سری ایکس داشتیم. حالا دیگر باید منتظر بمانیم تا این کنسول عرضه شود. مطمئناً عرضه ps5 دنیای جدید و جذابی را برای گیمرها خلق می‌کند تا تجربه‌های بهتر و واقعی‌تری را از محیط بازی‌های محبوب‌شان داشته باشند. در آخر منتظر نظرات شما در مورد پلی استیشن 5 هستیم.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید