30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
5 تفاوت عمده میلگرد ساده و آجدار و خرید آنها

5 تفاوت عمده میلگرد ساده و آجدار و خرید آنها

1

میلگردها جزو یکی از پرمصرف‌ترین محصولات آهنی و مقاطع فولادی هستند که در موقعیت‌های مختلف صنعتی و ساختمانی، کاربردهای متنوعی دارند. در این سال‌ها به دلیل ایفای نقش‌های متنوع، برندهای داخلی متعددی، انواع گوناگون میلگردها را از نظر شکل، سایز، جنس و مشخصات مکانیکی تولید می‌کنند تا پاسخگوی نیاز‌های داخلی باشند.

میلگردهای ساده و آجدار از مهم‌ترین انواع میلگردها هستند. همانطور که از نام این میلگردها نیز مشخص است، سطح میلگردهای آجدار برخلاف سطح صاف میلگردهای ساده، دارای شیارها یا برجستگی‌هایی است که به آن‌ها آج گفته می‌شود. هرکدام از این میلگردها به سبب ویژگی‌های خاص خود مصارف مختلفی دارند، اما تفاوت‌های این دو نوع میلگرد چیست و چه نکاتی سبب می‌شوند تا کاربرد آن‌ها از یکدیگر متمایز شوند؟

آهن اسپات در ادامه علاوه بر بیان تفاوت‌های این دو نوع میلگرد پرفروش، با داشتن امکان استعلام قیمت میلگرد 10، 12، 14، 16 و 18 به صورت لحظه‌ای کار بسیاری از پیمانکاران صنعتی و ساختمانی را تسهیل کرده است.

تفاوت‌های میلگرد ساده و آجدار

اگر برای استعلام قیمت و خرید میلگرد یا انواع دیگر آهن آلات، از وب سایت آهن اسپات بازدید کنید، با تنوع فراوانی از انواع میلگردها روبرو می‌شوید و پیش از انتخاب باید با خصوصیات و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. به عنوان مثال میلگردهای ساده در یک نوع A1 و میلگردهای آجدار بسته به نوع آج‌ها، در انواع A2 ، A3 و A4 تولید می‌شوند.

میلگردهای ساده و آجدار، علاوه بر شکل ظاهری متفاوت در سطح خود، در جنبه‌های مختلف دیگری نیز دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. به عنوان مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد ساده و آجدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر سایز

انواع میلگردهای ساده و آجدار در سایزها و ابعاد گوناگونی تولید شده و به صورت شاخه‌ای و کلاف به فروش می‌رسند که این سایزها معمولا مطابق استانداردهای جهانی میلگردها هستند. میلگردهای ساده در قطرهای 5.5 تا 20 میلی‌متری و میلگردهای آجدار در سایزهای 5.5 تا 40 میلی‌متری تولید می‌شوند که در جداول وزنی آهن اسپات نیز امکان مشاهده وزن نسبت به سایزها و تخمین قیمت میسر شده است.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر پروسه ساخت

از نظر پروسه کلی ساخت میلگردهای ساده و آجدار، هر دو نوع آن در ابتدا روند مشابهی را طی می‌کنند. برای این امر شمش‌ها در ردیف‌هایی قرار گرفته و به درون کوره‌هایی با درجه حرارت 1100 سانتی‌گراد منتقل می‌شوند. درون کوره‌ها جریان آبی با دمای بالا، شمش‌ها را آماده نورد می‌کند. شمش‌ها پس از رسیدن به دمای مشخص، درون کوره پخته شده و پس از قرار گرفتن روی رول‌ها روانه مراحل بعدی تولید می‌شوند.

برای تولید میلگردهای مطلوب ابتدا قطر شمش‌ها را کاهش داده و به طول آن‌ها افزوده شده و سپس سایز دقیق آن‌ها مشخص می‌شود. مرحله پایانی که تفاوت میلگرد ساده و آجدار را مشخص خواهد کرد، قالب‌بندی است. در صورتی که در این مرحله از قالب‌های مشخصی استفاده شود، می‌توان به جای میلگردهای ساده، میلگردهای آجدار تولید کرد.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر ویژگی‌های مکانیکی

از جمله مزایای میلگردهای ساده A1 نسبت به میلگرد آجدار قابلیت جوش‌پذیری بالاتر آن‌ها است. در میلگردهای آجدار به تدریج با افزایش گرید میلگرد به خصوص در A3 و A4 درصد کربن افزایش یافته و از میزان جوش‌پذیری آن کاسته می‌شود. همچنین جهت محافظت میلگرد ساده در برابر خوردگی و سایش در این نوع میلگردها از روش آبکاری نیز استفاده می‌شود.

خاصیت شکل‌پذیری و نرمی از دیگر مواردی است که در میلگردهای ساده بیشتر از میلگرد آجدار دیده می‌شود. در مقابل میلگردهای آجدار معمولا سخت‌تر و تردتر بوده و مناسب کارهای خم‌کاری نیستند. البته میلگردهای آجدار نیز با برخورداری از قابلیت کششی بهتر، استحکام بیشتری را در از خود نشان می‌دهند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر کاربرد

به سبب ویژگی‌های متفاوتی که برای میلگردهای ساده و آجدار ذکر شد؛ میلگردهای ساده و منعطف معمولا در صنایع مختلف آهنگری، جوشکاری و غیره کاربرد بسیاری داشته و در ساخت خاموت ساختمان‌ها، انواع اتصالات، پیچ و مهره و به عنوان دورپیچ در آرماتوربندی ساختمان‌ها کاربرد دارند. ولی میلگردهای آجدار کاربرد بسیار گسترده‌تری در ساختمان‌سازی داشته و قرار گرفتن آج‌ها درون بتن و فونداسیون به استحکام کششی، برشی و چرخشی آن می‌افزاید.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر قیمت

در حالت کلی قیمت میلگرد هم مثل سایر آهن‌آلات به پارامترهای مختلفی همچون قیمت مواد اولیه و سنگ آهن، نرخ ارز، شرایط سیاسی و اقتصادی، افزایش یا کاهش کرایه‌ها، نسبت عرضه و تقاضا و سایر موارد این چنینی بستگی داشته و به صورت لحظه‌ای در نوسان است. سایت آهن اسپات با ارائه قیمت لحظه‌ای و آنلاین انواع میلگرد مثل قیمت میلگرد 12، قیمت میلگرد 16 و سایر آهن‌آلات کمک شایانی در خرید و فروش این محصولات و تخمین هزینه‌های مورد نیاز دارد.

اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که میلگردهای ساده معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به میلگردهای آجدار دارند؛ چرا که قیمت میلگرد بر اساس وزن آن تعیین شده و در ضخامت‌های یکسان، میلگردهای آجدار وزن بیشتری نسبت به میلگردهای ساده دارند.

آهن آسپات؛ بهترین و به صرفه‌ترین راه‌ خرید انواع میلگرد

به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت که میلگردهای ساده یا بدون شیار و میلگردهای آجدار با شیارهای سطحی، به سبب تفاوت‌های بسیار در ویژگی‌های مکانیکی، پروسه ساخت و سایز، کاربردهای بسیار متنوعی، به ترتیب در صنعت و ساختمان‌سازی دارند. این میزان کاربرد وسیع نشان دهنده میزان بالای تقاضا جهت خرید انواع میلگردها بوده و نیازمند بستری مناسب و امن جهت استعلام قیمت و خرید لحظه‌ای است.

آهن اسپات با ارائه قیمت‌های لحظه‌ای و آنلاین انواع میلگرد همچون نمایش قیمت میلگرد 14، 10، 16 و 18 و جداول وزنی میلگردها، پیش‌بینی‌ نیازهای حوزه آهن را شناسایی و مرتفع کرده است تا خریداران انواع میلگرد را در هر ساعتی، با ضمانت مناسب‌ترین قیمت و کیفیت تهیه کنند.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.
شرایط و قوانین را مطالعه کرده و قبول دارم.

پنل خود را انتخاب کنید