30% تخفیف بهاره خرید پنل پیامکی، فقط تا آخر هفته
مشاهده تخفیف‌ها
اصول تقویت تیرآهن در سازه

اصول تقویت تیرآهن در سازه

7

 تیرآهن تقویت شده معمولاً تیرآهن بتنی است که توسط فولاد تقویت می‌شود و بارهای سنگین وزن را در مقیاس عمودی تحمل می‌کند. تیرآهن‌های تقویت شده معمولاً در ساختمان‌های بزرگ برای پشتیبانی طولی استفاده می‌شوند. این تیرها به یک سازه پایداری می‌بخشند و در مناطقی مانند کف و سقف برای مقاومت در برابر فشارهای زیاد استفاده می‌شوند. برای اینکه بتوان یک تیرآهن را به صورت اصولی تقویت کرد، بایستی به نکات مهمی توجه داشت.

برای تقویت اصولی تیرآهن بر روی سازه ابتدا بایستی تیرآهنی باکیفیت و مناسب با سازه مورد نظر را خریداری کنید. برای داشتن خریدی ایده‌آل می‌توانید به وب‌سایت آهن اسپات مراجعه کنید زیرا با خرید از آن بدون نگرانی و با اطمینان خاطر از کیفیت محصول می‌توانید پروژه ساختمانی خود را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانید . آهن اسپات (Ahanspot) به عنوان پلتفرم حرفه‌ای فروش آنلاین آهن آلات در کنار شماست و می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای سرمایه‌گذاری‌ مطمئنی داشته باشید.

انواع و کاربردهای تیرآهن‌های فولادی

تیرهای فولادی برای ساخت هر ساختمان یا سازه ای بسیار حیاتی و ضروری هستند. آن‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های گسترده‌ای وجود دارند. هر سازه‌ای که در یک منطقه قرار می‌گیرد و برای تحمل بار طراحی می‌شود، به طور کلی به آن تیرآهن فولادی گفته می‌شود. هر نوع  از تیرآهن‌های فولادی ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد که تضمین می‌کند دقیقاً چه سطح پشتیبانی برای ساخت خود را نیاز دارید.

طبقه‌بندی تیرهای فولادی به شکل ظاهری و نحوه قرارگیری آن‌ها در پروژه‌های مختلف ساختمانی بستگی دارد. آن‌ها می‌توانند هم منحنی و هم مستقیم باشند، با این حال، رایج ترین آنها تیرهای مستقیم هستند. در ادامه برخی از اشکال رایج تیرآهن فولادی در زیر آمده است:

تیرآهن I 

همان‌طور که از نام آن پیداست، شکل ظاهری این تیرهای فولادی مانند حرف بزرگ "I" در زبان انگلیسی است. این تیرآهن‌ها معمولاً در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند و دارای فلنج های مخروطی هستند. تیرهای فولادی با مقطع I شکل در دو سبک مختلف تولید می‌شوند، یکی دارای سطح فلنج موازی (عریض) و دیگری دارای شیب روی سطوح فلنج داخلی.

تیرآهن W

این تیرآهن‌ها شباهت بسیاری به تیرهای I دارند و به آن‌ها تیرهای "فلنج پهن" نیز می‌گویند. این تیرآهن‌ها یک فلنج مستقیم دارند و اغلب در ساخت و سازهای مسکونی استفاده می‌شوند.

تیرآهن H

تیرآهن‌های H شکل معمولاً سنگین‌تر و طولانی‌تر از تیرهای I هستند. تیرآهن‌های H شکل دارای تارها و فلنج‌هایی هستند که در بسیاری از موارد ضخامت یکسانی دارند.

برای خرید هر کدام از این تیرآهن‌ها به وبسایت آهن اسپات مراجعه کنید زیرا این مجموعه به منظور تسهیل معاملات و مبادلات آهن ایران و به عنوان مرجعی برای اطلاع‌رسانی در این صنعت راه‌اندازی شده است. به همین دلیل می‌توانید با خیالی آسوده محصولات آهنی را از آهن اسپات خریداری کنید. لازم به ذکر است که در آهن اسپات کلیه محصولات در بالاترین کیفیت به کاربران ارائه می‌شود.

 

تیرآهن تقویت شده استاندارد

تیرآهن‌های تقویت شده اصولی معمولاً برای افزودن پشتیبانی اضافی به ساختمان‌های واقع در منطقه زلزله استفاده می‌شوند. آن‌ها وزنی را که تحمل می‌کنند به ستون‌های تکیه‌گاه مجاور منتقل می‌کنند و این ستون‌ها نیز برای حمایت و استحکام ساختمان عمل می‌کنند.

به عنوان مثال، بسیاری از سازه‌ها در سراسر چین با استفاده از تیرهای تقویت شده به دلیل زلزله‌های مکرر این کشور ساخته می‌شوند.

یک تیرآهن تقویت شده زمانی که به آن فشار وارد می‌شود، مقدار مشخصی تسلیم را تجربه می‌کند. این تیرها معمولاً به دو ناحیه مجزا تقسیم می‌شوند، یک ناحیه فشاری و یک ناحیه کششی. آرماتورهای فولادی در این دو ناحیه تضمین می‌کنند که بتن در زیر بار وزنی اعمال‌شده خرد نمی‌شود. از آن‌جایی که فولاد از بتن قوی‌تر است، این دو ماده با کمک همدیگر، بارهای سنگین را تحمل می‌کنند.

چنین تیرآهن‌هایی امکان دارد به یک بار یا حتی دوبار تقویت شوند. تیرآهن تقویت ‌شده‌ اصولی که دارای تکیه‌گاه‌های فولادی در ناحیه کشش است، به‌عنوان تک‌آماتور شناخته می‌شود. تیرآهنی که در هر دو ناحیه فشاری و کششی دارای تکیه‌گاه‌های فلزی است، عموماً به عنوان تیرآهن تقویت شده مضاعف شناخته می‌شود. تیرهای با تقویت مضاعف معمولاً آسان‌تر ساخته می‌شوند و به تیرآهن اجازه می‌دهند که نازک‌تر از نوع تقویت‌شده منفرد باقی بماند.

هنگامی که وزن بر روی تیرآهن اعمال می‌شود، فولاد بدون نیاز به تیرآهن بزرگ، عملکردی عالی را فراهم می‌کند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که بتن تضمین کند که فولاد به نوبه خود تحت فشار قرار نمی‌گیرد.

خطرات استفاده از تیرآهن تقویت شده به صورت غیر اصولی

ساختمان‌های تجاری به طور کلی حاوی مقدار زیادی تیرآهن‌های تقویت شده هستند. این تیرآهن‌ها معمولاً قبل از اتمام ساخت و ساز و استفاده از سازه توسط بازرسان ساختمان تأیید می‌شوند.

اکثر کشورها مقرراتی را برای ساخت و ساز تجاری وضع کرده‌اند که در مورد قابلیت مونتاژ و تحمل وزن تیرهای تقویت شده اعمال می‌شود. اگر تیرآهنی به طور نامناسب تقویت شود یا اصلاً تقویت نشده باشد، نمی‌تواند وزن عمودی طبقات اضافی در ساختمان را تحمل کند و با وارد شدن فشار به آن، احتمال فروریختن آن زیاد است. به همین دلیل بایستی در هنگام خریداری تیرآهن دقت کنید.

آیا بازاریابی و تبلیغات پیامکی برای کسب و کار من مناسب است؟حتما بخوانید: آیا بازاریابی و تبلیغات پیامکی برای کسب و کار من مناسب است؟

لازم به ذکر است که این تیرآهن‌ها به یک سازه پایداری می‌بخشد و در مناطقی مانند کف و سقف برای مقاومت در برابر فشارهای زیاد استفاده می‌شوند.

دلایل تقویت تیرآهن در ساختمان‌سازی

بیشتر خرابی‌ها و ایراداتی که در تیرآهن‌ها اتفاق می‌افتند در قسمت وصله‌ها و درزهای یک ساختمان است. در این صورت اگر عملیاتی مانند تقویت اصولی بر روی تیرآهن‌ها صورت نگیرد، قسمت‌هایی از ساختمان فشار بسیاری را متحمل می‌شود و در نتیجه سبب می‌شود، ساختمان درگیر مسائلی مانند کمانش شود.

لازم است بدانید در ساختمان‌هایی که سازه‌های آن‌ها از نوع فولادی هستند، نیروهای فشار باعث می‌شوند که ساختمان دچار مشکلاتی مانند کمانش شود. پس در این نوع ساختمان‌ها لازم است حتما تیرآهن‌ها به صورت استاندارد و اصولی تقویت شوند تا مشکلی برای سازه به‌وجود نیاید.

در صورت به وجود آمدن اینچنین مشکلاتی هزینه‌های بسیاری باید جهت رفع این مشکلات هدر رود و این موضوع أصلا عقلانی نیست. در نتیجه توصیه می‌شود قبل از استفاده تیرآهن در ساختمان‌سازی حتما در مکان‌هایی که لازم است، تقویت تیر صورت پذیرد. این نکته فراموش نشود که حتی تقویت غیر اصولی و غیر استاندارد تیرآهن هم پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه دارد.

استاندارد دین (DIN) یکی از استانداردهای مورد قبول و توافق شده بین المللی است که کیفیت تیرآهن و سایر آن آلات را تعیین میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد دین، اینجا کلیک کنید.

قیمت و خرید تیرآهن تقویت شده در آهن اسپات

قیمت تیرآهن بر اساس فاکتورهای مختلفی متغیر است به همین دلیل نمی‌توان قیمت واحدی را برای آن در نظر گرفت. قیمت تیرآهن‌های تقویت شده بر اساس عواملی چون نوسانات بازار، کیفیت محصول، مقدار، کارخانه تولیدکننده و... متغیر است. اما دیگر نگران این موضوع نباشید چون در آهن اسپات قیمت تمامی محصولات به صورت لحظه‌ای به روزرسانی می‌شود و شما می‌توانید کالای خود را با قیمتی واقعی و به روز از این وب‌سایت خریداری نمایید. همچنین در آهن اسپات این امکان فراهم شده تا تیرآهن دست دوم را نیز با قیمتی مناسب تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید تیرآهن دست دوم کافیست با کارشناسان آهن اسپات در تماس باشید.

آهن اسپات مجموعه‌ای است که با هدف انجام کلیه اطلاع‌رسانی‌های لازم در صنعت آهن و فولاد ایران، فعالیت میکند. برای خرید تیرآهن از آهن اسپات کافی است وارد صفحه مورد نظر شوید و محصول مد نظر را با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه خریداری کنید.

این اطمینان را داشته باشید که کارشنان متعهد آهن اسپات، محصولات خریداری شده شما را در کمترین زمان ممکن برای شما ارسال می‌کنند. خرید از آهن اسپات تجربه شیرین یک خرید رضایت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ ملی‌پیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تیم تحریریه ملی پیامک

هر آنچه در ملی پیامک می خوانید، حاصل یک کوشش تیمی است؛ کوششی در جهت یافتن درست‌ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. ما امیدواریم تلاش‌های مجموعه ما بتواند تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت فضای دیجیتال ایران داشته باشد.
درباره تیم ما بیشتر بدانید
2دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه

  • محسن عقیلی

    23 مهر 1396، 06:31

    دفترشما خیلی عالیه. کار من که خیلی راه افتاده. دیگه دفترم رو پس دادم.

    • الینا اله‌بیگی

      30 مهر 1396، 08:42

      خیلی ممنون از شما! موفق باشید

ارسال پیامک از اینترنت

ارسال و دریافت پیامک تکی و انبوه با شماره های اینترنتی
مشاهده تعرفه ها فعالسازی در کمتر از 1 دقیقه

ثبت نام

در کمتر از 1 دقیقه ارسال پیامک را شروع کنید.

پنل خود را انتخاب کنید