30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

2

شاید شما هم این روزها واژه اینترنت اشیا یا IOT را شنیده‌ باشید این واژه به‌تازگی وارد حوزۀ تکنولوژی و زندگی ما شده است اما بدانید در آینده‌ای نه‌چندان دور فناوری IOT به شکل بسیار گسترده‌ای در زندگی ما نقش خواهد داشت. در این مقاله تصمیم داریم تکنولوژی اینترنت اشیا و کاربردهای آن را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید در مورد IOT و تأثیر آن در زندگی روزمره خودتان بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ اما در ابتدا بیایید کمی بیشتر با اینترنت اشیا آشنا شویم؟

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا یا Internet of Things به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که اکنون به اینترنت متصل شده‌اند و مشغول جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها هستند. نظریه اینترنت اشیا برای اولین بار توسط کوین اشتون بیان شد. کوین اشتون در نظریه خود جهانی را توصیف کرد که در آن همۀ اشیا برای خود یک هویت دیجیتال (شناسه منحصر‌به‌فرد) داشته باشند که بتوان از طریق کامپیوتر آن‌ها را به بهترین شکل ممکن کنترل و مدیریت کرد. در حقیقت به کمک IoT دستگاه‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر و حتی انسان‌ها تعامل داشته باشند. به‌عنوان مثال می‌توان یخچال‌های هوشمند را نام برد که شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال آگاه می‌کنند. تکنولوژی IOT به شما کمک می‌کند تا تمامی دستگاه‌های مورداستفاده خودتان را از راه دور کنترل و مدیریت کنید.

چرا اینترنت اشیا اهمیت دارد؟

اینترنت اشیااینترنت چیزها به افراد کمک می‌کند تا زندگی و کار هوشمندانه‌تری داشته و زندگی خودشان را بهتر و راحت‌تر کنترل و مدیریت کنند. IoT علاوه‌بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای اتوماسیون منازل، برای تجارت هم ضروری است. اینترنت اشیا برای کسب‌وکارها با نگاهی به زمان واقعی چگونگی عملکرد سیستم‌های آن‌ها از جمله عملکرد ماشین‌ها و تأمین عملیات زنجیره‌ای و لجستیک را فراهم می‌کند. IoT شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فرآیندها را خودکار سازی کنند و هزینه‌های کار را کاهش دهند، ضایعات را کاهش داده و خدمات را بهبود ببخشند، تولید و تحویل کالا را ارزان‌تر کنند و همچنین اینترنت اشیا موجب شفافیت معاملات هم می‌شود. به همین دلیل است که iot، یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های زندگی روزمره به حساب می‌آید.

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اکوسیستم IoT شامل دستگاه‌های هوشمند با قابلیت وب است که از سیستم‌های تعبیه‌شده مانند پردازنده‌ها، حسگرها و سخت‌افزار ارتباطی استفاده می‌کنند تا داده‌هایی را که از محیط به دست می‌آورند جمع‌آوری، ارسال و عمل کنند.

دستگاه‌های IoT با اتصال به یک دروازه IoT یا دستگاه لبه دیگر (edge device)، داده‌های سنسوری را که جمع‌آوری می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند. بعضی اوقات، این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های مرتبط ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر دریافت می‌کنند، عمل می‌کنند. دستگاه‌ها بیشتر کارها را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند، البته افراد می‌توانند با دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. به‌عنوان مثال، برای راه‌اندازی، دستورالعمل‌های لازم را به آن‌ها بدهند یا به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

5 کاربرد مهم اینترنت اشیا

همان‌طور که گفتیم اینترنت اشیاء (IoT) شبکه‌ای متشکل از اشیاء فیزیکی است که قادر به جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات الکترونیکی هستند. این دستگاه‌ها از پروتکل اینترنت (IP) استفاده می‌کنند، همان پروتکلی که کامپیوترها را در سراسر جهان شناسایی می‌کند و به آن‌ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را می‌دهد. هدف از اینترنت اشیا داشتن دستگاه‌هایی است که خودبه‌خود در زمان واقعی گزارش می‌دهند و کارایی را بهبود می‌بخشند. در این بخش از مقاله کاربردهای تکنولوژی IOT را بررسی می‌کنیم.

گوشی‌های هوشمند

اتصال به اینترنت چیز جالبی است و مزایای زیادی به همراه دارد. در گذشته با استفاده از گوشی موبایل شما تنها می‌توانستید پیام ارسال کنید یا تماس بگیرید اما امروزه با کمک گوشی هوشمند می‌توانید هر کتابی را که دوست دارید بخوانید، هر فیلمی را ببینید و هر آهنگی را که بخواهید گوش بدهید، اما توجه داشته باشید این‌که شما می‌توانید هر آهنگی که در جهان وجود دارد را گوش دهید به این دلیل نیست که تمام این آهنگ‌ها روی تلفن شما ذخیره شده است. به این دلیل است که هر آهنگ موجود در جهان در جای دیگری ذخیره می‌شود، اما تلفن شما می‌تواند اطلاعاتی ارسال کند (با درخواست آن آهنگ) و سپس اطلاعات را دریافت کند (پخش کردن آن آهنگ از طریق تلفن شما).

سلامت هوشمند

به کمک اینترنت اشیا می‌توانید روی وضعیت و علائم بیماران به منظور تشخیص به‌موقع بیماری نظارت داشته باشید. برای این کار سنسورهایی که قادر به تشخیص علائم حیاتی و ضروری انسان‌ها هستند به بدن فرد بیمار متصل می‌شود. این سنسورها ابتدا علائم حیاتی فرد بیمار را بررسی می‌کنند، سپس در صورت وجود مشکلی آن‌ها را به یک مرکز بهداشتی یا بیمارستان ارسال می‌کنند. گجت‌های و اپ‌های پوشیدنی، مانند Fitbit، ساعت اپل و سخت‌افزار میکروالکترونیکی همگی نقش مهمی در مانیتورکردن سلامت افراد دارند، اگرچه این محصولات به اندازه تجهیزات معمول پزشکی، دقیق نیستند اما می‌توانند نکات مختلف سلامت ازجمله فشار خون، ضربان قلب، امواج مغزی، دما، موقعیت فیزیکی، تعداد گام‌ها و الگوی تنفس فرد را تحلیل کرده و تشخیص دهند. این اپ‌های پوشیدنی دارای قابلیت‌هایی مانند ارسال پیامک و تماس تلفنی هم هستند.

 خانه هوشمند

اینترنت اشیا کاربردهای زیادی در محیط‌ خانه دارد. در یک خانه هوشمند تمامی وسایل منزل به‌منظور مانیتورینگ رفتار آن‌ها از راه دور (برای مثال، بررسی میزان انرژی مصرفی وسایل خانه) یا کنترل آن‌ها از راه دور (برای مثال، مدیریت و کنترل هوشمند روشنایی، دما و تهویه هوا) به اینترنت متصل هستند. نکته دیگری که خانه‌های هوشمند به آن توجه ویژه‌ای دارند، مسائل امنیتی است و برای این منظور از سیستم‌های امنیتی پیچیده‌ای برای تشخیص دزدی، آتش‌سوزی و یا ورود غیرمجاز استفاده می‌کنند. هدف خانه‌های هوشمند، امنیت و دستیابی آسایش و راحتی بیشتر در حین کاهش مخارج و هزینه‌ها است.

شهر هوشمند

هدف از هوشمندسازی شهرها بهینه‌کردن عملکرد خدمات شهری، رونق اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی نسبت به قبل است. کنترل ترافیک، روشنایی سطح شهر، مدیریت جای پارک خودروها، آبیاری هوشمند فضای سبز، نقشه نویز صوتی در شهر، سلامت سازه‌های شهری، مدیریت پسماندهای شهری، سیستم حمل‌ونقل هوشمند همه و همه می‌توانند ایده‌هایی برای ایجاد یک شهر هوشمند باشند. تمامی این ایده‌ها باعث بالارفتن کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

در واقع یک شهر هوشمند شامل اجزاء هوشمند فراوانی است و تا زمانی که تمام اجزاء یک شهر هوشمند نشده باشند، هوشمندی آن شهر محقق نشده است. از جمله اجزا یک شهر هوشمند می‌توان به خانه هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، دولت هوشمند، ایمنی عمومی هوشمند و سلامت اشاره کرد.اینترنت اشیا

خودروهای هوشمند

تکنولوژی اینترنت اشیا در زمینه خدمات خودرویی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از طریق سنسورهای تعبیه‌شده در خودرو کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان مواردی چون افزایش امنیت جاده‌ها، کنترل ترافیک و پارک، گارانتی، تعمیر و نگهداری خودرو را نام برد. به‌عنوان مثال، سنسوری که میزان باد تایرهای ماشین را بررسی می‌کند در صورت وجود مشکل با ارسال پیغامی، راننده را متوجه خواهد کرد.

کشاورزی و دام‌پروری هوشمند با اینترنت اشیا

همان‌طور که می‌دانید در دام‌پروری و کشاورزی بسیاری از وظایف با عامل انسانی انجام می‌شود که در کشاورزی و دام‌پروری هوشمند تمامی این کارها به‌صورت خودکار انجام خواهند شد. در ادامه برخی از کاربردهای اینترنت اشیا را در کشاورزی و دامپروری هوشمند بیان می کنیم:

  • ردیابی دام و بررسی وضعیت سلامتی آن‌ها با استفاده از گجت‏های متصل شده
  • مانیتورینگ وضعیت حاصلخیزی خاک از طریق حسگرها
  • درو و جمع‌آوری محصولات به طور خودکار از طریق ماشین‏های کشاورزی در زمان مناسب
  • آبیاری مزارع به‌صورت هوشمند و با توجه به میزان نیاز خاک
  • جمع‌آوری داده‌های دما، بارش، رطوبت، سرعت باد، هجوم آفت‌ها ومحتویات خاک.

مزایای اینترنت اشیا برای کسب‌وکارها

فناوری IOT، شرکت‌ها و سازمان‌ها را تشویق می‌کند تا رویکرد‌های خود را نسبت به تجارتشان بازنگری کنند و با بهره‌مندی از ابزارهایی مؤثر، راهبردهای کسب‌وکارشان را بهبود بخشند. اینترنت اشیاء علاوه‌بر رشد سود و درآمد، مزایای زیادی برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها به همراه دارد. اکنون بیاید با هم مزایای این فناوری نسبتاً جدید برای کسب‌وکارها را بررسی کنیم:

  • نظارت بر فرایندهای کلیکسب‌وکار
  • بهبود تجربه‌ی مشتری
  • صرفه‌جویی در وقت و پول
  • افزایش بهره‌وری کارکنان
  • ادغام و هماهنگ کردن مدل‌های کسب‌وکار
  • گرفتن تصمیم‌های کسب‌وکاری بهتر

آینده اینترنت اشیا

در حال حاضر پیشرفت اینترنت اشیا روند صعودی دارد و تعداد دستگاه‌های هوشمند روزبه‌روز در حال افزایش است. شاید این تکنولوژی اکنون کمی پیچیده به نظر برسد ولی در حقیقت یک اکوسیستم نسبتاً ساده و کاربردی است. اینترنت اشیا می‌تواند بر همه جوانب یک زندگی عادی تأثیر داشته باشد و به‌زودی سبک زندگی، کار و ارتباطات اجتماعی را تغییر خواهد داد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا 5 سال آینده (تا سال 2025)، 25 میلیارد شی به اینترنت متصل خواهد شد و بهتر است کم کم برای پذیرش اثرات این تکنولوژی جذاب در زندگی روزمره خود آماده شویم.

سخن آخر اینکه...

در این نوشتار سعی کردیم اینترنت اشیا، کاربردهای آن و همچنین مزایای این تکنولوژی را برای کسب‌وکارها مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این نوشته برای شما مفید واقع شده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم با ما و کاربران ملی پیامک به اشتراک بگذارید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید