30% تخفیف خرید پنل پیامکی برای تبلیغات و تبریک عید فقط تا 1 فروردین 1403
مشاهده تخفیف‌ها
تبلیغات پیامکی و شبکه‌های اجتماعی! پیروز میدان نبرد کیست؟

تبلیغات پیامکی و شبکه‌های اجتماعی! پیروز میدان نبرد کیست؟

6

تبلیغات پیامکی یا شبکه‌های اجتماعی

این‌روزها هرجایی که هستم و هرجایی که می‌روم از اتوبوس، مترو و بی‌آرتی گرفته تا مطب دکتر، رستوران، کافه، مهمانی و ...، مدام صدای ممتد دینگ دینگ به گوشم می‌خورد. صدای انواع اقسام نوتیفیکیشن‌هایی که در لایه‌های هوا شناور هستند: نوتیفیکیشن‌های تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک، اس‌ام‌اس و ... . آنقدر همه‌جا پخش شده‌اند که احساس می‌کنم روزی صدای خودم هم در میان این حجم از نوتیفیکیشن گم می‌شود.

با گسترش این دنیای هوشمند اگر کمی سرمان را این‌طرف و آن‌طرف بگردانیم، می‌بینیم شرایط زندگی به سرعت دچار تغییرات اساسی شده‌ است. بر اساس تحقیقات، در سال‌های اخیر ارسال اس‌ام‌اس و استفاده از اینترنت، به مهم‌ترین بخش فعالیت‌های روزمره تبدیل شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی پس از آن در مرتبه‌ی دوم قرار دارند.

ممکن است برخی تصور کنند رسانه‌ها ارتباطات رو‌ در‌ رو را تضعیف کرده‌اند، با این حال واقعیت جور دیگری است، این‌روزها بدون شک، جمعیت جهان بهتر از هر زمان دیگری با هم ارتباط دارند. ارتباطاتی که صرفاً به یک فرد با فرد دیگر محدود نمی‌شوند، بلکه آدم‌ها وارد شبکه‌هایی از ارتباطات شده‌اند؛ ارتباطات جمعی و گروهی!

استفاده گسترده در شبکه‌های اجتماعی

در این میان کسب‌و‌کارها هم از غافله عقب نمانده‌اند و سعی می‌کنند در این آشفته‌بازار دنیای مجازی جایی برای خود باز کنند. با این اوصاف، تکلیف کسب‌وکار شما چیست؟ تبلیغات خود را به شبکه‌های اجتماعی بسپارید؟ یا یک سامانه پیامکی بخرید؟ بیایید ابتدا با هم مزایا و معایب هر روش را بررسی کنیم و سپس از شما به عنوان شاهد دعوت کنیم در دادگاهی حضور بیابید که هم شبکه‌های اجتماعی و هم تبلیغات پیامکی حضور دارند و ببینیم رای نهایی دادگاه در مورد این دو چیست؟

تاریخچه‌ی تبلیغات پیامکی

سرویس پیام کوتاه ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبکه بی سیم به کار گرفته شد. در سال 1998 پیام کوتاه در بین مشترکان محبوبیت غیر قابل پیش بینی پیدا کرد و درجایگاه واقعی خود قرار گرفت.

در ایران، استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ اتفاق افتاد. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در میان کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد.

در سال ۱۳۸۴، مناقصه‌ای برای ارایه خدمات پیام کوتاه به صورت انبوه توسط شرکت مخابرات ایران برگزار شد که در آن سه شرکت رهیاب، آتیه داده پرداز و مگفا برنده شدند و از این زمان، تبلیغات پیامکی به تدریج فعالیت خود را شروع کرد.

انقلاب پیامکی در تمام گوشه کنار جهان تسری پیدا کرد. در حقیقت، ارسال اس ام اس چیز تازه‌ای نیست. اکثر کاربران موبایل با نحوه‌ی کار کردن پیامک آشنا هستند و مثل آب خوردن از آن استفاده می‌کنند. همین راحت بودن کار با پیامک است که آن را نسبت به همه‌ی روش‌های ارسال پیام کوتاه مانند واتس‌اپ، اسنپ‌چت و فیس‌بوک مسنجر برتری داده و محبوبیت آنرا کماکان حفظ کرده است.

هنگامی که شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و گوگل هزینه‌های سنگینی را صرف ایجاد وب و سرویس‌های قابل دسترسی برای کنترل قسمت‌هایی از آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا می‌کردند، بازاریابی پیامکی بر بازار تبلیغات سلطنت می‌کرد. بنابرین تبلیغات پیامکی پدیده‌ای کاملاً آشنا در میان مردم است.

نکته مهم در روش بازارایابی پیامکی این است که شما باید مشتریانتان را به کمپین تبلیغات پیامکی خود دعوت کنید و در مرحله اول از آنها برای ارسال پیامک‌هایتان اجازه بگیرید. این اجازه باعث می‌شود که پیامک شما در صفحه‌ی آنها گرامی داشته شود. همچنین باید امکانی در خبرنامه‌ی شما وجود داشته باشد که هر زمان مخاطبانتان نخواهند پیامک‌های شما را دریافت کنند؛ سرویس ارسال پیامک برای آنها قطع شود.

تبلیغات پیامکی

نیمه‌ی روشن تبلیغات پیامکی

اجازه بدهید مزایای استفاده از پیامک‌های انبوه تبلیغاتی را بررسی کنیم:

نرخ سریع دریافت پیامک و خواندن آن

نرخ خواندن پیامک از هر روش تبلیغاتی دیگری که تصور کنید سریع‌تر است. همانطور که در بالا اشاره کردم نرخ دریافت پیامک و خواندن آن پس از ارسال، چیزی حدود 3 دقیقه است. این نرخ بالا را با هزینه‌ی پایین ارسال درنظر بگیرید (هر پیامک حدود 10 تومان)، به راحتی می‌توانید به این نتیجه برسید که بازگشت سرمایه‌ی شما تضمین شده است.

راحت‌ترین روش برای دریافت بازخورد مشتری

همچنین، اگر شما بخواهید در سریع‌ترین زمان ممکن از مشتریان خود بازخورد دریافت کنید، باز هم پیامک راحت‌ترین روش است. آمارها نشان داده‌اند پس از 5 دقیقه از ارسال پیامک نظرسنجی، 30% مشتریان به نظرسنجی پیامکی پاسخ می‌دهند.

ارسال کد تایید در وردپرسحتما بخوانید: ارسال کد تایید در وردپرس

قابلیت گرفتن "گزارش دریافت"

یکی از نکات مهم در تبلیغات، امکان تحلیل داده‌هاست. منظور از این حرف چیست؟ اینکه مثلاً شما بتوانید بفهمید چند درصد از مخاطبان، پیام تبلیغاتی شما را دریافت کرده‌اند و پیام شما به چه کسانی نرسیده‌ است. محاسبه‌ی چنین چیزی در تبلیغات کار چندان راحتی نیست؛ اما با استفاده از سامانه پیامکی به راحتی می‌توانید با یک کلیک بر روی  "گزارش دریافت" این تحلیل را انجام دهید.

استفاده از پیامک خیلی خیلی ساده است

سرویس پیامک خیلی قبل‌تر از شبکه‌های اجتماعی وجود داشته است. مهم‌ترین مزیت پیامک ساده بودن آن است. باید خدا را شکر کنیم که ارسال پیامک خودش را از "به‌روز شدن"های هر روزه نجات داده و مدام امکانات جورواچور و متعدد پیدا نکرده است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که "ساده بودن پیامک" در فضای بغرنج و پیچیده‌ی دنیای مجازی، آرامش خاطر کاربران زیادی را موجب شده است و لذت استفاده از ابزاری آشنا و بی‌دغدغه را به مخاطبانش هدیه داده است. این، راز محبوبیت پیامک و همه‌گیر بودن آن است.

شاید بگویید اگر مخاطب داشته باشید و بعضی‌هایشان پیامک‌های شما را نخوانند، این مخاطبان به درد لای جرز می‌خورند. اما خوشبختانه اصلاً جای نگرانی نیست. اولاً که مخاطبینی که شماره‌شان را برای عضویت در خبرنامه‌ی پیامکی شما وارد کرده‌اند، مشتاق پیامک‌های شما هستند.

همچنین آمارها نشان داده‌اند 98% از پیامک‌ها توسط گیرندگان باز می‌شود و 83% از آنها در حدود 3 دقیقه‌ی اول مطالعه می‌شوند. در ادامه این آمار را با نرخ خواندن در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنیم.

نیمه‌ی تاریک تبلیغات پیامکی

خب، هر نیمۀ پُری، یک نیمه خالی هم دارد. در ادامه محدودیت‌های موجود در بازاریابی پیامکی را بررسی می‌کنیم:

محدودیت در نوع ارائه محصولات

همانطور که می‌دانید استفاده از فرم‌هایی مانند عکس، ویدیو، کلیپ صوتی و ... به مراتب بیشتر از چند سطر نوشته در مخاطب شما تاثیر می‌گذارد. در تبلیغات پیامکی امکان ارسال چنین فرم‌هایی وجود ندارد و شما برای تبلیغاتتان به چند خط نوشته‌ی کوتاه محدود هستید.

محدودیت در به اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطب

همانطور که می‌دانید یک برند مانند یک آتشفشان می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی پخش شود. اگر پست‌های شما جذاب باشند، در کسری از زمان توسط تعداد زیادی از کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. اما این نیروی "به اشتراک گذاری مطلب" در تبلیغات پیامکی وجود ندارد. شما نمی‌توانید همچون شبکه‌های اجتماعی کاربران را تسخیر کنید. البته کاربران می‌توانند پیامک‌های تخفیف را برای دیگران فوروارد کنند، اما یک پیامک تبلیغاتی توسط هر کاربر نهایتاً برای 10 کاربر دیگر فوروارد می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی

پیش از هر چیزی شما را به خواندن جمله زیر دعوت می‌کنم:

"دوران دیوار ساختن به سر رسیده است، پل بسازید!"

امروزه دوران سنتی تجارت به سر رسیده است؛ دورانی که شرکت‌ها تلاش می‌کردند حصاری پیرامون کسب‌وکار خود بکشند و از مزایای خود در مقابل سایر رقبا محافظت کنند.

در بازاریابی دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی به طور خاص دیگر خبری از این دیوارها نیست. امروزه، "به اشتراک گذاری" از کلید واژه‌های اساسی شبکه‌های اجتماعی است، جوهره‌ی اصلی این نوع تبلیغات را نشان می‌دهد. شرکت‌ها به دنبال یافتن راهی برای اشتراکات و همکاری هرچه بیشتر با سایر شرکت‌ها هستند.

در این میان، ایجاد ارزش‌های مشترک به جذب مخاطبان بیشتر و راضی نگه داشتن آنها کمک شایان توجهی می‌کند.

نیمه روشن شبکه‌های اجتماعی

مطمئناً هر چیزی مزایا و معایب خاصی دارد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز علی رغم تمام امکاناتی که به ما می‌دهند معایبی را نیز به همراه دارند. در ادامه این مزایا و معایب را بررسی می‌کنیم:

سرعت بالای تکثیر اطلاعات

بازاریابی دهان به دهان تا امروز، موثرترین روش تبلیغات بوده است. به این فکر کرده‌اید که چرا؟ خیلی ساده است به دلیل اعتماد. آدم‌ها خیلی راحت با حرف‌های دوستشان ترغیب می‌شوند کالایی را خریداری کنند. بنابراین، ایجاد حس اعتماد در مخاطب مهم‌ترین فاکتور تبلیغاتی است.

اگر بتوانید در شبکه‌های اجتماعی اعتماد مخاطب را جلب کنید به سرعت تبلیغاتتان در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود، توسط کاربران زیادی به اشتراک گذاشته می‌شود و صدای برند شما در تمام شهر می‌پیچد!

چگونه در مراغه با هزینه مناسب، تبلیغ کنیم؟حتما بخوانید: چگونه در مراغه با هزینه مناسب، تبلیغ کنیم؟

استفاده از انواع قالب‌های محتوا

بسیاری از محدودیت‌هایی که یک سامانه پیامکی با آن مواجه است، به راحتی در شبکه های اجتماعی ناپدید می‌شود. به جای چند جمله‌ی کوتاه و مختصر پیامک، تصویر، ویدیو، فایل صوتی و انواع اقسام اشکال مختلف محتواست که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. ترکیب متن و تصویر همیشه در مشتریان تاثیر بهتری می‌گذارد و شبکه‌های اجتماعی خیلی راحت این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند.

عملکرد شبکه های اجتماعی تا حدودی به سفر کردن می‌ماند. در حقیقت، شما باید بتوانید بدون صرف وقت و فکر زیاد، به سرعت به تعداد زیادی مخاطب دست پیدا کنید. اما این به ندرت موثرترین روش برای بازاریابی و فروش محصولات شماست.

اما تبلیغات اس‌ام‌اسی بیشتر شبیه به تور ماهیگیری می‌ماند. با اطلاعات درست در دست، شما در این وضعیت قرار می‌گیرید که افراد یا گروه کوچکی از مشتریان بالقوه‌تان را هدف بگیرید. با این راه شما می‌توانید تعدادی از اهداف ارزشمند را ایجاد کنید، فقط مطمئن باشید که از اهداف بازاریابی‌تان اطمینان دارید.

اگر قصد بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را دارید حتما سری به سایت دیدوگرام بزنید.

نیمه‌ی تاریک شبکه‌های اجتماعی

  • بر خلاف نرخ بالای باز شدن پیامک توسط کاربران، طبق آمار 84% از پست‌های فیس‌بوک رد می‌شوند، 71% از توئیت‌ها نخوانده رها می‌شوند، 63% از پست‌های اینستاگرام هرگز دیده نمی‌شوند و 88% از ایمیل ها، هرگز خوانده نمی شوند. در نتیجه چنانچه شما قصد دارید پیامتان حتماً خوانده شود، پیامک راه حل بهتری است.
  • شما گزارش دقیق و جامعی نمی‌توانید داشته باشید که کدام مخاطبانتان پیام‌های شما را دریافت نکرده‌اند و امکان ارسال دوباره به آنان بر خلاف سامانه پیامکی وجود ندارد.

مقایسه بازاریابی پیامکی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

اینفوگرافی مقایسه آمار پیامک و شبکه‌های اجتماعی

واما رای نهایی دادگاه! اس‌ام‌اس یا شبکه‌های اجتماعی؟

خب پاسخ دادگاه به نظر چه می‌تواند باشد؟ قبل از خواندن پاسخ ما چند دقیقه فکر کنید ... . استفاده ترکیبی از شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی پیامکی! اما چرا و به چه دلیل؟

خب در ادامه به شما می‌گوییم که برای دریافت بهترین نتیجه، چرا باید از بازاریابی پیامکی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شکل همزمان استفاده کنیم.

شما ابعاد متفاوت یک انسان را نشانه می‌گیرید

تصور کنید می‌خواهید گوشی موبایل خود را عوض کنید. آیا با نظرخواهی از یک نفر متقاعد می‌شوید؟ معمولاً اینطور نیست. شما به تجربه دیده‌اید که معمولاً از چندین نفر نظر می‌پرسید، در چند سایت مختلف انواع گوشی‌ها را مقایسه می‌کنید و پس از بررسی همه‌ی این نظرات تصمیم می‌گیرید.

در تبلیغات نیز با مکانیزمی مشابه مواجه‌ایم. وقتی شما ابعاد تبلیغات خود را گسترش می‌دهید و از قابلیت‌های متفاوت انواع رسانه استفاده می‌کنید، در حقیقت نیازهای کاربرانتان را در سطوح مختلف پاسخ داده‌اید.

در واقع شما یک انسان را هدف قرار داده‌اید؛ با تمام نیازهای متفاوت و ابعاد گوناگون وجودش. همزمان صدای نیازهای متفاوتش را نشانه گرفته‌اید. مسلماً موفقیت شما حتمی است تا زمانی که صرفا در یک سطح و یک بُعد عمل کنید. وقتی سامانه پیامکی با شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ ترکیب می‌شود نیروی آن 10 برابر تبلیغاتی است که فقط در یک کانال فعالیت می‌کند.

نیازهای متفاوت کاربران

افزایش نرخ بازدید از شبکه‌های اجتماعی

فکر می‌کنید قدرت واقعی شما در تبلیغات چیست؟

قدرت واقعی در یک تبلیغات کامل و همه‌جانبه، در تواناییِ هماهنگ کردن کانال‌های متفاوت بازاریابی با یک‌دیگر است. خواهید دید که افزایش موفقیت در یک شبکه از طریق استفاده از آن در شبکه‌های دیگر است. اما این مسئله مزیت مهم دیگری هم دارد. برخی از مشتریان شما احتمالاً به طور جدی و منظم صفحات شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنند. در نتیجه تعداد زیادی از مطالب شما را از دست می‌دهند یا شاید حتی خیلی مواقع ممکن است صفحه شما در "home" آنها نیاید. شما با ارسال یک پیامک سرزدن به صفحات مجازی‌تان را به آنها یادآوری می‌کنید.

یک پیامک برای مشتریان خود بفرستید و از آنها بخواهید ایمیل‌هایشان را در اختیار شما قرار دهند تا محصولات تازه‌تان را برایشان ایمیل کنید. سامانه پیامکی که با کمپین ایمیلی مرتبط است می‌تواند نرخ بازدیدهای ایمیلی را تا 30% افزایش دهد.

همچنین، شما می‌توانید شماره سامانه پیامکی خود را در تمام صفحات مجازی خود تبلیغ کنید و از مشتریانتان بخواهید به خبرنامه پیامکی شما بپیوندند و همینطور بر عکس! مثلاً اگر به تازگی در صفحه‌ی اینستاگرام صفحه‌ای برای فروشگاه خود بازکرده‌اید به راحتی پیج‌تان را از طریق پیامک برای مشتریان خود بفرستید.

تبلیغات پیامکی به همراه تبلیغات شبکه های اجتماعی

نکته بسیار مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که روش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی با پیامک متفاوت است. یکی از مزایای اصلی پیامک، سریع و مختصر بودن آن است. اینکه شما می‌توانید بدون هیچ وقفه و مزاحمتی یک پیامک تبلیغاتی را بخوانید. اما مردم برای شبکه‌های اجتماعی زمان و توجه بیشتری نشان می‌دهند. این زمان از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است.

این تفاوت‌ها منجر می‌شود مخاطبان از شما انتظار داشته باشند در مسیری که با آنها تعامل دارید متفاوت باشید. برای اطلاع‌رسانی‌های کوتاه و سریع از پیامک استفاده کنید و عکس‌ها، ویدیوها و گفت‌وگوهای طولانی را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارید.

دادگاه تمام شد و ما ختم جلسه را اعلام می‌‌کنیم.

سخن نهایی ما

بازاریابی پیامکی هنوز جوان است و پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ترکیب با شبکه‌های اجتماعی دارد.

راهنمای کامل تبلیغات هدفمند در سمیرم با بهترین تعرفه ‍!حتما بخوانید: راهنمای کامل تبلیغات هدفمند در سمیرم با بهترین تعرفه ‍!

سامانه‌ی پیامکی هنوز یک پایش در جهان واقعی و پای دیگرش در جهان دیجیتال است. پیامک می‌تواند به عنوان قوی‌ترین پل میان انواع روش‌های تبلیغات شما عمل کند؛ چه تبلیغات مجازی و چه تبلیغات غیر مجازی شما!

جوانب متفاوت کار خود را بررسی کنید. به این فکر کنید که کسب‌و‌کار شما چه پتانسیل‌هایی برای تبلیغات دارد که شاید تا به حال از آن استفاده نشده باشد. در کنار آن به ابعاد متفاوت هر نوع تبلیغات بیاندیشید و تلاش کنید از پتانسیل موجود در هر روش تبلیغاتی به خوبی استفاده کنید. همیشه به دنبال راه‌های نرفته و خلاقانه برای تبلیغات باشید.

***

اگر علاقه دارید یک کمپین پیامک تبلیغاتی راه اندازی نمایید، با ما تماس بگیرید. کارشناسان فنی ملی پیامک می توانند بر اساس نوع فعالیت و تجارت شما برای شما، روش و شیوه های تبلیغاتی تعیین نمایند و برای کسب درآمد بیشتر شما را یاری کنند.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است، با بخش پشتیبانی ملی‌پیامک به شماره تلفن 02163404 تماس بگیرید.

 

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
2دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • قهوه

    20 خرداد 1401، 12:47

    مطالب سایتتون عالیه. ممنون از سایت خوبتون

    • زهره تاجیک

      19 دی 1402، 11:40

      سلام دوست عزیز،
      ممنون از شما خوشحالیم که از مطالب لذت بردید.
      امیدوارم سلامت و پایدار باشید.

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها 3 روز تست رایگان

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید